Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce

vloženo

Audi SQ5 má pod kapotou benzínový třílitrový šestiválec TFSI s nejvyšším výkonem 260 kW a 500 Nm točivého momentu, který je dostupný od 1370 do 4500 otáček za minutu. Tyto hodnoty zajišťují výtečnou pružnost, sprint z na 100 km/h za 5,4 sekundy a nejvyšší omezenou rychlost na 250 km/h. A to vše při udávané kombinované spotřebě 8,3 l/100 km.

Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce

Motor V6 TFSI váží pouhých 172 kilogramů, což je o 14 kilogramů méně než předchozí agregát s mechanickým dmychadlem. Blok válců z hliníkové slitiny je vyráběn náročným procesem odlévání do pískové formy. Pracovní plochy tvoří tenkostěnné vložky válců z šedé litiny. V kombinaci s nově vyvinutými pístními kroužky na hliníkových pístech se podařilo snížit tření.


Blok válců a hlavy válců disponují oddělenými chladicími okruhy. Po studeném startu reguluje čerpadlo chladicí kapaliny s variabilním výkonem průtok chladicí kapaliny motorem tak, aby motorový olej dosáhl brzy provozní teploty. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a obklopeno pláštěm chladicí kapaliny. Tím je podpořeno rychlé zahřátí motoru. U zahřátého motoru snižuje tento systém teplotu výfukových plynů. Výsledkem je nižší spotřeba paliva především při sportovní jízdě.

Audi valvelift system umožňuje v oblasti částečného zatížení velmi krátké otevření sacích ventilů po dobu 130° úhlu otočení klikového hřídele při současném brzkém uzavření sacích ventilů. Tím se zkrátí fáze sání. Při vyšším zatížení přepne systém na vačky s delší dobou otevření a větším zdvihem sacích ventilů. Motor pak běží s normální fází komprese a maximálním průtokem vzduchu.

Výfukové turbodmychadlo, které nahrazuje mechanické dmychadlo předchozího motoru, pracuje na principu „twin scroll“: Výfukové kanály obou řad válců jsou ve sběrném výfukovém potrubí a v tělese turbodmychadla vzájemně odděleny a spojují se až těsně před turbínovým kolem. Uvedené technické řešení vylepšuje vlastnosti proudění a zvyšuje spontánnost reakcí turbíny. To zásadním způsobem přispívá k rychlému a výraznému nárůstu točivého momentu. Turbodmychadlo je uloženo mezi řadami válců, které vzájemně svírají úhel 90 stupňů. Tomu odpovídá uspořádání hlav válců se stranou výfuku na vnitřní straně a stranou sání na vnější straně. Výsledkem je kompaktní konstrukce s krátkými dráhami proudění plynů a minimálními ztrátami proudění. Motor 3.0 TFSI díky tomu reaguje spontánně a bezprostředně.

Přenos hnací síly zajišťuje v novém modelu Audi SQ5 rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky, a tím i spotřebu paliva. Pro ještě hospodárnější jízdu řadí převodovka při aktivované funkci v systému Audi drive select automaticky volnoběh, pokud řidič při rychlosti jízdy mezi 55 a 160 km/h uvolní pedál plynu.

Ke sportovním jízdním vlastnostem přispívá trvalý pohon všech kol quattro, který při rozdělování hnací síly za normálních provozních podmínek mírně upřednostňuje zadní nápravu. V případě potřeby je velká část hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí. Funkce selektivního rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola je aktivní na všech druzích povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou přibrzďuje softwarová funkce vnitřní kola. Vůz je tak mírně natočen do zatáčky. Během průjezdu zatáčkou se díky tomu vozidlo chová po delší dobu neutrálně při zachování stabilních, precizních a agilních jízdních vlastností.

Na přání dodávaný sportovní diferenciál přispívá k další optimalizaci jízdních vlastností aktivním rozdělováním hnací síly mezi zadní kola prostřednictvím dvou planetových převodovek s regulací otáček. Při akceleraci z prudké zatáčky je na vnější zadní kolo přenášen větší točivý moment. Sportovní podvozek vozidlo vtlačí do zatáčky a potlačuje nedotáčivost. 

Základem pro sportovní jízdní vlastnosti nového modelu Audi SQ5 je podvozek s pětiprvkovou nápravou vpředu a vzadu. Tato konstrukce zvyšuje stabilitu při jízdě na limitu fyzikálních zákonů a kombinuje zvýšenou agilitu s výrazně lepším komfortem. Sériově dodávaný systém adaptivních tlumičů přitom nabízí mimořádně široký rozsah mezi komfortním a dynamickým nastavením. Tzv. adaptivní tlumiče CDC jsou integrovány do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select společně s motorem, řízením, převodovkou tiptronic a na přání dodávaným sportovním diferenciálem. Na přání je k dispozici adaptivní vzduchové odpružení ve specifické verzi S, u něhož může řidič kromě tlumení přizpůsobovat příslušné jízdní situaci také světlou výšku.

Pro jízdní dynamiku modelu SQ5 je významné také nové řízení s elektromechanickým posilovačem. Na přání se dodává dynamické řízení, které mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu.

Sériově se dodávají 20“ kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45, na přání jsou k dispozici 21“ kola. Ještě širší možnosti individualizace poskytuje nabídka Audi Sport s 5 exkluzivními 21“ koly. Vpředu ukazuje SQ5 kotoučové brzdy s černě lakovanými (na přání červeně) šestipístkovými pevnými třmeny s logem S a průměrem brzdových kotoučů 350 mm.

Nové Audi SQ5 má vnější délku 4671 milimetrů, šířku 1893 milimetrů a výšku 1635 milimetrů. Rozvor náprav činí 2824 milimetrů. Pohotovostní hmotnost modelu SQ5 je 1995 kilogramů, což je v porovnání s předchůdcem o 35 kilogramů méně. Hliník a oceli nejvyššího stupně pevnosti v tahu tvoří inteligentní kombinaci materiálů v konstrukci karoserie.


Petr Šikl (text), Audi (foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy