Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce

vloženo

Audi SQ5 má pod kapotou benzínový třílitrový šestiválec TFSI s nejvyšším výkonem 260 kW a 500 Nm točivého momentu, který je dostupný od 1370 do 4500 otáček za minutu. Tyto hodnoty zajišťují výtečnou pružnost, sprint z na 100 km/h za 5,4 sekundy a nejvyšší omezenou rychlost na 250 km/h. A to vše při udávané kombinované spotřebě 8,3 l/100 km.

Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce

Motor V6 TFSI váží pouhých 172 kilogramů, což je o 14 kilogramů méně než předchozí agregát s mechanickým dmychadlem. Blok válců z hliníkové slitiny je vyráběn náročným procesem odlévání do pískové formy. Pracovní plochy tvoří tenkostěnné vložky válců z šedé litiny. V kombinaci s nově vyvinutými pístními kroužky na hliníkových pístech se podařilo snížit tření.


Blok válců a hlavy válců disponují oddělenými chladicími okruhy. Po studeném startu reguluje čerpadlo chladicí kapaliny s variabilním výkonem průtok chladicí kapaliny motorem tak, aby motorový olej dosáhl brzy provozní teploty. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a obklopeno pláštěm chladicí kapaliny. Tím je podpořeno rychlé zahřátí motoru. U zahřátého motoru snižuje tento systém teplotu výfukových plynů. Výsledkem je nižší spotřeba paliva především při sportovní jízdě.

Audi valvelift system umožňuje v oblasti částečného zatížení velmi krátké otevření sacích ventilů po dobu 130° úhlu otočení klikového hřídele při současném brzkém uzavření sacích ventilů. Tím se zkrátí fáze sání. Při vyšším zatížení přepne systém na vačky s delší dobou otevření a větším zdvihem sacích ventilů. Motor pak běží s normální fází komprese a maximálním průtokem vzduchu.

Výfukové turbodmychadlo, které nahrazuje mechanické dmychadlo předchozího motoru, pracuje na principu „twin scroll“: Výfukové kanály obou řad válců jsou ve sběrném výfukovém potrubí a v tělese turbodmychadla vzájemně odděleny a spojují se až těsně před turbínovým kolem. Uvedené technické řešení vylepšuje vlastnosti proudění a zvyšuje spontánnost reakcí turbíny. To zásadním způsobem přispívá k rychlému a výraznému nárůstu točivého momentu. Turbodmychadlo je uloženo mezi řadami válců, které vzájemně svírají úhel 90 stupňů. Tomu odpovídá uspořádání hlav válců se stranou výfuku na vnitřní straně a stranou sání na vnější straně. Výsledkem je kompaktní konstrukce s krátkými dráhami proudění plynů a minimálními ztrátami proudění. Motor 3.0 TFSI díky tomu reaguje spontánně a bezprostředně.

Přenos hnací síly zajišťuje v novém modelu Audi SQ5 rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky, a tím i spotřebu paliva. Pro ještě hospodárnější jízdu řadí převodovka při aktivované funkci v systému Audi drive select automaticky volnoběh, pokud řidič při rychlosti jízdy mezi 55 a 160 km/h uvolní pedál plynu.

Ke sportovním jízdním vlastnostem přispívá trvalý pohon všech kol quattro, který při rozdělování hnací síly za normálních provozních podmínek mírně upřednostňuje zadní nápravu. V případě potřeby je velká část hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí. Funkce selektivního rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola je aktivní na všech druzích povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou přibrzďuje softwarová funkce vnitřní kola. Vůz je tak mírně natočen do zatáčky. Během průjezdu zatáčkou se díky tomu vozidlo chová po delší dobu neutrálně při zachování stabilních, precizních a agilních jízdních vlastností.

Na přání dodávaný sportovní diferenciál přispívá k další optimalizaci jízdních vlastností aktivním rozdělováním hnací síly mezi zadní kola prostřednictvím dvou planetových převodovek s regulací otáček. Při akceleraci z prudké zatáčky je na vnější zadní kolo přenášen větší točivý moment. Sportovní podvozek vozidlo vtlačí do zatáčky a potlačuje nedotáčivost. 

Základem pro sportovní jízdní vlastnosti nového modelu Audi SQ5 je podvozek s pětiprvkovou nápravou vpředu a vzadu. Tato konstrukce zvyšuje stabilitu při jízdě na limitu fyzikálních zákonů a kombinuje zvýšenou agilitu s výrazně lepším komfortem. Sériově dodávaný systém adaptivních tlumičů přitom nabízí mimořádně široký rozsah mezi komfortním a dynamickým nastavením. Tzv. adaptivní tlumiče CDC jsou integrovány do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select společně s motorem, řízením, převodovkou tiptronic a na přání dodávaným sportovním diferenciálem. Na přání je k dispozici adaptivní vzduchové odpružení ve specifické verzi S, u něhož může řidič kromě tlumení přizpůsobovat příslušné jízdní situaci také světlou výšku.

Pro jízdní dynamiku modelu SQ5 je významné také nové řízení s elektromechanickým posilovačem. Na přání se dodává dynamické řízení, které mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu.

Sériově se dodávají 20“ kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45, na přání jsou k dispozici 21“ kola. Ještě širší možnosti individualizace poskytuje nabídka Audi Sport s 5 exkluzivními 21“ koly. Vpředu ukazuje SQ5 kotoučové brzdy s černě lakovanými (na přání červeně) šestipístkovými pevnými třmeny s logem S a průměrem brzdových kotoučů 350 mm.

Nové Audi SQ5 má vnější délku 4671 milimetrů, šířku 1893 milimetrů a výšku 1635 milimetrů. Rozvor náprav činí 2824 milimetrů. Pohotovostní hmotnost modelu SQ5 je 1995 kilogramů, což je v porovnání s předchůdcem o 35 kilogramů méně. Hliník a oceli nejvyššího stupně pevnosti v tahu tvoří inteligentní kombinaci materiálů v konstrukci karoserie.


Petr Šikl (text), Audi (foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce Fotografie k článku Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.10.2018
Test ojetiny: Škoda Fabia – první generace láká cenou
15.10.2018
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala
12.10.2018
Hyundai i40 místo příchodu nové generace prošel modernizací
08.10.2018
Hyundai i30 Fastback N - Nošovický rychlík se představuje
07.10.2018
Zbrusu nová generace BMW řady 3 je tady
06.10.2018
Test: Lexus RX L 450h přináší recept na pohodu
05.10.2018
Test ojetiny: Alfa Romeo Giulietta 1.4T (video)
03.10.2018
Na Škodu Kodiaq RS milion korun rozhodně nestačí
02.10.2018
Test ojetiny: Opel Astra H – stále přitažlivá a za dobrou cenu!
01.10.2018
Platí nová povinná výbava do auta!
29.09.2018
Test: N jako Nejlepší? Hyundai i30 N Performance

28.09.2018
Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška
27.09.2018
Volvo V60 Cross Country - zvýšené kombi se chystá do terénu
25.09.2018
Test: Toyota GT 86 Black Touch - stárnoucí recept na zábavu
23.09.2018
Nissan uvádí na trh odolnější Navaru OFF-ROADER AT32
21.09.2018
Uhrančivý Peugeot 508 má české ceny
20.09.2018
Kia Sportage po modernizaci přijde minimálně na 514 980 Kč
17.09.2018
Test: Vstříc pohodě! Citroën Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDi 163
k
12.09.2018
Ušetřete při koupi nového auta, Peugeot i Toyota budou mít své dny
11.09.2018
Test ojetiny: Volvo S60 – lepší než myslíte