Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled...

vloženo

Nová generace luxusního sedanu A8 se představila teprve před pár hodinami, ale svým designem budí dojem, že ji známe už snad několik let. Naproti tomu nejmodernější technika pod kabátem a úžasně zpracovaný interiér se neomrzí nikdy a nikomu.

Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Že je menší Audi A4 designově velmi povedené auto není pochyb, otázkou ale je, zda se mu nová luxusní A8 nepodobá poněkud víc, než by bylo její třídy a cenové úrovně záhodno. Buď jak buď, nová A8 už je venku a bude jen na zákaznících, jak výrazné sjednocení designu ocení.

Vrcholný model pochopitelně pokračuje v celohliníkové konstrukci s rámem Audi Space Frame, který byl použit již u první generace z roku 1994. Proti předchůdci vzrostla torzní tuhost o 25 % a hodnota aerodynamického odporu se dotkla téměř neuvěřitelné hranice Cx=0,26! Přitom se s celkovou délkou 5,14 m stává nejdelší „krátkou“ limuzínou své třídy (přijde ještě prodloužená verze Long), přesto však z prestižní trojice BMW 7- Mercedes S- Audi A8 zůstává nejnižší (1,46 m), což jí dává značně dynamický profil. Není bez zajímavosti, že Audi by si s novou A8 chtělo nárokovat titul nejsportovnějšího vozu své třídy... Je v tom sice cítit koňská dávka marketingového populizmu, ale vzhledem k tomu, že jsme s novou A8 dosud nejeli, nemůžeme toto tvrzení spolehlivě vyvrátit.


Světovou premiéru si zde odbývají takzvané plně diodové přední světlomety. LED zde neslouží jen jako efektní atrapa pro denní svícení, ale skutečně tvoří veškerý světelný zdroj. Jsou mimořádně výkonné, s barevnou teplotou světla 5500 K se příliš neliší od dosavadních xenonových světlometů, narozdíl od nich však spotřebují méně energie, nejsou tolik citlivé na otřesy a prakticky ihned po zapnutí dosahují plného světelného výkonu. Tím se dále rozšiřují možnosti adaptivních funkcí, jako například svícení do zatáček, případná integrace mlhových světlometů atd.

Je to asi věc subjektivního názoru, ale interiér nové A8 nabízí ve své třídě nejharmoničtější prostředí pro cestování. Luxus a dokonalé zpracování dýchá snad z každého pixelu továrních fotografií a jak bývá u této značky zvykem, realita to určitě ještě předčí. Interiér je širší a vzdušnější než u předchůdce. Palubní infosystém MMI s výklopným displejem může být v kombinaci s navigačním systémem vybaven touchpadem. Prostřednictvím funkce MMI touch pak lze kupříkladu zadat cíl navigační soustavě prostým psaním písmen na touchpad.

Úroveň standardní výstroje, natož pak příplatkové výbavy je zhola nemožné vyjmenovat, a tak vyzdvihneme namátkou jen adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a funkčností v rychlostech 0 až 250 km/h (tento rozsah je unikátní), dále systém nočního vidění s detekcí chodců (jako u nového BMW 5), nebo třeba komfortní sedačky s masážní funkcí, vpředu nastavitelné ve 22 směrech...
Na své přijdou i vyznavači multimediální výbavy, k dispozici je i věhlasný audiosystém Bang & Olufsen, nyní však s výkonem až 1400 W a 19 reproduktory.

Osmistupňová převodovka už i u Audi
Po Lexusu a BMW přichází i Audi s instalací nové vysoce efektivní elektronicky řízené osmistupňové automatiky (zde tradiční název Tiptronic). Vzhledem k prioritě maximálního komfortu a zároveň přenositelnosti vysokého točivého momentu (zejména naftového osmiválce) je použit klasický automat s hydrodynamickým měničem momentu, nikoliv stále oblíbenější dvouspojková převodovka DSG. Převodovka nejenže disponuje obvyklým samoučícím programem, ale dokonce je schopna „nastudovat“ budoucí trasu z podkladů navigace a přizpůsobit tak řazení například silnicím nižších tříd nebo velké městské aglomeraci.
Nový vzhled plně elektronické volící páky interiéru jednoznačně prospěl, možnost sekvenčního řazení tlačítky na volantu.

Trvalý pohon všech kol Quattro je dostatečně známý, zde při normálním provozu posílá 60% výkonu na zadní kola a zbylých 40% na přední, což by mělo pocitově zaručit podobnou jízdní charakteristiku jako u luxusních zadokolek ála BMW 7, při prokluzu kol pak samozřejmě diferenciál posílá větší část točivého momentu na nápravu s lepší trakcí. Pro typ A8 4,2 TDI sériově a u ostatních na přání bude ale k dispozici navíc takzvaný sportovní diferenciál s plynule měnitelným rozložení sil mezi zadní kola. U něj si řidič bude moci vybrat mezi komfortní, sportovní nebo plně automatickou funkcí. Naladění a sladění adaptivního pneumatického (vzduchového) odpružení, odezvy motoru, převodovky i řízení si také řidič bude moci „individualizovat“ prostřednictvím palubního rozhraní MMI. Brzdový systém je u A8 důsledně navržen pro maximální brzdný výkon, dobrý odvod tepla a nízkou hmotnost (šetří až 3,75 kg na každém kole).

Motory: Nejprve dva osmiválce, pak se půjde dolů
Nové Audi A8 přijde na trh nejdříve se dvěma čtyřlitry- benzínovým FSI a naftovým TDI. Oba vykazují ve srovnání se svými předchůdci 15% úsporu paliva a přitom mají opět vyšší výkon. Jako u BMW se i zde využívá systému rekuperace kinetické energie na elektrickou při brzdění (silný alternátor dobíjí baterii především v tento okamžik).
Inovativní je také teplotní management motoru, převodovky a interiéru, dále šetřící drahocenné watty a kilowatty například na chlazení motoru v situacích kdy to není zapotřebí.

Benzínový 4,2 FSI je tak jako dříve atmosférický s přímým vstřikem benzínu a dává z objemu 4163 ccm mimořádně slušný výkon 273 kW. Točivý moment pak u něj dosahuje hodnoty 445 N.m. při 3500/ min. Audi A8 4,2 FSI zrychluje z nuly na 100 km/h za 5,7 s. a dosahuje regulované maximálky 250 km/h (tak jako ostatní motorizace). Těžko se přitom věří údaji o průměrné spotřebě paliva, která má dosahovat hodnoty 9,5 l/100 km.
Větší pozornost si ale zaslouží modifikovaný naftový osmiválec 4,2 TDI, jehož výkon narostl až na hodnotu 258 kW (dříve 240 kW) a točivý moment dokonce až na obludných 800 N.m. (dříve 650 N.m)! Common Rail zde pracuje s piezovstřikovači a tlakem až 2000 barů, obě turbodmychadla používají variabilní geometrii VGT. Motor plní Euro5 mimo jiné díky dvojici oxidačních katalyzátorů, dvojici filtrů pevných částic a chlazené recirkulaci výfukových plynů. Při pohotovostní hmotnosti 1995 kg zrychluje A8 4,2 TDI na 100 km/h za neuvěřitelný čas 5,5 s., čímž se vyrovná ještě výkonnějšímu dvanáctiválci 6,0 TDI v Audi Q7 a zároveň se stává nejdynamičtější naftovou limuzínou světa.

O něco později přijde také posílený šestiválec 3,0 TDI s výkonem 184 kW a točivým momentem 550 N.m. I on dosáhne na omezovač rychlosti při 250 km/h. Ještě později se pak objeví slabší jeho verze s výkonem cca 150 kW a pouze předním pohonem, její technické specifikace však dosud nejsou známy. Zda se do A8 vrátí i benzínový dvanáctiválec nevíme, sportovní verze S8 by však přijít měla.

Nová luxusní limuzína se objeví u českých prodejců na jaře 2010. České zaváděcí ceny jsou stanoveny na 2 354 500 Kč (4,2 FSI) resp. 2 466 900 Kč (4,2 TDI).


Nejdůležitější údaje:
A8 3,0 TFSI Quattro: 2995 ccm, 213 kW při 4850-6500/min, 420 N.m. při 2500-4850/min, 250 km/h, 0-100 km/h za 6,1 s., spotřeba 9,1 l/100 km

A8 4,2 FSI Quattro:
4163 ccm, 273 kW při 6800/min., 445 N.m. při 3500/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 5,7 s., spotřeba 9,5 l/100 km.

A8 3,0 TDI Quattro:
2967 ccm, 184 kW při 4000/min., 550 N.m. při 1500- 3000/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 6,6 s., spotřeba 6,6 l/100 km.

A8 4,2 TDI Quattro:
4134 ccm, 258 kW při 4000/min., 800 N.m. při 1750- 2750/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 5,5 s., spotřeba 7,6 l/100 km.

Marek Oborník, foto Audi

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled...
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing
07.02.2017
Nissan čelí vážnému skandálu. Jeho Navary se lámou!