Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled...

vloženo

Nová generace luxusního sedanu A8 se představila teprve před pár hodinami, ale svým designem budí dojem, že ji známe už snad několik let. Naproti tomu nejmodernější technika pod kabátem a úžasně zpracovaný interiér se neomrzí nikdy a nikomu.

Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Že je menší Audi A4 designově velmi povedené auto není pochyb, otázkou ale je, zda se mu nová luxusní A8 nepodobá poněkud víc, než by bylo její třídy a cenové úrovně záhodno. Buď jak buď, nová A8 už je venku a bude jen na zákaznících, jak výrazné sjednocení designu ocení.

Vrcholný model pochopitelně pokračuje v celohliníkové konstrukci s rámem Audi Space Frame, který byl použit již u první generace z roku 1994. Proti předchůdci vzrostla torzní tuhost o 25 % a hodnota aerodynamického odporu se dotkla téměř neuvěřitelné hranice Cx=0,26! Přitom se s celkovou délkou 5,14 m stává nejdelší „krátkou“ limuzínou své třídy (přijde ještě prodloužená verze Long), přesto však z prestižní trojice BMW 7- Mercedes S- Audi A8 zůstává nejnižší (1,46 m), což jí dává značně dynamický profil. Není bez zajímavosti, že Audi by si s novou A8 chtělo nárokovat titul nejsportovnějšího vozu své třídy... Je v tom sice cítit koňská dávka marketingového populizmu, ale vzhledem k tomu, že jsme s novou A8 dosud nejeli, nemůžeme toto tvrzení spolehlivě vyvrátit.


Světovou premiéru si zde odbývají takzvané plně diodové přední světlomety. LED zde neslouží jen jako efektní atrapa pro denní svícení, ale skutečně tvoří veškerý světelný zdroj. Jsou mimořádně výkonné, s barevnou teplotou světla 5500 K se příliš neliší od dosavadních xenonových světlometů, narozdíl od nich však spotřebují méně energie, nejsou tolik citlivé na otřesy a prakticky ihned po zapnutí dosahují plného světelného výkonu. Tím se dále rozšiřují možnosti adaptivních funkcí, jako například svícení do zatáček, případná integrace mlhových světlometů atd.

Je to asi věc subjektivního názoru, ale interiér nové A8 nabízí ve své třídě nejharmoničtější prostředí pro cestování. Luxus a dokonalé zpracování dýchá snad z každého pixelu továrních fotografií a jak bývá u této značky zvykem, realita to určitě ještě předčí. Interiér je širší a vzdušnější než u předchůdce. Palubní infosystém MMI s výklopným displejem může být v kombinaci s navigačním systémem vybaven touchpadem. Prostřednictvím funkce MMI touch pak lze kupříkladu zadat cíl navigační soustavě prostým psaním písmen na touchpad.

Úroveň standardní výstroje, natož pak příplatkové výbavy je zhola nemožné vyjmenovat, a tak vyzdvihneme namátkou jen adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a funkčností v rychlostech 0 až 250 km/h (tento rozsah je unikátní), dále systém nočního vidění s detekcí chodců (jako u nového BMW 5), nebo třeba komfortní sedačky s masážní funkcí, vpředu nastavitelné ve 22 směrech...
Na své přijdou i vyznavači multimediální výbavy, k dispozici je i věhlasný audiosystém Bang & Olufsen, nyní však s výkonem až 1400 W a 19 reproduktory.

Osmistupňová převodovka už i u Audi
Po Lexusu a BMW přichází i Audi s instalací nové vysoce efektivní elektronicky řízené osmistupňové automatiky (zde tradiční název Tiptronic). Vzhledem k prioritě maximálního komfortu a zároveň přenositelnosti vysokého točivého momentu (zejména naftového osmiválce) je použit klasický automat s hydrodynamickým měničem momentu, nikoliv stále oblíbenější dvouspojková převodovka DSG. Převodovka nejenže disponuje obvyklým samoučícím programem, ale dokonce je schopna „nastudovat“ budoucí trasu z podkladů navigace a přizpůsobit tak řazení například silnicím nižších tříd nebo velké městské aglomeraci.
Nový vzhled plně elektronické volící páky interiéru jednoznačně prospěl, možnost sekvenčního řazení tlačítky na volantu.

Trvalý pohon všech kol Quattro je dostatečně známý, zde při normálním provozu posílá 60% výkonu na zadní kola a zbylých 40% na přední, což by mělo pocitově zaručit podobnou jízdní charakteristiku jako u luxusních zadokolek ála BMW 7, při prokluzu kol pak samozřejmě diferenciál posílá větší část točivého momentu na nápravu s lepší trakcí. Pro typ A8 4,2 TDI sériově a u ostatních na přání bude ale k dispozici navíc takzvaný sportovní diferenciál s plynule měnitelným rozložení sil mezi zadní kola. U něj si řidič bude moci vybrat mezi komfortní, sportovní nebo plně automatickou funkcí. Naladění a sladění adaptivního pneumatického (vzduchového) odpružení, odezvy motoru, převodovky i řízení si také řidič bude moci „individualizovat“ prostřednictvím palubního rozhraní MMI. Brzdový systém je u A8 důsledně navržen pro maximální brzdný výkon, dobrý odvod tepla a nízkou hmotnost (šetří až 3,75 kg na každém kole).

Motory: Nejprve dva osmiválce, pak se půjde dolů
Nové Audi A8 přijde na trh nejdříve se dvěma čtyřlitry- benzínovým FSI a naftovým TDI. Oba vykazují ve srovnání se svými předchůdci 15% úsporu paliva a přitom mají opět vyšší výkon. Jako u BMW se i zde využívá systému rekuperace kinetické energie na elektrickou při brzdění (silný alternátor dobíjí baterii především v tento okamžik).
Inovativní je také teplotní management motoru, převodovky a interiéru, dále šetřící drahocenné watty a kilowatty například na chlazení motoru v situacích kdy to není zapotřebí.

Benzínový 4,2 FSI je tak jako dříve atmosférický s přímým vstřikem benzínu a dává z objemu 4163 ccm mimořádně slušný výkon 273 kW. Točivý moment pak u něj dosahuje hodnoty 445 N.m. při 3500/ min. Audi A8 4,2 FSI zrychluje z nuly na 100 km/h za 5,7 s. a dosahuje regulované maximálky 250 km/h (tak jako ostatní motorizace). Těžko se přitom věří údaji o průměrné spotřebě paliva, která má dosahovat hodnoty 9,5 l/100 km.
Větší pozornost si ale zaslouží modifikovaný naftový osmiválec 4,2 TDI, jehož výkon narostl až na hodnotu 258 kW (dříve 240 kW) a točivý moment dokonce až na obludných 800 N.m. (dříve 650 N.m)! Common Rail zde pracuje s piezovstřikovači a tlakem až 2000 barů, obě turbodmychadla používají variabilní geometrii VGT. Motor plní Euro5 mimo jiné díky dvojici oxidačních katalyzátorů, dvojici filtrů pevných částic a chlazené recirkulaci výfukových plynů. Při pohotovostní hmotnosti 1995 kg zrychluje A8 4,2 TDI na 100 km/h za neuvěřitelný čas 5,5 s., čímž se vyrovná ještě výkonnějšímu dvanáctiválci 6,0 TDI v Audi Q7 a zároveň se stává nejdynamičtější naftovou limuzínou světa.

O něco později přijde také posílený šestiválec 3,0 TDI s výkonem 184 kW a točivým momentem 550 N.m. I on dosáhne na omezovač rychlosti při 250 km/h. Ještě později se pak objeví slabší jeho verze s výkonem cca 150 kW a pouze předním pohonem, její technické specifikace však dosud nejsou známy. Zda se do A8 vrátí i benzínový dvanáctiválec nevíme, sportovní verze S8 by však přijít měla.

Nová luxusní limuzína se objeví u českých prodejců na jaře 2010. České zaváděcí ceny jsou stanoveny na 2 354 500 Kč (4,2 FSI) resp. 2 466 900 Kč (4,2 TDI).


Nejdůležitější údaje:
A8 3,0 TFSI Quattro: 2995 ccm, 213 kW při 4850-6500/min, 420 N.m. při 2500-4850/min, 250 km/h, 0-100 km/h za 6,1 s., spotřeba 9,1 l/100 km

A8 4,2 FSI Quattro:
4163 ccm, 273 kW při 6800/min., 445 N.m. při 3500/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 5,7 s., spotřeba 9,5 l/100 km.

A8 3,0 TDI Quattro:
2967 ccm, 184 kW při 4000/min., 550 N.m. při 1500- 3000/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 6,6 s., spotřeba 6,6 l/100 km.

A8 4,2 TDI Quattro:
4134 ccm, 258 kW při 4000/min., 800 N.m. při 1750- 2750/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 5,5 s., spotřeba 7,6 l/100 km.

Marek Oborník, foto Audi

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled... Fotografie k článku Nové Audi A8: Překvapení se nekoná. Alespoň na první pohled...
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.03.2017
Hypersport-GT od McLarenu bude nejaerodynamičtějším vozem lidských dějin!
27.03.2017
Test: BMW X1 2.0d xDrive se přizpůsobilo zákazníkům
26.03.2017
Video k testu: Kia Optima SW GT
25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN