Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo

vloženo

Čtvrtá generace vlajkové lodi A8 má po oficiální premiéře a chlubí se celou řadou technologických inovací. V praxi se jedná o první sériově vyráběný vůz, který umí v kolonách jezdit do 60 km/h bez lidského zásahu. Řidič nemusí mít ruce na volantu a nemusí sledovat provoz. Novinka bude dostupná také s dvanáctiválcem, ve verzi plug-in hybrid nebo s prodlouženým rozvorem. Za novou A8 zaplatíte minimálně na 2,4 milionu korun a na český trh se dostane během listopadu.

Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo

Audi A8 přichází s novým stylem a pro celou značku představuje vstup do nové éry designu. Svou přídí s širokou, vzpřímenou maskou chladiče Singleframe a svalnatým tělesem karoserie s ladnými tvary symbolizuje sportovní eleganci, vysokou kvalitu a progresivní charakter. Nové Audi A8 naplňuje vysoká očekávání, která značka Audi vyvolala stylistickou studií Audi prologue.


Luxusní limuzína je nepřehlédnutelná, ať se jedná o normální verzi s vnější délkou 5,17 metru, nebo A8 L s rozvorem prodlouženým o 13 centimetrů.

Značka Audi je na celém světě proslulá sportovním charakterem, lehkou konstrukcí a trvalým pohonem všech kol quattro. Tyto hodnoty se věrně zrcadlí v designu nového modelu A8. Vyvážené proporce zdůrazňují ve stejné míře všechna čtyři kola. Svaly, pnoucí se nad podběhy, vizualizují pohon všech kol quattro. Při pohledu z profilu vytváří napětí vzpřímená příď v kombinaci s mírně skloněnou zádí. Vlajková loď dává svůj charakter najevo ve dne i v noci. Na tom mají svůj podíl jak nápadné světlomety HD Matrix LED s laserovými světlomety Audi, tak i kombinace světelného pásu LED a zadních světlometů, vybavených technikou OLED. Vůz se s řidičem vítá a loučí prostřednictvím jedinečných světelných animací.

new audi a8

Prostor pro maximální volnost pohybu je zásadním atributem nového pojetí luxusu. A8 se proto vyrovná velkorysému salonku. V porovnání s předchůdcem jsou obě karosářské verze výrazně delší. Nabídka prvků výbavy a materiálů je velmi široká. Každý detail – od perforace na čalounění sedadel až po elektricky ovládané kryty výdechů ventilační soustavy – dokládá nejvyšší úroveň manufakturní výroby.

Nejexkluzivnější místo v nové vlajkové lodi Audi je vzadu vpravo – na relaxačním sedadle v modelu A8 L, dodávaném na přání, s mnoha různými možnostmi nastavování polohy a opěrkou pro nohy. Na tomto sedadle si může cestující nechat v několika stupních zahřívat a masírovat chodidla opřená o zadní stěnu sedadla spolujezdce. Zážitek završují nové komfortní opěrky hlavy. Cestující na sedadlech vzadu mohou prostřednictvím vlastní ovládací jednotky navíc ovládat mnoho funkcí, mezi něž patří dekorační osvětlení, nové bodové svítilny HD Matrix a masážní funkce sedadel, a také vést soukromé telefonní hovory. Zařízení Rear Seat Remote s displejem OLED má velikost chytrého telefonu a je vyjímatelné ze středové loketní opěrky.

Interiér luxusní limuzíny má záměrně minimalistický design. Uspořádání interiéru je přehledné se striktním důrazem na horizontální linie a plochy. Audi přenáší své vysoké ambice v oblasti kvality do digitální éry pomocí radikálně nového ovládacího konceptu, který postrádá známé otočné tlačítko a touchpad předchůdce. Přístrojová deska nemá téměř žádná tlačítka a spínače. Jejím ústředním prvkem je 10,1“ dotykový displej, který před spuštěním téměř neviditelně splývá s leskle černým rámečkem díky designu ve stylu „černého panelu“.

Uživatelská plocha se objeví, jakmile se otevřou dveře. Řidič ovládá informační a zábavní systém dotyky prstů na velkém displeji. Prostřednictvím druhého dotykového displeje na konzole středového tunelu má přístup ke klimatizaci a komfortním funkcím, včetně možnosti zadávání textu. Aktivuje-li řidič na horním nebo spodním displeji vybranou funkci, slyší a cítí kliknutí jako potvrzení výběru. Ovládací tlačítka se vzhledem skleněné povrchové úpravy reagují stejným způsobem. Díky kombinaci akustické a haptické zpětné vazby i používání běžných dotykových gest, jako jsou například stírací pohyby, lze nový systém MMI touch response ovládat mimořádně bezpečně, intuitivně a rychle.

A8 zastane kromě toho také roli inteligentního partnera pro rozhovor. Řidič může mnoho funkcí v automobilu aktivovat novým hlasovým ovládáním, které rozpoznává hovorovou řeč. Informace o cílech a médiích jsou buď k dispozici v systémech vozidla, nebo jsou stahovány rychlým připojením LTE z cloudu. Široká nabídka programu Audi connect zahrnuje také inovativní služby „car-to-x“ s informacemi o dopravních značkách a nebezpečích, které využívají kolektivní inteligenci flotily vozidel Audi.

Další novinku nabízí rozsáhle optimalizovaný navigační systém, který se sám učí, a to na základě dosud projížděných tras. Řidič tak dostává inteligentní návrhy při vyhledávání. Mapa navíc zahrnuje velmi detailní modely evropských velkoměst ve formátu 3D.

Světová premiéra: Audi A8 jezdí autonomně

Jako první sériově vyráběný automobil na světě bylo nové Audi A8 vyvinuto speciálně pro jízdu s vysokou mírou automatizace. Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) zajistí řízení v popojíždějící dopravě při rychlosti jízdy až 60 km/h na dálnicích a hlavních tazích se stavebně oddělenými protisměrnými jízdními pruhy. Systém se aktivuje tlačítkem AI na středové konzole.

Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně Audi AI zajišťuje rozjezd vozidla, zrychlení, řízení a brzdění. Řidič již nemusí vozidlo nepřetržitě hlídat. Může na dlouhou dobu pustit volant a v závislosti na platné legislativě příslušného státu se může věnovat činnosti, která je podporována vozidlem, například sledování televize. Jakmile se systém dostane na hranice svých možností, vyzve řidiče, aby opět převzal řízení vozidla.

Z technického hlediska je funkce autonomní jízdy v dopravní koloně revolucí. Centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy (zFAS) poprvé během autonomní jízdy nepřetržitě vypočítává obraz okolí z fúze dat získávaných od senzorů. Kromě radarových senzorů, přední kamery a ultrazvukových senzorů používá Audi za tím účelem, jako první výrobce automobilů vůbec, také laserový skener. Uvedení funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) na trh vyžaduje kromě jasných legislativních rámcových podmínek také specifické aplikace a testy systému, vyžadované příslušnými státy. I u vysoce automatizované jízdy přitom musí být splněny nejvyšší nároky značky Audi na kvalitu. Kromě toho musí být v globálním měřítku zohledněny různé homologační postupy a příslušné lhůty. Z těchto důvodů bude Audi AI traffic jam pilot v novém modelu A8 uváděn do sériové výroby postupně.

Další funkce Audi AI remote parking pilot a Audi AI remote garage pilot autonomně ovládají A8 pod dohledem řidiče při parkování do mezery, resp. garáže, i při vyjetí z parkovacího místa, resp. garáže. Řidič přitom nemusí sedět uvnitř vozu. Příslušný systém spustí svým chytrým telefonem pomocí nové aplikace myAudi App. Pro sledování parkovacího manévru drží trvale stisknuté tlačítko Audi AI a na displeji sleduje v reálném čase obraz okolí vozidla z jeho kamer.

Zcela nová úroveň: podvozek

Podvozek posouvá hranice jízdní dynamiky v rámci platných fyzikálních zákonů díky celé řadě inovací. Jednou z nich je dynamické řízení všech kol, které kombinuje bezprostřední, sportovní řízení s neotřesitelnou stabilitou. Převod řízení na přední nápravě se mění v závislosti na rychlosti jízdy, zadní kola se natáčejí v závislosti na rychlosti jízdy o několik stupňů ve stejném nebo opačném směru. Ještě dynamičtější a preciznější jsou jízdní vlastnosti se sportovním diferenciálem, který aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola a tímto způsobem doplňuje trvalý pohon všech kol quattro, jenž patří k sériové výbavě nového modelu A8.

U druhé nové technologie, aktivního podvozku Audi AI, se jedná o systém zcela aktivního odpružení. V závislosti na přání řidiče a jízdní situaci umožňují elektrické akční členy u každého kola individuálně regulovat jeho pohyb nahoru nebo dolů. Díky této variabilitě lze jízdní vlastnosti nastavit v širokém rozsahu – od měkkého odpružení klasické luxusní limuzíny až po dynamiku sportovního vozu. V kombinaci se systémem pre sense 360° se automobil bleskurychle zvýší, pokud hrozí boční kolize, čímž minimalizuje možné následky nehody pro cestující.

Velmi inovativní systém podvozku odebírá potřebnou energii z elektrické sítě s napětím 48 V. Audi ji poprvé používá jako hlavní elektrickou síť u všech variant modelové řady A8. Inovativní koncept podvozku tak zajišťuje ve spolupráci se vzduchovým odpružením, které bylo pro A8 zdokonaleno, zcela nové zážitky z jízdy.

Částečně hybridní systém a e-tron: poháněcí ústrojí

Nové Audi A8 bude na český trh uvedeno se dvěma výrazně modernizovanými motory V6, přeplňovanými turbodmychadlem. Vznětová jednotka 3.0 TDI poskytuje nejvyšší výkon 210 kW (286 k), zážehový motor 3.0 TFSI je vyladěn na 250 kW (340 k). Později budou následovat dva osmiválce – 4.0 TDI o výkonu 320 kW (435 k) a 4.0 TFSI o výkonu 338 kW (460 k). Exkluzivním vrcholným motorem bude W12 se zdvihovým objemem 6,0 litru. (Prodej těchto vozidel nebyl dosud zahájen. Nejsou homologována k provozu na veřejných komunikacích, a nepodléhají proto směrnici 1999/94/ES.)

Všech pět agregátů spolupracuje s řemenem poháněným generátorem BAS (Belt Alternator Starter) s funkcí spouštěče, který je srdcem 48V elektrické sítě. Tato technika částečně hybridního pohonu (MHEV – mild hybrid electric vehicle) umožňuje setrvačnou jízdu s vypnutým motorem včetně komfortního opětovného spuštění motoru. Navíc disponuje rozšířenou funkcí start-stop a vysokým rekuperačním výkonem až 12 kW. Tato opatření přispívají k dalšímu snížení spotřeby paliva již beztak hospodárných agregátů. V reálném provozu může úspora činit až 0,7 litru na 100 kilometrů.

Později bude následovat A8 L e-tron quattro (Prodej tohoto vozidla nebyl dosud zahájen. Není homologováno k provozu na veřejných komunikacích, a nepodléhá proto směrnici 1999/94/ES.) s výkonným hybridním systémem a možností vnějšího nabíjení. Hybridní soustava se zážehovým motorem 3.0 TFSI a výkonným elektromotorem poskytne celkový nejvyšší výkon 330 kW (449 k) a točivý moment 700 N.m. Lithium-iontové akumulátory pojmou elektrickou energii pro cca 50 kilometrů jízdy s elektrickým pohonem. Na přání lze akumulátory nabíjet bezkabelově systémem Audi Wireless Charging o výkonu 3,6 kW. Elektrická energie je přitom indukčně přenášena mezi deskou v podlaze domácí garáže a přijímací cívkou v automobilu.

Nové modely Audi A8 a A8 L, vyráběné v závodě Neckarsulm, budou uvedeny na český trh na sklonku podzimu 2017.


Petr Šikl, Audi

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo Fotografie k článku Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu