Nová Toyota C-HR představena. Designová šílenost myslí na přírodu a je plná elektroniky

Zbrusu nová Toyota C-HR byla právě odhalena. Má originální vzhled, až dvacetipalcová kola, dvanáctipalcový přístrojový štít a dotykový displej s kompletní konektivitou, digitální klíč, čalounění sedadel vyrobené z recyklovaných PET lahví a nejnovější hybridní pohonné jednotky včetně plug-in hybridu.

Novou Toyotu C-HR bude možné v návaznosti na dnešní světovou premiéru tohoto modelu objednávat online od 17.7.2023.


Uvedení původní Toyoty C-HR bylo pro Toyotu i celý evropský segment kompaktních SUV přelomovým krokem. Na vysoce konkurenčním trhu tento model působil radikálně a svým vzhledem se ihned odlišil od tradičních SUV, zejména svými výraznými a ostrými tvary, které připomínaly spíše moderní sportovní kupé.

Úspěch C-HR v roli inovátora napomohl proměnit vnímání Toyoty v očích evropských zákazníků, kteří si začali k této značce přiřazovat silný emocionální rozměr. Vůz se setkal se značnou odezvou, kdy přes polovina zákazníků uvedla, že faktorem rozhodujícím o koupi vozu bylo jeho stylistické ztvárnění. Toyota C-HR se postupně stala nejúspěšnějším modelem Toyoty v získávání zákazníků přecházejících od jiných značek.

Zcela nová Toyota C-HR nové generace posouvá výraznou kvalitu a postavení předchůdce na ještě vyšší úroveň, a to prostřednictvím avantgardního vzhledu, vyspělých technologií a nabídky elektrifikovaných hybridních a plug-in hybridních pohonů s vyšším výkonem, ještě lepším jízdním chováním a delším čistě elektrickým dojezdem. Kromě toho potvrzuje zasazení Toyoty o evropský trh: nový model byl navržen v Evropě se zohledněním potřeb evropských zákazníků a rovněž se vyrábí výlučně v Evropě, včetně montáže vysokonapěťových baterií.

new toyota c-hr

Markantní design nové Toyoty C-HR se drží stylistického ztvárnění koncepčního modelu C-HR Prologue Concept, který značka představila koncem roku 2022. Výrazný exteriér dokonce vyvolává dojem „koncepčního vozu vypuštěného na silnici“.

Původní Toyota C-HR s křivkami připomínajícími kupé narušila tradiční představy o vzhledu vozů SUV. Nový model tyto křivky ještě vyostřuje do podoby profilu „super-kupé“. Tvarování přídě reprezentuje novou tvář vozů od Toyoty, kterou známe již z čistě elektrického modelu Toyota bZ4X a nové Toyoty Prius.

Stylistické prvky konceptu Toyota C-HR Prologue odrážejí břitký a pronikavý pohled, vyvolávající pocit, že vůz je připraven ihned vyrazit na cestu. Motiv spletených tvarů vyniká zejména v ostře řezaných charakteristických křivkách na bocích vozidla, kde ještě více vynikají zapuštěné kliky dveří – v rámci Toyoty použité vůbec poprvé – ve prospěch ještě výraznějšího celkového vzhledu.

Ke zhuštěnému a agilnímu vzhledu dále přispívají krátké převisy a velká kola – o průměru až 20". K dispozici bude nové provedení dvoubarevného lakování, kdy se kontrastní černý lak střechy protáhne dolů až k zadnímu nárazníku a tříčtvrtečnímu panelu na zádi. Snahou návrhářů bylo vytvořit hladký vzhled s těsněji sevřenými křivkami a dokonalým začleněním různých prvků včetně kamer, radaru a ostřikovačů světlometů v souladu s koncepcí „skrytých technologií“.

Výsledkem intenzivní spolupráce návrhářů se specialisty na aerodynamiku je exteriér, který je od pohledu působivý a zároveň aerodynamický. Jedná se např. o optimální proudění vzduchu přes karoserii a kolem vozidla, k čemuž napomáhá přesné vyprofilování předního nárazníku a provedení zadního střešního spoileru.

Původní Toyota C-HR byla výrazným skokem vpřed ohledně smysly vnímané kvality; nový model jde ještě dále s interiérem, který působí a vypadá luxusněji a kultivovaněji. Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny v zóně řidiče, zatímco horizontální uspořádání přístrojového panelu společně s designovým motivem „křídla“ evokuje v cestujících zdání, jako by je kabina obepínala, čímž ještě znásobuje pocit pohodlí.

Toyota navrhla hladce fungující, intuitivní a přizpůsobené uživatelské prostředí, které předčí očekávání zákazníků a naplňuje dnešní požadavky uživatelů na propojený palubní ekosystém, v němž je možné používat aplikace z mobilního telefonu a ovládat nejrůznější funkce pomocí dotykového displeje nebo hlasových příkazů. Cílem návrhářů bylo vytvořit srozumitelné, intuitivní a přizpůsobené rozhraní, které předvídá uživatelovy potřeby.

Když se řidič blíží ke svému vozidlu, automaticky se aktivuje uvítací scénář se zapnutím vnějšího osvětlení – včetně nového světelného podpisu Toyota C-HR na výklopné zádi. Dále se automaticky použijí osobní přednastavení řidiče (podle výbavy) pro polohu sedadla, digitální přístrojový štít, head-up displej a obrazovku multimédií.

Toyota C-HR používá nový plně digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3" (v závislosti na výbavové linii). Ke snadné čitelnosti přispívá ostrá grafika a přehledné rozdělení informací do různých zón. Zobrazení na displeji je možné upravovat podle upřednostňovaného obsahu nebo druhu aktuální trasy, například s prioritou informací o aktivní funkci ADAS po najetí na dálnici.

toyota c-hr

K dispozici jsou tři přednastavená uspořádání, která je možno dále upravovat pomocí spínačů na volantu. Ke kvalitě zobrazování a snadnému používání přispívá konzistentní používání barev a typů písma v rámci přístrojového štítu a displeje multimediální soustavy.

Pro Toyotu C-HR bude k dispozici systém digitálního klíče, kdy k otevření a spuštění vozidla bude uživateli stačit, aby měl u sebe svůj telefon.

Systém difuzního osvětlení v kabině Toyoty C-HR zahrnuje širokou škálu barevných odstínů – celkem až 64 – a zavádí možnost přímého a nepřímého osvětlení interiéru k navození požadované atmosféry v kabině (chladnější nebo vřelejší), resp. podle denní doby. V nabídce je i program 24 barevných odstínů, které se každou hodinu mění, a postupují tak od zářivých ranních tónů až po uvolněné odstíny ve večerních hodinách. Systém osvětlení kromě toho přispívá k vyšší bezpečnosti: zvukové a vizuální výstrahy asistenta pro bezpečné opuštění vozidla jsou zdůrazněny přepnutím vnitřního osvětlení na červenou jako varování před otevřením dveří, hrozí-li riziko střetu s vozidlem nebo cyklistou přijíždějícím zezadu. Toyota C-HR je prvním modelem značky Toyota, který bude tímto rozšířením systému difuzního osvětlení disponovat.

Pro zcela novou Toyotu C-HR bude k dispozici multimediální paket Toyota Smart Connect včetně 8" nebo 12,3" dotykového displeje (v závislosti na stupni výbavy), palubního hlasového agenta a bezdrátového připojování chytrých telefonů prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Systém bude zobrazovat informace o dojezdu na elektřinu a poloze nabíjecích stanic v okolí (v rámci funkce zobrazování bodů zájmu).

Majitel dále bude moci používat mobilní aplikaci MyT k dálkovému ovládání funkcí vozidla včetně klimatizace pro vyhřátí nebo vychlazení kabiny ještě před vyjetím. O vysoké úrovni inovací zcela nové Toyoty C-HR svědčí i funkce automatického parkování, která je v dané třídě jedinečná. K dispozici bude i příslušná aplikace umožňující úplné zaparkování vozidla na dálku, kdy řidič zůstává vně vozu, a může jej tak ještě přesněji navést na úzké parkovací místo.

Uvedení digitálního inteligentního klíče je naplánováno na rok 2024. Informace o přesném načasování zatím nejsou k dispozici. Dostupnost funkcí a prvků výbavy se může lišit v závislosti na modelu, stupni výbavy a konkrétním trhu. 

Standardem všech provedení zcela nové Toyoty C-HR je nejnovější portfolio systémů aktivní bezpečnosti a funkcí na podporu řízení Toyota Safety Sense. Díky ještě většímu rozsahu a širší nabídce funkcí tak vůz chrání před dalšími riziky nejčastějších dopravních nehod a ještě účinněji potlačuje únavu řidiče za volantem. K pohodlí přispívá i to, že veškeré budoucí verze systému bude možné zprostředkovat formou dálkových on-line aktualizací, tedy bez nutnosti návštěvy servisu.

toyota c-hr

Ke klíčovým novinkám patří nová funkce potlačování akcelerace, která omezuje riziko sešlápnutí akceleračního pedálu, pokud by vpředu ve směru jízdy stálo jiné vozidlo. Novinkou je i proaktivní asistent řidiče (PDA), jenž za nízkých rychlostí zajišťuje hladké zpomalování v situacích, kdy řidič uvolní plynový pedál při dojíždění pomalejšího vozidla nebo v nájezdu do zatáčky. Dále je zde asistent řízení, který rozpozná zatáčku ve směru jízdy a upravuje odpor řízení tak, aby řidič intuitivně natáčel volant ve správném úhlu k hladkému a stabilnímu projetí zatáčky.

Na přání bude k dispozici i paket vyspělých bezpečnostních systémů, jenž bude zahrnovat např. asistenta pro změnu jízdního pruhu s upozorňováním na křižující objekty před vozidlem, systém monitorování řidiče (na podporu fungování EDSS), automatické přepínání dálkových světel s ovládáním pomocí kamery k vykrývání paprsků světla; a (v závislosti na místních dopravních předpisech) funkci hands-free řízení k automatickému následování vozidla vpředu při jízdě v dopravních kolonách.

Při návrhu vozidla se uplatnila široká řada opatření se zaměřením na snížení uhlíkových emisí a intenzivnější využití recyklovaných materiálů na podporu trvalé udržitelnosti a principů kruhové ekonomiky. U nového vozu se zastoupení recyklovaných plastů v porovnání s předchůdcem zdvojnásobilo – používají se k výrobě více než 100 různých dílů. Jedná se např. o novou látku čalounění sedadel z recyklovaných PET lahví.

Nárazníky jsou vyrobeny z nového plastového materiálu, který se barví ještě ve formě – tato inovace by měla sama o sobě ušetřit stovky tun emisí CO2. Další úspory přinesl nový automatizovaný postup lakování s využitím vodou ředitelných laků, resp. používání nového veganského materiálu jako alternativy ke kůži na volantu.

Ke snížení hmotnosti vozu napomohla konstrukční a technologická opatření včetně nových druhů vysokopevnostní oceli a nové konstrukce panoramatického střešního okna. Pevné panoramatické střešní okno je opatřeno povrchovou vrstvou na ochranu před přehříváním, která odráží infračervené záření a potlačuje zářivé teplo za slunečných dnů, ale současně pomáhá udržovat teplo v kabině za chladného počasí. Díky tomu není zapotřebí klasická sluneční clona, čímž se ušetřilo 5 kg hmotnosti a zároveň o 3 cm zvětšil prostor pro hlavu. Kromě toho není tolik zapotřebí využívat klimatizaci k udržování komfortní teploty v kabině.

Zcela nová Toyota C-HR bude uvedena na trh se čtyřmi různými elektrifikovanými pohony – nabídka hnacích ústrojí je sama o sobě dokladem osvědčeného multi-technologického přístupu značky k uhlíkové neutralitě. Toyota je přesvědčena o nezbytnosti nabízet různorodé možnosti volby, aby zákazníci měli k dispozici cenově dostupná a praktická vozidla, která urychlí tempo snižování CO2 již dnes a napomohou zajistit úspěšný přechod k bezemisní mobilitě.

Nabídka pohonů zahrnuje hybridní elektrická ústrojí 1,8 a 2,0 litru (HEV), jakož i plug-in hybridní elektrický model 2,0 litru (PHEV), nesoucí označení Hybrid 140, Hybrid 200, resp. Plug-in Hybrid 220. Provedení Hybrid 200 bude navíc k dispozici s inteligentním pohonem všech kol (AWD-i).

Nový model přináší výhody nejnovější technologie páté generace, kterou charakterizuje příkladné vyvážení vyššího výkonu a nízkých emisí v souladu s potřebami a prioritami typických zájemců o vůz v automobilovém segmentu C. K naplnění těchto požadavků přispělo komplexní přepracování klíčových součástí hybridního systému v rámci snižování hmotnosti (včetně nové převodovky a jednotky řízení energie, PCU), resp. nasazení výkonnější vysokonapěťové baterie.

Pohon Hybrid 140, který se používá i v nové modelové řadě Corolla, je zaměřen především na hospodárnost provozu, přesto dokáže nabídnout výrazně vyšší výkon než dosavadní Toyota C-HR s hybridním pohonem 1,8 litru. Ještě silnější variantou je Hybrid 200 s vyšším výkonem pro opojné zážitky za volantem s nekompromisně nízkou spotřebou.

Provedení Plug-in Hybrid 220 – s nejlepším systémem v dané třídě – zaujme svým dvojím charakterem: poskytuje suverénní čistě elektrickou jízdu v rámci každodenního provozu, jakož i velmi hospodárný hybridní elektrický pohon na delších trasách.

Systém eliminuje stres při cestování díky schopnosti čistě elektrické jízdy při zachování velmi konkurenceschopného dojezdu, navíc s funkcí pro intenzivnější rekuperaci (Regeneration Boost) – kdy vůz reaguje podobně, jako by byl ovládán jediným pedálem – zde se třemi úrovněmi nastavení pro různorodé požadavky městské dopravy.

nová toyota c-hr

Systém dále automaticky upravuje jízdní režim s ohledem na optimální spotřebu energie, kdy sleduje možnosti dobíjení energie podle profilu trasy na základě údajů palubní navigace. Toyota C-HR PHEV s novou funkcí sledování vymezené oblasti dokáže automaticky přepnout do režimu EV poté, co vůz vjede do nízkoemisní zóny (LEZ); zároveň optimalizuje spotřebu energie z baterie v rámci celé trasy (za podmínky používání navigace a dostatečného nabití baterie).

Pohon AWD-i pro verzi Hybrid 200 přidává lepší záběrové schopnosti a stabilitu při rozjezdech, v zatáčkách nebo na kluzkých površích, kdy přichází ke slovu kompaktní elektromotor/generátor s vysokým točivým momentem, zabudovaný do zadní nápravy vozu. Uvedený systém se zapojuje v širokém rozsahu rychlostí vozidla a za nejrůznějších provozních podmínek.

Návrháři zohlednili všechny aspekty jízdní dynamiky Toyoty C-HR s cílem dosáhnout zlepšení, a navázat tak na zavedenou reputaci stávajícího modelu, který si zákazníci oblíbili pro jeho agilitu a hbitost.

Nové pohony byly zkalibrovány tak, aby zajistily intuitivní zrychlování a ovladatelnost včetně lepšího sladění odezvy vozidla na pokyny od akceleračního pedálu ve prospěch jistoty za volantem a radosti z řízení. Změny zahrnují i systém odpružení vozu, brzd a řízení s cílem ideálně vyvážit postavení vozidla, jízdní pohodlí a odezvu.

V rámci vývoje prodělalo C-HR detailní testování v rukách týmu jezdeckých mistrů Toyota, a to na vozovkách evropského testovací centra Toyoty i na všech druzích cest za různých klimatických podmínek po celém kontinentě, aby vůz nabídl co nejvyváženější vlastnosti jízdní dynamiky.

Nová Toyota C-HR bude uvedena ve dvou speciálních provedeních Premiere Edition, která představí nejvyšší úroveň výbavy a stylistického ztvárnění.

Verze GR SPORT Premiere Edition doplňuje stylistické prvky GR včetně masky chladiče s markantním motivem „G“, nově tvarovaných 20" litých kol, označení GR, dekorů v provedení „černá kapalina“ na středovém panelu a sportovních předních sedadel s reliéfním logem GR na hlavových opěrkách. Charakteristickým odstínem této verze je stříbrná Ultimate v novém dvoubarevném provedení, kde je kontrastní černá protažena z oblasti střechy napříč celou zádí vozu; k dispozici budou i další barevná provedení. Seznam výbavy zahrnuje head-up displej a prémiový systém ozvučení JBL.

Verzi Executive Premiere Edition poznáme podle charakteristického dvoubarevného lakování Sulphur – k dispozici budou i další barevná provedení. V kabině zaujmou sedadla čalouněná perforovanou kůží s kontrastním prošíváním v barvě Žlutá citrínová, head-up displej a panoramatické střešní okno.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami
Test: Mazda CX-30 je posledním SUV s obyčejným srdcem, které vydrží věky Nové MG3 Hybrid+ jezdí za 4,4 litru a stačí na něj půl milionu korun Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2017

535 000 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2022

839 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2019

699 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

299 800 Kč