Nová Honda Civic Type R - vše o novém turbomotoru

10. 06. 2015
Sdílet článek

Po pětiletém čekání přichází v roce 2015 nejočekávanější hatchback na světě. Zcela nová Honda Civic Type R dostala přeplňovaný dvoulitr s výkonem 310 koní, který je přenášen na přední kola. Ostrý Civic udělá stovku za 5,7 sekundy a umí letět až 270 km/h.

Konstruktéři společnosti Honda se inspirovali japonským slovem „Buttigiri“, které znamená „dostihnout a předstihnout“. Nový Civic Type R byl zkonstruován tak, aby přinášel dynamický a špičkový výkon nejen na rychlých i klikatých silnicích, ale i na závodním okruhu. Zároveň nabízí snadné ovládání a praktické uspořádání typické pro všechny modely Civic. Nový model Civic Type R bude dostupný pouze s pětidvéřovou karoserií a ve dvou verzích, přičemž v Evropě se začne prodávat již během července 2015.


Pod kapotou nového modelu Civic Type R tepe zcela nový přeplňovaný 2,0litrový benzínový motor VTEC TURBO s přímým vstřikováním, který přináší takové hodnoty výkonu, točivého momentu a výkonu, které nemají v segmentu sériových hatchbacků s pohonem přední nápravy konkurenci. Maximální výkon je 228 kW (310 k) při 6 500 ot./min a maximální točivý moment je 400 Nm při 2 500 ot./min – obě tyto hodnoty jsou vyšší, než u všech předchozích modelů Honda Type R.



Viditelným odkazem na inspiraci, která stojí za modelem Type R, je jasně červený kryt hlavy motoru a hliníkové sací potrubí, připomínající úspěšné závodní vozy Civic, které se účastní letošního mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). Tento motor s maximálními otáčkami 7 000 ot./min, který je součástí nové generace motorů Honda Earth Dreams Technology, je vybaven novým zdokonaleným turbodmychadlovým systémem, a zahrnuje legendární technologii VTEC (Variable Timing and Lift Electronic Control) a variabilní časování ventilů na vačkových hřídelích sacích i výfukových ventilů (dual VTC). Tato technologie posiluje točivý moment v nízkých otáčkách a zároveň zajišťuje maximální akceleraci v celém rozsahu otáček.

Technologie dual VTC umožňuje částečné překrývání časování ventilů. Přesným řízením časování v širokém rozsahu otáček se zvyšuje citlivost a úspornost. Technologie VTEC mění velikost zdvihu výfukového ventilu pro potlačení turbo-efektu v nízkých otáčkách zvýšením tlaku ve výfukovém potrubí, a dosažení maximálního výkonu ve vysokých otáčkách. Tyto technologie umožňují použít turbodmychadlo s jednou rozváděcí komorou, které pak zaručuje špičkový maximální výkon v rámci třídy, lepší odezvu při nízkých otáčkách motoru a jedinečný výkon ve vysokých otáčkách. Pro další zvýšení odezvy je součástí systému přeplňování elektronická klapka v rozvodu výfukových plynů, která oproti běžné klapce nabízí větší možnosti řízení generovaného tlaku. Turbodmychadlo s jednou rozváděcí komorou je doplněno motorem s odlévanými písty ze slitiny hliníku, hliníkovými vahadly systému VTEC, kovanými ojnicemi a lehkou klikovou hřídelí, aby se co nejvíce omezila celková hmotnost, rozměry a rotační síly motoru.



Technologie velmi řízeného spalování pomáhají nejen zvýšit výkon motoru, ale rovněž snižují spotřebu a umožňují dosahovat nízké úrovně emisí. Srdcem těchto technologií je systém přímého vstřikování. Zabraňuje ulpívání paliva na sacích kanálech tím, že vstřikuje palivo přímo do válců a nasává kanály pouze vzduch s využitím řízení vícebodového vstřikování Honda. Použitý vysokotlaký (20 MPa) vstřikovací ventil podstatně zlepšuje rozprášení paliva do mlhy a je podporován 85% vylepšením rychlosti průtoku a 45% zvýšením tlaku paliva v porovnání s běžným palivovým systémem s čerpadlem.

Konstruktéři Honda intenzivně pracovali na tom, aby sací kanály silným vířením podporovaly konzistenci palivové směsi vstříknuté do válce. S využitím intenzivního CAD modelování a analýzy byly tvary sacího kanálu a dna pístů optimalizovány tak, aby společně zajišťovaly silný vířivý průtok. Tím se optimalizuje směs paliva a vzduchu a zároveň účinnost spalování. Funkce Start/Stop přispívá ke snížení spotřeby a rychlá zpětná vazba zapalování umožňuje řidiči rychlou akceleraci z místa. Funkce Start/Stop je deaktivována v režimu +R.

Nesmírně vysoká výkonnost modelu Civic Type R nemá v segmentu hatchbacků s pohonem přední nápravy konkurenci: dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a maximální rychlost je jedinečných 270 km/hod. I s tímto úchvatným výkonem dosahuje Civic Type R nízké CO2 emise pouhých 170 g/km, má výjimečně nízkou spotřebu při vysokých rychlostech a splňuje emisní předpisy Euro 6.



Motor nového modelu Civic Type R má vysoký kompresní poměr 9,8 a je přeplňovaný - pro oba tyto parametry je zvláště důležitý odvod tepla. Z tohoto důvodu konstruktéři využili řadu technologií chlazení, například chlazení hlavy válců a pístů, výfukové ventily plněné sodíkem a velkokapacitní mezichladič vzduch-vzduch. Hlava válců má dvoudílný plášť s vodním chlazením, které snižuje teplotu výfukových plynů a účinně snižuje teplotu spalovací komory. Zároveň je každý píst vybaven chladícím kanálem pro zvýšení průtoku oleje. Tyto technologie chlazení společně zajišťují vysoký výkon motoru i při vysokém zatížení, při jízdě vysokou rychlostí po závodním okruhu.

Unikátní motor vyžaduje unikátní převodovku: při dosahování rekordů na závodních okruzích, při jízdě po oblíbené venkovské silnici nebo při běžné pohodlné jízdě. Pro zajištění těsného a citlivého spojení s řidičem byla zvolena šestistupňová manuální převodovka s hladkým řazením, která maximálně využívá vysoký výkon motoru, silný točivý moment a vysoké otáčky.

Konstruktéři se pokusili dosáhnout co nejlepšího pocitu z řazení v historii modelů Type R. Rychlost řazení přímo souvisí s časy na kolo na závodních okruzích, zatímco pocit z řazení je základem zážitku z jízdy. K výjimečně rychlému řazení přispívá dráha řazení dlouhá pouze 40 mm, stejně jako u 2002 NSX-R. To by ale nebylo možné bez současného snížení síly potřebné k řazení. Značné snížení mechanického odporu přinesla účinná synchronizace. Vibrace při sepínání spojky pohlcuje dvouhmotový setrvačník. Zvýšením tuhosti jednotlivých komponent bylo podstatně vylepšeno řazení při úhlopříčném pohybu mezi druhým a třetím a mezi čtvrtým a pátým rychlostním stupněm.

Každý ze šesti převodových poměrů byl optimalizován pro výkon a a odpovídá výstupu motoru a křivce točivého momentu. Například maximální rychlost 270 km/h lze dosáhnout se šestým rychlostním stupněm a s maximálním výkonem při otáčkách 6 500 ot./min. Pohon nápravy přenáší výjimečně citlivý samosvorný diferenciál se šikmým ozubením. Tento typ diferenciálu podporuje trakci i při ostrém průjezdu zatáčkami. V porovnání s tradičním diferenciálem tato technologie umožnila zkrátit čas za kolo nového modelu Civic Type R na okruhu Nürburgring Nordschleife o tři sekundy.



V souladu se zaměřením nového modelu Civic Type R je převodovka vybavena speciálním chladičem oleje, který zajišťuje dostatečné chlazení i při vysokém zatížení, například na závodním okruhu. Chladič oleje je umístěn na dolní straně převodovky a nasává studený vzduch přiváděný žebrovaným tvarem skříně převodovky. Ta přechází do vzduchových lamel v dolním krytu motoru. Bez ohledu na použití chladiče oleje patří převodovka s masivní skříní nového modelu Civic Type R k nejlehčím ve své třídě.

Čtyřdílný výfuk je vyladěn jak pro patřičnou zvukovou kulisu pro výkon a od prvního spuštění motoru jasně definuje povahu nového modelu Civic Type R. Výfuková soustava dokáže pojmout rychlejší průtok výfukových plynů díky napřímenému potrubí s odstraněným tlumičem v přední části. Zvuk výfuku je naopak zesílen odstraněním tradičního tlumiče zvuku. Místo toho je na zádi vozu umístěn rezonátor, který udržuje hluk na přijatelné úrovni a omezuje pouze individuálně vybraná frekvenční pásma. Úpravy upevňovacích objímek výfuku umožnily zapojit do celkového zvuku sekundární zvukový prvek. Ten zároveň zajišťuje, aby se zvuk výfuku zvyšoval s točivým momentem motoru.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Honda Motor Europe Ltd.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč