Nová Honda Civic Type R - vše o novém turbomotoru
Po pětiletém čekání přichází v roce 2015 nejočekávanější hatchback na světě. Zcela nová Honda Civic Type R dostala přeplňovaný dvoulitr s výkonem 310 koní, který je přenášen na přední kola. Ostrý Civic udělá stovku za 5,7 sekundy a umí letět až 270 km/h.
Konstruktéři společnosti Honda se inspirovali japonským slovem „Buttigiri“, které znamená „dostihnout a předstihnout“. Nový Civic Type R byl zkonstruován tak, aby přinášel dynamický a špičkový výkon nejen na rychlých i klikatých silnicích, ale i na závodním okruhu. Zároveň nabízí snadné ovládání a praktické uspořádání typické pro všechny modely Civic. Nový model Civic Type R bude dostupný pouze s pětidvéřovou karoserií a ve dvou verzích, přičemž v Evropě se začne prodávat již během července 2015.
Pod kapotou nového modelu Civic Type R tepe zcela nový přeplňovaný 2,0litrový benzínový motor VTEC TURBO s přímým vstřikováním, který přináší takové hodnoty výkonu, točivého momentu a výkonu, které nemají v segmentu sériových hatchbacků s pohonem přední nápravy konkurenci. Maximální výkon je 228 kW (310 k) při 6 500 ot./min a maximální točivý moment je 400 Nm při 2 500 ot./min – obě tyto hodnoty jsou vyšší, než u všech předchozích modelů Honda Type R.Viditelným odkazem na inspiraci, která stojí za modelem Type R, je jasně červený kryt hlavy motoru a hliníkové sací potrubí, připomínající úspěšné závodní vozy Civic, které se účastní letošního mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). Tento motor s maximálními otáčkami 7 000 ot./min, který je součástí nové generace motorů Honda Earth Dreams Technology, je vybaven novým zdokonaleným turbodmychadlovým systémem, a zahrnuje legendární technologii VTEC (Variable Timing and Lift Electronic Control) a variabilní časování ventilů na vačkových hřídelích sacích i výfukových ventilů (dual VTC). Tato technologie posiluje točivý moment v nízkých otáčkách a zároveň zajišťuje maximální akceleraci v celém rozsahu otáček.
Technologie dual VTC umožňuje částečné překrývání časování ventilů. Přesným řízením časování v širokém rozsahu otáček se zvyšuje citlivost a úspornost. Technologie VTEC mění velikost zdvihu výfukového ventilu pro potlačení turbo-efektu v nízkých otáčkách zvýšením tlaku ve výfukovém potrubí, a dosažení maximálního výkonu ve vysokých otáčkách. Tyto technologie umožňují použít turbodmychadlo s jednou rozváděcí komorou, které pak zaručuje špičkový maximální výkon v rámci třídy, lepší odezvu při nízkých otáčkách motoru a jedinečný výkon ve vysokých otáčkách. Pro další zvýšení odezvy je součástí systému přeplňování elektronická klapka v rozvodu výfukových plynů, která oproti běžné klapce nabízí větší možnosti řízení generovaného tlaku. Turbodmychadlo s jednou rozváděcí komorou je doplněno motorem s odlévanými písty ze slitiny hliníku, hliníkovými vahadly systému VTEC, kovanými ojnicemi a lehkou klikovou hřídelí, aby se co nejvíce omezila celková hmotnost, rozměry a rotační síly motoru.
Technologie velmi řízeného spalování pomáhají nejen zvýšit výkon motoru, ale rovněž snižují spotřebu a umožňují dosahovat nízké úrovně emisí. Srdcem těchto technologií je systém přímého vstřikování. Zabraňuje ulpívání paliva na sacích kanálech tím, že vstřikuje palivo přímo do válců a nasává kanály pouze vzduch s využitím řízení vícebodového vstřikování Honda. Použitý vysokotlaký (20 MPa) vstřikovací ventil podstatně zlepšuje rozprášení paliva do mlhy a je podporován 85% vylepšením rychlosti průtoku a 45% zvýšením tlaku paliva v porovnání s běžným palivovým systémem s čerpadlem.
Konstruktéři Honda intenzivně pracovali na tom, aby sací kanály silným vířením podporovaly konzistenci palivové směsi vstříknuté do válce. S využitím intenzivního CAD modelování a analýzy byly tvary sacího kanálu a dna pístů optimalizovány tak, aby společně zajišťovaly silný vířivý průtok. Tím se optimalizuje směs paliva a vzduchu a zároveň účinnost spalování. Funkce Start/Stop přispívá ke snížení spotřeby a rychlá zpětná vazba zapalování umožňuje řidiči rychlou akceleraci z místa. Funkce Start/Stop je deaktivována v režimu +R.
Nesmírně vysoká výkonnost modelu Civic Type R nemá v segmentu hatchbacků s pohonem přední nápravy konkurenci: dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a maximální rychlost je jedinečných 270 km/hod. I s tímto úchvatným výkonem dosahuje Civic Type R nízké CO2 emise pouhých 170 g/km, má výjimečně nízkou spotřebu při vysokých rychlostech a splňuje emisní předpisy Euro 6.
Motor nového modelu Civic Type R má vysoký kompresní poměr 9,8 a je přeplňovaný - pro oba tyto parametry je zvláště důležitý odvod tepla. Z tohoto důvodu konstruktéři využili řadu technologií chlazení, například chlazení hlavy válců a pístů, výfukové ventily plněné sodíkem a velkokapacitní mezichladič vzduch-vzduch. Hlava válců má dvoudílný plášť s vodním chlazením, které snižuje teplotu výfukových plynů a účinně snižuje teplotu spalovací komory. Zároveň je každý píst vybaven chladícím kanálem pro zvýšení průtoku oleje. Tyto technologie chlazení společně zajišťují vysoký výkon motoru i při vysokém zatížení, při jízdě vysokou rychlostí po závodním okruhu.
Unikátní motor vyžaduje unikátní převodovku: při dosahování rekordů na závodních okruzích, při jízdě po oblíbené venkovské silnici nebo při běžné pohodlné jízdě. Pro zajištění těsného a citlivého spojení s řidičem byla zvolena šestistupňová manuální převodovka s hladkým řazením, která maximálně využívá vysoký výkon motoru, silný točivý moment a vysoké otáčky.
Konstruktéři se pokusili dosáhnout co nejlepšího pocitu z řazení v historii modelů Type R. Rychlost řazení přímo souvisí s časy na kolo na závodních okruzích, zatímco pocit z řazení je základem zážitku z jízdy. K výjimečně rychlému řazení přispívá dráha řazení dlouhá pouze 40 mm, stejně jako u 2002 NSX-R. To by ale nebylo možné bez současného snížení síly potřebné k řazení. Značné snížení mechanického odporu přinesla účinná synchronizace. Vibrace při sepínání spojky pohlcuje dvouhmotový setrvačník. Zvýšením tuhosti jednotlivých komponent bylo podstatně vylepšeno řazení při úhlopříčném pohybu mezi druhým a třetím a mezi čtvrtým a pátým rychlostním stupněm.
Každý ze šesti převodových poměrů byl optimalizován pro výkon a a odpovídá výstupu motoru a křivce točivého momentu. Například maximální rychlost 270 km/h lze dosáhnout se šestým rychlostním stupněm a s maximálním výkonem při otáčkách 6 500 ot./min. Pohon nápravy přenáší výjimečně citlivý samosvorný diferenciál se šikmým ozubením. Tento typ diferenciálu podporuje trakci i při ostrém průjezdu zatáčkami. V porovnání s tradičním diferenciálem tato technologie umožnila zkrátit čas za kolo nového modelu Civic Type R na okruhu Nürburgring Nordschleife o tři sekundy.
V souladu se zaměřením nového modelu Civic Type R je převodovka vybavena speciálním chladičem oleje, který zajišťuje dostatečné chlazení i při vysokém zatížení, například na závodním okruhu. Chladič oleje je umístěn na dolní straně převodovky a nasává studený vzduch přiváděný žebrovaným tvarem skříně převodovky. Ta přechází do vzduchových lamel v dolním krytu motoru. Bez ohledu na použití chladiče oleje patří převodovka s masivní skříní nového modelu Civic Type R k nejlehčím ve své třídě.
Čtyřdílný výfuk je vyladěn jak pro patřičnou zvukovou kulisu pro výkon a od prvního spuštění motoru jasně definuje povahu nového modelu Civic Type R. Výfuková soustava dokáže pojmout rychlejší průtok výfukových plynů díky napřímenému potrubí s odstraněným tlumičem v přední části. Zvuk výfuku je naopak zesílen odstraněním tradičního tlumiče zvuku. Místo toho je na zádi vozu umístěn rezonátor, který udržuje hluk na přijatelné úrovni a omezuje pouze individuálně vybraná frekvenční pásma. Úpravy upevňovacích objímek výfuku umožnily zapojit do celkového zvuku sekundární zvukový prvek. Ten zároveň zajišťuje, aby se zvuk výfuku zvyšoval s točivým momentem motoru.