Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!

vloženo

Dle posledních vyjádření vedení Evropské komise nedochází na evropských silnicích k tak razantnímu úbytku smrtelných nehod, jak by si úředníci přáli. To se má změnit. Brzy!

Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně! Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!

Pokud jste si v některém z testů starší ojetiny přečetli, že oproti novým autům jezdí ta stará naprosto fantasticky, možná jste se nad tím museli pozastavit. Je to však holá pravda. Jenomže toto obrovské pozitivum bývá vykoupeno jedním z nejzásadnějších nedostatků, jaký si lze představit. Mizernou úrovní pasivní a aktivní bezpečnosti.


Slovy čísel… V roce 1990 přišlo o život na evropských silnicích 76 650 lidí. S mohutným příchodem airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů a s rozvojem ABS se ale toto číslo (v porovnání s rokem 1990) již v roce 2001 snížilo o výrazných 22 298. Na 1 milión obyvatel tak nově připadlo 113 obětí. To jistě není špatné, uvážíme-li, že se počet vozů oproti roku 1990 více než zdvojnásobil. Ale zpět ke statistice.

(zdroj: Audi)

Po dalších 10 letech (v roce 2011) toto číslo již jen lehce přesáhlo magickou hranici 30 000 mrtvých, kterou si Evropská komise dlouhodobě určovala jako důležitý cíl.

Přesouváme se do roku 2015 (statistiky za 2016 ještě nejsou kompletní). Přestože je provoz oproti roku 2001 znovu o téměř 100% početnější, úmrtnost znovu klesla. Uhynulých 26 120 lidí je ale podle vyjádření Evropské komise výrazně více, než by si její vedení přálo. Z toho důvodu bylo vybráno 19 technologických novinek, z nichž 2 dostaly nejvyšší prioritu. Již během letoška by pak měla být schválena přesná podoba plánu. Nařízená opatření by se tak do základních výbav všech nových modelů vyrobených na území EU mohla dostat již v příštím roce. Cíl pro rok 2020 zní jasně – maximálně 15 000 mrtvých!


(zdroj: Volkswagen)

A o které technologie jde? Ze všech 19 vybraných zmiňuje oficiální zpráva, že nejvyšší prioritu dostali asistenti: udržování v jízdním pruhu a automatické nouzové brzdění. To jistě nejsou levné systémy a dá se očekávat, že pořizovací cenu (zvláště těch levnějších aut) výrazně zvednou. Tisková zpráva se nicméně zmiňuje i o dalších, poměrně úspornějších opatřeních, která by měla vejít v platnost. Všechna se přitom týkají zejména aktivní bezpečnosti vozů. Brzdová světla všech nových aut budou muset při aktivaci ABS vždy blikat a povinná by měla být také indikace nezapnutých bezpečnostních pásů na všech sedadlech (svůj desetikilový batoh na zadním sedadle tak budete muset buď připoutat, anebo poputuje do zavazadelníku)…

Zdá se tedy, že v dohledné době bude jezdění svázáno ještě více elektronickými systémy. Srdce pravověrného řidiče se tak definitivně uchýlí k přelomu století, kdy vznikala ta nejmechaničtější auta za všech. Všichni ostatní se ale za volantem budou zase o trochu méně bát (možná i soustředit). Ať žije bezpečnost!


text: Martin Müller

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně! Fotografie k článku Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem