Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!

vloženo

Dle posledních vyjádření vedení Evropské komise nedochází na evropských silnicích k tak razantnímu úbytku smrtelných nehod, jak by si úředníci přáli. To se má změnit. Brzy!

Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně! Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!

Pokud jste si v některém z testů starší ojetiny přečetli, že oproti novým autům jezdí ta stará naprosto fantasticky, možná jste se nad tím museli pozastavit. Je to však holá pravda. Jenomže toto obrovské pozitivum bývá vykoupeno jedním z nejzásadnějších nedostatků, jaký si lze představit. Mizernou úrovní pasivní a aktivní bezpečnosti.


Slovy čísel… V roce 1990 přišlo o život na evropských silnicích 76 650 lidí. S mohutným příchodem airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů a s rozvojem ABS se ale toto číslo (v porovnání s rokem 1990) již v roce 2001 snížilo o výrazných 22 298. Na 1 milión obyvatel tak nově připadlo 113 obětí. To jistě není špatné, uvážíme-li, že se počet vozů oproti roku 1990 více než zdvojnásobil. Ale zpět ke statistice.

(zdroj: Audi)

Po dalších 10 letech (v roce 2011) toto číslo již jen lehce přesáhlo magickou hranici 30 000 mrtvých, kterou si Evropská komise dlouhodobě určovala jako důležitý cíl.

Přesouváme se do roku 2015 (statistiky za 2016 ještě nejsou kompletní). Přestože je provoz oproti roku 2001 znovu o téměř 100% početnější, úmrtnost znovu klesla. Uhynulých 26 120 lidí je ale podle vyjádření Evropské komise výrazně více, než by si její vedení přálo. Z toho důvodu bylo vybráno 19 technologických novinek, z nichž 2 dostaly nejvyšší prioritu. Již během letoška by pak měla být schválena přesná podoba plánu. Nařízená opatření by se tak do základních výbav všech nových modelů vyrobených na území EU mohla dostat již v příštím roce. Cíl pro rok 2020 zní jasně – maximálně 15 000 mrtvých!


(zdroj: Volkswagen)

A o které technologie jde? Ze všech 19 vybraných zmiňuje oficiální zpráva, že nejvyšší prioritu dostali asistenti: udržování v jízdním pruhu a automatické nouzové brzdění. To jistě nejsou levné systémy a dá se očekávat, že pořizovací cenu (zvláště těch levnějších aut) výrazně zvednou. Tisková zpráva se nicméně zmiňuje i o dalších, poměrně úspornějších opatřeních, která by měla vejít v platnost. Všechna se přitom týkají zejména aktivní bezpečnosti vozů. Brzdová světla všech nových aut budou muset při aktivaci ABS vždy blikat a povinná by měla být také indikace nezapnutých bezpečnostních pásů na všech sedadlech (svůj desetikilový batoh na zadním sedadle tak budete muset buď připoutat, anebo poputuje do zavazadelníku)…

Zdá se tedy, že v dohledné době bude jezdění svázáno ještě více elektronickými systémy. Srdce pravověrného řidiče se tak definitivně uchýlí k přelomu století, kdy vznikala ta nejmechaničtější auta za všech. Všichni ostatní se ale za volantem budou zase o trochu méně bát (možná i soustředit). Ať žije bezpečnost!


text: Martin Müller

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně! Fotografie k článku Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč