Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny

vloženo

Tohle byla kráska. Svůdná kráska. Měla jen litrový obsah a 85 koní výkonu, dosahovala ovšem rychlosti 200 km/h. Její elegantní dynamické tvary i po šedesáti letech vezmou za srdce. Lehká konstrukce je ukázkou tehdejšího českého konstruktérského umění.

Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny

Před 60 lety, na sklonku roku 1957, dospěla do finále stavba závodního vozu ŠKODA 1100 OHC.


Automobil s interním typovým označením 968 byl určený původně pro vytrvalostní závody na okruzích, jeho vývoj odstartoval na jaře 1956. Nejprve vznikly dva otevřené vozy, na něž v roce 1959 navázala dvě kupé. Červený otevřený speciál je možné obdivovat ve sbírkách ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.

“ŠKODA 1100 OHC, která je výborným příkladem českého inženýrského a konstruktérského umění, patří k výrazným milníkům 116letého angažmá značky ŠKODA na poli motoristického sportu,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea.

Vývoj dvoumístného sportovního automobilu začal na jaře roku 1956. Raritní vůz ŠKODA 1100 OHC pohání vpředu podélně uložený řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Ze zdvihového objemu 1089 cm3 dává výkon 92 koní při 7700 min-1, otáčkové maximum leží na hranici 8500 min-1. V době svého vzniku oslnil špičkovým litrovým výkonem 85 k/l, původně spaloval vysokooktanový letecký benzin, proudící do dvou karburátorů československé značky Jikov, později italské výroby WEBER.

history skoda auto model 1100 OHC

Závodní vůz o rozvoru 2200 mm a vnějších rozměrech 3880 x 1430 x 964 mm, s karoserií vyrobenou z velmi lehkého sklolaminátu, váží pouhých 550 kg. Nepřekvapí proto jeho razantní zrychlení a maximální rychlost 190 až 200 km/h (podle zvoleného stálého převodu). Významnou roli však hraje také nízký aerodynamický odpor účelné a přitom elegantní karoserie. Její první varianta zaujala i dvojicí výklopných hlavních světlometů, které ale záhy ustoupily pro závody praktičtějšímu řešení se zabudovanými fixními světlomety s aerodynamickými kryty z organického skla.

Na rozdíl od předchozích typů ŠKODA Sport a Supersport, používajících robustní podvozek sériového modelu ŠKODA 1101, tvoří základ speciálu 1100 OHC prostorový rám svařený z tenkostěnných ocelových trubek. K vynikajícím jízdním vlastnostem přispívá takřka ideální rozložení hmotnosti na nápravy, u vozu s řidičem vážícím 75 kg v poměru 49,7 : 50,3 % ve prospěch poháněné zadní nápravy. Spojka, pětistupňová převodovka i rozvodovka byly soustředěny vzadu, tvořily jediný montážní celek. Významnou roli hraje také nezávislé zavěšení kol, vpředu se uplatnila lichoběžníková náprava, vzadu vlečené trojúhelníkové závěsy se šikmou osou kývání. Přesné a strmé řízení se ovládá prostřednictvím tříramenného volantu, který je pro snadnější nastupování odnímatelný. Koncem 50. let patřilo k progresivním prvkům také odpružení drátových 15palcových kol zkrutnými tyčemi.

Veřejnou premiéru a zároveň první vítězství si vůz ŠKODA 1100 OHC, řízený zkušeným členem továrního závodního týmu Miroslavem Fouskem, připsal koncem června 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi. Do kokpitu těchto speciálů usedali také závodníci Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek. Kromě domácích sportovních akcí dosahovali úspěchů také v zahraničí, vzhledem k nelehké politické situaci přelomu 50. a 60. let minulého století se však angažmá závodního vozu z Mladé Boleslavi omezilo na socialistické země.

Po dvojici otevřených vozů s laminátovou karoserií, vyrobených v závěru roku 1957, následovaly v roce 1959 dva uzavřené vozy ŠKODA 1100 OHC Coupé s karoserií z hliníkových plechů. U rozměrnějšího kupé se podařilo dosáhnout velmi nízké hmotnosti 618 kg a zachovat vysokou rychlost.

Obě kupé byla bohužel v pozdějších letech poničena při haváriích v civilním provozu, odborníci restaurátorských dílen ŠKODA Muzea ale v současné době intenzivně připravují znovuzrození ŠKODA 1100 OHC Coupé na základě dochovaného podvozku a agregátu jednoho z nich.

Oba otevřené vozy se dochovaly, exemplář ŠKODA Muzea je vystaven v hlavní expozici a také se dlouhodobě úspěšně účastní domácích i zahraničních veteránských akcí. Druhý vůz – v majetku oficiálního zastoupení ŠKODA UK – slouží k propagaci mladoboleslavské značky především na půdě Velké Británie.

 


redakce, Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny Fotografie k článku Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.02.2018
Sportovně založený Volkswagen Polo R-Line přijde na 407 900 Kč
19.02.2018
Volvo XC40 nově s benzínovým tříválcem
15.02.2018
Třetí generace Citroënu Berlingo oficiálně, je to rodinný ideál
14.02.2018
Nové BMW X4 je lehčí a nižší
09.02.2018
Ford KA+ nově jako crossover v provedení Active
08.02.2018
Modernizace Škody Fabia vzala diesely a přinesla nové vychytávky
06.02.2018
Nový Mercedes-Benz A je větší a inteligentnější
05.02.2018
Je rychlejší Seat Leon Cupra nebo oštěp Barbory Špotákové?
03.02.2018
Peugeot 308 bude mít osmistupňový automat, připlatíte za něj 55 tisíc
02.02.2018
Hyundai odhalil design nového Santa Fe
01.02.2018
Malé městské SUV Škoda již příští rok
30.01.2018
Test ojetiny: Citroën C1 – nejspolehlivější citroën má základ v toyotě
29.01.2018
Test: Volkswagen Polo 1.0 TSI - nejlepší mále auto?
27.01.2018
Bentley Bentayga dostane sportovní osmiválec
25.01.2018
Kia Rio GT-Line přinese sportovní vzhled, nic jiného nečekejte
21.01.2018
Mercedes-AMG CLS 53 je mild hybrid, stovku umí za 4,5 sekundy
19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce