Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA

vloženo

Lexus bohorovně zatnul drápy do kategorie supersportů. Model LFA má okázale demonstrovat tvůrčí i konstrukční potenciál luxusní odnože Toyoty a šokuje jak použitými materiály, tak cenou, která se mezi oběma břehy Atlantiku liší v přepočtu o 3 miliony korun!

Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA

Supersportovní model LFA je dalším mezníkem v historii značky, která před dvaceti lety začínala s jediným modelem v nabídce. Dnes je Lexus respektovanou luxusní značkou a kromě svých obvyklých prémiových konkurentů hodlá nově přebrat pár zájemců nejslavnějším italským značkám Ferrari a Lamborghini.


Nejzajímavějším prvkem modelu LFA je extrémně pevná a lehká konstrukce skeletu z materiálu označeného jako CFRP, neboli uhlíkovými vlákny vyztuženého plastu. Tento materiál si automobilka přímo sama vyrábí a dokonce používá i unikátní laserový systém pro monitorování integrity materiálu. V přímém porovnání s podobnou karosérií z hliníku je ta karbonová údajně až čtyřikrát pevnější a přesto zhruba o 100 kg lehčí. CFRP se na hmotnosti holého těla LFA podílí celými 65%, zbylých 35 % jde na vrub hliníkové slitiny.

Pohonnou jednotkou, na které spolupracovala i Yamaha, je atmosférický desetiválec s objemem 4,8 litru a úctyhodným výkonem 412 kW při téměř devítitisícových otáčkách! Má elektronicky řízené škrtící klapky každého válce pro nejrychlejší možnou reakci na plynový pedál a díky použití mazání s takzvanou suchou klikovou skříní může v motorovém prostoru umístěn co nejhlouběji, pro snížení těžiště a tím i momentu setrvačnosti, působícího na vůz v zatáčkách. Vstřikování benzínu mají na starosti speciální vstřikovače s dvanácti otvory, časování ventilů Dual VVT-i není u koncernu Toyota žádnou novinkou. 480 N.m. točivého momentu je k dispozici při 6.800 ot./ min, ale 90 procent této hodnoty je k dispozici v rozsahu 3700 až 9000 otáček. Konstrukce nového desetiválce je údajně natolik kompaktní, že svou velikostí nepřekračuje obvyklé rozměry vidlicových osmiválců a jeho hmotnost se dokonce vyrovná šestiválcům. Každý motor bude sestaven jedním mechanikem, jehož podpis pak i ponese. U tradičně silně ekologicky zaměřeného Lexusu nepřekvapí, že motor tohoto nekompromisního supersportu s přehledem plní emisní normy Euro 5.

Při pohotovostní hmotnosti 1.480 kg má Lexus LFA výkonovou hmotnost 3,59 kg/kW, díky čemuž zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za 3,7 s.Maximální rychlost činí 325 km/h. Pohon je uspořádán jako Transaxle, tedy motor vpředu a převodovka před zadní hnanou nápravou, což přispělo k rozložení hmotnosti 48:52 právě ve prospěch zadní nápravy. Převodovka s názvem ASG je sekvenční šestirychlostní, s dnes už obvyklým řazením pádly pod volantem. Pracuje velmi rychle, přeřazení je plně dokončeno za 0,2 sekundy. Extrémním výkonům je přizpůsobena i brzdová soustava s keramickými kotouči o průměru 390 mm (vpředu) a 306 mm (vzadu), které bez vadnutí odolají extrémnímu zatížení. Konečné ladění podvozku se odehrálo na slavné Nordschleife německého Nürburgringu.

Lexus LFA vznikne v limitované sérii 500 kusů. Převážně ruční výroba je rozplánována na celé dva roky, takže měsíčně vznikne asi dvacítka kusů- údajně z důvodu zajištění maximální pozornosti každému exempláři. Objednávky se již přijímají, první vážní zájemci se objevili údajně i u nás. Lexus si však svého prvního supersportu cení na naprosto šílených 336 000 liber, neboli 368 000 € (cca 9,5 mil. Kč). Jak na tuto částku přišel je záhadou, protože na americkém trhu má LFA stát 375 000 dolarů. Při diametrálně odlišné ceně obou kurzů tak v přepočtu na koruny vzniká třímilionový rozdíl, o který budou mít američané tento vůz levnější. Že by Evropu postihl trest za léta ignorování nejlepší asijské značky...?

Technická data:
Motor:
Typ: 1LR-GSE
konfigurace: V10
ventilový mechanismus: 40-ventilů DOHC
zdvihový objem: 4,805 ccm
vrtání x zdvih: 88.0 x 79.0 mm
kompresní poměr: 12,0:1
oktanový nárok: 95 a vyšší
výkon: 412 kW při 8,700/min.
točivý moment: 480 N.m. při 6,800/ min.
maximální otáčky: 9,000/ min.

Výkony:
0-100 km/h: 3,7 s.
max. rychlost: 325 km/h

Rozměry, hmotnosti a ostatní:
vnější rozměry: 4505x 1895x 1220 mm
rozvor náprav: 2,605 mm
aerodynamický odpor: Cx=0.31
objem nádrže: 73 l
pohotovostní hmotnost 1480 kg
pneu: 265/35 R20 (vpředu) a 305/30 R20 (vzadu)

Marek Oborník, Foto Lexus

Vyhledat vozidla v inzerci: Lexus

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Peugeot 508 Sport - rýsuje se supersedan, stovku udělá za 4,3 s

Peugeot 508 Sport - rýsuje se supersedan, stovku udělá za 4,3 s

Čtyřválec o výkonu 200 koní doplní dvojice elektromotorů. Celkový výkon soustavy automobilka neuvádí, známe ovšem hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h a také maximální rychlost (elektronicky omezenou). Peugeot 508 Sport..

Test: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line je tajným tipem

Test: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line je tajným tipem

Rádi byste se viděli za volantem Audi Q7 nebo Volkswagenu Touareg, přičemž rodinný rozpočet nestačí pokrýt pořizovací..

Citroën slaví 100 let výbavou Celebration

Citroën slaví 100 let výbavou Celebration

100. výročí založení: značka Citroën otevírá rok oslav 100. výročí svého založení výjimečnou obchodní nabídkou..

Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře

Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře

První generace novodobé Škody Octavia se dodnes za své prodeje nemusí stydět. Na trhu ojetin stále funguje mezi levnými..

Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV

Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV

Móda vozů kategorie SUV nezná mezí a tak trochu se zapomíná na modely klasické koncepce. A je to podle nás škoda,..