Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA

vloženo

Lexus bohorovně zatnul drápy do kategorie supersportů. Model LFA má okázale demonstrovat tvůrčí i konstrukční potenciál luxusní odnože Toyoty a šokuje jak použitými materiály, tak cenou, která se mezi oběma břehy Atlantiku liší v přepočtu o 3 miliony korun!

Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA

Supersportovní model LFA je dalším mezníkem v historii značky, která před dvaceti lety začínala s jediným modelem v nabídce. Dnes je Lexus respektovanou luxusní značkou a kromě svých obvyklých prémiových konkurentů hodlá nově přebrat pár zájemců nejslavnějším italským značkám Ferrari a Lamborghini.


Nejzajímavějším prvkem modelu LFA je extrémně pevná a lehká konstrukce skeletu z materiálu označeného jako CFRP, neboli uhlíkovými vlákny vyztuženého plastu. Tento materiál si automobilka přímo sama vyrábí a dokonce používá i unikátní laserový systém pro monitorování integrity materiálu. V přímém porovnání s podobnou karosérií z hliníku je ta karbonová údajně až čtyřikrát pevnější a přesto zhruba o 100 kg lehčí. CFRP se na hmotnosti holého těla LFA podílí celými 65%, zbylých 35 % jde na vrub hliníkové slitiny.

Pohonnou jednotkou, na které spolupracovala i Yamaha, je atmosférický desetiválec s objemem 4,8 litru a úctyhodným výkonem 412 kW při téměř devítitisícových otáčkách! Má elektronicky řízené škrtící klapky každého válce pro nejrychlejší možnou reakci na plynový pedál a díky použití mazání s takzvanou suchou klikovou skříní může v motorovém prostoru umístěn co nejhlouběji, pro snížení těžiště a tím i momentu setrvačnosti, působícího na vůz v zatáčkách. Vstřikování benzínu mají na starosti speciální vstřikovače s dvanácti otvory, časování ventilů Dual VVT-i není u koncernu Toyota žádnou novinkou. 480 N.m. točivého momentu je k dispozici při 6.800 ot./ min, ale 90 procent této hodnoty je k dispozici v rozsahu 3700 až 9000 otáček. Konstrukce nového desetiválce je údajně natolik kompaktní, že svou velikostí nepřekračuje obvyklé rozměry vidlicových osmiválců a jeho hmotnost se dokonce vyrovná šestiválcům. Každý motor bude sestaven jedním mechanikem, jehož podpis pak i ponese. U tradičně silně ekologicky zaměřeného Lexusu nepřekvapí, že motor tohoto nekompromisního supersportu s přehledem plní emisní normy Euro 5.

Při pohotovostní hmotnosti 1.480 kg má Lexus LFA výkonovou hmotnost 3,59 kg/kW, díky čemuž zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za 3,7 s.Maximální rychlost činí 325 km/h. Pohon je uspořádán jako Transaxle, tedy motor vpředu a převodovka před zadní hnanou nápravou, což přispělo k rozložení hmotnosti 48:52 právě ve prospěch zadní nápravy. Převodovka s názvem ASG je sekvenční šestirychlostní, s dnes už obvyklým řazením pádly pod volantem. Pracuje velmi rychle, přeřazení je plně dokončeno za 0,2 sekundy. Extrémním výkonům je přizpůsobena i brzdová soustava s keramickými kotouči o průměru 390 mm (vpředu) a 306 mm (vzadu), které bez vadnutí odolají extrémnímu zatížení. Konečné ladění podvozku se odehrálo na slavné Nordschleife německého Nürburgringu.

Lexus LFA vznikne v limitované sérii 500 kusů. Převážně ruční výroba je rozplánována na celé dva roky, takže měsíčně vznikne asi dvacítka kusů- údajně z důvodu zajištění maximální pozornosti každému exempláři. Objednávky se již přijímají, první vážní zájemci se objevili údajně i u nás. Lexus si však svého prvního supersportu cení na naprosto šílených 336 000 liber, neboli 368 000 € (cca 9,5 mil. Kč). Jak na tuto částku přišel je záhadou, protože na americkém trhu má LFA stát 375 000 dolarů. Při diametrálně odlišné ceně obou kurzů tak v přepočtu na koruny vzniká třímilionový rozdíl, o který budou mít američané tento vůz levnější. Že by Evropu postihl trest za léta ignorování nejlepší asijské značky...?

Technická data:
Motor:
Typ: 1LR-GSE
konfigurace: V10
ventilový mechanismus: 40-ventilů DOHC
zdvihový objem: 4,805 ccm
vrtání x zdvih: 88.0 x 79.0 mm
kompresní poměr: 12,0:1
oktanový nárok: 95 a vyšší
výkon: 412 kW při 8,700/min.
točivý moment: 480 N.m. při 6,800/ min.
maximální otáčky: 9,000/ min.

Výkony:
0-100 km/h: 3,7 s.
max. rychlost: 325 km/h

Rozměry, hmotnosti a ostatní:
vnější rozměry: 4505x 1895x 1220 mm
rozvor náprav: 2,605 mm
aerodynamický odpor: Cx=0.31
objem nádrže: 73 l
pohotovostní hmotnost 1480 kg
pneu: 265/35 R20 (vpředu) a 305/30 R20 (vzadu)

Marek Oborník, Foto Lexus

Vyhledat vozidla v inzerci: Lexus

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

29.04.2017
Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla
28.04.2017
Zapomeňte na Škodu Yeti, je tu Škoda Karoq
28.04.2017
Za Peugeot 5008 zaplatíte minimálně půl milionu
27.04.2017
Test: Citroën C3 1.2 PureTech - prcek rád Cactusy
26.04.2017
Nová Škoda Octavia RS - čtyřoká zábava
25.04.2017
Mercedes Benz třídy S - omlazení a mraky nové techniky
24.04.2017
Opel Grandland X - převlečený Peugeot 3008 oficiálně
21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě
13.04.2017
Jeep Grand Cherokee Trackhawk - znáte rychlejší SUV?