Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA

vloženo

Lexus bohorovně zatnul drápy do kategorie supersportů. Model LFA má okázale demonstrovat tvůrčí i konstrukční potenciál luxusní odnože Toyoty a šokuje jak použitými materiály, tak cenou, která se mezi oběma břehy Atlantiku liší v přepočtu o 3 miliony korun!

Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA

Supersportovní model LFA je dalším mezníkem v historii značky, která před dvaceti lety začínala s jediným modelem v nabídce. Dnes je Lexus respektovanou luxusní značkou a kromě svých obvyklých prémiových konkurentů hodlá nově přebrat pár zájemců nejslavnějším italským značkám Ferrari a Lamborghini.


Nejzajímavějším prvkem modelu LFA je extrémně pevná a lehká konstrukce skeletu z materiálu označeného jako CFRP, neboli uhlíkovými vlákny vyztuženého plastu. Tento materiál si automobilka přímo sama vyrábí a dokonce používá i unikátní laserový systém pro monitorování integrity materiálu. V přímém porovnání s podobnou karosérií z hliníku je ta karbonová údajně až čtyřikrát pevnější a přesto zhruba o 100 kg lehčí. CFRP se na hmotnosti holého těla LFA podílí celými 65%, zbylých 35 % jde na vrub hliníkové slitiny.

Pohonnou jednotkou, na které spolupracovala i Yamaha, je atmosférický desetiválec s objemem 4,8 litru a úctyhodným výkonem 412 kW při téměř devítitisícových otáčkách! Má elektronicky řízené škrtící klapky každého válce pro nejrychlejší možnou reakci na plynový pedál a díky použití mazání s takzvanou suchou klikovou skříní může v motorovém prostoru umístěn co nejhlouběji, pro snížení těžiště a tím i momentu setrvačnosti, působícího na vůz v zatáčkách. Vstřikování benzínu mají na starosti speciální vstřikovače s dvanácti otvory, časování ventilů Dual VVT-i není u koncernu Toyota žádnou novinkou. 480 N.m. točivého momentu je k dispozici při 6.800 ot./ min, ale 90 procent této hodnoty je k dispozici v rozsahu 3700 až 9000 otáček. Konstrukce nového desetiválce je údajně natolik kompaktní, že svou velikostí nepřekračuje obvyklé rozměry vidlicových osmiválců a jeho hmotnost se dokonce vyrovná šestiválcům. Každý motor bude sestaven jedním mechanikem, jehož podpis pak i ponese. U tradičně silně ekologicky zaměřeného Lexusu nepřekvapí, že motor tohoto nekompromisního supersportu s přehledem plní emisní normy Euro 5.

Při pohotovostní hmotnosti 1.480 kg má Lexus LFA výkonovou hmotnost 3,59 kg/kW, díky čemuž zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za 3,7 s.Maximální rychlost činí 325 km/h. Pohon je uspořádán jako Transaxle, tedy motor vpředu a převodovka před zadní hnanou nápravou, což přispělo k rozložení hmotnosti 48:52 právě ve prospěch zadní nápravy. Převodovka s názvem ASG je sekvenční šestirychlostní, s dnes už obvyklým řazením pádly pod volantem. Pracuje velmi rychle, přeřazení je plně dokončeno za 0,2 sekundy. Extrémním výkonům je přizpůsobena i brzdová soustava s keramickými kotouči o průměru 390 mm (vpředu) a 306 mm (vzadu), které bez vadnutí odolají extrémnímu zatížení. Konečné ladění podvozku se odehrálo na slavné Nordschleife německého Nürburgringu.

Lexus LFA vznikne v limitované sérii 500 kusů. Převážně ruční výroba je rozplánována na celé dva roky, takže měsíčně vznikne asi dvacítka kusů- údajně z důvodu zajištění maximální pozornosti každému exempláři. Objednávky se již přijímají, první vážní zájemci se objevili údajně i u nás. Lexus si však svého prvního supersportu cení na naprosto šílených 336 000 liber, neboli 368 000 € (cca 9,5 mil. Kč). Jak na tuto částku přišel je záhadou, protože na americkém trhu má LFA stát 375 000 dolarů. Při diametrálně odlišné ceně obou kurzů tak v přepočtu na koruny vzniká třímilionový rozdíl, o který budou mít američané tento vůz levnější. Že by Evropu postihl trest za léta ignorování nejlepší asijské značky...?

Technická data:
Motor:
Typ: 1LR-GSE
konfigurace: V10
ventilový mechanismus: 40-ventilů DOHC
zdvihový objem: 4,805 ccm
vrtání x zdvih: 88.0 x 79.0 mm
kompresní poměr: 12,0:1
oktanový nárok: 95 a vyšší
výkon: 412 kW při 8,700/min.
točivý moment: 480 N.m. při 6,800/ min.
maximální otáčky: 9,000/ min.

Výkony:
0-100 km/h: 3,7 s.
max. rychlost: 325 km/h

Rozměry, hmotnosti a ostatní:
vnější rozměry: 4505x 1895x 1220 mm
rozvor náprav: 2,605 mm
aerodynamický odpor: Cx=0.31
objem nádrže: 73 l
pohotovostní hmotnost 1480 kg
pneu: 265/35 R20 (vpředu) a 305/30 R20 (vzadu)

Marek Oborník, Foto Lexus

Vyhledat vozidla v inzerci: Lexus

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA Fotografie k článku Nejdražším Lexusem všech dob se stává supersport LFA
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu