Nastal nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky

vloženo

Již zítra budou na českých vozovkách povinné zimní pneumatiky za předpokladu, že na silnici leží souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám během jízdy předpokládat sníh, led nebo námrazu na vozovce.

Nastal nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky

Bydlíte ve městě či na jihu Moravy, kde zasněží jednou za uherský rok a zimní pneumatiky Vám přijdou zbytečné? Podle aktuálně platného změní zákona se můžete bez zimních pneumatik obejít, za předpokladu, že pokud nasněží, bude led či námraza, necháte auto doma v garáži. Na letních pneumatikách se tak podle výkladu zákona můžete pohybovat např. po suché vozovce, pokud nehrozí během cesty zhoršení povětrnostních podmínek. My však doporučujeme bez ohledu na zákon zimní pneumatiky využívat. Pro mluví logické důvody. Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi, která poskytuje lepší přilhnavost při nízkých teplotách. Také Vám odpadnou starosti s přemýšlením, zda můžete vzhledem k předpovědi počasí vyjet, nebo se musíte nějak omezit. O faktu, že zimní pláště zvládají sníh či led daleko nemá cenu diskutovat, je to fakt, který si v praxi ověřil snad každý. Záběrové i brzdné vlastnosti zimního vzorku jsou nepoměrně lepší. A to nemluvíme o faktu, že v případě nehody v zimních období na letních pláští, pojišťovny krátí pojistné plnění či vyžadují spoluúčast na pojistném události.



Změní zákona: "použití zimních pneumatik na pozemních komunikacích v období od 1. listopadu do 31. března je povinné pouze při souvislé vrstvě sněhu, ledu, námrazy nebo pokud vzhledem k povětrnostním podmínkám lze předpokládat během jízdy sníh, led nebo námrazu“.

To v praxi doopravdy znamená, že v daném období nemusíte např. na suché vozovce používat zimní obutí (za zimní pneumatiku je považována pneumatika, která má na bočnici vyznačeno označení M+S, často i sněhovou vločku). Vyjímku tvoří úseky označené dopravní značkou C15a „zimní výbava“ (viz informace níže), která na vybraných místech přikazuje povinné užívání zimních pneumatik. Ještě se sluší připomenout, že hloubka dezénu zimní pneumatiky u osobních automobilů musí činit minimálně 4 mm (u vozidel nad 3,5 tuny pak 6 mm) a že rezervní kolo nemusí mít zimní pneumatiku. Použití zimních pneumatik může být na silnicích pokrytých souvislou vrstvou sněhu nahrazeno použitím sněhových řetězů. Což je uvedeno na dodatkové tabulce. Vyhláška dává možnost umístit pod značkou i dodatkovou tabulku s uvedením požadované hloubky dezénu či odlišnou úpravou doby platnosti.



Co je to dopravní značka „Zimní výbava“?
Dopravní značky „Zimní výbava“ a „Zimní výbava-konec“ jsou dopravní značky, které zůstávají v platnosti i po 1. 11. 2011. Označují úseky pozemní komunikace, na kterých je povinnost mít vozidlo kategorie M a N vybaveno zimními pneumatikami za všech klimatických podmínek, tedy nejen v případě, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy přepokládat.

Co přikazuje tato nová značka?
Dopravní značka „Zimní výbava“ přikazuje řidiči motorového vozidla pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik. A to na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg včetně)
nebo pouze na hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg). Limitní hmotností 3 500 kg je pro účely této značky myšlena maximální přípustná hmotnost vozidla, podle staré legislativy hmotnost celková.

Kdy platí tato značka?
Tato dopravní značka platí od 1. listopadu do 31. března. Pod značkou může být případně umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.

Co je to zimní pneumatika?
Za zimní pneumatiku je považována pneumatika na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Co musí dále splňovat tato zimní pneumatika?
Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).

Proč právě 4 mm, případně 6 mm?
Podle průzkumů a také na základě zkušeností bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí tzv. samočistící efekt.

Mohu použít protektorované pneumatiky?
Ano, mohou, musí být označeny výše uvedeným značením tj. M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Jak je to s přívěsem?
Na vlastní přípojné vozidlo se povinnost vyplývající z této značky nevztahuje, povinnost je vztažena na motorové vozidlo kategorie M a N, které toto přípojné vozidlo táhne.

Kde končí platnost příkazu?
Platnost příkazu této dopravní značky ukončuje pouze dopravní značka "Zimní výbava-konec" (č. C15b)



Místa, kde je povinné užití zimních pneumatik v době od 1. listopadu 2010 do 31. března 2011:
D1 exit 21. km Mirošovice – exit 182. km Kývalka
I/7 Chomutov - hora Sv. Šebestiána
I/8 Dubí - Cínovec
I/11 Jablonné nad Orlicí - Suchý Vrch - Červená Voda
I/34 Polička - Květná - Svitavy
I/34 Hlinsko - Borová
I/35 Moravská Třebová - Hřebeč
I/37 Trhová Kamenice - Lukavice
I/35 Mohelnice - Studená Loučka
I/46 Šternberk - Horní Loděnice
I/60 Lipová Lázně – Vápenná
I/56 Ostravice – Bílá hranice kraje (I/35)

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
II/ 295 – Vrchlabí –Přední Labská – Labská – Špindlerův Mlýn
III/28624 – Vrchlabí – Kněžice
III/2956 – Vrchlabí – Strážné – Dolní Dvůr
II/297 – Dolní Maršov – Janské Lázně – Černý Dvůr
III/2961 – Svoboda nad Úpou – Janské Lázně
II/296 – Dolní Maršov – Horní Maršov – Temný Důl – Velká Úpa – Pec pod Sněžkou
II/252 – Temný Důl – Malá Úpa – Horní Malá Úpa
III/2962 – Horní Maršov – Dolní Lysečiny – Dolní a Horní Albeřice
II/300 – Mladé Buky – Babí – Žacléř – Královec
III/30019 (30022) – Žacléř – Prkený Důl – Křenov – Lampertice
III/3013 (3015) – Bohuslavice – Sedmidomí – Markoušovice
III/3013 – Sedmidomí – Velké Svatoňovice – Batňovice

PARDUBICKÝ KRAJ
I/11 – Jablonné n. O. konec zástavby – křižovatka Čenkovice – nemocnice Červená Voda
I/34 – stoupání „Vendolák“, křižovatka s III/3545 Rychnov – Borová
I/35 – stoupání Hřebeč
I/37 – Trhová kamenice – Nová Ves
II/315 – Ústí n. O. křižovatka I/14 – Ostrov křižovatka II/314 – Lankškroun
II/366 – Pohledy – Křenov, Křenov – Jevíčko
III/31512 – Česká Třebová – Skuhrov


redakce, PČR

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nastal nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky Fotografie k článku Nastal nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky Fotografie k článku Nastal nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky Fotografie k článku Nastal nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky Fotografie k článku Nastal nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi