Na scénu přichází centrální airbag!

vloženo

Sestavu čelních, bočních, hlavových a kolenních airbagů považují mnozí za komplexní ochranu bezpečnosti posádek motorových vozidel. Těmito airbagy je sice možné zabránit většině fatálních úrazů při nehodě, avšak při bočním nárazu na opačné straně vozidla než sedí řidič či jeho spolujezdec pomohou jen omezeně. Na scénu proto přichází centrální airbag!

Na scénu přichází centrální airbag! Na scénu přichází centrální airbag!

Přední centrální airbag se nafukuje z pravého boku sedadla řidiče a samočinně se lokalizuje mezi přední sedadla blízko středu vozidla. Tento airbag je zkonstruovaný tak, aby poskytoval ochranu při bočních nárazech na spolujezdcovu stranu vozidla, když řidič je jedinou osobou na předních sedadlech. Současně slouží jako absorbér energie mezi řidičem a spolujezdcem v případě bočního nárazu z kterékoliv strany. Předpokládá se, že tento airbag bude prospěšný také v případě převrácení vozidla.


Pomůže při bočních nárazech
Novinku vymysleli technici General Motors a tento globální výrobce automobilů se chystá představit centrální airbag mířící do crossoveru střední třídy Buick Enclave, GMC Acadia a Chevrolet Traverse již v roce 2013.

GM analyzoval rozsáhlou databázi fatálních nehod (National Highway Traffic Safety Administration’s Fatality Analysis Reporting System database) a zjistil, že hluboko zasahující boční nárazy, kvůli nimž přední centrální airbag primárně vzniknul, zapříčinily v letech 2004 až 2009 11 procent úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při haváriích bez převrácení vozidla, přičemž se sledovala vozidla modelového roku 1999 a novější. Tyto fatální následky, kdy cestující seděl na nenaražené straně vozidla, představují také 29 procent všech úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při bočních nárazech.

Přední centrální airbag má reálný potenciál zachraňovat životy při bočních nárazech,“ řekl Adrian Lund, prezident pojišťovacího Institute for Highway Safety. „GM a Takata si zaslouží ocenění za průkopnictví v této důležité oblasti.“

Přední centrální airbag federální zákony nevyžadují a žádný jiný airbag v dnešních osobních vozidlech nenabízí tento druh ochrany osobám na předních sedadlech,“ řekl Scott Thomas, vedoucí konstruktér pokrokových zádržných systémů GM. „Protože žádný zádržný systém nedokáže působit na všechny části těla a všechny potenciální zranění, přední centrální airbag je konstruovaný tak, aby působil spolu s dalšími airbagy a bezpečnostními pásy a společně tak vytvářely komplexní zádržný systém,“ řekl Gay Kent, výkonný ředitel GM Vehicle Safety and Crashworthiness.

Tříletý vývoj
Předpokládá se, že přední centrální airbag se stane součástí hodnocení nárazových testů nezávislými organizacemi. Modelový rok 2012zmíněných crossoverů střední třídy získal 5 hvězdiček v hodnocení nárazové bezpečnosti organizace NHTSA (New Car Assessment Program) a nejvyšší ocenění bezpečnosti od Insurance Institute for Highway Safety.

GM a dodavetel technologií Takata vyvinuly přední centrální airbag v průběhu tří let. Vyzkoušely přitom mnoho možností, než vytvořily prvek správně umístěný, tlumící a chránící při mnoha druzích nárazů a pozicí osob. Mnoho patentovaných částí zdůrazňuje jedinečnost účinnosti tohoto zařízení, zohledňujícího škálu velikosti osob.

General Motors, jeden z největších výrobců automobilů na světě, vzniknul v roce 1908. Globální vedení sídlí v Detroitu. GM zaměstnává 208 000 lidí ve všech částech světa a je aktivní ve více než 120 zemích. GM a jeho strategičtí partneři vyrábí automobily ve více než 30 státech. Prodávají je a servisují pod značkami: Baojun, Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Daewoo, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall a Wuling. Globální značka Chevrolet oslavuje v roce 2011 100. výročí svého založení. Největším trhem GM je Čína, následují USA, Brazílie, Velká Británie, Německo, Kanada a Itálie.

GM/ms

Fotografie k článku

Fotografie k článku Na scénu přichází centrální airbag!
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu
05.06.2018
Deset věcí, které nevíte o hybridech
04.06.2018
BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport
01.06.2018
Test ojetiny: Mercedes třídy C – druhá generace ostudu neudělá
31.05.2018
Nová Honda CR-V poskytne více prostoru, komfortu a spoustu moderních technologií
23.05.2018
Modernizovaná Kia Sportage oficiálně představena
22.05.2018
Test ojetiny: Škoda Octavia – druhá generace vládne prodejům
19.05.2018
Extravagantní limuzínu Land Cruiser ocení manažer i farmář
16.05.2018
Škoda prodlužuje slevy na filtry pevných částic
15.05.2018
Rolls-Royce Cullinan je ultra luxusní SUV
14.05.2018
Těchto 10 věcí mějte v autě nad rámec povinné výbavy
12.05.2018
Ford C-Max nově v edici Sport, sportování ale nečekejte
10.05.2018
Test: Hyundai i30 kombi - jak jezdí s benzínovým vrcholem?
09.05.2018
BMW M5 Competition umí stovku za 3,3 sekundy a ekology nepotěší
07.05.2018
Volkswagen Golf GTI TCR jede až 264 km/h