Na scénu přichází centrální airbag!

vloženo

Sestavu čelních, bočních, hlavových a kolenních airbagů považují mnozí za komplexní ochranu bezpečnosti posádek motorových vozidel. Těmito airbagy je sice možné zabránit většině fatálních úrazů při nehodě, avšak při bočním nárazu na opačné straně vozidla než sedí řidič či jeho spolujezdec pomohou jen omezeně. Na scénu proto přichází centrální airbag!

Na scénu přichází centrální airbag! Na scénu přichází centrální airbag!

Přední centrální airbag se nafukuje z pravého boku sedadla řidiče a samočinně se lokalizuje mezi přední sedadla blízko středu vozidla. Tento airbag je zkonstruovaný tak, aby poskytoval ochranu při bočních nárazech na spolujezdcovu stranu vozidla, když řidič je jedinou osobou na předních sedadlech. Současně slouží jako absorbér energie mezi řidičem a spolujezdcem v případě bočního nárazu z kterékoliv strany. Předpokládá se, že tento airbag bude prospěšný také v případě převrácení vozidla.


Pomůže při bočních nárazech
Novinku vymysleli technici General Motors a tento globální výrobce automobilů se chystá představit centrální airbag mířící do crossoveru střední třídy Buick Enclave, GMC Acadia a Chevrolet Traverse již v roce 2013.

GM analyzoval rozsáhlou databázi fatálních nehod (National Highway Traffic Safety Administration’s Fatality Analysis Reporting System database) a zjistil, že hluboko zasahující boční nárazy, kvůli nimž přední centrální airbag primárně vzniknul, zapříčinily v letech 2004 až 2009 11 procent úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při haváriích bez převrácení vozidla, přičemž se sledovala vozidla modelového roku 1999 a novější. Tyto fatální následky, kdy cestující seděl na nenaražené straně vozidla, představují také 29 procent všech úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při bočních nárazech.

Přední centrální airbag má reálný potenciál zachraňovat životy při bočních nárazech,“ řekl Adrian Lund, prezident pojišťovacího Institute for Highway Safety. „GM a Takata si zaslouží ocenění za průkopnictví v této důležité oblasti.“

Přední centrální airbag federální zákony nevyžadují a žádný jiný airbag v dnešních osobních vozidlech nenabízí tento druh ochrany osobám na předních sedadlech,“ řekl Scott Thomas, vedoucí konstruktér pokrokových zádržných systémů GM. „Protože žádný zádržný systém nedokáže působit na všechny části těla a všechny potenciální zranění, přední centrální airbag je konstruovaný tak, aby působil spolu s dalšími airbagy a bezpečnostními pásy a společně tak vytvářely komplexní zádržný systém,“ řekl Gay Kent, výkonný ředitel GM Vehicle Safety and Crashworthiness.

Tříletý vývoj
Předpokládá se, že přední centrální airbag se stane součástí hodnocení nárazových testů nezávislými organizacemi. Modelový rok 2012zmíněných crossoverů střední třídy získal 5 hvězdiček v hodnocení nárazové bezpečnosti organizace NHTSA (New Car Assessment Program) a nejvyšší ocenění bezpečnosti od Insurance Institute for Highway Safety.

GM a dodavetel technologií Takata vyvinuly přední centrální airbag v průběhu tří let. Vyzkoušely přitom mnoho možností, než vytvořily prvek správně umístěný, tlumící a chránící při mnoha druzích nárazů a pozicí osob. Mnoho patentovaných částí zdůrazňuje jedinečnost účinnosti tohoto zařízení, zohledňujícího škálu velikosti osob.

General Motors, jeden z největších výrobců automobilů na světě, vzniknul v roce 1908. Globální vedení sídlí v Detroitu. GM zaměstnává 208 000 lidí ve všech částech světa a je aktivní ve více než 120 zemích. GM a jeho strategičtí partneři vyrábí automobily ve více než 30 státech. Prodávají je a servisují pod značkami: Baojun, Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Daewoo, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall a Wuling. Globální značka Chevrolet oslavuje v roce 2011 100. výročí svého založení. Největším trhem GM je Čína, následují USA, Brazílie, Velká Británie, Německo, Kanada a Itálie.

GM/ms

Fotografie k článku

Fotografie k článku Na scénu přichází centrální airbag!
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.01.2018
Mercedes-AMG CLS 53 je mild hybrid, stovku umí za 4,5 sekundy
19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport