Moderní odpustky jsou tady, aneb konec osoby blízké

vloženo

Po přečtení několika článků toho už jako občan České republiky a aktivní řidič mám dost. Snaha Policie ČR maximálně si zjednodušit práci a řidiče obrat o právo nevypovídat proti sobě a osobě blízké je až do nebe volající. Největším neštěstím je, jakým způsobem média celou záležitost ohledně osoby blízké prezentují.

Moderní odpustky jsou tady, aneb konec osoby blízké Od  soboty 19.1.2013 vstupuje v platnost novela §10 odst. 3 zákona č. 361/ 2000 Sb., která stanovuje povinnost provozovateli vozidla zajistit, že při užití jím provozovaného vozidla budou dodržovány veškeré povinnosti řidiče v souladu s pravidly provozu na pozemních komunikacích - bez ohledu na to, kdo právě vozidlo řídí.

To je však v praxi často nesplnitelné a zcela postrádá logiku. Pokud někdo spáchá s vozem přestupek, nebude potrestán a odpovědnost přejde na vlastníka vozidla. Takže zde nemůžeme v žádném případě mluvit o zvýšení bezpečnosti. Pokud by se po 19.1.2013 účastník přestupkového řízení rozhodl i nadále hájit tvrzením, že jako provozovatel nezná totožnost řidiče, pak se sám vystavuje nebezpečí odpovědnosti za spáchání přestupku dle §125f bodu 1 zákona č. 361/ 2000 Sb. tím, že jako provozovatel vozidla v rozporu s §10 nezajistil, aby při užití vozidla byly dodržovány povinnosti řidiče v souladu s pravidly na pozemních komunikacích. Za spáchání tohoto přestupku mu pak hrozí sankce od 5.000 Kč do 10.000 Kč bez ztráty bodů.

Dovolím si tvrdit, že kdyby Policie ČR dělala svou práci pořádně, nemusela by celá kauza s osobou blízkou vzniknout. Celá záležitost je totiž velmi jednoduchá. Pokud řidič spáchá dopravní přestupek, měl by být hned potrestán (pro dnešek se vyhněme smysuplnosti např. pokutování mírného překročení rychlosti na přehledné dvouproudé silnici, špatného parkovaní v přeplněných ulicích atd.). Policie by tak v praxi měla měřit na místech, kde je to potřeba (školy, přechody v obcích atd.) a hned po pár metrech inkasovat. Bohužel tato praxe je z říše snů a lidé pracující u Policie se snaží svou práci maximálně zjednodušit. Policie proto používá automatická měřící zařízení a nekalé praktiky měření, která mají v mých očích za úkol vybrat co nejvíce peněz (čemuž nahrává zejména jejich umístění). Místo toho, aby bylo měření rychlosti prováděno na rizikových místech, měří se na rovných, bezpečných a nejlépe dvouproudých úsecích apod. Samotná bezpečnost chodců a jiných účastníků dopravního provozu je Policii a zákonodárcům naprosto ukradena a jediným úkolem je plnit státní kasu. Smutné, leč pravdivé. Pojďme se podívat, jak novela může také fungovat v praxi.

Příklad č.1 v praxi: Většina z nás má v rodině automobil, který často psaný na hlavu rodiny. Rodinným vozem podle potřeby jezdí otec (hlava rodiny), jeho manželka nebo syn či dcera. Občas, když je potřeba, si vůz půjčí i bratr hlavy rodiny nebo bratr jeho manželky. Vše probíhá v pořádku a nejsou žádné spory, než přijde hlavě rodiny předvolání k podání vysvětlení k dopravnímu přestupku spáchaného před půl rokem (běžná praxe). Vzpomenout si, kdo ten den využil vůz, není v lidských silách, proto poslušný otec - hlava rodiny jde na Policii a jako vlastník/provozovatel vozidla je nucen zaplatit pokuty ve výši až 10.000 Kč. Celá situace se opakuje během dvou let ještě dvakrát. Źádný člen rodiny si není vědom opakované jízdy na červenou a překročení rychlosti. Za měsíc od poslední návštěvy syn způsobí vlivem nepřiměřené rychlosti dopravní nehodu, během které zemře jeho kamarád.

Příklad č.2 v praxi: Agresivně jezdící mladý Pepa z Horní-Dolní muž se navíc rád předvádí se svým vytuněným vozem. Zejména v pátek a v sobotu mu díky jízdám z diskotéky stoupá sebevědomí, když svým kamarádkám ukazuje, co všechno jeho skvělý automobil zvládne. Často se tento Pepa zapomene ovládat v měřených úsecích a v místech, kde pravidelně měří Policie. Dvakrát se mu dokonce podařilo ujet policejní hlídce. Při každém předvolání k vysvětlení se tento suverénní Pepa vymluví, že neví, kdo vůz tenkrát řídil a vždy ochotně zaplatí 10.000 Kč, jelikož moc dobře ví, že tímto způsobem si ušetří své body a bude moc stále jezdit.

Více příkladů nemá cenu si popisovat. Na prvním příkladu jasně vydíte, že se novela míjí naprosto účinkem. Zákonodárcům ani policistům v žádném případě nejde o zvýšení bezpečnosti, jde jen o plnění státní kasy. Zákonodárci si byli moc dobře vědomi toho, že právo nevypovídat proti sobě či bližnímu svému nelze nikomu upřít. Místo toho všechny majitele/provozovatele automobilů nahnali do pasti, ze které nemají jiného úniku, než zaplatit. Druhý případ jen dokazuje, že o bezpečnost jde až v poslední řadě. Mnozí budou moci od 19.1.2013 jezdit bez bodového trestu jen díky tomu, že si koupí "novodobou odpustku". Právo nevypovídat nebylo zrušeno, bylo zpoplatněno!


ps

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing