Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů

vloženo

Škoda Auto letos slaví nejen 120. výročí založení společnosti, ale taky 110 let výroby automobilů. V roce 1905 představili zakladatelé firmy, pánové Václav Laurin a Václav Klement, svůj první automobil, legendární Voiturette A. Dne 29. říjen 1905 byla v renomovaném motoristickém časopise Allgemeine Automobil-Zeitung zveřejněna první oficiální fotografie vozu Laurin & Klement Voiturette A s informací o brzkém uvedení této novinky na trh.

Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů

Jsme hrdí na 110 let výroby automobilů v Mladé Boleslavi,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast HR Management. „Čechy jsou jednou z kolébek automobilu. Pánové Laurin s Klementem položili díky svým znalostem, odvaze a ráznosti základy dnešního úspěchu společnosti ŠKODA AUTO. Automobily vyrobené v České republice, a zvláště pak ty se značkou ŠKODA, mají dnes skvělé jméno po celém světě,“ dodává Wojnar.


V roce 1905, tedy deset let po založení společnosti L&K na výrobu velocipedů a šest let po vzniku prvního motocyklu, se díky novému vozidlu o výkonu 7 koňských sil společnost stala výrobcem osobních automobilů. Novinka dostala jméno Voiturette A, vycházející z francouzské zdrobněliny pro vozítko, malé auto. Krátce po zveřejnění prvních fotografií a prvních zkušebních jízdách byl zahájen prodej. Co začalo v roce 1905 vozem Laurin & Klement Voiturette A, se do dnešních dnů rozvinulo v mezinárodně aktivní automobilku, nabízející přibližně 40 variant automobilů. Sílu značky dokládá také více než 17 milionů automobilů vyrobených od roku 1905.

 

Konstrukce vozu Laurin & Klement Voiturette A měla uspořádání s chladičem umístěným před motorem a skloněným sloupkem řízení. Pohon zajišťoval čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1005 cm3 s výkonem 5,2 kW/7 koní, který umožňoval dosažení rychlosti až 40 km/h. Převodovka byla třístupňová se zpětným chodem, spojka měla v té době tradiční kožené obložení. Automobil vážil přibližně půl tuny. Vyrobeno bylo nejméně 44 exemplářů typu Voiturette A.



S prvním samostatně zkonstruovaným automobilem se stal sen pánů Václava Laurina a Václava Klementa skutečností. Myšlenkou změny orientace výroby od jízdních kol a motocyklů směrem k automobilům se Laurin s Klementem zabývali již od roku 1900, kdy bylo v jejich oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia doslova uvedeno „Laurin & Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království České).“ Cesta k prvnímu automobilu z Mladé Boleslavi byla tehdy ještě dlouhá, ale počaly se objevovat první konstrukční variace na téma dvoustopého vozidla. V Praze byl například 1. července 1900 představen quadricykl, u kterého spolujezdec seděl vpředu o něco níže před řidičem, o rok později se na vídeňské automobilové výstavě objevila další čtyřkolka, avšak již s volantem místo řídítek. Kresba možného prvního automobilu se objevila také na zdi mladoboleslavské továrny, a to už v roce 1902, přičemž na září 1903 se pak datuje fotografie zachycující před branami továrny čtyřmístný vůz, za jehož volantem seděl podle dobových zdrojů sám Václav Klement.

Zlomový rok 1905
Řada vývojových stupňů přinesla své ovoce v roce 1905 a vyústila v první sériový automobil, který byl vyroben v mladoboleslavské továrně Laurin & Klement. Nejprve byl během dubnového autosalonu v pražském Průmyslovém paláci představen automobilový motor – dvouválec do V, který dával tušit, že výroba vlastního vozu je na spadnutí.



Během roku 1905 byly zhotoveny patrně dva funkční exempláře celého vozu Voiturette A a tyto automobily byly podrobovány jízdním zkouškám. Díky tomu se také 29. října 1905 jeden z nich dostal i na stránky prestižního vídeňského motoristického týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung, který uvádí nejen brzké uvedení na trh, ale také o automobilu hovoří jako o voiturettě, čímž potvrzuje označení prvního automobilu vyrobeného v Mladé Boleslavi. Stejná fotografie s dalšími doplňujícími informacemi se koncem roku 1905 objevila také na titulní straně českého týdeníku Sport a hry.

Voiturette A stála na počátku výroby automobilů v Mladé Boleslavi, dnes má ŠKODA AUTO výrobní linky též v Kvasinách a Vrchlabí. Vozy ŠKODA vznikají také v zahraničních závodech, zejména v Číně, Rusku a Indii.

Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.07.2018
Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič
18.07.2018
Audi Q8 má českou cenu, dva miliony stačí
16.07.2018
Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů
13.07.2018
Test ojetiny: Ford Fiesta – levný a líbivý
12.07.2018
Toyota C-HR a RAV4 nově v edici Prime, ušetříte až 157 tisíc korun
11.07.2018
Test: Suzuki S-Cross 1.0 Booster je nejracionálnější volbou
03.07.2018
Nissan GT-R50 od Italdesignu má 720 koní
02.07.2018
Na nové Audi A6 zatím 1,5 milionu korun nestačí
28.06.2018
Nový Ford KA+ přijíždí na český trh za cenu od 272 990 Kč
28.06.2018
Tipy pro instalaci tažného zařízení
27.06.2018
Test ojetiny: Fiat Panda – pohledná krabička může být i 4x4
25.06.2018
Honda Civic Type R - Nabroušená katana!
20.06.2018
Audi A1 - luxusnější sourozenec Pola je tady
19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu