Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů

vloženo

Škoda Auto letos slaví nejen 120. výročí založení společnosti, ale taky 110 let výroby automobilů. V roce 1905 představili zakladatelé firmy, pánové Václav Laurin a Václav Klement, svůj první automobil, legendární Voiturette A. Dne 29. říjen 1905 byla v renomovaném motoristickém časopise Allgemeine Automobil-Zeitung zveřejněna první oficiální fotografie vozu Laurin & Klement Voiturette A s informací o brzkém uvedení této novinky na trh.

Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů

Jsme hrdí na 110 let výroby automobilů v Mladé Boleslavi,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast HR Management. „Čechy jsou jednou z kolébek automobilu. Pánové Laurin s Klementem položili díky svým znalostem, odvaze a ráznosti základy dnešního úspěchu společnosti ŠKODA AUTO. Automobily vyrobené v České republice, a zvláště pak ty se značkou ŠKODA, mají dnes skvělé jméno po celém světě,“ dodává Wojnar.


V roce 1905, tedy deset let po založení společnosti L&K na výrobu velocipedů a šest let po vzniku prvního motocyklu, se díky novému vozidlu o výkonu 7 koňských sil společnost stala výrobcem osobních automobilů. Novinka dostala jméno Voiturette A, vycházející z francouzské zdrobněliny pro vozítko, malé auto. Krátce po zveřejnění prvních fotografií a prvních zkušebních jízdách byl zahájen prodej. Co začalo v roce 1905 vozem Laurin & Klement Voiturette A, se do dnešních dnů rozvinulo v mezinárodně aktivní automobilku, nabízející přibližně 40 variant automobilů. Sílu značky dokládá také více než 17 milionů automobilů vyrobených od roku 1905.

 

Konstrukce vozu Laurin & Klement Voiturette A měla uspořádání s chladičem umístěným před motorem a skloněným sloupkem řízení. Pohon zajišťoval čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1005 cm3 s výkonem 5,2 kW/7 koní, který umožňoval dosažení rychlosti až 40 km/h. Převodovka byla třístupňová se zpětným chodem, spojka měla v té době tradiční kožené obložení. Automobil vážil přibližně půl tuny. Vyrobeno bylo nejméně 44 exemplářů typu Voiturette A.



S prvním samostatně zkonstruovaným automobilem se stal sen pánů Václava Laurina a Václava Klementa skutečností. Myšlenkou změny orientace výroby od jízdních kol a motocyklů směrem k automobilům se Laurin s Klementem zabývali již od roku 1900, kdy bylo v jejich oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia doslova uvedeno „Laurin & Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království České).“ Cesta k prvnímu automobilu z Mladé Boleslavi byla tehdy ještě dlouhá, ale počaly se objevovat první konstrukční variace na téma dvoustopého vozidla. V Praze byl například 1. července 1900 představen quadricykl, u kterého spolujezdec seděl vpředu o něco níže před řidičem, o rok později se na vídeňské automobilové výstavě objevila další čtyřkolka, avšak již s volantem místo řídítek. Kresba možného prvního automobilu se objevila také na zdi mladoboleslavské továrny, a to už v roce 1902, přičemž na září 1903 se pak datuje fotografie zachycující před branami továrny čtyřmístný vůz, za jehož volantem seděl podle dobových zdrojů sám Václav Klement.

Zlomový rok 1905
Řada vývojových stupňů přinesla své ovoce v roce 1905 a vyústila v první sériový automobil, který byl vyroben v mladoboleslavské továrně Laurin & Klement. Nejprve byl během dubnového autosalonu v pražském Průmyslovém paláci představen automobilový motor – dvouválec do V, který dával tušit, že výroba vlastního vozu je na spadnutí.



Během roku 1905 byly zhotoveny patrně dva funkční exempláře celého vozu Voiturette A a tyto automobily byly podrobovány jízdním zkouškám. Díky tomu se také 29. října 1905 jeden z nich dostal i na stránky prestižního vídeňského motoristického týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung, který uvádí nejen brzké uvedení na trh, ale také o automobilu hovoří jako o voiturettě, čímž potvrzuje označení prvního automobilu vyrobeného v Mladé Boleslavi. Stejná fotografie s dalšími doplňujícími informacemi se koncem roku 1905 objevila také na titulní straně českého týdeníku Sport a hry.

Voiturette A stála na počátku výroby automobilů v Mladé Boleslavi, dnes má ŠKODA AUTO výrobní linky též v Kvasinách a Vrchlabí. Vozy ŠKODA vznikají také v zahraničních závodech, zejména v Číně, Rusku a Indii.

Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

19.02.2019
Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře
18.02.2019
Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV
14.02.2019
BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
11.02.2019
Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
10.02.2019
Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
08.02.2019
Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
07.02.2019
Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
06.02.2019
Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
05.02.2019
Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
04.02.2019
Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
31.01.2019
Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
30.01.2019
Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
29.01.2019
Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
28.01.2019
Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu