Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů

vloženo

Škoda Auto letos slaví nejen 120. výročí založení společnosti, ale taky 110 let výroby automobilů. V roce 1905 představili zakladatelé firmy, pánové Václav Laurin a Václav Klement, svůj první automobil, legendární Voiturette A. Dne 29. říjen 1905 byla v renomovaném motoristickém časopise Allgemeine Automobil-Zeitung zveřejněna první oficiální fotografie vozu Laurin & Klement Voiturette A s informací o brzkém uvedení této novinky na trh.

Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů

Jsme hrdí na 110 let výroby automobilů v Mladé Boleslavi,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast HR Management. „Čechy jsou jednou z kolébek automobilu. Pánové Laurin s Klementem položili díky svým znalostem, odvaze a ráznosti základy dnešního úspěchu společnosti ŠKODA AUTO. Automobily vyrobené v České republice, a zvláště pak ty se značkou ŠKODA, mají dnes skvělé jméno po celém světě,“ dodává Wojnar.


V roce 1905, tedy deset let po založení společnosti L&K na výrobu velocipedů a šest let po vzniku prvního motocyklu, se díky novému vozidlu o výkonu 7 koňských sil společnost stala výrobcem osobních automobilů. Novinka dostala jméno Voiturette A, vycházející z francouzské zdrobněliny pro vozítko, malé auto. Krátce po zveřejnění prvních fotografií a prvních zkušebních jízdách byl zahájen prodej. Co začalo v roce 1905 vozem Laurin & Klement Voiturette A, se do dnešních dnů rozvinulo v mezinárodně aktivní automobilku, nabízející přibližně 40 variant automobilů. Sílu značky dokládá také více než 17 milionů automobilů vyrobených od roku 1905.

 

Konstrukce vozu Laurin & Klement Voiturette A měla uspořádání s chladičem umístěným před motorem a skloněným sloupkem řízení. Pohon zajišťoval čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1005 cm3 s výkonem 5,2 kW/7 koní, který umožňoval dosažení rychlosti až 40 km/h. Převodovka byla třístupňová se zpětným chodem, spojka měla v té době tradiční kožené obložení. Automobil vážil přibližně půl tuny. Vyrobeno bylo nejméně 44 exemplářů typu Voiturette A.



S prvním samostatně zkonstruovaným automobilem se stal sen pánů Václava Laurina a Václava Klementa skutečností. Myšlenkou změny orientace výroby od jízdních kol a motocyklů směrem k automobilům se Laurin s Klementem zabývali již od roku 1900, kdy bylo v jejich oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia doslova uvedeno „Laurin & Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království České).“ Cesta k prvnímu automobilu z Mladé Boleslavi byla tehdy ještě dlouhá, ale počaly se objevovat první konstrukční variace na téma dvoustopého vozidla. V Praze byl například 1. července 1900 představen quadricykl, u kterého spolujezdec seděl vpředu o něco níže před řidičem, o rok později se na vídeňské automobilové výstavě objevila další čtyřkolka, avšak již s volantem místo řídítek. Kresba možného prvního automobilu se objevila také na zdi mladoboleslavské továrny, a to už v roce 1902, přičemž na září 1903 se pak datuje fotografie zachycující před branami továrny čtyřmístný vůz, za jehož volantem seděl podle dobových zdrojů sám Václav Klement.

Zlomový rok 1905
Řada vývojových stupňů přinesla své ovoce v roce 1905 a vyústila v první sériový automobil, který byl vyroben v mladoboleslavské továrně Laurin & Klement. Nejprve byl během dubnového autosalonu v pražském Průmyslovém paláci představen automobilový motor – dvouválec do V, který dával tušit, že výroba vlastního vozu je na spadnutí.



Během roku 1905 byly zhotoveny patrně dva funkční exempláře celého vozu Voiturette A a tyto automobily byly podrobovány jízdním zkouškám. Díky tomu se také 29. října 1905 jeden z nich dostal i na stránky prestižního vídeňského motoristického týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung, který uvádí nejen brzké uvedení na trh, ale také o automobilu hovoří jako o voiturettě, čímž potvrzuje označení prvního automobilu vyrobeného v Mladé Boleslavi. Stejná fotografie s dalšími doplňujícími informacemi se koncem roku 1905 objevila také na titulní straně českého týdeníku Sport a hry.

Voiturette A stála na počátku výroby automobilů v Mladé Boleslavi, dnes má ŠKODA AUTO výrobní linky též v Kvasinách a Vrchlabí. Vozy ŠKODA vznikají také v zahraničních závodech, zejména v Číně, Rusku a Indii.

Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů Fotografie k článku Mladoboleslavská Škoda slaví 110 let výroby automobilů
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte