Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti

Na podzim se představí nová generace modelu Škoda Yeti. Ještě dříve se ovšem k zákazníkům dostane velmi netradiční alternativa od automobilky Mitsubishi, která své novince (kompaktnímu SUV s prvky kupé) propůjčila slavné jméno Eclipse. Jakou tři diamanty použily techniku a motory?

Nové SUV kupé Eclipse Cross zapadne mezi dosavadní model ASX a Outlander. Pod kapotou se objeví zbrusu nový přeplňovaný benzínový čtyřválec 1,5 litru s přímým vstřikováním paliva.


Nová jednotka přináší lepší točivý moment za nízkých až středních otáček (v porovnání se současnými benzínovými motory 2,0 nebo 2,4 litru od MMC) a vykazuje příkladně plochou křivku točivého momentu v celém rozsahu otáček. Motor rychle reaguje na pokyny od plynového pedálu, na čemž se podílí hlava válců se začleněnými výfukovými svody, proměnné časování sacích i výfukových ventilů ‘MIVEC’ a kompaktní turbodmychadlo s elektronickým řízením klapky rozvodu výfukových plynů.

Další možností bude modernizovaný naftový motor 2,2 litru, což je v praxi další vývojová varianta současné jednotky 4N14, která přináší výrazné snížení třecích sil pohyblivých dílů a podstatné zlepšení odezvy soustavy vstřikování. Provedená opatření přinesla nižší spotřebu paliva, čistší výfukové emise, nižší mechanickou hlučnost a vyšší výkon. Dále se snížením hmotnosti pístů, ojnic a klikového hřídele podařilo dosáhnout hladší a lineárnější akcelerace v celém rozpětí otáček.

new engine diesel

Novinkou bude také převodovka CVT se sportovním režimem řazení a osmi virtuálními stupni, která bude nabízená v kombinaci s benzínovým motorem 1,5 litru. Převodovka CVT disponuje režimem Sport s ručním ovládáním. Sportovní režim s osmi krátce odstupňovanými převody pokrývá širší rozpětí převodových poměrů pro maximální zužitkování potenciálu motoru. Systém řízení převodovky CVT využívá řazení s převodem do rychla s cílem potlačit zdánlivě váhavý projev, zpravidla vykazovaný ústrojími typu CVT, kdy otáčky motoru rostou z pohledu řidiče rychleji než činí nárůst rychlosti. Logika řazení do rychla přispívá k pocitu mohutnější akcelerace s využitím krátké jemné změny hnací síly, kdy ústrojí CVT vyvolává podobné pocity jako při řazení klasické automatické převodovky.

V souladu s požadavky zákazníků se naftový motor 2,2 litru nabízí v kombinaci s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, která disponuje širším rozpětím krátce odstupňovaných převodů, a přináší tak lepší jízdní schopnosti, nižší spotřebu a vyšší kultivovanost jízdy.

Novinka byla obdařena velmi tuhým skeletem karoserie. Z mnoha použitých konstrukčních řešení jmenujme tříbodovou výztuhu mezi levou a pravou věží vzpěr, která bude standardně použita u všech provedení tohoto modelu, nebo speciální výztuhy v motorovém prostoru pod čelním oknem, pouzdra pružin atd. Zvolené nastavení přináší přímější zpětnou vazbu od řízení a zvyšuje stabilitu za rychlejší jízdy v přímém směru. Další konstrukční spoje se v široké míře objevily v oblasti dveřních otvorů, kolem otvoru výklopné zádě a podběhů zadních kol. Výsledkem je vyšší torzní tuhost, což znamená přímější zpětnou vazbu od volantu a vyšší kvalitu jízdy díky menším vibracím.

Přední i zadní tlumiče v modelu Eclipse Cross používají rychle reagující zpětné ventily, které přinášejí kvalitnější tlumení sil, včetně konstrukce s pružinami pérování, které účinně přispívají ke stabilitě celého systému odpružení. Nasazením tenčích sedel u pružin předních ramen a natočením těchto sedel se podařilo dosáhnout vyšší linearity změn zatížení při stlačování. To zlepšuje jízdní stabilitu v přímém směru i zpětnou vazbu od řízení. U zavěšení zadních kol se používají vsazená pouzdra horních i spodních vodicích ramen a ramena pro nastavení úhlu sbíhavosti kol. Díky své nízké tuhosti pohlcují pouzdra více rázů od povrchu vozovky při odskakování kol, a výrazně tak potlačují nepříjemné vibrace za jízdy v přímém směru. Zavěšení zadních kol vykazuje vyšší tuhost vůči příčným silám v zájmu přesnějšího řízení a přímější zpětné vazby od volantu i vyšší stability celého vozidla.

Integrovaný stabilizační systém S-AWC vlastní konstrukce slouží k regulování hnacích a brzdných sil všech čtyř kol, zejména rozdělováním točivého momentu mezi levými a pravými koly vozidla.  Systém 4WD v podstatě dodává optimální točivý moment na zadní kola na základě otevření škrticí klapky, rychlosti vozidla a jízdních podmínek. Systém S-AWC pak v modelu Eclipse Cross s pohonem 4WD využívá aktivní kontrolu stáčení kolem svislé osy vozidla, aktivovanou brzdovým pedálem. Díky tomu dokáže S-AWC přesně vyhodnocovat pokyny od řidiče a chování vozidla pomocí informací ze senzorů soustavy řízení, rychlosti stáčení vozidla, hnacího momentu, brzdné síly a rychlosti otáčení kol. Na základě zpětné vazby od senzorů rychlosti stáčení pak S-AWC dodává potřebný moment zatáčení příslušným komponentám soustavy tak, aby vozidlo co nejpřesněji následovalo záměry řidiče při otáčení volantem. Systém S-AWC zajišťuje přesnější projíždění zatáček, vyšší jízdní stabilitu v přímém směru nebo při změnách jízdního pruhu, stejně tak jako lepší ovladatelnost na kluzkém povrchu.

Za běžných podmínek systém 4WD používá k regulování hnacího momentu režim AUTO pro optimální spotřebu paliva; pokud vůz najede na kluzký povrch nebo zaznamená horší záběrové schopnosti, automaticky se přivádí vyšší točivý moment na zadní kola kvůli zvýšení jízdní stability. Režim SNOW (Sníh) je určen pro zasněžené cesty nebo jiné kluzké povrchy. Režim GRAVEL (Štěrk) nabízí schopnosti plného pohonu 4WD v obtížnějším terénu, na špatných cestách nebo při uvíznutí vozidla v bahně či sněhu.

V závislosti na konkrétním trhu se bude Eclipse Cross nabízet i ve variantě 2WD (s pohonem předních kol).

Nabídka bezpečnostních technologií:

Eclipse Cross přináší kompletní škálu nejmodernějších bezpečnostních technologií MMC (nabídka se odvíjí od konkrétního trhu a provedení). Bezpečnostní systémy vycházejí ze strategie nasazení senzorů různého typu ke sledování celého okolí vozidla; vůz tak dokáže předvídat potenciálně rizikové situace a pomáhá řidiči se jim vyhnout:

  • Systém zmírňování následků čelní kolize: První uváděný systém používá kameru, laserový radar a radar pracující v pásmu milimetrových vln k rozpoznávání vozidel nebo chodců vpředu. Pokud vůz zaznamená riziko nehody, varuje řidiče zvukovým signálem a pomáhá mu zmírnit případné škody, případně se nehodě zcela vyhnout automatickým použitím brzd (v závislosti na situaci).
  • Varování při opuštění jízdního pruhu: Další systém upozorňuje řidiče v případě, že zaznamená nechtěné vybočování vozidla z daného jízdního pruhu.
  • Systém pro sledování mrtvých úhlů s asistentem pro změnu jízdního pruhu a systém monitorování provozu za vozidlem: V tomto případě systém upozorní řidiče na jiná vozidla blížící se zezadu po jedné či druhé straně a pomáhá mu při přejíždění mezi pruhy nebo při couvání.
  • Adaptivní tempomat: Čtvrtý uváděný systém využívá milimetrový radar ke sledování odstupu za vozidlem jedoucím vpředu a pomáhá zpomalit Eclipse Cross v souladu s rychlostí vpředu jedoucího vozidla. Když se vozidlo vpředu rozjede z místa nebo zrychlí, stačí lehce se dotknout akceleračního pedálu nebo ovladače, aby vůz opět srovnal rychlost jízdy (v mezích povolených zákonem).
  • Ultrazvukový systém proti nechtěnému zrychlení vozidla: Páté zde uváděné inteligentní bezpečnostní řešení reguluje výkon motoru tak, aby se zamezilo náhlé akceleraci z místa v případě, že se vpředu nachází jiné vozidlo či překážka a řidič omylem zaměnil plynový a brzdový pedál nebo sešlápl pedál plynu příliš intenzivně či rychle.
  • Automatické přepínání dálkových světel (AHB): Systém ‘AHB’ sleduje světlomety a mlhová světla vozidel přijíždějících v protisměru, stejně tak jako uliční osvětlení a úroveň okolního světla; v závislosti na zjištěných informacích automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly.
  • Funkce všesměrového sledování se zobrazováním vozidla z ptačí perspektivy: Kolem vozidla je několik kamer zprostředkujících 5 různých pohledů: na situaci vpředu, vzadu, po stranách (vpravo a vlevo) a shora, resp. zobrazení z ptačí perspektivy (360°), což pomáhá zejména při parkování v úzkých prostorách, navíc s asistencí vodicích čar zobrazovaných na displeji podle otáčení volantem. Tento chytrý parkovací asistent je ještě doplněn sadou senzorů v rozích vozidla.
  • Elektrická parkovací brzda a pomocník pro rozjezd v kopci: Po aktivaci této funkce vůz zůstane nehybně stát i po uvolnění brzdového pedálu. Automaticky se deaktivuje v okamžiku, kdy řidič sešlápne akcelerační pedál.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč