Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu

vloženo

Mazda dnes představila na prvních fotografiích podobu kompaktního modelu CX-5, který se veřejnosti odhalí v září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Novinka přinese nový designový směr Kodo a moderní technologie Skyactiv. Zcela nová odlehčená platforma spolu s novými motory má zaručit velmi úsporný provoz. Jaký tedy bude konkurent Škody Yeti?

Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu
O kompaktním SUV se u Mazdy mluví již dlouho. Nyní je však jisté, že nový model japonské automobilky bude představen na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Podle slov Mazdy má být CX-5 přelomovým modelem, na kterém se objeví všechny nové technologie zaměřené na snížení spotřeby paliva označované Skyactiv. CX-5 bude stát na odlehčené platformě Skyactiv-Body a dostane dvojici zcela nových motorů. Můžeme se tak těšit na zážehový dvoulitrový čtyřválec Skyactiv-G a na dvě verze turbodieselu Skyactiv-D. Vznětová pohonná jednotka ve spojení s novou manuální převodovkou Skyactiv-MT a pohonem pouze předních kol se pochlubí velmi nízkou hodnotou emisí a kombinovanou spotřebou 4,5 l/100 km. Díky tomu model CX-5 hravě vyhoví emisní normě Euro 5 a také chystané normě Euro 6. Verze s náhonem na všechna čtyři kola bude o něco málo rozežranější. Na trhu by se novinka objeví počátkem příštího roku.

Mazda před měsícem představila pro následující roky soubor nových technických řešení SKYACTIV zahrnující nové motory, převodovky, karoserie a podvozek. Mazdy tak budou díky těmto technickým úpravám lehčí, bezpečnější, úspornější a jízdně zajímavější. Přestože většina automobilek v případě pohonných jednotek sází na přeplňované pohonné jednotky, Mazda se vydala cestou opačnou a sází na atmosférické zážehové agregáty, u kterých razantně zvýšila kompresní poměr. Benzínový čtyřválec SKYACTIV-G je tak první motor svého druhu, který se bude vyrábět v sériové produkci s vysokým kompresním poměrem 14,0:1. Konstruktérům se podařilo eliminovat obtíže spojení s vysokým kompresním poměrem. Nový motor vynikne o 15% nižší spotřebou paliva, o 10% nižší hmotností, o 30% sníženým vnitřním tření motoru a o 15% vyšším točivým momentem zejména při nízkých a středních otáčkách.

Vznětový čtyřválec SKYACTIV-D je naopak první motor svého druhu s nejnižším kompresním poměrem 14,0:1. Díky této hodnotě kompresního poměru se podařilo zvýšit účinnost spalovacího procesu a snížit obsah emisí ve výfukových plynech. O přeplňování se stará dvojice turbodmychadel. Výsledkem je spotřeba dosažení o 20% nižší spotřeby paliva ve srovnání s dnešní dva-dvojkou MZR-CD.  Diesel splňuje emisní normu Euro 6 bez nákladných systémů dodatečného čištění výfukových plynů.

Mazda nenechala nic náhodě a nové motory doplní dvojice nových převodovek. Automatická převodovka SKYACTIV-Drive kombinuje výhody konvenčních automatických převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT) i převodovek dvouspojkových (DSG apod.). Nový automat tak řadí rychle a hladce, dynamicky reaguje na změnu zatížení motoru a přispívá k nízké spotřebě paliva. Srdcem šestistupňové převodovky je hydrodynamický měnič točivého momentu s mimořádně širokým rozsahem přemostění na všech šest rychlostních stupňů. Rozsah přemostění měniče byl zvýšen z 64% u současné pětistupňové samočinné převodovky až na 89% provozní doby vozidla. Včasné sepnutí spojky přemostění měniče, která mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou, zabraňuje typické ztrátě síly při akceleraci a poskytuje pocit přímého propojení motoru s koly tak, jako je tomu u přímo řazených převodovek. Pro úspěšnost takovéto konstrukce je nezbytná vysoce přesná hydraulická soustava. Aby bylo možné modulovat tlak hydraulické kapaliny s požadovanou rychlostí a přesností, osadila Mazda převodovku SKYACTIV-Drive mechatronickým modulem. Zatímco široký rozsah přemostění měniče zlepšuje pocit z jízdy a přispívá k nižší spotřebě, zároveň také zvyšuje hluk a vibrace, jelikož rozdíl v otáčkách motoru a převodovky není ničím zachycován. Nový měnič točivého momentu však tento problém řeší. Díky širokému rozsahu blokování se měnič uplatňuje zejména ve velmi nízkých rychlostech, proto může být jeho vnější plášť menší. Konstruktéři tak získali prostor pro instalaci dokonalejšího tlumiče rázů, stejně jako vícelamelové blokovací spojky a jejího pístu. Převodovka SKYACTIV-Drive bude vyráběna ve dvou variantách, dimenzovaných na točivý moment 270 Nm, respektive 461 Nm, aby ji bylo možné kombinovat se zážehovými i vznětovými motory.

Nová šestistupňová manuální převodovka SKYACTIV-MT bude stejně jako samočinná skříň vyráběna ve dvou verzích, lišících se hodnotou točivého momentu, na který je dimenzována. Záměrem bylo snížit hmotnost oproti současné přímo řazené rychlostní skříni o 7 až 16%. Nová architektura se vyznačuje zkráceným předlohovým hřídelem a absencí samostatného hřídele pro zpětný chod ve větší z obou verzí. Při přesunu z neutrálu na třetí či čtvrtý rychlostní stupeň urazí hlavice řadicí páky dráhu pouhých 45 mm, čímž nová převodovka připomíná MX-5. Samotná změna převodu pak probíhá velmi precizně, přitom však nevyžaduje téměř žádné úsilí. K dosažení požadované úrovně řazení použila Mazda sofistikovaný mechanismus. Nová převodovka se vyznačuje lehčím a plynulejším chodem řadicí páky s menším odporem. Na počátku dráhy páka klade mírný odpor, který postupně odeznívá, aby vznikl pocit přesného „zapadnutí“ dalšího rychlostního stupně.


PeŠi, Mazda

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě