Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu

vloženo

Mazda dnes představila na prvních fotografiích podobu kompaktního modelu CX-5, který se veřejnosti odhalí v září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Novinka přinese nový designový směr Kodo a moderní technologie Skyactiv. Zcela nová odlehčená platforma spolu s novými motory má zaručit velmi úsporný provoz. Jaký tedy bude konkurent Škody Yeti?

Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu
O kompaktním SUV se u Mazdy mluví již dlouho. Nyní je však jisté, že nový model japonské automobilky bude představen na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Podle slov Mazdy má být CX-5 přelomovým modelem, na kterém se objeví všechny nové technologie zaměřené na snížení spotřeby paliva označované Skyactiv. CX-5 bude stát na odlehčené platformě Skyactiv-Body a dostane dvojici zcela nových motorů. Můžeme se tak těšit na zážehový dvoulitrový čtyřválec Skyactiv-G a na dvě verze turbodieselu Skyactiv-D. Vznětová pohonná jednotka ve spojení s novou manuální převodovkou Skyactiv-MT a pohonem pouze předních kol se pochlubí velmi nízkou hodnotou emisí a kombinovanou spotřebou 4,5 l/100 km. Díky tomu model CX-5 hravě vyhoví emisní normě Euro 5 a také chystané normě Euro 6. Verze s náhonem na všechna čtyři kola bude o něco málo rozežranější. Na trhu by se novinka objeví počátkem příštího roku.

Mazda před měsícem představila pro následující roky soubor nových technických řešení SKYACTIV zahrnující nové motory, převodovky, karoserie a podvozek. Mazdy tak budou díky těmto technickým úpravám lehčí, bezpečnější, úspornější a jízdně zajímavější. Přestože většina automobilek v případě pohonných jednotek sází na přeplňované pohonné jednotky, Mazda se vydala cestou opačnou a sází na atmosférické zážehové agregáty, u kterých razantně zvýšila kompresní poměr. Benzínový čtyřválec SKYACTIV-G je tak první motor svého druhu, který se bude vyrábět v sériové produkci s vysokým kompresním poměrem 14,0:1. Konstruktérům se podařilo eliminovat obtíže spojení s vysokým kompresním poměrem. Nový motor vynikne o 15% nižší spotřebou paliva, o 10% nižší hmotností, o 30% sníženým vnitřním tření motoru a o 15% vyšším točivým momentem zejména při nízkých a středních otáčkách.

Vznětový čtyřválec SKYACTIV-D je naopak první motor svého druhu s nejnižším kompresním poměrem 14,0:1. Díky této hodnotě kompresního poměru se podařilo zvýšit účinnost spalovacího procesu a snížit obsah emisí ve výfukových plynech. O přeplňování se stará dvojice turbodmychadel. Výsledkem je spotřeba dosažení o 20% nižší spotřeby paliva ve srovnání s dnešní dva-dvojkou MZR-CD.  Diesel splňuje emisní normu Euro 6 bez nákladných systémů dodatečného čištění výfukových plynů.

Mazda nenechala nic náhodě a nové motory doplní dvojice nových převodovek. Automatická převodovka SKYACTIV-Drive kombinuje výhody konvenčních automatických převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT) i převodovek dvouspojkových (DSG apod.). Nový automat tak řadí rychle a hladce, dynamicky reaguje na změnu zatížení motoru a přispívá k nízké spotřebě paliva. Srdcem šestistupňové převodovky je hydrodynamický měnič točivého momentu s mimořádně širokým rozsahem přemostění na všech šest rychlostních stupňů. Rozsah přemostění měniče byl zvýšen z 64% u současné pětistupňové samočinné převodovky až na 89% provozní doby vozidla. Včasné sepnutí spojky přemostění měniče, která mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou, zabraňuje typické ztrátě síly při akceleraci a poskytuje pocit přímého propojení motoru s koly tak, jako je tomu u přímo řazených převodovek. Pro úspěšnost takovéto konstrukce je nezbytná vysoce přesná hydraulická soustava. Aby bylo možné modulovat tlak hydraulické kapaliny s požadovanou rychlostí a přesností, osadila Mazda převodovku SKYACTIV-Drive mechatronickým modulem. Zatímco široký rozsah přemostění měniče zlepšuje pocit z jízdy a přispívá k nižší spotřebě, zároveň také zvyšuje hluk a vibrace, jelikož rozdíl v otáčkách motoru a převodovky není ničím zachycován. Nový měnič točivého momentu však tento problém řeší. Díky širokému rozsahu blokování se měnič uplatňuje zejména ve velmi nízkých rychlostech, proto může být jeho vnější plášť menší. Konstruktéři tak získali prostor pro instalaci dokonalejšího tlumiče rázů, stejně jako vícelamelové blokovací spojky a jejího pístu. Převodovka SKYACTIV-Drive bude vyráběna ve dvou variantách, dimenzovaných na točivý moment 270 Nm, respektive 461 Nm, aby ji bylo možné kombinovat se zážehovými i vznětovými motory.

Nová šestistupňová manuální převodovka SKYACTIV-MT bude stejně jako samočinná skříň vyráběna ve dvou verzích, lišících se hodnotou točivého momentu, na který je dimenzována. Záměrem bylo snížit hmotnost oproti současné přímo řazené rychlostní skříni o 7 až 16%. Nová architektura se vyznačuje zkráceným předlohovým hřídelem a absencí samostatného hřídele pro zpětný chod ve větší z obou verzí. Při přesunu z neutrálu na třetí či čtvrtý rychlostní stupeň urazí hlavice řadicí páky dráhu pouhých 45 mm, čímž nová převodovka připomíná MX-5. Samotná změna převodu pak probíhá velmi precizně, přitom však nevyžaduje téměř žádné úsilí. K dosažení požadované úrovně řazení použila Mazda sofistikovaný mechanismus. Nová převodovka se vyznačuje lehčím a plynulejším chodem řadicí páky s menším odporem. Na počátku dráhy páka klade mírný odpor, který postupně odeznívá, aby vznikl pocit přesného „zapadnutí“ dalšího rychlostního stupně.


PeŠi, Mazda

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem
20.11.2016
Hyundai IONIQ Hybrid a IONIQ Eletric přichází na český trh