Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu

vloženo

Mazda dnes představila na prvních fotografiích podobu kompaktního modelu CX-5, který se veřejnosti odhalí v září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Novinka přinese nový designový směr Kodo a moderní technologie Skyactiv. Zcela nová odlehčená platforma spolu s novými motory má zaručit velmi úsporný provoz. Jaký tedy bude konkurent Škody Yeti?

Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu

O kompaktním SUV se u Mazdy mluví již dlouho. Nyní je však jisté, že nový model japonské automobilky bude představen na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Podle slov Mazdy má být CX-5 přelomovým modelem, na kterém se objeví všechny nové technologie zaměřené na snížení spotřeby paliva označované Skyactiv. CX-5 bude stát na odlehčené platformě Skyactiv-Body a dostane dvojici zcela nových motorů. Můžeme se tak těšit na zážehový dvoulitrový čtyřválec Skyactiv-G a na dvě verze turbodieselu Skyactiv-D. Vznětová pohonná jednotka ve spojení s novou manuální převodovkou Skyactiv-MT a pohonem pouze předních kol se pochlubí velmi nízkou hodnotou emisí a kombinovanou spotřebou 4,5 l/100 km. Díky tomu model CX-5 hravě vyhoví emisní normě Euro 5 a také chystané normě Euro 6. Verze s náhonem na všechna čtyři kola bude o něco málo rozežranější. Na trhu by se novinka objeví počátkem příštího roku.


Mazda před měsícem představila pro následující roky soubor nových technických řešení SKYACTIV zahrnující nové motory, převodovky, karoserie a podvozek. Mazdy tak budou díky těmto technickým úpravám lehčí, bezpečnější, úspornější a jízdně zajímavější. Přestože většina automobilek v případě pohonných jednotek sází na přeplňované pohonné jednotky, Mazda se vydala cestou opačnou a sází na atmosférické zážehové agregáty, u kterých razantně zvýšila kompresní poměr. Benzínový čtyřválec SKYACTIV-G je tak první motor svého druhu, který se bude vyrábět v sériové produkci s vysokým kompresním poměrem 14,0:1. Konstruktérům se podařilo eliminovat obtíže spojení s vysokým kompresním poměrem. Nový motor vynikne o 15% nižší spotřebou paliva, o 10% nižší hmotností, o 30% sníženým vnitřním tření motoru a o 15% vyšším točivým momentem zejména při nízkých a středních otáčkách.

Vznětový čtyřválec SKYACTIV-D je naopak první motor svého druhu s nejnižším kompresním poměrem 14,0:1. Díky této hodnotě kompresního poměru se podařilo zvýšit účinnost spalovacího procesu a snížit obsah emisí ve výfukových plynech. O přeplňování se stará dvojice turbodmychadel. Výsledkem je spotřeba dosažení o 20% nižší spotřeby paliva ve srovnání s dnešní dva-dvojkou MZR-CD.  Diesel splňuje emisní normu Euro 6 bez nákladných systémů dodatečného čištění výfukových plynů.

Mazda nenechala nic náhodě a nové motory doplní dvojice nových převodovek. Automatická převodovka SKYACTIV-Drive kombinuje výhody konvenčních automatických převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT) i převodovek dvouspojkových (DSG apod.). Nový automat tak řadí rychle a hladce, dynamicky reaguje na změnu zatížení motoru a přispívá k nízké spotřebě paliva. Srdcem šestistupňové převodovky je hydrodynamický měnič točivého momentu s mimořádně širokým rozsahem přemostění na všech šest rychlostních stupňů. Rozsah přemostění měniče byl zvýšen z 64% u současné pětistupňové samočinné převodovky až na 89% provozní doby vozidla. Včasné sepnutí spojky přemostění měniče, která mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou, zabraňuje typické ztrátě síly při akceleraci a poskytuje pocit přímého propojení motoru s koly tak, jako je tomu u přímo řazených převodovek. Pro úspěšnost takovéto konstrukce je nezbytná vysoce přesná hydraulická soustava. Aby bylo možné modulovat tlak hydraulické kapaliny s požadovanou rychlostí a přesností, osadila Mazda převodovku SKYACTIV-Drive mechatronickým modulem. Zatímco široký rozsah přemostění měniče zlepšuje pocit z jízdy a přispívá k nižší spotřebě, zároveň také zvyšuje hluk a vibrace, jelikož rozdíl v otáčkách motoru a převodovky není ničím zachycován. Nový měnič točivého momentu však tento problém řeší. Díky širokému rozsahu blokování se měnič uplatňuje zejména ve velmi nízkých rychlostech, proto může být jeho vnější plášť menší. Konstruktéři tak získali prostor pro instalaci dokonalejšího tlumiče rázů, stejně jako vícelamelové blokovací spojky a jejího pístu. Převodovka SKYACTIV-Drive bude vyráběna ve dvou variantách, dimenzovaných na točivý moment 270 Nm, respektive 461 Nm, aby ji bylo možné kombinovat se zážehovými i vznětovými motory.

Nová šestistupňová manuální převodovka SKYACTIV-MT bude stejně jako samočinná skříň vyráběna ve dvou verzích, lišících se hodnotou točivého momentu, na který je dimenzována. Záměrem bylo snížit hmotnost oproti současné přímo řazené rychlostní skříni o 7 až 16%. Nová architektura se vyznačuje zkráceným předlohovým hřídelem a absencí samostatného hřídele pro zpětný chod ve větší z obou verzí. Při přesunu z neutrálu na třetí či čtvrtý rychlostní stupeň urazí hlavice řadicí páky dráhu pouhých 45 mm, čímž nová převodovka připomíná MX-5. Samotná změna převodu pak probíhá velmi precizně, přitom však nevyžaduje téměř žádné úsilí. K dosažení požadované úrovně řazení použila Mazda sofistikovaný mechanismus. Nová převodovka se vyznačuje lehčím a plynulejším chodem řadicí páky s menším odporem. Na počátku dráhy páka klade mírný odpor, který postupně odeznívá, aby vznikl pocit přesného „zapadnutí“ dalšího rychlostního stupně.


PeŠi, Mazda

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu Fotografie k článku Mazda CX-5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem