Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník

Jedenáct centimetrů na délku přibrala prodloužená verze hybridního modelu RX. Japonské automobilce se podařilo do vozu zakomponovat třetí řadu dvojice elektricky sklopných sedadel, přičemž i v sedmimístném uspořádání nemusíte omezovat počet zavazadel, když zůstal stále slušný kufr.

Nové RX L otevírá zcela nové možnosti v otázkách praktičnosti a přitažlivosti luxusního SUV značky Lexus, která v Evropě tímto nabídne svůj vůbec první sedmimístný model.


Nové RX L otevírá zcela nové možnosti v otázkách praktičnosti a přitažlivosti luxusního SUV značky Lexus, která v Evropě tímto nabídne svůj vůbec první sedmimístný model.

Důležitý přírůstek do modelové řady RX reaguje na volání rodin po zvýšené variabilitě (zde v podobě třetí řady samostatných sedadel) a snadno přizpůsobitelného a praktického zavazadelníku.

Provedení RX L bylo v duchu zásad prvotřídního řemeslného zpracování značky Lexus a konceptu japonské pohostinnosti Omotenashi navrženo v souladu s výše uvedenými požadavky. Zadní část karoserie byla prodloužena bez jakýchkoli kompromisů v otázkách pohodlí celé posádky nebo kvality provedení. Konstruktéři zohlednili všechny myslitelné detaily, aby používání dalších dvou sedadel bylo zcela bezproblémové a každý jejich aspekt byl stejně luxusní a útulný jako zbytek vozidla.

Díky elektrickému ovládání je možné sedadla třetí řady vyklápět a sklápět pouhým stiskem tlačítka. Standardní je i jejich čalounění kvalitní kůží společně s novým systémem třízónové klimatizace s nezávislým ovládáním pro pasažéry ve třetí řadě.

Karoserii RX se podařilo protáhnout při zachování mimořádně elegantního designu a profilu připomínajícího kupé, přičemž byla zachována výborná ovladatelnost tohoto vozidla.


Lexus RX se chlubí bohatou historií inovací, v neposlední řadě i tím, že při svém uvedení před 20 lety byl průkopníkem nové kategorie luxusních crossoverů. V roce 2005 se představil model RX 400h, který současně do segmentu luxusních vozů přinesl hybridní pohon s autonomním dobíjením, a umožnil tak značce Lexus dosáhnout pozice leadera hybridních technologií napříč všemi výrobci luxusních vozů.

Pro model RX se rozhodlo již přes 2,7 milionu zákazníků z celého světa, čímž se Lexus RX pevně etabloval coby špičkový model v samotném srdci modelové nabídky této značky. Toto postavení na trhu by měla varianta RX L, jakožto vůz splňující klíčové požadavky moderních rodin, ještě posílit.

RX L kromě konstrukčních změn a sedadel navíc nabízí tytéž osvědčené jízdní schopnosti: hnací ústrojí, odladěný podvozek a prvky výbavy jako pětimístné modely RX.

U některých sedmimístných provedení se další místa získávají pouhým doplněním pětimístného modelu o další dvojici sedadel. To je však řešení vedoucí ke stísněným pocitům v interiéru. Lexus přesně v duchu zásad Omotenashi uplatnil promyšlený návrh a využití karoserie tak, aby obě sedadla ve třetí řadě nabídla dostatek pohodlí i snadný přístup.

RX L si podobně jako varianta RX zachovává profil připomínající kupé, ale současně i dostatečný prostor pro hlavy pasažérů třetí řady, a to díky strmějšímu úhlu okna pátých dveří. Sedadla druhé řady v lavicovém uspořádání jsou zabudována o něco výše, čímž vznikl prostor k zasunutí nártů cestujících za nimi. Sedadla zcela vzadu jsou ideální pro děti například na dlouhých cestách, ale zároveň skýtají dostatek pohodlí pro dospělé uživatele na kratších výletech.

Ke snadnému přístupu na sedadla třetí řady napomáhá ovládání jedním stiskem tlačítka, které najdeme na krajních sedadlech druhé řady: opěradlo se skloní směrem vpřed a lavice se hladce poodsune pryč. Pro hladké nastupování poslouží schůdek na podlaze. Ze sedadel navíc nevyčnívají žádné ostré hrany nebo mechanické součásti, kde by se mohl zachytit oděv nebo kvůli kterým byste při nastupování či vystupování mohli klopýtnout.

Lavice druhé řady je rozdělena v poměru 40:20:40 a díky delšímu provedení RX L umožňuje posouvání v rozsahu 150 mm – což je více než kterékoli sedmimístné SUV na dnešním trhu.

Sedadla ve třetí řadě jsou vybavena dvěma držáky na nápoje umístěnými mezi oběma sedadly. Třízónovou klimatizaci lze nezávisle ovládat pomocí ovládacích prvků umístěných vedle levého sedadla.

Praktická využitelnost již v návrhu

Sedadla třetí řady v novém RX L jsou nejen pohodlná, ale také velmi snadno využitelná – stačí jednoduše stisknout tlačítko na sedadlech druhé řady či v zavazadelníku a třetí řada se zvedne do provozní polohy, nebo naopak sklopí do podlahy kufru.

Po sklopení sedadel má zavazadelník zcela rovnou podlahu o délce 1 067 mm. Před zraky nenechavců chrání zavazadla v kufru zatahovací kryt, který pokud nepotřebujete, můžete jej snadno uložit do vyhrazeného prostoru pod podlahou kufru.

Pro ještě snazší nakládání a vykládání zavazadel je možné u  RX L využít elektricky ovládané páté dveře s funkcí bezdotykového otevírání a zavírání, které lze snadno otevřít gestem ruky či lokte – systém totiž sám rozpozná, že u sebe máte inteligentní klíč.

Lexus si zadal úkol navrhnout pohodlnou a praktickou sedmimístnou verzi svého úspěšného crossoveru RX. V tomto duchu se rozhodl vytvořit de facto zcela nový typ karoserie, a vyhnout se tak pokusům začlenit třetí řadu sedadel do omezeného prostoru pětimístné varianty.

Konstruktéři zvolili řešení spočívající v návrhu nové zádě vozidla s prodloužením karoserie za zadní nápravou. Ačkoli se RX L celkově protáhlo jen o 110 mm, skvěle využívá nově získaný prostor ve prospěch pohodlného cestování všech pasažérů, včetně snadného přístupu na třetí řadu sedadel a velkorysého místa nad hlavou i pro nohy cestujících zcela vzadu.

K většímu prostoru pro hlavu na zadních sedadlech napomohl o něco příkřejší sklon okna pátých dveří, takže linie střechy v interiéru se směrem k zadní části vozidla posunula o něco výše. Návrháři zároveň úzkostlivě dbali o to, aby nenarušili markantní profil RX připomínající kupé nebo provedení střechy, která díky začerněným zadním sloupkům zdánlivě visí ve vzduchu.

O důrazu na každý detail svědčí přesunutí pohonu stěrače pátých dveří z horní hrany do spodní části okna, aby nic neomezovalo prostor pro hlavy pasažérů.

Přední partie RX L zaujme výraznou interpretací charakteristické masky chladiče Lexus ve tvaru vřetene, orámované chromovými prvky a ze stran lemované LED světlomety, s trojicí motivů písmene L a předními mlhovými světly typu LED (s funkcí přisvěcování do zatáček) u vyšších stupňů výbavy.

Tvar vřetene se odráží i v provedení zádě ve prospěch vyváženého a soudržného celkového vzhledu. Zadní sdružené koncové svítilny typu LED ve tvaru písmene L jsou protaženy z výklopné zádě až do zadních blatníků, čímž zdůrazňují šířku vozidla a zajišťují osvětlení v širokém úhlu.

Ze zajímavých detailů jmenujme do roviny zapuštěné ostřikovače světlometů nebo inteligentní odemykání s osvětlením zabudované do vnějších klik dveří.

Oproti pětimístnému RX se provedení RX L prodloužilo o 110 mm (celková délka: 5 000 mm), aby bylo možné pohodlně zabudovat třetí řadu sedadel. Celková výška se zvýšila 1 700 mm, šířka byla zachována na 1 895 mm.

K atletickému vzhledu RX L přispívají ostře zkosené lemy předních i zadních blatníků, zatímco hlavní část karoserie si uchovává tvar diamantu, který vychází od přední vřetenovité masky chladiče a pokračuje až k výklopné zádi. Plasticky vyvedená boční křivka karoserie má výrazný prostorový charakter směrem od místa těsně nad koncovými svítilnami přes boční dveře až po nevtíravé zakončení rozdělující prostor mezi světlomety a maskou chladiče.

Provedením kabiny se podařilo pozoruhodným způsobem sladit funkčnost a luxusní charakter, a to včetně vytříbených materiálů, z nichž je na první pohled zřejmá kvalita provedení a řemeslného zpracování. Celý vnitřní prostor působí prostorně a zároveň útulně při zachování vysoké úrovně pohodlí pro řidiče i zbytek posádky.

Sedadla RX L byla navržena tak, aby skýtala potřebnou oporu i pohodlí, vč. ergonomických tvarů a kvalitních akcentů, jako je např. vertikální vzor prošívání. Ten je atraktivní na pohled a nabízí potřebnou trvanlivost. Vzor prošívání na opěradlech předních sedadel je sladěn s panely výplní dveří.

K dispozici je řada různých čalounění, barevných odstínů a dekorů, včetně hladké kůže pro stupeň výbavy Executive (černá, hnědá Topaz, hnědá Noble nebo barva slonoviny). V závislosti na volbě čalounění sedadel je strop kabiny šedý, nebo v barvě slonoviny, zatímco dekory jsou v černém provedení. U nejlépe vybavených modelů se používá semi-anilinová kůže (v barvě slonoviny, černá, hnědá Topaz nebo krémová, černá a hnědá Noble). Kvalitu pak akcentují dekory z hliníku a laserem gravírovaného tmavého dřeva. Za těmito prvky stojí zkušení mistři z divize výroby klavírů Yamaha, kteří se podílejí i na výrobě koncertních klavírů a kytar. Laserovým gravírováním dřeva se odhaluje podkladová vrstva z hliníku, čímž vzniká jemný vzor.

Díky nízkému usazení řidiče a spolujezdce vpředu vznikl velkorysý prostor pro hlavu. Umístěním volantu blíže k řidiči a zmenšením úhlu sloupku je řidič více vtažen do děje.

Cestující ve druhé řadě se mohou těšit na spoustu místa pro hlavu i pro nohy, a to díky velkorysému rozvoru náprav. Tři sedadla v lavicovém uspořádání je možné v širokém rozpětí naklánět, posouvat jejich sedák (v největším rozsahu v této třídě) a také snadno sklápět v případě, že je zapotřebí vytvořit více místa pro náklad – stačí použít páčky po stranách sedadel nebo v zavazadlovém prostoru.

Objem zavazadelníku lze zvětšit tak, aby nabídl dost místa pro čtveřici velkých kufrů nebo vícero golfových vaků. Standardní součástí výbavy je dojezdové rezervní kolo a hever ve schránce pod podlahou kufru RX L na přání nabízí i pohodlné a inteligentní elektrické ovládání výklopné zádě. Nesete-li těžké tašky nebo zavazadla, není ke zpřístupnění zavazadelníku nutné lovit v kapse klíček od vozidla nebo hledat tlačítko pátých dveří. Stačí pouze přiložit ruku k logu Lexus na pátých dveřích a mechanizmus se sám spustí – vozu se ani nemusíte dotknout.

Systém rozpozná dálkový ovladač ve vaší kapse či tašce, a jelikož ví, že stojíte vzadu za vozidlem, otevře výklopnou záď. Můžete mít dokonce nasazené rukavice nebo se s plnýma rukama přiblížit k logu loktem.

Středový panel díky svému preciznímu návrhu skýtá snadný přístup k odkládacím prostorům, držákům na nápoje a ovládacím prvkům.

Snadné používání je spojeno i s jasným rozdělením a určením zón pro ovládání audia a klimatizace. Součástí audiosystému jsou strojově opracované hliníkové ovladače, stylové na pohled a příjemné na dotek.

Boční kapsa panelu je určena k odložení tabletu nebo jiné drobné elektroniky. Bezdrátová nabíječka ve středovém panelu umožňuje dobíjení kompatibilních chytrých telefonů bez použití kabelu. Dále je zde prostor pod opěrkou dlaně sdruženého ovladače Remote Touch, velkého právě tak akorát k uschování malého iPodu či jiného zařízení – vč. snadného připojení do USB portu nebo audio zdířky ve středovém panelu.

Chytrý a jednoduchý systém přizpůsobuje hloubku držáku nápojů v panelu podle toho, zda používáte kelímek, plechovku či vyšší nápojovou lahev. Základna této jednotky je vybavena posuvným mechanizmem pro nastavení výšky: jednoduše zatlačíte lahev směrem dolů, abyste získali maximální hloubku, nebo naopak stiskněte tlačítko pro uvolnění, kdy se základna vrátí nahoru na úroveň vyhovující pro kelímek či plechovku. Rozsah nastavení je od 70 do 110 mm. 

O důrazu na každý detail svědčí i design centrálních analogových hodin, jež jsou dobře čitelné z pohledu řidiče i ostatních cestujících.

Součástí přístrojového panelu může být i barevný projekční displej, který promítá klíčové údaje vozidla na spodní hranu čelního skla v zorném poli řidiče. Z různých typů takto zobrazovaných dat jmenujme stav adaptivního tempomatu, rychlostní omezení a varování předkolizního bezpečnostního systému (PCS).

Výhodou modelů vybavených navigačním systémem Lexus Premium Navigation je displej o velikosti 12,3" zabudovaný do přístrojové desky (8" u ostatních verzí), navržený s ohledem na snadné používání a skvělou čitelnost, ať již při procházení obrazovek s nabídkami funkcí, používání map nebo práci s multimediálním audiosystémem RX L.

Přístrojový štít obsahuje velké a snadno čitelné přístroje, včetně multi-informačního displeje v poloze mezi ukazatelem toků energie a rychloměrem. Podsvícení přístrojů se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu – modře pro režimy Eco a Normal, červeně pro Sport.

RX L poskytuje široký rozhled prostřednictvím čelního skla a přes kapotu, což má podíl na vyšší bezpečnosti a zároveň pomáhá řidiči lépe vnímat rozměry vozidla při manévrování na parkovištích.
K lepšímu výhledu ven napomáhá i mírné posunutí vnějších zpětných zrcátek dozadu ve prospěch potlačení slepých úhlů. Štíhlé přední sloupky zaujmou svým čistším a minimalistickým provedením, které zároveň méně zasahuje do zorného pole řidiče.

Plně hybridní systém s autonomním dobíjením u modelu RX 450hL používá benzínový motor 3,5 litru V6 s přímým vstřikováním paliva o nejvyšším výkonu 193 kW/262 k při 6 000 ot/min a točivém momentu 335 Nm při 4 600 ot/min. Celkový výkon hybridního ústrojí (spalovací motor v kombinaci s elektromotorem) činí 230 kW/313 k.

Spalovací komora motoru díky svému provedení zajišťuje důkladnější rozvíření vzduchu uvnitř válců ve prospěch lepšího spalování paliva. Kombinovaná spotřeba paliva začíná na 5,9 l/100 km při emisích CO2 na úrovni od 136 g/km.

Varianta RX 450hL se chlubí vyspělým systémem proaktivního pohonu všech kol Lexus E-Four, jehož součástí je dodatečný elektromotor na zadní nápravě. Pohon AWD se zapojuje pouze podle potřeby, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám energie a paliva; vzadu umístěný elektromotor dokáže fungovat jako generátor energie k dobíjení baterie v době, kdy se vůz pohybuje v režimu rekuperačního brzdění.

Systém je vybaven i redukčním převodem, používá uspořádání s trojicí hřídelí a šetří hmotnost díky lehké hliníkové skříni a krytům. Řídicí jednotka byla odladěna tak, aby vůz nabídl lepší odezvu při akceleraci v zatáčkách. V době, kdy je systém aktivní, lze způsob rozdělení hnacího momentu mezi přední a zadní nápravou i mezi jednotlivými koly zobrazovat na multi-informačním displeji.

Elektrický posilovač řízení je kalibrován tak, aby řidiči zprostředkoval informace o povrchu vozovky. K vysoké citlivosti řízení přispívá tuhost pomocné hřídele a přístrojového panelu; z dalších speciálních úprav jmenujme zpomalující otáčení volantu při návratu do středové polohy, které napomáhá k celkově vynikající ovladatelnosti, hladkému chodu a odezvě. Díky zvolenému nastavení je pro řidiče snazší odhadnout úhel natočení kol při nájezdu do ostré zatáčky.

Výhodou pro řidiče je také širší rozpětí podélného a výškového nastavování volantu, aby nalezl ideální polohu při řízení bez ohledu na postavu. Díky nižšímu úhlu sloupku řízení je pozice za volantem sportovnější.

Soustava zavěšení kol RX L (vzpěry McPherson na přední nápravě, vlečená ramena/dvojité lichoběžníky vzadu) byla navržena pro zachování vyšší stability při průjezdu zatáčkami a celkově příkladného jízdního chování.

Stabilizátory o velkém průměru přinášejí dobrou torzní tuhost ve prospěch vyšší jistoty při navádění vozu do zatáček. Díky tomu bylo možné snížit tuhost vinutých pružin při zachování vysoké celkové úrovně jízdního pohodlí. Konstrukce ložisek nábojů kol, pouzder stabilizátorů i další detailní zlepšení přinesla vyšší stabilitu a citlivost v přední části vozidla. V souladu s vysokou tuhostí přední nápravy byla kalibrována tuhost pružin a pouzder u zavěšení zadních kol.

RX L používá účinnou brzdovou soustavu, která zahrnuje kotouče s odvětráváním na přední i zadní nápravě a která vozu propůjčuje vynikající schopnosti zpomalovat, a to včetně vysoké odolnosti vůči vadnutí účinku. Součástí standardní výbavy je poté i elektrická parkovací brzda.

Ve vyšších stupních výbavy najdeme systém adaptivního odpružení AVS, s nímž RX L vykazuje jízdní chování na úrovni sportovního sedanu, včetně mimořádného jízdního pohodlí a stability. Systém AVS reguluje tlumicí sílu vyvíjenou tlumiči na jednotlivých kolech v reakci na stav vozovky a pokyny od řidiče. Například na nekvalitní vozovce systém AVS bleskově přepíná na poddajnější nastavení kvůli zachování jízdního pohodlí. Při průjezdu zatáčkami se zase tlumicí síla zvýší, aby se zamezilo náklonům karoserie v zájmu stabilní rychlé jízdy se sportovní přesností.

Všechna provedení RX L jsou vybavena systémem Drive Mode Select, který umožňuje řidiči vybírat z několika možností nastavení (Eco, Normal a Sport) v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. U provedení vybavených systémem AVS je režim Sport nahrazen režimy Sport S a Sport S+. Pomocí uvedených nastavení se reguluje tlumicí síla soustavy zavěšení kol, upravuje výkon motoru i jeho mapování a modifikují další klíčové parametry motoru s podvozkem.

Režim Eco tlumí výkon motoru, otupuje reakce na pokyny od plynového pedálu a snižuje účinnost klimatizace v zájmu co nejnižší spotřeby paliva. Režim Normal se snaží o optimální kompromis mezi výkonem motoru a spotřebou paliva. Pro režimy Eco a Normal se používá nastavení podvozku upřednostňující jízdní pohodlí. V režimu Sport se klade vyšší důraz na dynamiku s ostřejší odezvou škrticí klapky, akcelerací i tužším řízením. Nastavení Sport S znamená ještě dynamičtější charakter s upraveným mapováním motoru a rychlejšími reakcemi hnacího ústrojí. Hybridní soustava pohonu RX 450h L dovoluje ostřejší reakce na pokyny od akceleračního pedálu a vyvolává dojem ještě působivějšího zrychlení.

Nastavení Sport S+ kombinuje úpravy poskytované režimem Sport S s ostřejšími reakcemi elektrického posilovače řízení a tužším naladěním podvozku v zájmu menších náklonů v zatáčkách. Řidič může využívat i režim EV, kdy se vozidlo přepne na čistě elektrický pohon s vypnutým zážehovým motorem, který se zapojí až po určitém poklesu stavu baterie nebo dosažení rychlosti jízdy.

Podvozková platforma RX L staví na mnoha moderních technologiích, díky nimž se podařilo dosáhnout nejlepší možné konstrukční pevnosti i celkové tuhosti. Ke zvýšení pevnosti spojů mezi panely karoserie napomohla špičková lepidla pro spojování kovů a technologie spojování laserem s housenkovými svary. Konstruktéři navíc v rámci celého vozidla široce uplatnili vysokopevnostní ocel, což platí zejména pro klíčové oblasti, jako jsou např. příčníky ve spodní části karoserie nebo přední a prostřední sloupky. Na vyšší pevnosti částí rámu kolem předních a zadních dveří mají podíl prstencové výztuhy, zatímco v oblastech kolem zadní části rámu karoserie se uplatnil vysoký počet bodových svárů ve prospěch vyšší pevnosti a jízdní stability.

Z detailních úprav v přední části vozidla jmenujme usměrnění proudu vzduchu kolem vnějších zpětných zrcátek kvůli potlačení aerodynamického hluku. Ochranný plastový kryt ve vnitřním prostoru blatníků zabraňuje v pronikání hluku od motoru do kabiny vozu; materiál aplikovaný na podběhy předních kol potlačuje hlučnost od vozovky a vystřelujících kamínků nebo štěrku. Silnou izolační hmotu větších rozměrů najdeme i pod kapotou a v prostoru mezi čelním oknem a víkem motoru. V kabině se používá akustické čelní sklo, dveře s velkorysou akustickou izolací a strategicky rozmístěné materiály pohlcující zvuk a vibrace. Optimální účinek vykazují i těsnicí pásky a těsnění kolem dveří.

Zadní část rámu karoserie je zasazena do zadních C-sloupků a částí karoserie kolem pátých dveří. To se podepsalo na výrazném potlačení příčných kmitů pocházejících od podběhů zadních kol. K potlačení aerodynamického hluku přispívá i pěnová hmota uvnitř zadních sloupků.

Kromě výjimečné kvality a dalších vlastností byla platforma modelu RX L navržena tak, aby aktivně přispívala k ochraně životního prostředí a trvalé udržitelnosti. K tomu mají pomoci komponenty motoru bez obsahu olova a šestimocného chromu (vyloučení škodlivých látek) a využití snadno recyklovatelných plastů typu TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) v rámci celé karoserie.

Model RX L je vybaven paketem integrovaných bezpečnostních technologií Lexus Safety System+, který přináší mimořádnou úroveň aktivní bezpečnosti a funkcí na pomoc při řízení s cílem předcházet dopravním nehodám.

Srdcem paketu Lexus Safety System+ je předkolizní bezpečnostní systém (PCS). Tento systém na bázi přední kamery a milimetrového radaru rozpoznává chodce i jiná vozidla vyskytující se ve směru jízdy. Systém vypočítává riziko střetu, automaticky varuje řidiče a zesiluje brzdný účinek bezprostředně po sešlápnutí brzdového pedálu. Pokud řidič nereaguje, a systém vyhodnotí střet jako bezprostřední, automaticky se zapojují brzdy s cílem snížit rychlost vozidla a potlačit sílu případného nárazu, přičemž se současně přitáhnou bezpečnostní pásy.

Tatáž jednotka zároveň slouží dynamickému tempomatu řízenému radarem, jenž pomáhá řidiči udržovat bezpečný odstup za vozidlem jedoucím vpředu. Po uvolnění vozovky vpředu se RX L opět automaticky rozjede na přednastavenou rychlost.

Součástí paketu je systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA), jenž dokáže rozpoznat, zda vůz nevybočuje z daného pruhu na dálnici a pomáhá řidiči bezpečně vůz opět správně nasměrovat do správné stopy. Systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu používá kameru zabudovanou za čelním sklem ke sledování stopy vozidla mezi vodorovnými pruhy na vozovce. Pokud asistent usoudí, že se RX L chystá vybočit z příslušného jízdního pruhu bez použití směrového ukazatele, systém na tuto skutečnost upozorní varováním na multi-informačním displeji a vibracemi volantu. Rovněž aktivně zasáhne do řízení, čímž vozidlu napomůže vrátit se do původní jízdní stopy.

Systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu představuje další ochranný prvek, který automaticky zasahuje do řízení tak, aby vůz ze zvoleného jízdního pruhu nevybočoval, zejména když je zapojen dynamický tempomat řízený radarem. Novinkou v rámci značky Lexus je to, že systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu funguje i za velmi nízkých rychlostí jízdy, kdy je spuštěn adaptivní tempomat. Řidič si rovněž může prostřednictvím multi-informačního displeje zvolit, jakému typu výstrahy dává přednost (varovný zvuk nebo vibrace volantu) a jaká bude citlivost varování. Podle potřeby je možné tento systém i vypnout.

Součástí paketu Lexus Safety System+ je dále automatické přepínání dálkových světel (AHB), které rozpoznává světla vozidel přijíždějících v protisměru nebo jedoucích v témže pruhu, a automaticky tak přepíná světlomety mezi režimem potkávacích a dálkových světel. Ve vyšších stupních výbavy najdeme i adaptivní systém ovládání dálkových světel, který v zájmu co nejlepšího osvětlení vozovky upravuje světelné paprsky tak, aby nedocházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu, namísto pouhého přepínání na potkávací světla.

Řidič rovněž získává druhý pár očí ke sledování důležitých dopravních značek na rychlostních komunikacích a hlavních trasách. Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA) využívá přední kameru k rozpoznávání nejdůležitějších výstražných a příkazových dopravních značek, které se následně zobrazují na multi-informačním a projekčním displeji, čímž se snižuje riziko, že by řidič přehlédl rychlostní omezení, uzavírku jízdního pruhu nebo jiné důležité informace.

Kamery RX L používané systémem pro udržování vozidla v jízdním pruhu zároveň zprostředkují funkci upozorňování na únavu řidiče. Ta slouží ke sledování polohy vozidla v daném jízdním pruhu a pokynů od volantu. Pokud zaznamená chování připomínající kličkování vozidla v pruhu v důsledku nepozornosti nebo únavy řidiče, spustí zvukovou výstrahu a na displeji palubního počítače zobrazí varování s doporučením, aby si řidič odpočinul.

Pokud systém PCS usoudí, že hrozí vysoké riziko střetu, systém AVS okamžitě upraví nastavení tlumičů tak, aby vůz při zásahu řidiče reagoval rychleji (platí pouze pro vozidla vybavená systémem AVS).

K nepříjemným úkolům řidiče patří i zdolávání těsných parkovacích míst nebo průjezdy nekvalitních či nezpevněných cest, které až příliš často vedou k pomačkání plechů, škrábancům a zkažené náladě. Právě pro takové situace nabízí RX L systém panoramatického zobrazování okolí vozu se záběrem 360 stupňů. Využívá systém kamer, které řidiči zprostředkují ucelený rozhled kolem vozidla a zároveň nabídnou i pohled na vozidlo z ptačí perspektivy pro ještě lepší přehled o bezprostředním okolí.

Panoramatické zobrazení okolí vozu funguje v součinnosti se senzory a monitorem parkovacího asistenta Lexus, systémem sledování slepého úhlu a systémem sledování provozu v příčném směru za vozidlem, aby byl řidič vždy včas upozorněn na překážky, nebezpečí či jiná vozidla ukrývající se ve slepém úhlu výhledu z pozice řidiče. Parkovací kamera a monitor při zajíždění na parkovací místo (ať již podélné, nebo příčné) doplňuje skutečný obraz v reálném čase o virtuální vodicí čáry, a tak řidiči pomáhá s přesným nasměrováním vozidla, zatímco přední i zadní senzory aktivují zvukovou výstrahu v okamžiku, kdy se vozidlo přiblíží příliš blízko k jakékoli překážce či jinému vozu.

Systém sledování slepého úhlu pomocí radarů na zádi vozidla rozpozná vozidla ve vedlejších pruzích či jiné objekty vyskytující se za RX L během couvání. Tytéž radary slouží systému sledování provozu v příčném směru za vozidlem, který upozorní řidiče na projíždějící vozidla nebo osoby přicházející z té či oné strany ve chvíli, kdy se řidič snaží vycouvat z parkovacího místa. Uvedený systém pracuje v součinnosti s funkcí sledování slepého úhlu, která používá tentýž radar na zádi vozidla.

Systém pro sledování provozu v příčném směru za vozidlem a inteligentní parkovací senzory využívají funkci automatického brzdění, která slouží jako dodatečný ochranný prvek při zajíždění na parkovací místa nebo vyjíždění ven. Když tento systém zaznamená překážku v dráze vozidla nebo rozpozná nečekané zrychlování během manévrování s vozidlem, automaticky použije brzdy, aby zamezil nárazu.

Součástí standardní výbavy všech provedení je čtyřkanálový systém ABS s brzdovým asistentem a elektronickým rozdělováním brzdné síly, systém kontroly stability vozu (VSC) s řízením trakce, systém sledování tlaku v pneumatikách a integrované řízení dynamiky vozidla (VDIM). Systémy na podporu řízení zahrnují i asistenta rozjezdu do kopce.

RX L bez ohledu na provedení nabízí deset airbagů: dvoukomorové čelní airbagy řidiče a spolujezdce vpředu s dvoufázovým systémem plnění, kolenní airbag řidiče, airbag v sedáku sedadla předního spolujezdce, boční airbagy pro přední i zadní cestující a hlavové airbagy (rovněž pro 3. řadu sedadel).

Struktura karoserie RX L zajišťuje zvýšenou ochranu cestujících díky řadě pokrokových konstrukčních řešení. Ta přinášejí mj. lepší ochranu v případě čelního střetu díky novým komponentám rámu a menší deformaci kabiny v důsledku vysokopevnostní konstrukce karoserie. K vyšší ochraně v případě bočního střetu napomáhá lepší pohlcování a rozptyl nárazové energie. Mohutné výztuhy zadního nárazníku naopak pomáhají lépe rozptylovat energii v případě nárazu do levého či pravého podélníku rámu. Další výztuhy v oblasti střechy přinášejí vyšší nárazovou odolnost. K lepší ochraně chodců v případě nehody napomáhá konstrukce přídě pohlcující nárazovou energii ke zmírnění závažnosti případných zranění hlavy a nohou.

Audiosystém Pioneer s 12 reproduktory, nabízený pro stupeň výbavy Executive, zahrnuje i přehrávač disků DVD a technologii CST (Coherent Source Transducer), která zajišťuje mimořádně věrnou a vysoce kvalitní reprodukci zvuku v pásmu středních až vysokých kmitočtů, a to včetně zdůraznění hlubokých tónů. Součástí sestavy reproduktorů jsou subwoofery o průměru 20 cm a hloubkové reproduktory o velikosti 18 cm v předních dveřích.

Nejnáročnější audiofilové bezpochyby ocení prémiovou audio soustavu prostorového ozvučení Mark Levinson s 15 reproduktory a propracovanou technologií Clari‑Fi pro restaurování komprimovaného signálu. Ta zlepšuje kmitočtovou charakteristiku, dynamický rozsah, napětí hlubokých tónů a detailní reprodukci ze zdrojů komprimovaných záznamů, jako jsou např. soubory MP3.

Součástí systému Mark Levinson pro stupeň výbavy Luxury je i technologie Green Edge s vysoce účinnými reproduktory, která ve srovnání s klasickými systémy zvyšuje akustický výkon systému na více než dvojnásobek při shodné spotřebě energie. Soustava prostorového ozvučení v konfiguraci 7.1 rovněž nabízí přehrávání disků DVD.

Navigační systém Lexus zobrazuje mapy a pokyny pro odbočování na 8" displeji TFT ve středovém panelu. K ovládání slouží otočný sdružený ovladač Remote Touch. Obrazovku navigace je možné rozdělit tak, aby se zobrazoval buďto pouze jeden panel (sledování samotné mapy), dva panely (polovina mapa / polovina informační obrazovka), nebo tři panely (mapa / dvě různé informační obrazovky). Řidič si může nestavit své vlastní upřednostňované informace jako např. pokyny navigace, spotřebu paliva, podrobnosti audiosystému nebo nastavení klimatizace.

Ve vyšších stupních výbavy RX L je k dispozici navigační systém Lexus Premium Navigation, který je spojen s 12,3" displejem a rozhraním "Remote Touch" druhé generace s ovládáním pomocí touchpadu. Nabízí jemnou grafiku, pozoruhodně vysoký jas a ostrý obraz včetně kontrastu – i na přímém slunečním světle díky povrchové úpravě Light Control Film. Displej je možné používat v režimu jednoho panelu, nebo jej rozdělit na 8" panel pro zobrazování mapy s praktickou dílčí obrazovkou pro ovládací prvky pětice často používaných funkcí.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce, Lexus

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč