Koncept C-Cactus

vloženo

Na frankfurtském autosalonu 2007 Citroën odhalí koncept C-Cactus. Tento promyšlený koncept je novým pojetím automobilového designu zaměřeným na základní hodnoty. Ambiciózním cílem značky je uvést na trh ekologický hatchback s příjemným, atraktivním designem, vybavený hybridním pohonným agregátem a nabízený za stejnou cenu jako model C4 v základní výbavě

Koncept C-Cactus

K vyřešení této složité rovnice si Citroën vybral cestu nových koncepcí designu. Konstruktéři značky se rozhodli zavrhnout prvky, které nejsou nezbytné pro komfort, a soustředili se místo nich na technologii, design a výbavu s ekologickým přínosem pro uživatele.

 • Funkční, inteligentní a ekologické vozidlo

C-Cactus je ekologický vůz. K jeho výrobě byl použit vysoký podíl recyklovaných a recyklovatelných materiálů, vyznačuje se dále nízkou spotřebou, stejně jako rostlina, po níž dostal své jméno,. Při hmotnosti pouhých 1 180 kg a s hybridním pohonem HDi má C-Cactus spotřebu 2,9 l/100 km s emisemi CO2 78 g/km.
Koncept C-Cactus přitom není nákladnější než rodinný automobil střední třídy. Za své nízké výrobní náklady vděčí použití moderních materiálů a racionálnímu konstrukčnímu procesu využívajícímu menší množství dílů. Kabinu vozu tvoří něco málo přes 200 součástí, což představuje téměř poloviční počet oproti konvenčnímu hatchbacku shodné velikosti.

 • Atraktivní a moderní vůz

C-Cactus je automobil se vším všudy a bez zbytečných příkras, vůz svižného designu a atraktivních rysů. Jeho křivky mu dodávají živý výraz a vyzařují sílu, hrany a zaoblené linie karosérie pak zdůrazňují jeho dynamičnost.
C-Cactus úrovní komfortu kabiny s prostorným interiérem, jenž si v ničem nezadá s rodinným automobilem, nastavuje laťku hodně vysoko. Je dlouhý 4,2 a široký 1,8 m a do jeho výbavy patří celá široká škála prvků jako je například automatická klimatizace, audioaparatura špičkové kvality, panoramatická prosklená střecha, tempomat a omezovač rychlosti.

Funkční, inteligentní a ekologický

Díky ekonomickému a důmyslnému řešení konceptu C-Cactus jsou výrobní náklady nízké a vůz může být osazen hybridním dieselovým pohonným agregátem za cenu modelu C4 v základní úrovni výbavy. Aby bylo tohoto výsledku dosaženo, klade se    u konceptu C-Cactus důraz na vybavení, které je pro komfort cestujících nezbytné. Zároveň jsou využívány nové konstrukční procesy, které ukazují, že úspornost a ekologie ještě nemusí znamenat nepohodlné ježdění.

Nové směry v designu

C-Cactus je výsledkem inteligentního zpracování designu sledujícího zcela nové cíle. Konstruktéři Citroënu vyzkoušeli nové formy koncepcí a nová technická řešení, kdy   dokázali zredukovat počet dílů potřebných ke konstrukci vozu.

K dosažení tohoto cíle konstruktéři:

  • extrémně zjednodušili řadu součástí a mechanismů,
  • seskupili několik funkcí do jedné součásti,
  • odstranili veškeré součásti, které nejsou nezbytně nutné pro provoz vozu ani pro komfort a pohodu osádky.

Přístrojová deska byla odstraněna a její obvyklé funkční prvky jsou nyní seskupeny na středové konzoli a pevném středu volantu. Na středové konzoli jsou nyní umístěny reproduktory, řazení a dotykový displej pro ovládání palubního počítače, navigačního systému a klimatizace. Ovladače směrových světel, světlometů, stěračů, klaksonu a tempomatu/omezovače rychlosti se nacházejí na pevném středu volantu stejně jako tachometr a kontrolky směrových světel, světlometů a výstražných signálů.

Další ukázkou zjednodušení je díl použitý pro konstrukci předního nárazníku, který obsahuje reflektory a stylizované chromované šípy. Je totiž totožný s dílem, který tvoří spodní část zadních pátých dveří. To jednak přispívá k sebevědomému designu vozu a zároveň to přináší úspory ve výrobě.


Tato jednoduchost se odráží i v designu přední části karosérie, která je tvořena pouhými dvěma díly: pevnou kapotou spojenou v jeden celek s předními blatníky a víkem umožňujícím běžné úkony údržby (doplňování oleje, náplně ostřikovačů atd.).


Obdobně bylo přistupováno k otevírání oken, které je při používání klimatizace prakticky zbytečné. Proto byl použit jednoduchý posuvný mechanismus, který při normálním užívání plně postačí. Tak mohli konstruktéři vypustit okenní rámy i otevírací mechanismus.


Mimo to je v konstrukci konceptu C-Cactus použita řada monoblokových jednotek, což dále snižuje počet dílů. Panely dveří jsou například tvořeny dvěma díly na rozdíl od konvenčního hatchbacku, kde jsou dveře sestaveny z dvanácti součástí. Sedadla jsou rovněž tvořena dvěma díly: velmi pohodlnou tvarovanou barevnou pěnovou sedákovou části s integrovanou kůží a pevným monoblokovým rámem, v němž je pěna usazena a který ukotvuje sedadlo k podlahovým drážkám. Ergonomie je vynikající a počet dílů je i v tomto případě snížen.

Vysoce kvalitní ekologické prvky

S hybridním dieselovým hnacím ústrojím, v němž je zkombinován naftový motor 70k DIN HDi s filtrem pevných částic a elektromotor poskytující výkon dalších 30k DIN, má C Cactus spotřebu pouhých 2,9l/100 km s emisemi CO2 o hodnotě 78 g/km v kombinovaném provozu. Při městském provozu zajišťuje režim ZEV (Zero Emission Vehicle-vozidlo s nulovými emisemi) tichý provoz plně na elektrický pohon. Na cestách vyžadujících opakovanou akceleraci a zpomalování snižuje hybridní systém spotřebu paliva využíváním obou druhů energie.

I díky dalším prvkům je C-Cactus automobilem, který šetří životní prostředí.

Ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2 přispívají i řešení zvolená při konstrukci konceptu C-Cactus. Protože bylo použito menší množství dílů, vůz je s celkovou hmotností 1 180 kg o 15 % lehčí než C4 s hybridním HDi pohonným agregátem.
U konceptu C-Cactus byla zmenšena i šířka pneumatik (205/45 R21), což rovněž snižuje zatížení životního prostředí.

Nižší počet dílů rovněž znamená menší množství surovin. Kromě toho značná část materiálů je recyklovaná nebo recyklovatelná. Například čelní sklo i okna jsou vyrobena z recyklovatelného skla. Recyklovatelné jsou i pneumatiky a surová ocel použitá na panely dveří. Tento kov není barven ani lakován, ale byl ošetřen proti korozi.
Ochranné potahy jsou vyrobeny z recyklované kůže získané z kožených odřezků, které nemohou být využity v běžných kožedělných provozech. Mnohé díly jsou z korku, přírodního materiálu získávaného z dubové kůry. Plst použitá na výplně panelů dveří a odkládací přihrádky je vyrobena z vlny. Tento materiál nevyžaduje žádné chemické přísady a je jak recyklovatelný, tak biologicky rozložitelný.

Maximální rychlost konceptu C-Cactus byla záměrně omezena na 150 km/h. Tato volba nejen že přispívá k optimalizaci znečišťujících faktorů vozu, ale odráží i snahu značky vyvinout ekologický vůz dokládající nový přístup k automobilu, v němž motorista myslí na životní prostředí.


Moderní vůz s půvabem

Díky odvážnému, ale racionálnímu využití dílů a materiálů je C-Cactus úsporný vůz zosobňující novou vizi automobilu zaměřenou na:

  • novou rovnováhu priorit a koncepce, který usiluje o nezbytné, aniž by byl obětován komfort,
  • design, u něhož ekologie a ekonomičnost nejsou synonymem fádnosti, ale naopak osobitosti a potěšení.

Tímto atraktivním konceptem se zajímavým a netradičním stylem nastolil Citroën novou cestu k ekonomickému a ekologickému vozu, který celkově ladí se svým originálním a nápaditým designem. Zároveň je to vůz, který osádce poskytuje všechny prvky nezbytné pro její pohodlí.


Hledání jednoduchosti: inteligentní, vzrušující design exteriéru

C-Cactus je koncept s jedinečnou osobností: přitažlivý, moderní a nekonvenční, s jednoduchými tvary a kombinací oblých, zakřivených linií. V originálním stylu se rovněž odrážejí nápaditá designérská rozhodnutí. Při vývoji designu byla jedním z hlavních cílů jednoduchost. To vedlo k přijetí neotřelých řešení, jež přispívají k atraktivnímu, nekonvenčnímu vzhledu konceptu C-Cactus.

Vpředu propůjčují vozu přitažlivý vzhled světlomety díky svým zaobleným, mírně skoseným tvarům. Jsou zvýrazněny dvěma cylindrickými otvory sání vyříznutými v nárazníku nad moderně stylizovanou mřížkou sání, která přispívá ke zdůraznění oblých tvarů vozu a současně mu dodává na výrazu robustnosti a energičnosti. Vyvýšená kapota a další dva otvory sání rovněž podtrhují dynamický vzhled konceptu C Cactus.

Zaoblené tvary vozu nechybí ani v jeho profilu. Dynamické linie designu jsou zvýrazněny plynulou přední hranou střechy a asymetrickými dveřmi ze surové oceli s antikorozní úpravou.
Dveře se vyznačují originálním tvarem, protože díky pevným oknům je odstraněna řada omezení, jež obvykle design limitují. Jsou tvarovány tak, aby umožňovaly snadný přístup k interiéru, a propůjčují konceptu C-Cactus zaoblený, úhledně robustní vzhled. Použití surové oceli ošetřené proti korozi, avšak bez barvy nebo laku, přispělo k úsporám výrobních nákladů i k nápadnému a modernímu vzhledu.

Vysoko uložená podokenní linie a 21-palcová kola rovněž zdůrazňují moderní charakter konceptu C Cactus.
Zvláštní pozornost byla věnována kolům. Ráfky o velkém průměru a nízkoprofilové pneumatiky se staly klíčovými stylistickými prvky vozidel s výrazným moderním designem.
Na vývoji nízkoprofilových pneumatik s velkým průměrem a omezenou šířkou Citroën spolupracoval se značkou Michelin. Zmenšená třecí plocha omezuje spotřebu paliva a zároveň jsou snižovány náklady na výrobu pneumatik, protože výrobní proces vyžaduje pouze malé množství gumy.
Pro dosažení nového a ještě originálnějšího stylu jsou tyto speciálně konstruované pneumatiky zdobeny zeleným vzorkem na bílém pozadí natištěném v široké drážce táhnoucí se po celém běhounu.

Tytéž stylové zásady jsou patrné i na zádi vozu, kde kombinace křivek a strohých linií ilustruje dynamiku a atraktivní osobnost automobilu. Stylizované šípy jasně dokládají příslušnost ke značce Citroën. Označení „Cactus" je uvedeno v reliéfu na spodní části zadních pátých dveří ve svižném, elegantním, moderním formátu.
Zadní reflektory, které se tvarem podobají předním světlometům, se pyšní moderním prvkem: díky výřezům ve vnitřním plastu jsou pro řidiče průhledné. Tato inovace významně zvětšuje řidičovo zorné pole a může být obzvláště užitečná například při couvání.


Méně je někdy více: vlídný, přitažlivý a chytře vymyšlený design interiéru

C-Cactus je originálním a nápaditým vozem i zevnitř. Designové minimalizace, výběr materiálů, vzory a barvy propůjčují kabině vozu minimalistický, atraktivní a vzdušný vzhled.

V materiálech použitých v interiéru se odráží inovativní přístup. Jejich kvalita je viditelná na první pohled. Nehledě na jejich vzhled jsou rovněž ekonomické a ekologické. Na mnohé dekorativní díly, ale i na ventilační otvory a panel klimatizace je například použit korek. Vzorkování podlahy je vyvedeno v recyklované kůži. Bílá laková úprava některých dílů a vizuální efekty vytvářené zvolenými materiály přispívají k originálnímu designu a dojmu kvality vyzařujícímu z interiéru kabiny vozu.

Další klíčovou ideou bylo posílit netradiční styl konceptu C-Cactus omezením počtu dílů a množství materiálů použitých k dekoraci.
Postradatelné díly jako například palubní deska scházejí, zatímco některé součásti, které bývají obvykle skryty, jsou součástí dekoru. Příkladem je sloupek volantu, vedení klimatizace a mřížka pro posun předních sedadel. Tyto prvky kabině přidávají na modernosti a originalitě. Viditelná je i náplň osvěžovače vzduchu, která přispívá k atraktivnímu vzhledu kabiny.

Dekor nebyl přidán. Vznikl naopak odebráním materiálu. Projevem této metody dekorace „prázdnem“ jsou vzory na panelech dveří a rámech sedadel. Vzory vystříhané v dveřních panelech odhalují plsť v barvě zeleného jablka vloženou mezi obložení a kov. Hlavním posláním tohoto materiálu je vozidlo hlukově izolovat, díky svému barevnému odstínu a výřezům se však stává nedílnou součástí dekoru.
Stejné vzory květů, rostlin a motýlů symbolizujících životní prostředí, čistotu a pohodu se vyskytují na několika dalších prvcích kabiny. Jsou vyříznuty například v rámu sedadel s bílou lakovou úpravou. Tyto výřezy odhalují barevnou pěnu použitou na polstrování sedadel a využívají ji tak i k dekorativním účelům.


Nápaditá řešení pro usnadnění a zpříjemnění jízdy

C-Cactus se pyšní moderní výbavou, optimalizovaným prostorem kabiny a variabilním designem za přijatelnou cenu. Cestující mají veškerý komfort potřebný pro pohodu cestování.

„Klíčem zapalování“ konceptu C-Cactus je přenosný MP3 přehrávač s dotykovým displejem. Po zasunutí do pevného středu volantu je vozidlem rozpoznán a lze nastartovat.
Volant s pevným středem disponuje celou škálou funkcí. Kromě obvyklých ovladačů je na něm umístěn i designově neobvykle řešený tachometr. Čísla rozmístěná v reliéfu kolem středu se otáčejí v závislosti na rychlosti a umísťují se podle polohy pevného bodu.

Druhý dotykový displej na středové konzoli patří k navigačnímu systému, který řidiče na cestách vede. Slouží i jako palubní počítač. Díky tomuto vybavení nechybí konceptu C-Cactus technicky vyspělé prvky při udržení nízkých nákladů díky seskupení funkcí.

Na středové konzoli jsou umístěny dva výkonné aktivní reproduktory vynikající kvality, které konceptu C-Cactus zajišťují dokonalé ozvučení. Jejich nápadité rozmístění omezuje množství kabeláže i instalační náklady.

Komfort osádce zajišťuje velkorysý vnitřní prostor. C-Cactus se pyšní rozměry rodinného vozu (4,2m délka a 1,8m šířka) s velkoryse řešeným variabilním zavazadlovým prostorem (o objemu v rozpětí 500 a 1 100l).
Zadní sedadlo usazené na drážce je posunutelné k předním sedadlům. Podlahový panel integrovaný se zadním sedadlem se posouvá rovněž a odhaluje podklad podlahy. Vzniká tak naprosto plochý povrch umožňující nakládání objemných předmětů.

Dalším promyšleným doplňkem je připínací taška na straně spolujezdce. Nahrazuje přihrádku a lze ji využít k přenášení věcí i mimo vůz.

Komfort a styl konceptu C-Cactus dále podporuje panoramatická prosklená střecha, díky níž může být kabina zaplavena světlem.


TECHNICKÁ DATA

• Rozměry
Délka: 4.200 mm
Šířka: 1.800 mm
Výška: 1.490 mm
Rozvor kol: 2.800 mm
 Celková hmotnost vozidla (CHV): 1 180 kg (včetně baterií)

• Výkon a spotřeba
Maximální rychlost: 150 km/h
Kombinovaná spotřeba: 2,9 l/100 km
Emise CO2: 78 g/km

• Dieselový hybridní hnací agregát
Dieselový motor 70k HDi s filtrem pevných částic a pětistupňovou automatickou převodovkou
Elektromotor 30k instalovaný ve spojkové skříni
Režim ZEV (vozidlo s nulovými emisemi)

• Aerodynamika
Cd: 0,35
CdA: 0.8 m2

• Podvozek
Platforma C4

• Základní výbava
Navigační systém s dotykovým displejem
Přenosný přehrávač MP3 s dotykovým displejem, který funguje jako klíč zapalování
Klimatizace s automatickým řízením teploty
Audio systém špičkové kvality
Omezovač rychlosti a tempomat
Elektrická parkovací brzda


Zdroj: citroen.cz

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Koncept C-Cactus Fotografie k článku Koncept C-Cactus Fotografie k článku Koncept C-Cactus
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.01.2017
Test ojetiny: BMW Z4 3.0si Coupe – pravověrný sporťák (+video)
22.01.2017
Facelift BMW řady 4 přinesl sportovnější podvozek
21.01.2017
Video: Opel Crossland X - nový crossover do města
21.01.2017
Nissan Navara přijíždí v exkluzivní limitované edici Trek-1°
20.01.2017
Opel Meriva vyklidí pole nástupci Crossland X
19.01.2017
Test: Audi SQ7 4.0 biTDI – Světová extratřída! (+video)
18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný