Koncept C-Cactus

vloženo

Na frankfurtském autosalonu 2007 Citroën odhalí koncept C-Cactus. Tento promyšlený koncept je novým pojetím automobilového designu zaměřeným na základní hodnoty. Ambiciózním cílem značky je uvést na trh ekologický hatchback s příjemným, atraktivním designem, vybavený hybridním pohonným agregátem a nabízený za stejnou cenu jako model C4 v základní výbavě

Koncept C-Cactus

K vyřešení této složité rovnice si Citroën vybral cestu nových koncepcí designu. Konstruktéři značky se rozhodli zavrhnout prvky, které nejsou nezbytné pro komfort, a soustředili se místo nich na technologii, design a výbavu s ekologickým přínosem pro uživatele.

 • Funkční, inteligentní a ekologické vozidlo

C-Cactus je ekologický vůz. K jeho výrobě byl použit vysoký podíl recyklovaných a recyklovatelných materiálů, vyznačuje se dále nízkou spotřebou, stejně jako rostlina, po níž dostal své jméno,. Při hmotnosti pouhých 1 180 kg a s hybridním pohonem HDi má C-Cactus spotřebu 2,9 l/100 km s emisemi CO2 78 g/km.
Koncept C-Cactus přitom není nákladnější než rodinný automobil střední třídy. Za své nízké výrobní náklady vděčí použití moderních materiálů a racionálnímu konstrukčnímu procesu využívajícímu menší množství dílů. Kabinu vozu tvoří něco málo přes 200 součástí, což představuje téměř poloviční počet oproti konvenčnímu hatchbacku shodné velikosti.

 • Atraktivní a moderní vůz

C-Cactus je automobil se vším všudy a bez zbytečných příkras, vůz svižného designu a atraktivních rysů. Jeho křivky mu dodávají živý výraz a vyzařují sílu, hrany a zaoblené linie karosérie pak zdůrazňují jeho dynamičnost.
C-Cactus úrovní komfortu kabiny s prostorným interiérem, jenž si v ničem nezadá s rodinným automobilem, nastavuje laťku hodně vysoko. Je dlouhý 4,2 a široký 1,8 m a do jeho výbavy patří celá široká škála prvků jako je například automatická klimatizace, audioaparatura špičkové kvality, panoramatická prosklená střecha, tempomat a omezovač rychlosti.

Funkční, inteligentní a ekologický

Díky ekonomickému a důmyslnému řešení konceptu C-Cactus jsou výrobní náklady nízké a vůz může být osazen hybridním dieselovým pohonným agregátem za cenu modelu C4 v základní úrovni výbavy. Aby bylo tohoto výsledku dosaženo, klade se    u konceptu C-Cactus důraz na vybavení, které je pro komfort cestujících nezbytné. Zároveň jsou využívány nové konstrukční procesy, které ukazují, že úspornost a ekologie ještě nemusí znamenat nepohodlné ježdění.

Nové směry v designu

C-Cactus je výsledkem inteligentního zpracování designu sledujícího zcela nové cíle. Konstruktéři Citroënu vyzkoušeli nové formy koncepcí a nová technická řešení, kdy   dokázali zredukovat počet dílů potřebných ke konstrukci vozu.

K dosažení tohoto cíle konstruktéři:

  • extrémně zjednodušili řadu součástí a mechanismů,
  • seskupili několik funkcí do jedné součásti,
  • odstranili veškeré součásti, které nejsou nezbytně nutné pro provoz vozu ani pro komfort a pohodu osádky.

Přístrojová deska byla odstraněna a její obvyklé funkční prvky jsou nyní seskupeny na středové konzoli a pevném středu volantu. Na středové konzoli jsou nyní umístěny reproduktory, řazení a dotykový displej pro ovládání palubního počítače, navigačního systému a klimatizace. Ovladače směrových světel, světlometů, stěračů, klaksonu a tempomatu/omezovače rychlosti se nacházejí na pevném středu volantu stejně jako tachometr a kontrolky směrových světel, světlometů a výstražných signálů.

Další ukázkou zjednodušení je díl použitý pro konstrukci předního nárazníku, který obsahuje reflektory a stylizované chromované šípy. Je totiž totožný s dílem, který tvoří spodní část zadních pátých dveří. To jednak přispívá k sebevědomému designu vozu a zároveň to přináší úspory ve výrobě.


Tato jednoduchost se odráží i v designu přední části karosérie, která je tvořena pouhými dvěma díly: pevnou kapotou spojenou v jeden celek s předními blatníky a víkem umožňujícím běžné úkony údržby (doplňování oleje, náplně ostřikovačů atd.).


Obdobně bylo přistupováno k otevírání oken, které je při používání klimatizace prakticky zbytečné. Proto byl použit jednoduchý posuvný mechanismus, který při normálním užívání plně postačí. Tak mohli konstruktéři vypustit okenní rámy i otevírací mechanismus.


Mimo to je v konstrukci konceptu C-Cactus použita řada monoblokových jednotek, což dále snižuje počet dílů. Panely dveří jsou například tvořeny dvěma díly na rozdíl od konvenčního hatchbacku, kde jsou dveře sestaveny z dvanácti součástí. Sedadla jsou rovněž tvořena dvěma díly: velmi pohodlnou tvarovanou barevnou pěnovou sedákovou části s integrovanou kůží a pevným monoblokovým rámem, v němž je pěna usazena a který ukotvuje sedadlo k podlahovým drážkám. Ergonomie je vynikající a počet dílů je i v tomto případě snížen.

Vysoce kvalitní ekologické prvky

S hybridním dieselovým hnacím ústrojím, v němž je zkombinován naftový motor 70k DIN HDi s filtrem pevných částic a elektromotor poskytující výkon dalších 30k DIN, má C Cactus spotřebu pouhých 2,9l/100 km s emisemi CO2 o hodnotě 78 g/km v kombinovaném provozu. Při městském provozu zajišťuje režim ZEV (Zero Emission Vehicle-vozidlo s nulovými emisemi) tichý provoz plně na elektrický pohon. Na cestách vyžadujících opakovanou akceleraci a zpomalování snižuje hybridní systém spotřebu paliva využíváním obou druhů energie.

I díky dalším prvkům je C-Cactus automobilem, který šetří životní prostředí.

Ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2 přispívají i řešení zvolená při konstrukci konceptu C-Cactus. Protože bylo použito menší množství dílů, vůz je s celkovou hmotností 1 180 kg o 15 % lehčí než C4 s hybridním HDi pohonným agregátem.
U konceptu C-Cactus byla zmenšena i šířka pneumatik (205/45 R21), což rovněž snižuje zatížení životního prostředí.

Nižší počet dílů rovněž znamená menší množství surovin. Kromě toho značná část materiálů je recyklovaná nebo recyklovatelná. Například čelní sklo i okna jsou vyrobena z recyklovatelného skla. Recyklovatelné jsou i pneumatiky a surová ocel použitá na panely dveří. Tento kov není barven ani lakován, ale byl ošetřen proti korozi.
Ochranné potahy jsou vyrobeny z recyklované kůže získané z kožených odřezků, které nemohou být využity v běžných kožedělných provozech. Mnohé díly jsou z korku, přírodního materiálu získávaného z dubové kůry. Plst použitá na výplně panelů dveří a odkládací přihrádky je vyrobena z vlny. Tento materiál nevyžaduje žádné chemické přísady a je jak recyklovatelný, tak biologicky rozložitelný.

Maximální rychlost konceptu C-Cactus byla záměrně omezena na 150 km/h. Tato volba nejen že přispívá k optimalizaci znečišťujících faktorů vozu, ale odráží i snahu značky vyvinout ekologický vůz dokládající nový přístup k automobilu, v němž motorista myslí na životní prostředí.


Moderní vůz s půvabem

Díky odvážnému, ale racionálnímu využití dílů a materiálů je C-Cactus úsporný vůz zosobňující novou vizi automobilu zaměřenou na:

  • novou rovnováhu priorit a koncepce, který usiluje o nezbytné, aniž by byl obětován komfort,
  • design, u něhož ekologie a ekonomičnost nejsou synonymem fádnosti, ale naopak osobitosti a potěšení.

Tímto atraktivním konceptem se zajímavým a netradičním stylem nastolil Citroën novou cestu k ekonomickému a ekologickému vozu, který celkově ladí se svým originálním a nápaditým designem. Zároveň je to vůz, který osádce poskytuje všechny prvky nezbytné pro její pohodlí.


Hledání jednoduchosti: inteligentní, vzrušující design exteriéru

C-Cactus je koncept s jedinečnou osobností: přitažlivý, moderní a nekonvenční, s jednoduchými tvary a kombinací oblých, zakřivených linií. V originálním stylu se rovněž odrážejí nápaditá designérská rozhodnutí. Při vývoji designu byla jedním z hlavních cílů jednoduchost. To vedlo k přijetí neotřelých řešení, jež přispívají k atraktivnímu, nekonvenčnímu vzhledu konceptu C-Cactus.

Vpředu propůjčují vozu přitažlivý vzhled světlomety díky svým zaobleným, mírně skoseným tvarům. Jsou zvýrazněny dvěma cylindrickými otvory sání vyříznutými v nárazníku nad moderně stylizovanou mřížkou sání, která přispívá ke zdůraznění oblých tvarů vozu a současně mu dodává na výrazu robustnosti a energičnosti. Vyvýšená kapota a další dva otvory sání rovněž podtrhují dynamický vzhled konceptu C Cactus.

Zaoblené tvary vozu nechybí ani v jeho profilu. Dynamické linie designu jsou zvýrazněny plynulou přední hranou střechy a asymetrickými dveřmi ze surové oceli s antikorozní úpravou.
Dveře se vyznačují originálním tvarem, protože díky pevným oknům je odstraněna řada omezení, jež obvykle design limitují. Jsou tvarovány tak, aby umožňovaly snadný přístup k interiéru, a propůjčují konceptu C-Cactus zaoblený, úhledně robustní vzhled. Použití surové oceli ošetřené proti korozi, avšak bez barvy nebo laku, přispělo k úsporám výrobních nákladů i k nápadnému a modernímu vzhledu.

Vysoko uložená podokenní linie a 21-palcová kola rovněž zdůrazňují moderní charakter konceptu C Cactus.
Zvláštní pozornost byla věnována kolům. Ráfky o velkém průměru a nízkoprofilové pneumatiky se staly klíčovými stylistickými prvky vozidel s výrazným moderním designem.
Na vývoji nízkoprofilových pneumatik s velkým průměrem a omezenou šířkou Citroën spolupracoval se značkou Michelin. Zmenšená třecí plocha omezuje spotřebu paliva a zároveň jsou snižovány náklady na výrobu pneumatik, protože výrobní proces vyžaduje pouze malé množství gumy.
Pro dosažení nového a ještě originálnějšího stylu jsou tyto speciálně konstruované pneumatiky zdobeny zeleným vzorkem na bílém pozadí natištěném v široké drážce táhnoucí se po celém běhounu.

Tytéž stylové zásady jsou patrné i na zádi vozu, kde kombinace křivek a strohých linií ilustruje dynamiku a atraktivní osobnost automobilu. Stylizované šípy jasně dokládají příslušnost ke značce Citroën. Označení „Cactus" je uvedeno v reliéfu na spodní části zadních pátých dveří ve svižném, elegantním, moderním formátu.
Zadní reflektory, které se tvarem podobají předním světlometům, se pyšní moderním prvkem: díky výřezům ve vnitřním plastu jsou pro řidiče průhledné. Tato inovace významně zvětšuje řidičovo zorné pole a může být obzvláště užitečná například při couvání.


Méně je někdy více: vlídný, přitažlivý a chytře vymyšlený design interiéru

C-Cactus je originálním a nápaditým vozem i zevnitř. Designové minimalizace, výběr materiálů, vzory a barvy propůjčují kabině vozu minimalistický, atraktivní a vzdušný vzhled.

V materiálech použitých v interiéru se odráží inovativní přístup. Jejich kvalita je viditelná na první pohled. Nehledě na jejich vzhled jsou rovněž ekonomické a ekologické. Na mnohé dekorativní díly, ale i na ventilační otvory a panel klimatizace je například použit korek. Vzorkování podlahy je vyvedeno v recyklované kůži. Bílá laková úprava některých dílů a vizuální efekty vytvářené zvolenými materiály přispívají k originálnímu designu a dojmu kvality vyzařujícímu z interiéru kabiny vozu.

Další klíčovou ideou bylo posílit netradiční styl konceptu C-Cactus omezením počtu dílů a množství materiálů použitých k dekoraci.
Postradatelné díly jako například palubní deska scházejí, zatímco některé součásti, které bývají obvykle skryty, jsou součástí dekoru. Příkladem je sloupek volantu, vedení klimatizace a mřížka pro posun předních sedadel. Tyto prvky kabině přidávají na modernosti a originalitě. Viditelná je i náplň osvěžovače vzduchu, která přispívá k atraktivnímu vzhledu kabiny.

Dekor nebyl přidán. Vznikl naopak odebráním materiálu. Projevem této metody dekorace „prázdnem“ jsou vzory na panelech dveří a rámech sedadel. Vzory vystříhané v dveřních panelech odhalují plsť v barvě zeleného jablka vloženou mezi obložení a kov. Hlavním posláním tohoto materiálu je vozidlo hlukově izolovat, díky svému barevnému odstínu a výřezům se však stává nedílnou součástí dekoru.
Stejné vzory květů, rostlin a motýlů symbolizujících životní prostředí, čistotu a pohodu se vyskytují na několika dalších prvcích kabiny. Jsou vyříznuty například v rámu sedadel s bílou lakovou úpravou. Tyto výřezy odhalují barevnou pěnu použitou na polstrování sedadel a využívají ji tak i k dekorativním účelům.


Nápaditá řešení pro usnadnění a zpříjemnění jízdy

C-Cactus se pyšní moderní výbavou, optimalizovaným prostorem kabiny a variabilním designem za přijatelnou cenu. Cestující mají veškerý komfort potřebný pro pohodu cestování.

„Klíčem zapalování“ konceptu C-Cactus je přenosný MP3 přehrávač s dotykovým displejem. Po zasunutí do pevného středu volantu je vozidlem rozpoznán a lze nastartovat.
Volant s pevným středem disponuje celou škálou funkcí. Kromě obvyklých ovladačů je na něm umístěn i designově neobvykle řešený tachometr. Čísla rozmístěná v reliéfu kolem středu se otáčejí v závislosti na rychlosti a umísťují se podle polohy pevného bodu.

Druhý dotykový displej na středové konzoli patří k navigačnímu systému, který řidiče na cestách vede. Slouží i jako palubní počítač. Díky tomuto vybavení nechybí konceptu C-Cactus technicky vyspělé prvky při udržení nízkých nákladů díky seskupení funkcí.

Na středové konzoli jsou umístěny dva výkonné aktivní reproduktory vynikající kvality, které konceptu C-Cactus zajišťují dokonalé ozvučení. Jejich nápadité rozmístění omezuje množství kabeláže i instalační náklady.

Komfort osádce zajišťuje velkorysý vnitřní prostor. C-Cactus se pyšní rozměry rodinného vozu (4,2m délka a 1,8m šířka) s velkoryse řešeným variabilním zavazadlovým prostorem (o objemu v rozpětí 500 a 1 100l).
Zadní sedadlo usazené na drážce je posunutelné k předním sedadlům. Podlahový panel integrovaný se zadním sedadlem se posouvá rovněž a odhaluje podklad podlahy. Vzniká tak naprosto plochý povrch umožňující nakládání objemných předmětů.

Dalším promyšleným doplňkem je připínací taška na straně spolujezdce. Nahrazuje přihrádku a lze ji využít k přenášení věcí i mimo vůz.

Komfort a styl konceptu C-Cactus dále podporuje panoramatická prosklená střecha, díky níž může být kabina zaplavena světlem.


TECHNICKÁ DATA

• Rozměry
Délka: 4.200 mm
Šířka: 1.800 mm
Výška: 1.490 mm
Rozvor kol: 2.800 mm
 Celková hmotnost vozidla (CHV): 1 180 kg (včetně baterií)

• Výkon a spotřeba
Maximální rychlost: 150 km/h
Kombinovaná spotřeba: 2,9 l/100 km
Emise CO2: 78 g/km

• Dieselový hybridní hnací agregát
Dieselový motor 70k HDi s filtrem pevných částic a pětistupňovou automatickou převodovkou
Elektromotor 30k instalovaný ve spojkové skříni
Režim ZEV (vozidlo s nulovými emisemi)

• Aerodynamika
Cd: 0,35
CdA: 0.8 m2

• Podvozek
Platforma C4

• Základní výbava
Navigační systém s dotykovým displejem
Přenosný přehrávač MP3 s dotykovým displejem, který funguje jako klíč zapalování
Klimatizace s automatickým řízením teploty
Audio systém špičkové kvality
Omezovač rychlosti a tempomat
Elektrická parkovací brzda


Zdroj: citroen.cz

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Koncept C-Cactus Fotografie k článku Koncept C-Cactus Fotografie k článku Koncept C-Cactus
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem
20.11.2016
Hyundai IONIQ Hybrid a IONIQ Eletric přichází na český trh