Kia cee´d dostane přeplňovaný litrový tříválec Kappa

vloženo

Na 85. ročníku autosalonu v Ženevě se 3. března 2015 uskuteční světová premiéra zcela nového agregátu 1,0 l T-GDI (zkr. Turbo Gasoline Direct Injection, přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva) s označením ‘Kappa’. Nový maloobjemový motor, představený v předpremiéře automobilkou Kia na speciální výstavě technologií pohonu v roce 2013 v Ženevě, se nyní poprvé ukazuje v produkčním modelu – v novém voze řady Kia cee’d GT Line.

Kia cee´d dostane přeplňovaný litrový tříválec Kappa Kia cee´d dostane přeplňovaný litrový tříválec Kappa

Nový motor Kia T-GDI Kappa reaguje na současný trend hospodárnějších jednotek s nižším zdvihovým objemem, které spotřebují méně paliva a produkují nižší objemy emisí – ale současně nabídnou zajímavé dynamické parametry.

Světová premiéra produkční verze – nová Kia cee’d GT Line

Prvním vozem, pod jehož kapotou se nový motor Kia 1,0 l T-GDI objeví, bude sportovní model nové řady cee’d GT Line. Nový motor Kappa v této variantě dosahuje nejvyššího výkonu 120 k a maxima točivého momentu 172 Nm. Byl navržen tak, aby produkoval nižší emise CO2 než jednotka 1,6 l GDI z jiných modelů řady cee’d. Připravuje se homologace před uvedením řady GT Line ještě v tomto roce.


Po uvedení řady cee’d GT Line určené k prodeji na evropských trzích se nový motor Kia 1,0 l T-GDI objeví i pod kapotou několika dalších modelů značky Kia.

Plnění udržitelné strategie snižování zdvihových objemů

Nová pohonná jednotka je u značky Kia prvním zástupcem řady maloobjemových motorů, které se na evropských trzích představí. Za jejím vznikem stojí vlastní tým vývojářů Kia z výzkumného a vývojového centra v korejském Namyangu.

Klíčovým cílem konstruktérů zabývajících se vývojem tohoto motoru bylo zajistit okamžitou odezvu motoru, vysoce hospodárné spalování paliva a co nejvyšší točivý moment již od nízkých otáček motoru. To jsou základní stavební pilíře obecnější strategie automobilky Kia vyvíjet maloobjemové motory pro globální modelovou řadu této značky.

Při vývoji agregátu T-GDI usilovaly výzkumné a vývojové týmy Kia o snížení spotřeby paliva o 10 až 15 procent oproti dosavadnímu motoru Kia 1,6 l GDI.

Hospodárnější spalování s vysokotlakým vstřikováním paliva a lepším průtokem vzduchu
Nový maloobjemový motor používá nově vyvinuté vstřikovací ventily vrtané laserovým paprskem se šesti samostatnými otvory. Tyto ventily jsou schopny zajistit rovnoměrnější rozprostření paliva se vzduchem v celém prostoru válce, a to díky laserem vyvrtaným otvorům uspořádaným ve tvaru jehlanu, namísto neměnného vstřikování směsi paliva se vzduchem do stále stejných míst ve spalovací komoře. Nové ventily vrtané laserovým paprskem v součinnosti s vysokotlakým čerpadlem vyvinou vstřikovací tlak až 20 MPa.

Díky použití přímého sacího kanálu – namísto jemně zakřiveného kanálu u stávajícího motoru Kia 1,6 l GDI – se dále zlepšilo proudění vzduchu do spalovací komory v zájmu nižší spotřeby paliva. Přímý sací kanál je zakončen ostřejším hrdlem sání vzduchu, čímž klesá odpor vzduchu ve všech fázích sání do motoru, zlepšuje se rozvíření vzduchu uvnitř válců (s ohledem na rychlejší a účinnější spalování) a zároveň potlačuje nežádoucí klepání motoru.

Jednokomorové turbodmychadlo s účinným vyplachováním prostřednictvím elektromotoru

Jednokomorové turbodmychadlo motoru T-GDI pracuje v součinnosti s elektromotorem klapky rozvodu výfukových plynů, čímž se zlepšuje funkce turbodmychadla díky vysoce účinné strategii vyplachování vzduchu. Elektromotor kromě odsávání čistého vzduchu pro motor k opětovnému využití při spalování je schopen současně otevírat klapku rozvodu výfukových plynů kvůli lepšímu proudění odpadního vzduchu.

Zde použitý pokrokový systém zajišťuje vyšší točivý moment v pásmu nízkých otáček, rychlejší odezvu motoru v libovolné poloze škrticí klapky a rovněž nižší spotřebu paliva za vyššího zatížení motoru. V modelové řadě Kia cee’d GT Line dosahuje tento motor nejvyššího točivého momentu 172 Nm v širokém pásmu od 1500 do 4100 ot/min, přičemž maximum výkonu přichází v 6000 ot/min.

Nižší teplota výfukových plynů a dělený systém chlazení
Motor dále používá integrované sběrné výfukové potrubí, které mírně snižuje teplotu výfukových plynů. Nižší teplota kromě snížení spotřeby za vysokých otáček a vysokého zatížení motoru má dopady i na čistší emise, neboť umožňuje účinnější fungování katalyzátoru.

Teplotu motoru přesně řídí nový dělený systém chlazení s dvojicí termostatů. Díky použitému řešení je možné nezávisle na sobě chladit blok motoru a hlavy válců, přičemž hlavní termostat reguluje tok chladicí kapaliny motoru k hlavám válců nad 88 °C s cílem snížit klepání, zatímco termostat bloku motoru přerušuje tok chladicí kapaliny při teplotě nad 105 °C, aby se snížilo mechanické tření a zvýšila účinnost.

KIA MOTORS CZECH s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Kia


Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.02.2019
BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
11.02.2019
Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
10.02.2019
Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
08.02.2019
Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
07.02.2019
Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
06.02.2019
Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
05.02.2019
Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
04.02.2019
Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
31.01.2019
Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
30.01.2019
Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
29.01.2019
Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
28.01.2019
Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
07.01.2019
Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
04.01.2019
BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná