Kia cee´d dostane přeplňovaný litrový tříválec Kappa

vloženo

Na 85. ročníku autosalonu v Ženevě se 3. března 2015 uskuteční světová premiéra zcela nového agregátu 1,0 l T-GDI (zkr. Turbo Gasoline Direct Injection, přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva) s označením ‘Kappa’. Nový maloobjemový motor, představený v předpremiéře automobilkou Kia na speciální výstavě technologií pohonu v roce 2013 v Ženevě, se nyní poprvé ukazuje v produkčním modelu – v novém voze řady Kia cee’d GT Line.

Kia cee´d dostane přeplňovaný litrový tříválec Kappa Kia cee´d dostane přeplňovaný litrový tříválec Kappa

Nový motor Kia T-GDI Kappa reaguje na současný trend hospodárnějších jednotek s nižším zdvihovým objemem, které spotřebují méně paliva a produkují nižší objemy emisí – ale současně nabídnou zajímavé dynamické parametry.

Světová premiéra produkční verze – nová Kia cee’d GT Line

Prvním vozem, pod jehož kapotou se nový motor Kia 1,0 l T-GDI objeví, bude sportovní model nové řady cee’d GT Line. Nový motor Kappa v této variantě dosahuje nejvyššího výkonu 120 k a maxima točivého momentu 172 Nm. Byl navržen tak, aby produkoval nižší emise CO2 než jednotka 1,6 l GDI z jiných modelů řady cee’d. Připravuje se homologace před uvedením řady GT Line ještě v tomto roce.


Po uvedení řady cee’d GT Line určené k prodeji na evropských trzích se nový motor Kia 1,0 l T-GDI objeví i pod kapotou několika dalších modelů značky Kia.

Plnění udržitelné strategie snižování zdvihových objemů

Nová pohonná jednotka je u značky Kia prvním zástupcem řady maloobjemových motorů, které se na evropských trzích představí. Za jejím vznikem stojí vlastní tým vývojářů Kia z výzkumného a vývojového centra v korejském Namyangu.

Klíčovým cílem konstruktérů zabývajících se vývojem tohoto motoru bylo zajistit okamžitou odezvu motoru, vysoce hospodárné spalování paliva a co nejvyšší točivý moment již od nízkých otáček motoru. To jsou základní stavební pilíře obecnější strategie automobilky Kia vyvíjet maloobjemové motory pro globální modelovou řadu této značky.

Při vývoji agregátu T-GDI usilovaly výzkumné a vývojové týmy Kia o snížení spotřeby paliva o 10 až 15 procent oproti dosavadnímu motoru Kia 1,6 l GDI.

Hospodárnější spalování s vysokotlakým vstřikováním paliva a lepším průtokem vzduchu
Nový maloobjemový motor používá nově vyvinuté vstřikovací ventily vrtané laserovým paprskem se šesti samostatnými otvory. Tyto ventily jsou schopny zajistit rovnoměrnější rozprostření paliva se vzduchem v celém prostoru válce, a to díky laserem vyvrtaným otvorům uspořádaným ve tvaru jehlanu, namísto neměnného vstřikování směsi paliva se vzduchem do stále stejných míst ve spalovací komoře. Nové ventily vrtané laserovým paprskem v součinnosti s vysokotlakým čerpadlem vyvinou vstřikovací tlak až 20 MPa.

Díky použití přímého sacího kanálu – namísto jemně zakřiveného kanálu u stávajícího motoru Kia 1,6 l GDI – se dále zlepšilo proudění vzduchu do spalovací komory v zájmu nižší spotřeby paliva. Přímý sací kanál je zakončen ostřejším hrdlem sání vzduchu, čímž klesá odpor vzduchu ve všech fázích sání do motoru, zlepšuje se rozvíření vzduchu uvnitř válců (s ohledem na rychlejší a účinnější spalování) a zároveň potlačuje nežádoucí klepání motoru.

Jednokomorové turbodmychadlo s účinným vyplachováním prostřednictvím elektromotoru

Jednokomorové turbodmychadlo motoru T-GDI pracuje v součinnosti s elektromotorem klapky rozvodu výfukových plynů, čímž se zlepšuje funkce turbodmychadla díky vysoce účinné strategii vyplachování vzduchu. Elektromotor kromě odsávání čistého vzduchu pro motor k opětovnému využití při spalování je schopen současně otevírat klapku rozvodu výfukových plynů kvůli lepšímu proudění odpadního vzduchu.

Zde použitý pokrokový systém zajišťuje vyšší točivý moment v pásmu nízkých otáček, rychlejší odezvu motoru v libovolné poloze škrticí klapky a rovněž nižší spotřebu paliva za vyššího zatížení motoru. V modelové řadě Kia cee’d GT Line dosahuje tento motor nejvyššího točivého momentu 172 Nm v širokém pásmu od 1500 do 4100 ot/min, přičemž maximum výkonu přichází v 6000 ot/min.

Nižší teplota výfukových plynů a dělený systém chlazení
Motor dále používá integrované sběrné výfukové potrubí, které mírně snižuje teplotu výfukových plynů. Nižší teplota kromě snížení spotřeby za vysokých otáček a vysokého zatížení motoru má dopady i na čistší emise, neboť umožňuje účinnější fungování katalyzátoru.

Teplotu motoru přesně řídí nový dělený systém chlazení s dvojicí termostatů. Díky použitému řešení je možné nezávisle na sobě chladit blok motoru a hlavy válců, přičemž hlavní termostat reguluje tok chladicí kapaliny motoru k hlavám válců nad 88 °C s cílem snížit klepání, zatímco termostat bloku motoru přerušuje tok chladicí kapaliny při teplotě nad 105 °C, aby se snížilo mechanické tření a zvýšila účinnost.

KIA MOTORS CZECH s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Kia

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem