Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?

vloženo

Lidská činnost, která mimo jiné spočívá ve spalování uhlí, plynu nebo ropy, způsobila, že v atmosféře je teď největší množství oxidu uhličitého vůbec. Kdo je největší „travič“ na světě a kolik CO2 vyprodukuje auto nebo člověk při chůzi?

Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka? Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?

Podívejte se, kolik oxidu uhličitého produkuje člověk při chůzi a jízdě na kole ve srovnání s automobilem a sopkou.


Automobil
Ze zprávy Next Green Car vyplývá, že emise oxidu uhličitého u luxusních modelů dosahují až 200 g/km CO2. Mnohem lépe v tomto přehledu dopadly vozy s vodíkovým a elektrickým pohonem – Toyota Mirai a Tesla, které za jízdy oxid uhličitý neprodukují.

Abychom to shrnuli, v případě hatchbacku s dieselovým motorem budou emise CO2 na desetikilometrové vzdálenosti činit průměrně 940 g. Automobil s hybridním pohonem přitom vyprodukuje o jednu čtvrtinu oxidu uhličitého méně. V případě hybridu vybaveného technologií plug-in se pak tato hodnota na dané vzdálenosti sníží na 230 g CO2 – to je o 75 procent méně než výše uvedené hatchbacky s dieselovými motory.

emise auta sopka diesel

Letadlo
Letecká přeprava má také významný vliv na to, co dýcháme. Předpokládá se, že tento sektor má na svědomí emise asi 800 milionů tun CO2 do atmosféry ročně, to jsou asi dvě procenta všech emisí oxidu uhličitého, za které zodpovídá člověk, a cca 12 procent z množství vyprodukovaného dopravou celkem.

Většina, tj. asi 80 procent, emisí CO2 pochází z letů, jejichž délka překračuje 1500 km. Současně se předpokládá, že nové modely letadel spotřebovávají asi 3 l/100 km paliva na každého přepravovaného pasažéra.

V přepočtu na jednoho cestujícího tento dopravní prostředek vypustí do atmosféry oxid uhličitý v mnohem větších množstvích než třeba vlak. Kupříkladu podle údajů, které připravila organizace GoEuro, během jízdy vlakem z Londýna do Paříže se do atmosféry uvolní asi o 160 kg CO2 méně než během cesty letadlem.

Chodec

10kilometrová vzdálenost, to je trasa pro vytrvalce, ovšem pro potřeby našeho přehledu jsme zvolili stejnou vzdálenost pro každý z níže uvedených dopravních prostředků. Chodec kráčející rychlostí 5 km/h je schopen tuto trasu urazit za 2 hodiny. Za tu dobu vypustí do atmosféry cca 122 g CO2.

Cyklista

Při jízdě na kole rychlostí asi 13 km/h je průměrný cyklista schopen desetikilometrovou vzdálenost ujet za asi 47 minut. Současně vypustí do atmosféry 53 g CO2. Například v Česku to v této oblasti nevypadá vůbec špatně. Cyklistika je totiž podle průzkumu portálu SportCentral nejoblíbenějším sportem v České republice a věnuje se jí více než 30 procent dotazovaných. Nechává tak za sebou běh nebo fotbal. Je tedy velká šance, že i Češi budou více využívat kola na úkor aut při pohybu po městě.

Evropa

V roce 2016 se emise CO2 v celé Evropské unii mírně snížily, jak vyplývá z předběžných odhadů zveřejněných Eurostatem. Tento pokles představuje 0,4 procent a největší podíl na tom měly Malta (-18,2 %), Bulharsko (-7 %) a Portugalsko (-5,7 %). Většina zemí EU však bohužel zaznamenala růst emisí tohoto nejvýznamnějšího skleníkového plynu.

Největší „travič“ je Čína. Česká republika patří v Evropské Unii k průměru. Oproti loňskému roky se emise snížily o 0,7 % a na celkovém množství vypouštěných spalin jsme se podíleli 3 %. Pro srovnání, největší podíl mají Německo (23 %), Velká Británie (11,7 %) a Itálie (10 %).

Největším „travičem“ ze všech zemí světa je Čína, která dle výpočtů Mezinárodní energetické agentury zodpovídá za více než 28 % světové produkce CO2. Ještě před čtvrt stoletím tuto neslavnou čelní pozici zaujímaly Spojené státy, ovšem prudký průmyslový rozvoj Říše středu způsobil odsunutí USA na druhou pozici.

Sopka

Argumenty, které tvrdí, že jediný výbuch sopky dokáže do atmosféry uvolnit obrovská množství CO2, které se vyrovná produkci způsobené lidskou činností za poslední čtvrtstoletí, nejsou vědecky podložené.

Vědci mají v tomto případě jasno: sopky uvolňují do atmosféry asi 300 milion tun CO2 ročně, což je pouhé jedno procento lidských emisí oxidu uhličitého. Ba co víc, silné erupce mají zanedbatelný vliv na koncentraci tohoto plynu v atmosféře. Vědci spočítali, že člověk svojí činností uvolní do atmosféry tolik CO2, kolik by vyprodukovalo 8 000 velkých sopek.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Má se za to, že cca 96 procent tohoto plynu se uvolňuje z přírodních zdrojů a asi čtyři procenta pocházejí z lidské činnosti. Vědci ovšem zdůrazňují, že toto na první pohled nevelké množství způsobuje zásadní rozdíl, představuje totiž přebytek, který se celá léta v atmosféře kumuluje.

Před průmyslovou revolucí koncentrace CO2 činila méně než 300 ppm (částic na jeden milion), v dubnu 2017 překročila 410 ppm a nadále roste rekordním tempem dvě ppm ročně. Odborníci zdůrazňují, že právě tento nárůst je způsoben činností člověka.

Mechanismus přirozeného koloběhu oxidu uhličitého je poměrně prostý. Naše planeta představuje dobře navržený systém směřující k rovnováze.

Zjednodušeně řečeno, zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se emise oxidu uhličitého měla rovnat jeho spotřebě – lidská činnost ovšem rovnováhu narušila. CO2 v atmosféře každoročně přibývá.


Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Toyota

Fotografie k článku

Fotografie k článku Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč
24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol