Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen!

vloženo

Události kolem celého dlouho připravovaného prodeje německé automobilky Opel začínají připomínat špatný vtip. Až už konečně byly po nekonečných peripetiích dohodnuty podmínky, za kterých konsorcium výrobce automobilových součástek Magna a největší ruské banky Sberbank převezme klíčových 55% akcií Opelu, koncern General Motors obrací své rozhodnutí o 180 stupňů: Opel si necháme!

Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen! Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen!

Zlověstné mraky se začaly nad smlouvou stahovat už koncem října, kdy skupina General Motors odložila podpis dohody o prodeji na začátek listopadu. To, co se stalo v úterý 3. listopadu po zasedání správní rady GM, však vyrazilo dech i hodně velkým pesimistům. Vedení GM dohodu zrušilo a prohlásilo, že si německou automobilku Opel i její britskou filiálku Vauxhall ponechá!


V řadě odůvodnění zazněla z úst Fritze Hendersona, současného šéfa GM věta, že „Toto opatření se nám zdá jako systémovější a méně nákladné s ohledem na budoucnost značek Opel a Vauxhall.“ Ještě zajímavější je informace o tom, že se Opel pod vedením GM má v blízké budoucnosti podrobit restrukturalizaci v hodnotě cca 3 mld. Eur (cca 78 miliard korun), přičemž většinu z této částky si má zaplatit sám ze svých zdrojů... Odkud je vezme je ovšem záhadou, protože už tak mu chybí provozní kapitál a mateřský koncern GM mu ztěží pomůže, protože se na něj vztahuje zákaz používat peníze z půjček na sanace svých aktivit mimo území USA.

Rozhodnutí neprodat Opel se pochopitelně projevilo na překvapených a následně rozhořčených reakcích německé vlády, která nedávno poskytla Opelu překlenovací úvěr ve výši 1,5 mld. Eur a trojnásobek této částky měl následovat v podobě státní záruky na úvěr v případě, že se avizovaná Magna stane většinovým vlastníkem. S rozhodnutím GM o ponechání si Opelu tedy nejen vše padá, ale je velmi pravděpodobné, že německá vláda bude chtít vrátit i zmíněný překlenovací úvěr 1,5 mld. eur. Americký koncern kritizoval i Ruský premiér Vladimir Putin, který uvedl, že úterní rozhodnutí vedení GM demonstruje všeobecně pohrdavý přístup amerických firem vůči evropským partnerům.

Co bude dál je velkou otázkou, Celý problém Opelu se tak ocitá zase na úplném začátku. V hlavním výrobním závodě v německém Rüsselsheimu se včera (čtvrtek 5.11) zapojilo do stávky kolem 10 000 zaměstnanců. Pro ně je setrvání Opelu v područí koncernu GM nejčernější noční můrou a hrozba uzavírání filiálek a masivního propouštění je reálnější než kdy dříve. Šéf závodní rady Opelu Klaus Franz vzniklou situaci okomentoval stručně: Naše důvěra (ve vedení GM) je nyní nulová, což je jádro problému. Zase začínáme od nuly...

Všichni ale rozhodnutí GM nekritizují . Například Erich Merkle, ekonomický analytik ze společnosti Autoconomy považuje rozhodnutí GM za logické: "Jestliže chtějí být konkurenceschopní v globálním měřítku, nemají jinou možnost, než si Opel ponechat," Také zaměstnanci pracující pro automobilku mimo území Německa se na věc nedívají tak skepticky. Ti se naopak obávali, že kdyby nový vlastník Opelu měl v plánu nějaká radikální restrukturalizační opatření, pak by byli jako první „na ráně“ . Proslýchalo se totiž, že finanční podpora ze strany německé vlády by byla v případě potřeby také pojistkou pro zachování domácích továren Opelu. Teď už se mohou jenom modlit, aby to „srovnání šancí“ nakonec nestálo život celou automobilku...


Marek Oborník, Foto AP

Vyhledat vozidla v inzerci: Opel

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu