Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen!

vloženo

Události kolem celého dlouho připravovaného prodeje německé automobilky Opel začínají připomínat špatný vtip. Až už konečně byly po nekonečných peripetiích dohodnuty podmínky, za kterých konsorcium výrobce automobilových součástek Magna a největší ruské banky Sberbank převezme klíčových 55% akcií Opelu, koncern General Motors obrací své rozhodnutí o 180 stupňů: Opel si necháme!

Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen! Zlověstné mraky se začaly nad smlouvou stahovat už koncem října, kdy skupina General Motors odložila podpis dohody o prodeji na začátek listopadu. To, co se stalo v úterý 3. listopadu po zasedání správní rady GM, však vyrazilo dech i hodně velkým pesimistům. Vedení GM dohodu zrušilo a prohlásilo, že si německou automobilku Opel i její britskou filiálku Vauxhall ponechá!

V řadě odůvodnění zazněla z úst Fritze Hendersona, současného šéfa GM věta, že „Toto opatření se nám zdá jako systémovější a méně nákladné s ohledem na budoucnost značek Opel a Vauxhall.“ Ještě zajímavější je informace o tom, že se Opel pod vedením GM má v blízké budoucnosti podrobit restrukturalizaci v hodnotě cca 3 mld. Eur (cca 78 miliard korun), přičemž většinu z této částky si má zaplatit sám ze svých zdrojů... Odkud je vezme je ovšem záhadou, protože už tak mu chybí provozní kapitál a mateřský koncern GM mu ztěží pomůže, protože se na něj vztahuje zákaz používat peníze z půjček na sanace svých aktivit mimo území USA.

Rozhodnutí neprodat Opel se pochopitelně projevilo na překvapených a následně rozhořčených reakcích německé vlády, která nedávno poskytla Opelu překlenovací úvěr ve výši 1,5 mld. Eur a trojnásobek této částky měl následovat v podobě státní záruky na úvěr v případě, že se avizovaná Magna stane většinovým vlastníkem. S rozhodnutím GM o ponechání si Opelu tedy nejen vše padá, ale je velmi pravděpodobné, že německá vláda bude chtít vrátit i zmíněný překlenovací úvěr 1,5 mld. eur. Americký koncern kritizoval i Ruský premiér Vladimir Putin, který uvedl, že úterní rozhodnutí vedení GM demonstruje všeobecně pohrdavý přístup amerických firem vůči evropským partnerům.

Co bude dál je velkou otázkou, Celý problém Opelu se tak ocitá zase na úplném začátku. V hlavním výrobním závodě v německém Rüsselsheimu se včera (čtvrtek 5.11) zapojilo do stávky kolem 10 000 zaměstnanců. Pro ně je setrvání Opelu v područí koncernu GM nejčernější noční můrou a hrozba uzavírání filiálek a masivního propouštění je reálnější než kdy dříve. Šéf závodní rady Opelu Klaus Franz vzniklou situaci okomentoval stručně: Naše důvěra (ve vedení GM) je nyní nulová, což je jádro problému. Zase začínáme od nuly...

Všichni ale rozhodnutí GM nekritizují . Například Erich Merkle, ekonomický analytik ze společnosti Autoconomy považuje rozhodnutí GM za logické: "Jestliže chtějí být konkurenceschopní v globálním měřítku, nemají jinou možnost, než si Opel ponechat," Také zaměstnanci pracující pro automobilku mimo území Německa se na věc nedívají tak skepticky. Ti se naopak obávali, že kdyby nový vlastník Opelu měl v plánu nějaká radikální restrukturalizační opatření, pak by byli jako první „na ráně“ . Proslýchalo se totiž, že finanční podpora ze strany německé vlády by byla v případě potřeby také pojistkou pro zachování domácích továren Opelu. Teď už se mohou jenom modlit, aby to „srovnání šancí“ nakonec nestálo život celou automobilku...


Marek Oborník, Foto AP

Vyhledat vozidla v inzerci: Opel

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing