Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen!

vloženo

Události kolem celého dlouho připravovaného prodeje německé automobilky Opel začínají připomínat špatný vtip. Až už konečně byly po nekonečných peripetiích dohodnuty podmínky, za kterých konsorcium výrobce automobilových součástek Magna a největší ruské banky Sberbank převezme klíčových 55% akcií Opelu, koncern General Motors obrací své rozhodnutí o 180 stupňů: Opel si necháme!

Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen! Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen!

Zlověstné mraky se začaly nad smlouvou stahovat už koncem října, kdy skupina General Motors odložila podpis dohody o prodeji na začátek listopadu. To, co se stalo v úterý 3. listopadu po zasedání správní rady GM, však vyrazilo dech i hodně velkým pesimistům. Vedení GM dohodu zrušilo a prohlásilo, že si německou automobilku Opel i její britskou filiálku Vauxhall ponechá!


V řadě odůvodnění zazněla z úst Fritze Hendersona, současného šéfa GM věta, že „Toto opatření se nám zdá jako systémovější a méně nákladné s ohledem na budoucnost značek Opel a Vauxhall.“ Ještě zajímavější je informace o tom, že se Opel pod vedením GM má v blízké budoucnosti podrobit restrukturalizaci v hodnotě cca 3 mld. Eur (cca 78 miliard korun), přičemž většinu z této částky si má zaplatit sám ze svých zdrojů... Odkud je vezme je ovšem záhadou, protože už tak mu chybí provozní kapitál a mateřský koncern GM mu ztěží pomůže, protože se na něj vztahuje zákaz používat peníze z půjček na sanace svých aktivit mimo území USA.

Rozhodnutí neprodat Opel se pochopitelně projevilo na překvapených a následně rozhořčených reakcích německé vlády, která nedávno poskytla Opelu překlenovací úvěr ve výši 1,5 mld. Eur a trojnásobek této částky měl následovat v podobě státní záruky na úvěr v případě, že se avizovaná Magna stane většinovým vlastníkem. S rozhodnutím GM o ponechání si Opelu tedy nejen vše padá, ale je velmi pravděpodobné, že německá vláda bude chtít vrátit i zmíněný překlenovací úvěr 1,5 mld. eur. Americký koncern kritizoval i Ruský premiér Vladimir Putin, který uvedl, že úterní rozhodnutí vedení GM demonstruje všeobecně pohrdavý přístup amerických firem vůči evropským partnerům.

Co bude dál je velkou otázkou, Celý problém Opelu se tak ocitá zase na úplném začátku. V hlavním výrobním závodě v německém Rüsselsheimu se včera (čtvrtek 5.11) zapojilo do stávky kolem 10 000 zaměstnanců. Pro ně je setrvání Opelu v područí koncernu GM nejčernější noční můrou a hrozba uzavírání filiálek a masivního propouštění je reálnější než kdy dříve. Šéf závodní rady Opelu Klaus Franz vzniklou situaci okomentoval stručně: Naše důvěra (ve vedení GM) je nyní nulová, což je jádro problému. Zase začínáme od nuly...

Všichni ale rozhodnutí GM nekritizují . Například Erich Merkle, ekonomický analytik ze společnosti Autoconomy považuje rozhodnutí GM za logické: "Jestliže chtějí být konkurenceschopní v globálním měřítku, nemají jinou možnost, než si Opel ponechat," Také zaměstnanci pracující pro automobilku mimo území Německa se na věc nedívají tak skepticky. Ti se naopak obávali, že kdyby nový vlastník Opelu měl v plánu nějaká radikální restrukturalizační opatření, pak by byli jako první „na ráně“ . Proslýchalo se totiž, že finanční podpora ze strany německé vlády by byla v případě potřeby také pojistkou pro zachování domácích továren Opelu. Teď už se mohou jenom modlit, aby to „srovnání šancí“ nakonec nestálo život celou automobilku...


Marek Oborník, Foto AP

Vyhledat vozidla v inzerci: Opel

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up
22.06.2017
Test ojetiny: Volvo XC60 D5 - odvěký hrdina
22.06.2017
Toyota Yaris nemusí být nudná - je tu nová edice Selection Gold
21.06.2017
Nový crossover Kia Stonic bude možné koupit již v říjnu
20.06.2017
Audi R8 Spyder V10 Plus - stíhačka na léto
19.06.2017
Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
18.06.2017
Místo nové generace prošel Lexus CT 200h lehkou modernizací
17.06.2017
Volkswagen představil nové Polo, bude i GTI
16.06.2017
Malé SUV Hyundai Kona kompletně odhaleno, máme nové fotografie a informace
15.06.2017
BMW 330i - potomek atmosferických šestiválců
14.06.2017
Nástupce BMW 5 GT je tady, je to model 6 Gran Turismo
13.06.2017
Test ojetiny: Škoda Octavia Kombi RS 2.0 TSI - praktická ďáblice
12.06.2017
Volkswagen Arteon a jeho čtyři moderní vychytávky
10.06.2017
Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?
09.06.2017
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series - jen 500 ks, cena 7 mil. Kč
09.06.2017
Škoda Kodiaq 1.4 TSI 4x4 6MT - cestou do školky
08.06.2017
Omlazený Fiat 500L je pořád stejný, má ale 40 % nových dílů
07.06.2017
Malý crossover Kia Stonic bude v prodeji ještě letos
06.06.2017
Škoda Octavia RS 245 - rychlík z Mladé Boleslavi se kompletně představuje
05.06.2017
Peugeot 308 po faceliftu - máme nové fotografie a informace