Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let

vloženo

Většina ojetých vozidel v České republice se podle statistik prodává u obchodníků, kteří neposkytují žádné, nebo jen velmi omezené garance a záruky. Velká část obchodníků s ojetinami navíc podceňuje kontrolu vykupovaných vozidel a nedisponuje dostatečným servisním zázemím a technologiemi.

Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let Občanské sdružení Věci automobilové uzavřelo svoji dvouletou aktivitu na poli recenzování autobazarů s velmi zajímavými výsledky. Z dlouhodobých interních průzkumů sdružení vyplynulo, že české autobazary poskytují velmi rozdílné služby a záruky. Nejvyšší standard služeb poskytují tradičně velcí prodejci ojetých vozidel a importérské programy jako například Das WeltAuto, Autocentrum Auto ESA nebo Škoda Plus. Podle sdružení se nejlépe hodnocené autobazary nacházejí v Praze a Zlínském kraji. Nejhůře jsou na tom naopak autobazary v Jihočeském kraji, kde se nachází nejvíce autobazarů se třemi a méně hvězdičkami. Dlouhodobý průzkum, který byl založen především na zpracování informací z veřejně dostupných zdrojů, ukázal například následující údaje (počítáno na vzorku 498 autobazarů):

• Déle než 5 let je na trhu 42,97% autobazarů
• Právní záruku na původ vozu a číslo karoserie poskytuje 42,77% autobazarů
• Registr dlužníků při výkupu vozidel prověřuje 7,03% autobazarů
• Měření tloušťky laku při výkupu provádí 5,42% autobazarů
• Záruku na stav ujetých kilometrů poskytuje 38,55% autobazarů
• Prohlídku vozu v servisu zákazníka umožňuje 12,88% autobazarů
• Vlastní servis se zvedákem má 43,57% autobazarů
• Garanční servis poskytuje 6,22% autobazarů

Z výše uvedeného vyplývá, že naprostá většina obchodníků prověřuje vozy přijímané do prodeje pouze velmi zevrubně. Podvodníci, kteří se snaží na trh umístit vozy se stočeným tachometrem, po závažné nehodě nebo dokonce s padělanými doklady, potom pochopitelně vyhledávají právě ty autobazary, kde je vstupní kontrola nedokonalá. „Zákazníci by neměli slepě vybírat ojetý vůz podle nejnižší ceny“, říká ing. Luděk Kortus, šéfredaktor portálu Věci automobilové a doplňuje: „Hlavním kritériem pro nákup ojetého vozu by měl být právě prodejce. Prodejce, který nabídne nejen kvalitní služby a servis, ale který na prodávané vozy poskytne take odpovídající garance a záruky“. Podle neoficiálních statistik se v České republice prodalo v roce 2012 přibližně 520.000 ojetých vozidel, z čehož přibližně 220.000 vozů se prodalo právě prostřednictvím autobazarů. Největší prodejci přitom za rok 2012 komunikovali následující výsledky:

• AAA Auto 35.062 prodaných vozidel
• Škoda Plus 21.200 prodaných vozidel
• Das WeltAuto 14.390 prodaných vozidel
• Autocentrum Auto ESA 8.192 prodaných vozidel
• Renault Ojeté vozy 5.205 prodaných vozidel
• Toyota 1.909 prodaných ojetých vozidel
• Mercedes Car Store 1.470 prodaných vozidel
• BMW Premium Selection 850 prodaných vozidel
• Opel Certifikované vozy 500 prodaných vozidel

S ohledem na výše uvedené a na neoficiální statistický údaj, že cca 300.000 vozidel se prodalo přímo mezi občany , lze předpokládat, že přibližně 100.000 ojetých vozidel se v České republice prodává mimo kvalitní obchodníky. Tedy tam, kde není například poskytována záruka na stav ujetých kilometrů, záruka na právní původ vozu, případně tam, kde nedisponují ani zvedákem k základní kontrole podvozkových skupin prodávaných vozidel. Podle sdružení se však bude tento stav jednoznačně obracet a zákazníci budou čím dál tím více nakupovat u velkých a zavedených prodejců. To ostatně potvrzují i meziroční nárůsty prodejů u vybraných obchodníků (Autocentrum Auto ESA +17%, AAA Auto +6,5%, Das WeltAuto +15,9%, Škoda Plus +31,5%).

Pozorujeme jednoznačný posun zákaznického chování k modelu, který je obvyklý v západní Evropě. Tedy preferenci nákupu u těch prodejců, kteří nabízejí kvalitní produkt a odpovídající kvalitu souvisejících služeb včetně záruk a garancí“, říká ing. Luděk Kortus a dodává: „V této souvislosti znovu upozorňujeme na velké riziko nákupu ojetého vozu na inzerát od neznámé osoby, nebo nákupu v neprověřeném a neznámém autobazaru bez základního servisního zázemí“.

Věci automobilové

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má