Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let

vloženo

Většina ojetých vozidel v České republice se podle statistik prodává u obchodníků, kteří neposkytují žádné, nebo jen velmi omezené garance a záruky. Velká část obchodníků s ojetinami navíc podceňuje kontrolu vykupovaných vozidel a nedisponuje dostatečným servisním zázemím a technologiemi.

Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let

Občanské sdružení Věci automobilové uzavřelo svoji dvouletou aktivitu na poli recenzování autobazarů s velmi zajímavými výsledky. Z dlouhodobých interních průzkumů sdružení vyplynulo, že české autobazary poskytují velmi rozdílné služby a záruky. Nejvyšší standard služeb poskytují tradičně velcí prodejci ojetých vozidel a importérské programy jako například Das WeltAuto, Autocentrum Auto ESA nebo Škoda Plus. Podle sdružení se nejlépe hodnocené autobazary nacházejí v Praze a Zlínském kraji. Nejhůře jsou na tom naopak autobazary v Jihočeském kraji, kde se nachází nejvíce autobazarů se třemi a méně hvězdičkami. Dlouhodobý průzkum, který byl založen především na zpracování informací z veřejně dostupných zdrojů, ukázal například následující údaje (počítáno na vzorku 498 autobazarů):


• Déle než 5 let je na trhu 42,97% autobazarů
• Právní záruku na původ vozu a číslo karoserie poskytuje 42,77% autobazarů
• Registr dlužníků při výkupu vozidel prověřuje 7,03% autobazarů
• Měření tloušťky laku při výkupu provádí 5,42% autobazarů
• Záruku na stav ujetých kilometrů poskytuje 38,55% autobazarů
• Prohlídku vozu v servisu zákazníka umožňuje 12,88% autobazarů
• Vlastní servis se zvedákem má 43,57% autobazarů
• Garanční servis poskytuje 6,22% autobazarů

Z výše uvedeného vyplývá, že naprostá většina obchodníků prověřuje vozy přijímané do prodeje pouze velmi zevrubně. Podvodníci, kteří se snaží na trh umístit vozy se stočeným tachometrem, po závažné nehodě nebo dokonce s padělanými doklady, potom pochopitelně vyhledávají právě ty autobazary, kde je vstupní kontrola nedokonalá. „Zákazníci by neměli slepě vybírat ojetý vůz podle nejnižší ceny“, říká ing. Luděk Kortus, šéfredaktor portálu Věci automobilové a doplňuje: „Hlavním kritériem pro nákup ojetého vozu by měl být právě prodejce. Prodejce, který nabídne nejen kvalitní služby a servis, ale který na prodávané vozy poskytne take odpovídající garance a záruky“. Podle neoficiálních statistik se v České republice prodalo v roce 2012 přibližně 520.000 ojetých vozidel, z čehož přibližně 220.000 vozů se prodalo právě prostřednictvím autobazarů. Největší prodejci přitom za rok 2012 komunikovali následující výsledky:

• AAA Auto 35.062 prodaných vozidel
• Škoda Plus 21.200 prodaných vozidel
• Das WeltAuto 14.390 prodaných vozidel
• Autocentrum Auto ESA 8.192 prodaných vozidel
• Renault Ojeté vozy 5.205 prodaných vozidel
• Toyota 1.909 prodaných ojetých vozidel
• Mercedes Car Store 1.470 prodaných vozidel
• BMW Premium Selection 850 prodaných vozidel
• Opel Certifikované vozy 500 prodaných vozidel

S ohledem na výše uvedené a na neoficiální statistický údaj, že cca 300.000 vozidel se prodalo přímo mezi občany , lze předpokládat, že přibližně 100.000 ojetých vozidel se v České republice prodává mimo kvalitní obchodníky. Tedy tam, kde není například poskytována záruka na stav ujetých kilometrů, záruka na právní původ vozu, případně tam, kde nedisponují ani zvedákem k základní kontrole podvozkových skupin prodávaných vozidel. Podle sdružení se však bude tento stav jednoznačně obracet a zákazníci budou čím dál tím více nakupovat u velkých a zavedených prodejců. To ostatně potvrzují i meziroční nárůsty prodejů u vybraných obchodníků (Autocentrum Auto ESA +17%, AAA Auto +6,5%, Das WeltAuto +15,9%, Škoda Plus +31,5%).

Pozorujeme jednoznačný posun zákaznického chování k modelu, který je obvyklý v západní Evropě. Tedy preferenci nákupu u těch prodejců, kteří nabízejí kvalitní produkt a odpovídající kvalitu souvisejících služeb včetně záruk a garancí“, říká ing. Luděk Kortus a dodává: „V této souvislosti znovu upozorňujeme na velké riziko nákupu ojetého vozu na inzerát od neznámé osoby, nebo nákupu v neprověřeném a neznámém autobazaru bez základního servisního zázemí“.

Věci automobilové


Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Peugeot 508 Sport - rýsuje se supersedan, stovku udělá za 4,3 s

Peugeot 508 Sport - rýsuje se supersedan, stovku udělá za 4,3 s

Čtyřválec o výkonu 200 koní doplní dvojice elektromotorů. Celkový výkon soustavy automobilka neuvádí, známe ovšem hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h a také maximální rychlost (elektronicky omezenou). Peugeot 508 Sport..

Test: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line je tajným tipem

Test: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line je tajným tipem

Rádi byste se viděli za volantem Audi Q7 nebo Volkswagenu Touareg, přičemž rodinný rozpočet nestačí pokrýt pořizovací..

Citroën slaví 100 let výbavou Celebration

Citroën slaví 100 let výbavou Celebration

100. výročí založení: značka Citroën otevírá rok oslav 100. výročí svého založení výjimečnou obchodní nabídkou..

Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře

Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře

První generace novodobé Škody Octavia se dodnes za své prodeje nemusí stydět. Na trhu ojetin stále funguje mezi levnými..

Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV

Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV

Móda vozů kategorie SUV nezná mezí a tak trochu se zapomíná na modely klasické koncepce. A je to podle nás škoda,..