Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let

vloženo

Většina ojetých vozidel v České republice se podle statistik prodává u obchodníků, kteří neposkytují žádné, nebo jen velmi omezené garance a záruky. Velká část obchodníků s ojetinami navíc podceňuje kontrolu vykupovaných vozidel a nedisponuje dostatečným servisním zázemím a technologiemi.

Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let

Občanské sdružení Věci automobilové uzavřelo svoji dvouletou aktivitu na poli recenzování autobazarů s velmi zajímavými výsledky. Z dlouhodobých interních průzkumů sdružení vyplynulo, že české autobazary poskytují velmi rozdílné služby a záruky. Nejvyšší standard služeb poskytují tradičně velcí prodejci ojetých vozidel a importérské programy jako například Das WeltAuto, Autocentrum Auto ESA nebo Škoda Plus. Podle sdružení se nejlépe hodnocené autobazary nacházejí v Praze a Zlínském kraji. Nejhůře jsou na tom naopak autobazary v Jihočeském kraji, kde se nachází nejvíce autobazarů se třemi a méně hvězdičkami. Dlouhodobý průzkum, který byl založen především na zpracování informací z veřejně dostupných zdrojů, ukázal například následující údaje (počítáno na vzorku 498 autobazarů):


• Déle než 5 let je na trhu 42,97% autobazarů
• Právní záruku na původ vozu a číslo karoserie poskytuje 42,77% autobazarů
• Registr dlužníků při výkupu vozidel prověřuje 7,03% autobazarů
• Měření tloušťky laku při výkupu provádí 5,42% autobazarů
• Záruku na stav ujetých kilometrů poskytuje 38,55% autobazarů
• Prohlídku vozu v servisu zákazníka umožňuje 12,88% autobazarů
• Vlastní servis se zvedákem má 43,57% autobazarů
• Garanční servis poskytuje 6,22% autobazarů

Z výše uvedeného vyplývá, že naprostá většina obchodníků prověřuje vozy přijímané do prodeje pouze velmi zevrubně. Podvodníci, kteří se snaží na trh umístit vozy se stočeným tachometrem, po závažné nehodě nebo dokonce s padělanými doklady, potom pochopitelně vyhledávají právě ty autobazary, kde je vstupní kontrola nedokonalá. „Zákazníci by neměli slepě vybírat ojetý vůz podle nejnižší ceny“, říká ing. Luděk Kortus, šéfredaktor portálu Věci automobilové a doplňuje: „Hlavním kritériem pro nákup ojetého vozu by měl být právě prodejce. Prodejce, který nabídne nejen kvalitní služby a servis, ale který na prodávané vozy poskytne take odpovídající garance a záruky“. Podle neoficiálních statistik se v České republice prodalo v roce 2012 přibližně 520.000 ojetých vozidel, z čehož přibližně 220.000 vozů se prodalo právě prostřednictvím autobazarů. Největší prodejci přitom za rok 2012 komunikovali následující výsledky:

• AAA Auto 35.062 prodaných vozidel
• Škoda Plus 21.200 prodaných vozidel
• Das WeltAuto 14.390 prodaných vozidel
• Autocentrum Auto ESA 8.192 prodaných vozidel
• Renault Ojeté vozy 5.205 prodaných vozidel
• Toyota 1.909 prodaných ojetých vozidel
• Mercedes Car Store 1.470 prodaných vozidel
• BMW Premium Selection 850 prodaných vozidel
• Opel Certifikované vozy 500 prodaných vozidel

S ohledem na výše uvedené a na neoficiální statistický údaj, že cca 300.000 vozidel se prodalo přímo mezi občany , lze předpokládat, že přibližně 100.000 ojetých vozidel se v České republice prodává mimo kvalitní obchodníky. Tedy tam, kde není například poskytována záruka na stav ujetých kilometrů, záruka na právní původ vozu, případně tam, kde nedisponují ani zvedákem k základní kontrole podvozkových skupin prodávaných vozidel. Podle sdružení se však bude tento stav jednoznačně obracet a zákazníci budou čím dál tím více nakupovat u velkých a zavedených prodejců. To ostatně potvrzují i meziroční nárůsty prodejů u vybraných obchodníků (Autocentrum Auto ESA +17%, AAA Auto +6,5%, Das WeltAuto +15,9%, Škoda Plus +31,5%).

Pozorujeme jednoznačný posun zákaznického chování k modelu, který je obvyklý v západní Evropě. Tedy preferenci nákupu u těch prodejců, kteří nabízejí kvalitní produkt a odpovídající kvalitu souvisejících služeb včetně záruk a garancí“, říká ing. Luděk Kortus a dodává: „V této souvislosti znovu upozorňujeme na velké riziko nákupu ojetého vozu na inzerát od neznámé osoby, nebo nákupu v neprověřeném a neznámém autobazaru bez základního servisního zázemí“.

Věci automobilové

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

07.12.2018
Škoda Scala má po oficiální premiéře
06.12.2018
Renault Captur má nový motor 1,3 TCe
04.12.2018
Seat Tarraco v prodeji, české ceny začínají na 762 900 Kč
03.12.2018
Test ojetiny: Chevrolet Kalos – levný konkurent Fabie
20.11.2018
Kia ProCeed: Shooting brake ze Žiliny začal sjíždět z výrobních linek
17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu