Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let

vloženo

Většina ojetých vozidel v České republice se podle statistik prodává u obchodníků, kteří neposkytují žádné, nebo jen velmi omezené garance a záruky. Velká část obchodníků s ojetinami navíc podceňuje kontrolu vykupovaných vozidel a nedisponuje dostatečným servisním zázemím a technologiemi.

Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let Jen 43% autobazarů přežije na trhu déle než 5 let

Občanské sdružení Věci automobilové uzavřelo svoji dvouletou aktivitu na poli recenzování autobazarů s velmi zajímavými výsledky. Z dlouhodobých interních průzkumů sdružení vyplynulo, že české autobazary poskytují velmi rozdílné služby a záruky. Nejvyšší standard služeb poskytují tradičně velcí prodejci ojetých vozidel a importérské programy jako například Das WeltAuto, Autocentrum Auto ESA nebo Škoda Plus. Podle sdružení se nejlépe hodnocené autobazary nacházejí v Praze a Zlínském kraji. Nejhůře jsou na tom naopak autobazary v Jihočeském kraji, kde se nachází nejvíce autobazarů se třemi a méně hvězdičkami. Dlouhodobý průzkum, který byl založen především na zpracování informací z veřejně dostupných zdrojů, ukázal například následující údaje (počítáno na vzorku 498 autobazarů):


• Déle než 5 let je na trhu 42,97% autobazarů
• Právní záruku na původ vozu a číslo karoserie poskytuje 42,77% autobazarů
• Registr dlužníků při výkupu vozidel prověřuje 7,03% autobazarů
• Měření tloušťky laku při výkupu provádí 5,42% autobazarů
• Záruku na stav ujetých kilometrů poskytuje 38,55% autobazarů
• Prohlídku vozu v servisu zákazníka umožňuje 12,88% autobazarů
• Vlastní servis se zvedákem má 43,57% autobazarů
• Garanční servis poskytuje 6,22% autobazarů

Z výše uvedeného vyplývá, že naprostá většina obchodníků prověřuje vozy přijímané do prodeje pouze velmi zevrubně. Podvodníci, kteří se snaží na trh umístit vozy se stočeným tachometrem, po závažné nehodě nebo dokonce s padělanými doklady, potom pochopitelně vyhledávají právě ty autobazary, kde je vstupní kontrola nedokonalá. „Zákazníci by neměli slepě vybírat ojetý vůz podle nejnižší ceny“, říká ing. Luděk Kortus, šéfredaktor portálu Věci automobilové a doplňuje: „Hlavním kritériem pro nákup ojetého vozu by měl být právě prodejce. Prodejce, který nabídne nejen kvalitní služby a servis, ale který na prodávané vozy poskytne take odpovídající garance a záruky“. Podle neoficiálních statistik se v České republice prodalo v roce 2012 přibližně 520.000 ojetých vozidel, z čehož přibližně 220.000 vozů se prodalo právě prostřednictvím autobazarů. Největší prodejci přitom za rok 2012 komunikovali následující výsledky:

• AAA Auto 35.062 prodaných vozidel
• Škoda Plus 21.200 prodaných vozidel
• Das WeltAuto 14.390 prodaných vozidel
• Autocentrum Auto ESA 8.192 prodaných vozidel
• Renault Ojeté vozy 5.205 prodaných vozidel
• Toyota 1.909 prodaných ojetých vozidel
• Mercedes Car Store 1.470 prodaných vozidel
• BMW Premium Selection 850 prodaných vozidel
• Opel Certifikované vozy 500 prodaných vozidel

S ohledem na výše uvedené a na neoficiální statistický údaj, že cca 300.000 vozidel se prodalo přímo mezi občany , lze předpokládat, že přibližně 100.000 ojetých vozidel se v České republice prodává mimo kvalitní obchodníky. Tedy tam, kde není například poskytována záruka na stav ujetých kilometrů, záruka na právní původ vozu, případně tam, kde nedisponují ani zvedákem k základní kontrole podvozkových skupin prodávaných vozidel. Podle sdružení se však bude tento stav jednoznačně obracet a zákazníci budou čím dál tím více nakupovat u velkých a zavedených prodejců. To ostatně potvrzují i meziroční nárůsty prodejů u vybraných obchodníků (Autocentrum Auto ESA +17%, AAA Auto +6,5%, Das WeltAuto +15,9%, Škoda Plus +31,5%).

Pozorujeme jednoznačný posun zákaznického chování k modelu, který je obvyklý v západní Evropě. Tedy preferenci nákupu u těch prodejců, kteří nabízejí kvalitní produkt a odpovídající kvalitu souvisejících služeb včetně záruk a garancí“, říká ing. Luděk Kortus a dodává: „V této souvislosti znovu upozorňujeme na velké riziko nákupu ojetého vozu na inzerát od neznámé osoby, nebo nákupu v neprověřeném a neznámém autobazaru bez základního servisního zázemí“.

Věci automobilové

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu