Jari-Matti Latvala vyhrál s Volkswagenem domácí Rallye Finsko

04. 08. 2015
Sdílet článek

Jari-Matti Latvala se svým spolujezdcem Miikkou Anttilou vyhráli s Volkswagenem nejrychlejší soutěž mistrovství světa všech dob. V domácí Rallye Finsko, osmém podniku letošní sezony mistrovství světa v rallye FIA WRC, porazili své týmové kolegy, posádku Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), o 13,7 sekundy a dosáhli přitom průměrné rychlosti 125,44 km/h. Díky tomu se posunuli v celkovém hodnocení mistrovství světa na druhé místo.

Při třináctém dvojnásobném vítězství týmu Volkswagen od vstupu do mistrovství světa v rallye se soutěžním vozem Polo R WRC patřila mezi vítěze i posádka Ogier/Ingrassia, která bude mít v následujícím podniku v Německu první „mečbol“, tedy možnost vyhrát potřetí v řadě titul mistra světa. Volkswagen zvětšil svůj náskok v hodnocení konstruktérů na 116 bodů – za přítomnosti Dr. Heinze-Jakoba Neußera, člena představenstva značky Volkswagen zodpovědného za technický vývoj – a má tak komfortní rezervu pro zbývajících pět soutěží v Německu, Austrálii, Francii, Španělsku a Velké Británii.


Volkswagen se však musel ve Finsku vyrovnat také se ztrátami. V páté z 20 rychlostních zkoušek sjela posádka Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) ve vysoké rychlosti z trati a několikrát se převrátila. Oba vystoupili ze svého vozu Polo R WRC nezraněni, ale vůz byl příliš poškozen, aby mohl být opraven na místě a mohl se vrátit do soutěže v rámci pravidla Rallye 2. Skelet karoserie, jehož bezpečnostní rám odolal působení enormních sil beze škod, je již připravován pro Rallye Austrálie.



Vítězství.
Druhé vítězství v letošní sezoně pro posádku Latvala/Anttila a jejich třetí společné vítězství v Rallye Finsko bylo vítězstvím enormní vůle. Po dosud proměnlivých výsledcích v průběhu roku 2015 podala tato dvojice svůj dosud největší výkon v sezoně, v polovině z 20 rychlostních zkoušek zajela nejrychlejší čas a před svými týmovými kolegy zvítězila s náskokem, který je na Rallye Finsko relativně velký. Latvala/Anttila mají již po svém 14. úspěchu v kariéře pověst specialistů na extrémní rychlosti – v roce 2015 triumfovali ve Finsku v nejrychlejší rallye na šotolině, v roce 2014 ve Francii v nejrychlejší asfaltové soutěži všech dob. Pro spolujezdce Miikku Anttilu byl podnik mistrovství světa ve Finsku 162. startem v jeho kariéře, čímž překonal svůj velký vzor, jímž je Luis Moya, který patří rovněž k týmu Volkswagen a na svém kontě má 161 startů.

Superlativy.
125,44 kilometru za hodinu – to je nejvyšší průměrná rychlost v historii mistrovství světa v rallye. Rallye Finsko tak výrazně překonala svůj vlastní rekord z roku 2012, který byl 122,89 km/h. Mezi deseti nejrychlejšími soutěžemi všech dob zaujímá Rallye Finsko nyní devět pozic – z toho první čtyři.

Vůz.
Polo R WRC je nejen „Das Auto.“ uplynulých 2,5 sezony, ale i „Das Auto.“ pro jízdu vysokou rychlostí. World Rally Car z Wolfsburgu vybojoval dosud 29 z 34 možných vítězství a 56 z 97 možných umístění na stupních vítězů. V přehlídkách rychlosti, jako jsou soutěže v Polsku a Finsku, zůstává vůz s výkonem 318 k a pohonem všech kol i nadále neporažen. Na úspěchu vozu Polo R WRC mají podíl nejen vynikající jezdci, ale i skvělé výkony inženýrů jak z oddělení pro vývoj motoru, tak i podvozku. Při četných dlouhých a vysokých skocích během Rallye Finsko požadují jezdci dokonalou souhru všech součástí vozidla.



„Ouninpohja“.
Rychlostní zkouška „Ouninpohja“ je ikonou mistrovství světa v rallye. Ve světě okruhových závodů je Severní smyčka Nürburgringu považována za největší výzvu pro jezdce i techniku, v soutěžním světě je to tato rychlostní zkouška, která se jede na plný plyn finskými lesy v okolí města Jyväskylä. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila v této rychlostní zkoušce předběžně rozhodli o výsledku Rallye Finsko. „JML“ převzal svým 400. nejrychlejším časem v rychlostní zkoušce vedení a kromě toho stanovil průměrnou rychlostí 132,18 km/h rychlostní rekord na variantě absolvované v roce 2015.

„Myhinpää“.
„Myhinpää“ se stala s průměrem 135,25 km/h historicky nejrychlejší speciální rychlostní zkouškou Powerstage a její vítězové Sébastien Ogier a Julien Ingrassia tak připsali 123., 124. a 125. bonusový bod na konto jezdců týmu Volkswagen od roku 2013. Další dva body získali Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila, kteří celkový bodový zisk týmu Volkswagen v této disciplíně zvýšili na nedostižných 127. Pro posádky Ogier/Ingrassia to byl 23. úspěch v Powerstage jejich kariéry, Volkswagen jich má již 26.

Mistrovství.
Velkým vítězem Rallye Finsko byli kromě posádky Latvala/Anttila také vedoucí muži mistrovství světa, Sébastien Ogier a Julien Ingrassia. Dvojnásobní mistři světa mají před domácí soutěží Volkswagenu v Německu náskok 89 bodů, a v Trieru tak budou mít první „mečbol“. Teoreticky jim může zabránit v zisku třetího titulu už jen osm posádek. Největší šanci k tomu mají následující dvojice: nově druzí Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila, třetí Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S, Citroën, ztráta 98 bodů), čtvrtí Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (ztráta 99 bodů) a pátí Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai, ztráta 112 bodů).



Hlasy po 3. dni Rallye Finsko
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Byl to neuvěřitelný souboj, myslím, že jsme fanouškům předvedli skvělou show. Gratuluji Jarimu-Mattimu a Miikkovi. Po celý víkend podávali ohromné výkony. Před touto soutěží jsem říkal, že kdo bude chtít zvítězit, bude muset porazit Jariho-Mattiho v jeho domácí rallye. S Julienem jsme pro to jako vždy udělali všechno, ale stejně jako v minulém roce jsme tady ve Finsku na něj nestačili. S druhým místem jsem přesto víc než spokojený, protože jsme zvýšili náš náskok v hodnocení mistrovství světa. Bez ohledu na dobré druhé místo byla Rallye Finsko opět velkolepým zážitkem. Nikde nepociťuješ jako jezdec více štěstí a adrenalinu než na superrychlých rychlostních zkouškách, vedoucích finskými lesy.“

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Vůbec nedokážu vyjádřit, jak jsem šťastný! Moje motivace před touto rallye a vůle zvítězit byly obrovské. Po všech výhrách a prohrách v této sezoně je pro nás toto vítězství o to důležitější. Děkuji celému týmu za skvělou práci, za to, že i ve fázích, v nichž se tak nedařilo, mi plně důvěřoval. Dnes to byla podle očekávání horská dráha a perfektní finále Rallye Finsko 2015. Děkuji mnohokrát také fanouškům za podporu v servisní zóně a podél trasy. Teď si chci tento okamžik jednoduše jen vychutnávat!“



Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Pro Rallye Finsko jsme měli velké cíle a chtěli jsme především uhájit své druhé místo v mistrovství světa, a pokud možno ho ještě upevnit. Žel to však nebyla naše rallye a předčasně jsme odstoupili. Moje poznámky o rychlosti v páté rychlostní zkoušce byly příliš optimistické. V táhlé levé zatáčce s mírným horizontem, která se za perfektních podmínek projíždí na plný plyn, jsem se dostal do vzduchu. To ale nebylo všechno. Sjeli jsme z cesty a několikrát se převrátili. Polo R WRC je naštěstí velmi stabilním vozem a nic vážného se nám nestalo. Samozřejmě jsme byli velmi zklamáni, že poškození bylo příliš velké na to, abychom vůz mohli na místě opravit. Hledíme však dopředu a zcela se soustředíme na domácí soutěž Volkswagenu v Německu.“

Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Byla to fantastická rallye, v níž dominovali Jari-Matti Latvala, Miikka Anttila, Sébastien Ogier a Julien Ingrassia. Byli třídou sama pro sebe. Jari-Matti a Miikka jsou nyní bezpochyby ‚Kings of Speed‘, protože vyšší rychlosti ještě nikdo jiný nedosáhl, jak na asfaltu, tak i na šotolině. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia budou mít při nadcházejícím podniku v Německu první ‚mečbol‘ ve hře o mistrovský titul. Kdo tuto dvojici zná, ten ví, že nejsou rádi druzí a udělají všechno, aby byli i v Německu vpředu. Přestože museli Andreas Mikkelsen a Ola Fløene po páteční nehodě předčasně odstoupit, jsme extrémně spokojeni. Ve Finsku zůstáváme neporaženi – v nejrychlejší rallye kalendáře mistrovství světa.“

A pak tu bylo ještě…

…setkání „dakarských“ vítězů. Tým Kamaz, který v roce 2015 zvítězil v pouštní rallye popatnácté v hodnocení nákladních vozidel, navštívil na Rallye Finsko tým Volkswagen a strávil večer s ředitelem oddělení pro motoristický sport Jostem Capitem, který vyhrál „Dakar“ v kategorii nákladních vozidel v roce 1985 společně se svým otcem.



Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Finsko – konečné výsledky
01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 2:33.03,8 h
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 13,7 s
03. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1.36,8 min
04. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 3.58,7 min
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 4.29,3 min
06. Juho Hänninen/Tomi Tuominen (FIN/FIN), Ford + 4.44,3 min
07. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 6.20,3 min
08. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda + 7.11,2 min
09. Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S), Škoda + 8.52,2 min
10. Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (I/I), Ford + 9.37,4 min



Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Finsko – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 6.16,1 min
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 0,4 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 2,9 s

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 182 bodů; 2. Jari-Matti Latvala, 93; 3. Mads Østberg, 84; 4. Andreas Mikkelsen, 83; 5. Thierry Neuville, 70; 6. Kris Meeke, 54; 7. Elfyn Evans, 53; 8. Ott Tänak, 50; 9. Hayden Paddon, 44; 10. Dani Sordo, 39

Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 257 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 141; 3. Hyundai Motorsport, 139; 4. M-Sport, 126; 5. Volkswagen Motorsport II, 49; 6. Hyundai Motorsport N, 43; 7. Jipocar Czech National Team, 43; 8. FWRT, 9


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Porsche Česká republika s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč