Hyundai Matrix v nové síle

05. 04. 2005
Sdílet článek

Automobilka Hyundai velmi pravidelně omlazuje svou modelovou nabídku. V rámci této strategie nyní prošel modernizací i oblíbený velkoprostorový model nižší střední třídy Matrix.

Celkem 4025 mm dlouhý, 1740 mm široký a 1685 mm s ližinami (1635 bez ližin) vysoký matrix nabízí ve svém interiéru flexibilní prostor pro všechny, kteří od svého vozu očekávají více než jen tradiční přepravu. Konstruktéři nový matrix obdařili praktičností minivanu a komfortem klasického cestovního automobilu.


Místa dost pro cestující i náklad
Zvenku matrix, jehož podoba je dílem věhlasného italského designéra Pininfariny, tak trochu klame tělem - kompaktní rozměry karosérie nenasvědčují, že uvnitř je pro posádku dostatek místa. To prozradí až hodnota rozvoru 2600 milimetrů, anebo praktická zkouška. Při plném obsazení pěti přepravovanými osobami nabídne nový hyundai ve svém zavazadelníku 350 litrů volného místa, po jednoduchém sklopení opěradel zadních sedaček pak 740 litrů. Pokud je to vzhledem k nákladu stále málo, po další úpravě interiéru se lze dostat až k rekordní hodnotě 1284 litrů. Zadní sedadla v matrixu lze i posouvat, což dále zlepšuje variabilitu vozu. Ruku v ruce s ní jdou i další hodnoty – užitečná hmotnost nového matrixu je 550 kilogramů, za automobil pak lze „zapřáhnout“ bržděný přívěs o hmotnosti až 1300 kg (nebržděný 550 kg) a střecha modelu unese až sedmdesátikilogramový náklad. Vnitřek nového matrixu si vás hned získá svou elegancí, zvolenými barvami i použitým materiálem. Ergonomické uspořádání přístrojové desky naznačuje, že máme co do činění s vozem skutečně vysoké technické úrovně. Ukazatele umístěné nad středovým panelem jsou natočeny k řidiči a jsou tak dobře přehledné a čitelné. Ostatní kontrolky jsou umístěny před dobře do ruky padnoucím volantem včetně těch, které upozorňují na nedovření bočních či zadních dveří. Řidič kromě toho u nového matrixu ocení i dobrý výhled dopředu a vzad, a fakt, že se s vozem otočí na minimálním prostoru (poloměr otáčení 5,2 metru).

Nová technika

Matrix se vždy prezentoval jako automobil bez větších nedostatků, takže i změny, které přináší modernizaci jsou spíše dílčí než zásadní. Kromě lehkých vylepšení exteriéru i interiéru, které „Pininfarinův“ základ opět zaktualizovaly, je u matrixu nový především turbodieselový motor s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla (VGT) a vyšším výkonem. Až dosud matrix poháněly alternativně 2 čtyřválcové benzínové motory a jeden tříválcový turbodiesel. Zatímco stotřikoňová šestnáctistovka a stodvacetitříkoňová osmnáctistovka zůstaly beze změn, turobdiesel o objemu 1,5l je zcela nový motor, splňující Euro 3. Zdvihový objem 1493 cm3 zůstal stejný, vyšší je ale maximální výkon, který narostl na 75 kW, tedy 102 koně při 4000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 235 N.m začíná už v nízkých otáčkách 2000 min-1. Díky použití přímého vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail systému Bosch II (římská dvě) je motor pružný, tichý a úsporný, jeho ještě lepší vlastnosti pak podporuje novinka - proměnná geometrie statoru turbodmychadla. To znamená, že v závislosti na zatížení motoru dochází k natáčení takzvaných rozváděcích lopatek. Tento systém označovaný zkratkou VGT (Variable Geometry Turbocharger) zajišťuje vyšší účinnost přeplňování, zejména pak rychlejší nárůst plnicího tlaku turbodmychadla už v nízkých otáčkách. Natáčením rozváděcích lopatek statoru turbodmychadla lze výrazně zmírnit takzvaný turboefekt, tedy prodlevu reakce motoru běžícího v nízkých otáčkách na sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Toto způsobuje nízká rychlost malého množství výfukových plynů, které jsou v daném okamžiku k dispozici. Systém VGT dokáže lépe odebrat energii výfukových plynů i při jejich malém množství, a tím zvýšit schopnost akcelerace turbíny, potažmo kompresoru plnícího motor kyslíkem. Výsledkem technického zlepšení je zvýšení točivého momentu v celém rozsahu otáček a zrychlení reakce motoru na pokyny plynového pedálu. Nový matrix s novým turbodieselem splňujícím už emisní normu Euro 3 dosahuje maximální rychlosti 164 km/h a z místa na 100 km/h zrychluje za 14,3 s, přičemž kombinovaná spotřeba se drží na skvělé hodnotě 5,4 litru nafty na 100 km jízdy.

Skvělá cena
Přitažlivost si nový Hyundai Matrix uchovává i dalšími přednostmi. Například atraktivní cenou začínající nyní na 389 900 korunách ve verzi Champion. Ta s motorem 1,6 litru nabízí v základu airbag řidiče i spolujezdce, antiblokovací systém brzd (ABS) a rozdělovač brzdné síly (EBD), imobilizér, posilovač řízení, otáčkoměr, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, přední i zadní boční el. okna, centrální zamykání, přípravu pro rádio včetně čtyř reproduktorů, manuální klimatizaci, výškově nastavitelný volant, dělená zadní sedadla, kryt zavazadlového prostoru či nárazníky v barvě vozu nebo boční ochranné kryty. U matrixu s novým motorem 1,5 CRDi a systémem VGT je cena 469 900 Kč. A tato cena je oproti předchozímu typu tohoto motoru o 10 000 Kč levnější. Samozřejmostí je také tříletá záruka bez omezení ujetých kilometrů.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Zdroj: Hyundai Motor CZ

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč