Honda Civic Type R - Nabroušená katana!

vloženo

Desátá generace Civicu se popravdě dost povedla. Nejostřejší provedení tak staví na skvělých základech. Nabídne ale nový Type R kromě křiklavého designu i vytouženou vůni motorsportu a pravé závoďácké svezení? Pojďme ho provětrat.

Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Honda Civic Type R - Nabroušená katana!

Hleďte na něj! Na adresu vnějšího vzhledu by se dalo napsat tolik řádků, že byste z nich složili minimálně velmi rozporuplný román. Jedněm se totiž nový Civic Type R líbí, jiní ho odsuzují. Pravdou ale je, že v porovnání s předchozí generací vysloveně zkrásněl. Už nevypadá jako přeplácaná tunerská kára. Nepůsobí vůbec plastově. Je to spíš vybroušený automobilový ninja, který utekl z japonského komixu. A víte co? Mně se vlastně líbí. Ve světě, kde se od sebe jednotlivá auta liší jen několika drobnostmi, je nový Type R (navíc v odstínu Rallye Red) doslova zjevením. A protože to rozhodně není auto na každý den (hned se dozvíte proč), vítám takovou porci extroverze dvojnásob.


Denně do práce?
Už dlouho jsem nedržel volant s takhle přesným řízením. Řízením, které v člověku vyvolá pocit, že se namísto předních pneumatik do asfaltu zatínají nabroušené kočičí drápy. A ty brzdy?! Při plném sešlápnutí ze zhruba 150ti km/h máte pocit, jakoby do vás zepředu naboural plně naložený kamion. Jenomže tím se dostáváme k jádru pudla. Civic totiž všechny jízdní požadavky na opravdu nekompromisní hothatch splňuje tak dokonale, až je z něj skoro závodní náčiní. A z takového náčiní vás po dlouhé cestě opravdu bolí hlava.



Jasně, je tu enormně velký zavazdelník, dostatek místa i pro pět cestujících a armáda asistenčních systému od adaptivního tempomatu počínaje, po autonomní držení v pruzích konče. Konstruktéři si dali navíc výrazně záležet na nastavení tlumičů s proměnlivou tuhostí, které konečně nabízejí i komfortní mód. Ten šikovně maskuje dokonce dvacetipalcové ráfky s pneumatikami o rozměrech 245/30 R20 a dodává „tajp eRku“ jakýsi náznak pohodlí. Jenomže tohle všechno vám při samotné jízdě připadá úplně zbytečné.



Auto je na běžných silnicích i v komfortním režimu velmi tuhé a vlastně nechápe, proč byste s ním měli chtít jezdit pomalu. Nebaví ho to, nechce tak jezdit a kdykoliv se jen maličko víc zapomenete na plynu, dá vám to výrazně najevo hlasitým odfouknutím turba. A říká vám to i v momentě, kdy znovu stisknete rudě pulzující tlačítko s nápisem „ENGINE START“. Startuje totiž vždy v prostředním módu „Sport“, který znamená tvrdší podvozek, tužší řízení a už hodně vyostřené reakce na plyn. (A teď si představte, jaké jsou ty reakce v módu Type R.)

Geny předků
Civic Type R desáté generace zkrátka není tím nafintěným sportovním autem 21. století, které se stiskem tlačítka přeskupí na mírumilovnou automobilovou bytost. Vypadá jako závoďák, protože to zkrátka je závoďák. A pokud s ním nejedete jako se závoďákem, vaše jízda vlastně nemá smysl. Celý test přirovnávám k nabroušené kataně, a když nad tím přemýšlím, tohle označení je pravdě ještě daleko blíž, než se zdálo. Nejde tu jen o japonskou symboliku, jde o to, jakým způsobem jsou oba tyto nástroje (katana a Civic Type R) používány a jaký je důvod jejich existence.



Jistě si nemusíme vysvětlovat historii a účel samurajského meče, jehož vznik se datuje do zhruba 15. století našeho letopočtu. Katana byla odpradávna používána k boji. K chladnému, nelítostnému a především extrémně rychlému boji. A přesně takový je i Civic Type R. Emoce? Tak na ty rovnou zapomeňte. Ty se v japonské kultuře moc nenosí. Účelnost, orientace na výkon a maximální efektivitu, to jsou ty správné pojmy. Ostatně s katanou taky nikdo nebojoval pro radost. S brutálním Civicem je to stejné. Člověk který se chce za volantem bavit, by měl sáhnout po něčem rozvernějším, po něčem, co si bude rádo hrát. Ale ten, kdo se chce naučit opravdu řídit a miluje překonávání sebe sama (tím myslím především na závodním okruhu), sáhne po chirurgicky přesném nástroji, který funguje tak, jak to žádné jiné auto v kategorii neumí.



Pár řidičských dojmů závěrem.
Brzdy, podvozek i řízení jsem zmiňoval. U podvozku se ale ještě na moment zastavím. Zatímco devátá generace modelu Type R „běhala“ v podstatě jen po předních kolech (takže jste neměli problém za odpoledne úplně dodělat pneumatiky), desítka funguje zcela jinak. Při ostrém tempu dokáže auto všechny čtyři pneumatiky skvěle zahřát, a celé to navíc nádherně funguje. „Tajp eRku“ totiž zůstala schopnost běžného desítkového Civicu, díky které si člověk může auto ještě před apexem maličko víc utáhnout do oblouku a nechat mírně sklouznout zadní kola. Moc se mi taky líbí mechanické řazení s extrémně krátkou kulisou a kulatou hlavicí, která je navíc díky vysokému středovému panelu skvěle po ruce. No a to nejlepší na konec? Jednoznačně motor! Postupná gradace síly, spínání systému VTEC okolo 5 000 otáček a neskutečná touha zrychlovat… Kéž by byl každý přeplňovaný „dvoulitr“ alespoň z půlky tak dobrý.



Plusy
+ vystupuje z davu
+ fenomenální jízdní projev
+ enormní porce přilnavosti
+ výkon LED světlometů
+ velikost vnitřního prostoru
+ silné a dávkovatelné brzdy
+ úžasné řazení

+ přesné řízení

Mínusy
- malý rejd
- malá palivová nádrž
- stojí přes milion
- chaotická navigace


 

Technické údaje Honda Civic Type R GT MY 2018
Motor: Zážehový přeplňovaný turbomotor se systémem VTEC 
Pohon: Přední
Objem motoru: 1 996 ccm
Výkon: 235 kW (320 k) / 6 500 ot./min.
Točivý moment max.: 400 Nm / 2 500 - 4 500 ot./min.
Max. rychlost: 272 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,8 s
Spotřeba - město: 9,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,5 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 7,7 l /100 km
Objem pal. nádrže: 46 l
Délka/šířka/výška: 4 557 / 1 877 / 1 434 mm
Rozvor: 2 699 mm
Zavazadelník: 420 / - l
Pohotovostní hmotnost: 1 451 kg
Spotřeba během testu: 10,1 l/100 km
Základní cena s test. motorem: 1 024 900 Kč

Text: Martin Müller foto: Jan Hrbek

Vyhledat vozidla v inzerci: Honda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana! Fotografie k článku Honda Civic Type R - Nabroušená katana!
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu
23.10.2018
Seat Terraco je třetím SUV do party
23.10.2018
Škoda Fabia Combi Scoutline představena, oplastování není levné
22.10.2018
Nissan Qashqai dostal nový motor a dvouspojkovou převodovku
18.10.2018
Jaká auta jsou nejspolehlivější? Podle britů to jsou vozy z Japonska
17.10.2018
Luxusní BMW X7 představeno! Je obrovské a bude mít minimálně šestiválec
16.10.2018
Test ojetiny: Škoda Fabia – první generace láká cenou