Ford vyhlásil budíček

vloženo

Unavení řidiči, kteří usnou za volantem, způsobí každoročně tisíce dopravních nehod. Nový systém sledování bdělosti řidiče od společnosti Ford může kolizím tohoto druhu účinně zabránit a zachránit tak řadu životů.

Ford vyhlásil budíček
  • Ford zavádí novou bezpečnostní technologii pro sledování bdělosti řidiče
  • Vestavěná kamera sleduje vodorovné dopravní značení a vyhodnocuje aktuální polohu vozu vzhledem ke krajnicím a dělicím čarám
  • Systém sledování bdělosti rozpozná způsob jízdy svědčící o ztrátě pozornosti a varuje řidiče akustickým i vizuálním signálem

Systém sledování bdělosti analyzuje pomocí vyspělé techniky a složitých algoritmů chování řidiče. Vykazuje-li člověk za volantem znaky nepozornosti či únavy, vydá systém varování.

„Únava za volantem je vážný problém, který může potkat každého,“ říká Margareta Nieh z Fordu, odbornice na problém usínání za volantem, která pomáhala vyvíjet systém sledování bdělosti. „Když řidič začíná upadat do mikrospánku, zpravidla se vychyluje z požadovaného směru jízdy, a pak dělá náhlé korekční manévry. Proto jsme vyvinuli systém sledování bdělosti, který dokáže tyto prudké zásahy do řízení rozpoznat díky analýze rychlosti stáčení vozidla okolo podélné osy.“

Systém sledování bdělosti sestává z malé, dopředu mířící kamery, připojené k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách vozu.

Počítač během jízdy „pozoruje“ kamerou vozovku a předvídá, kde by se měl vůz nacházet vzhledem k čárám vyznačujícím jízdní pruhy. Současně měří skutečnou polohu vozidla. Zaznamená-li výrazný rozdíl, systém vydá upozornění.

„Představme si unaveného řidiče, který začíná ztrácet koncentraci a vůz se vychyluje ze směru,“ popisuje Margareta Nieh. „Software tuto změnu v chování vozidla zaznamená a spustí dvoustupňový proces varování.“

Nejprve se jedná o jemné upozornění v podobě textové zprávy na přístrojovém panelu palubní desky, doprovázené zvukovým znamením. Zpráva zůstane zobrazena po dobu deseti sekund. Vykazuje-li chování řidiče i nadále známky otupělosti, zobrazí se trvalé upozornění, které musí řidič vzít na vědomí stiskem tlačítka OK.

„Pokud řidič zprávu nepotvrdí, lze systém resetovat pouze zastavením vozu a otevřením dveří,“ pokračuje bezpečnostní inženýrka ve výkladu. „Pro systém je to signál, že došlo k výměně řidičů, popřípadě že jste si udělali přestávku.“

Ačkoliv kamera systému sledování bdělosti pracuje s vodorovným značením po obou stranách vozu, systém je funkční i tehdy, když zachytí značení pouze na jedné straně. V případě potřeby ho lze deaktivovat v ovládacím menu palubního počítače.

„Tato technologie je velmi důmyslná,“ řekla Nieh. „Je naprogramovaná tak, aby rozpoznala úmyslné změny jízdních pruhů, takže nebude vydávat upozornění například při každém předjíždění.“

Systém sledování bdělosti je v současné době k dispozici pro zcela nový Ford Focus a Ford Mondeo, stejně jako pro modely S-MAX a Galaxy. Vzhledem k tomu, že mikrospánek řidiče je příčinou až jedné pětiny všech nehod na dálnicích, je přínosnost tohoto systému okamžitě zjevná. Jak říká Margareta Nieh: „Tohle může být ten nejdůležitější budíček vašeho života!“

Kdy nejčastěji dochází k nehodám zapříčiněným mikrospánkem?
• Na dlouhých cestách po monotónních komunikacích dálničního typu
• Mezi druhou a šestou hodinou ranní
• Mezi čtrnáctou a šestnáctou hodinou (zejména po jídle nebo po konzumaci alkoholického nápoje)
• Pokud řidič spal předcházející noc méně než obvykle
• Po konzumaci alkoholu
• Při užívání léků způsobujících otupělost
• Při návratech z nočních směn

Zdroj: FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem
20.11.2016
Hyundai IONIQ Hybrid a IONIQ Eletric přichází na český trh
19.11.2016
Citroën C-Elysée dostal nový nos a zadní světla s 3D efektem
18.11.2016
Test ojetiny: BMW 330i xDrive e92 – emotivní loučení
17.11.2016
Sedm dostupných ojetin, které poslouží početnějším rodinám