Ford vyhlásil budíček

vloženo

Unavení řidiči, kteří usnou za volantem, způsobí každoročně tisíce dopravních nehod. Nový systém sledování bdělosti řidiče od společnosti Ford může kolizím tohoto druhu účinně zabránit a zachránit tak řadu životů.

Ford vyhlásil budíček Ford vyhlásil budíček

  • Ford zavádí novou bezpečnostní technologii pro sledování bdělosti řidiče
  • Vestavěná kamera sleduje vodorovné dopravní značení a vyhodnocuje aktuální polohu vozu vzhledem ke krajnicím a dělicím čarám
  • Systém sledování bdělosti rozpozná způsob jízdy svědčící o ztrátě pozornosti a varuje řidiče akustickým i vizuálním signálem

Systém sledování bdělosti analyzuje pomocí vyspělé techniky a složitých algoritmů chování řidiče. Vykazuje-li člověk za volantem znaky nepozornosti či únavy, vydá systém varování.


„Únava za volantem je vážný problém, který může potkat každého,“ říká Margareta Nieh z Fordu, odbornice na problém usínání za volantem, která pomáhala vyvíjet systém sledování bdělosti. „Když řidič začíná upadat do mikrospánku, zpravidla se vychyluje z požadovaného směru jízdy, a pak dělá náhlé korekční manévry. Proto jsme vyvinuli systém sledování bdělosti, který dokáže tyto prudké zásahy do řízení rozpoznat díky analýze rychlosti stáčení vozidla okolo podélné osy.“

Systém sledování bdělosti sestává z malé, dopředu mířící kamery, připojené k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách vozu.

Počítač během jízdy „pozoruje“ kamerou vozovku a předvídá, kde by se měl vůz nacházet vzhledem k čárám vyznačujícím jízdní pruhy. Současně měří skutečnou polohu vozidla. Zaznamená-li výrazný rozdíl, systém vydá upozornění.

„Představme si unaveného řidiče, který začíná ztrácet koncentraci a vůz se vychyluje ze směru,“ popisuje Margareta Nieh. „Software tuto změnu v chování vozidla zaznamená a spustí dvoustupňový proces varování.“

Nejprve se jedná o jemné upozornění v podobě textové zprávy na přístrojovém panelu palubní desky, doprovázené zvukovým znamením. Zpráva zůstane zobrazena po dobu deseti sekund. Vykazuje-li chování řidiče i nadále známky otupělosti, zobrazí se trvalé upozornění, které musí řidič vzít na vědomí stiskem tlačítka OK.

„Pokud řidič zprávu nepotvrdí, lze systém resetovat pouze zastavením vozu a otevřením dveří,“ pokračuje bezpečnostní inženýrka ve výkladu. „Pro systém je to signál, že došlo k výměně řidičů, popřípadě že jste si udělali přestávku.“

Ačkoliv kamera systému sledování bdělosti pracuje s vodorovným značením po obou stranách vozu, systém je funkční i tehdy, když zachytí značení pouze na jedné straně. V případě potřeby ho lze deaktivovat v ovládacím menu palubního počítače.

„Tato technologie je velmi důmyslná,“ řekla Nieh. „Je naprogramovaná tak, aby rozpoznala úmyslné změny jízdních pruhů, takže nebude vydávat upozornění například při každém předjíždění.“

Systém sledování bdělosti je v současné době k dispozici pro zcela nový Ford Focus a Ford Mondeo, stejně jako pro modely S-MAX a Galaxy. Vzhledem k tomu, že mikrospánek řidiče je příčinou až jedné pětiny všech nehod na dálnicích, je přínosnost tohoto systému okamžitě zjevná. Jak říká Margareta Nieh: „Tohle může být ten nejdůležitější budíček vašeho života!“

Kdy nejčastěji dochází k nehodám zapříčiněným mikrospánkem?
• Na dlouhých cestách po monotónních komunikacích dálničního typu
• Mezi druhou a šestou hodinou ranní
• Mezi čtrnáctou a šestnáctou hodinou (zejména po jídle nebo po konzumaci alkoholického nápoje)
• Pokud řidič spal předcházející noc méně než obvykle
• Po konzumaci alkoholu
• Při užívání léků způsobujících otupělost
• Při návratech z nočních směn

Zdroj: FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte