Ford vyhlásil budíček

vloženo

Unavení řidiči, kteří usnou za volantem, způsobí každoročně tisíce dopravních nehod. Nový systém sledování bdělosti řidiče od společnosti Ford může kolizím tohoto druhu účinně zabránit a zachránit tak řadu životů.

Ford vyhlásil budíček Ford vyhlásil budíček

  • Ford zavádí novou bezpečnostní technologii pro sledování bdělosti řidiče
  • Vestavěná kamera sleduje vodorovné dopravní značení a vyhodnocuje aktuální polohu vozu vzhledem ke krajnicím a dělicím čarám
  • Systém sledování bdělosti rozpozná způsob jízdy svědčící o ztrátě pozornosti a varuje řidiče akustickým i vizuálním signálem

Systém sledování bdělosti analyzuje pomocí vyspělé techniky a složitých algoritmů chování řidiče. Vykazuje-li člověk za volantem znaky nepozornosti či únavy, vydá systém varování.


„Únava za volantem je vážný problém, který může potkat každého,“ říká Margareta Nieh z Fordu, odbornice na problém usínání za volantem, která pomáhala vyvíjet systém sledování bdělosti. „Když řidič začíná upadat do mikrospánku, zpravidla se vychyluje z požadovaného směru jízdy, a pak dělá náhlé korekční manévry. Proto jsme vyvinuli systém sledování bdělosti, který dokáže tyto prudké zásahy do řízení rozpoznat díky analýze rychlosti stáčení vozidla okolo podélné osy.“

Systém sledování bdělosti sestává z malé, dopředu mířící kamery, připojené k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách vozu.

Počítač během jízdy „pozoruje“ kamerou vozovku a předvídá, kde by se měl vůz nacházet vzhledem k čárám vyznačujícím jízdní pruhy. Současně měří skutečnou polohu vozidla. Zaznamená-li výrazný rozdíl, systém vydá upozornění.

„Představme si unaveného řidiče, který začíná ztrácet koncentraci a vůz se vychyluje ze směru,“ popisuje Margareta Nieh. „Software tuto změnu v chování vozidla zaznamená a spustí dvoustupňový proces varování.“

Nejprve se jedná o jemné upozornění v podobě textové zprávy na přístrojovém panelu palubní desky, doprovázené zvukovým znamením. Zpráva zůstane zobrazena po dobu deseti sekund. Vykazuje-li chování řidiče i nadále známky otupělosti, zobrazí se trvalé upozornění, které musí řidič vzít na vědomí stiskem tlačítka OK.

„Pokud řidič zprávu nepotvrdí, lze systém resetovat pouze zastavením vozu a otevřením dveří,“ pokračuje bezpečnostní inženýrka ve výkladu. „Pro systém je to signál, že došlo k výměně řidičů, popřípadě že jste si udělali přestávku.“

Ačkoliv kamera systému sledování bdělosti pracuje s vodorovným značením po obou stranách vozu, systém je funkční i tehdy, když zachytí značení pouze na jedné straně. V případě potřeby ho lze deaktivovat v ovládacím menu palubního počítače.

„Tato technologie je velmi důmyslná,“ řekla Nieh. „Je naprogramovaná tak, aby rozpoznala úmyslné změny jízdních pruhů, takže nebude vydávat upozornění například při každém předjíždění.“

Systém sledování bdělosti je v současné době k dispozici pro zcela nový Ford Focus a Ford Mondeo, stejně jako pro modely S-MAX a Galaxy. Vzhledem k tomu, že mikrospánek řidiče je příčinou až jedné pětiny všech nehod na dálnicích, je přínosnost tohoto systému okamžitě zjevná. Jak říká Margareta Nieh: „Tohle může být ten nejdůležitější budíček vašeho života!“

Kdy nejčastěji dochází k nehodám zapříčiněným mikrospánkem?
• Na dlouhých cestách po monotónních komunikacích dálničního typu
• Mezi druhou a šestou hodinou ranní
• Mezi čtrnáctou a šestnáctou hodinou (zejména po jídle nebo po konzumaci alkoholického nápoje)
• Pokud řidič spal předcházející noc méně než obvykle
• Po konzumaci alkoholu
• Při užívání léků způsobujících otupělost
• Při návratech z nočních směn

Zdroj: FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč