Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu?
Ne každý má na nový automobil. Často rodiny s dětmi musí vyjít s málem a pořízení ojetého automobilu je pro ně velkou zátěží. Stále častěji nám chodí dotazy, jaký vůz vybrat pro rodinu s omezenými finančními prostředky. Podle nás je horkým tipem Ford Mondeo druhé generace s benzínovým motorem, který jsem si půjčili k otestování z autobazaru AAA Auto Praha.
Ford Mondeo druhé generace můžete v současné době pořídit v částkách od 40.000-100.000 Kč. My jsme si k otestování půjčili exemplář s benzínovým dvoulitrovým motorem z roku 2001 po prvním majiteli. Podle tachometru měl vůz najeto 145.000 km, čemuž odpovídal i stav interiéru. Žádný plast nevykazoval větší známky opotřební a interiér působil stále jako nový. Automatická klimatizace chladila téměř okamžitě a všechny ovladače fungovaly správně. Přes počáteční radost, že jediný český majitel se k vozu choval s velkou úctou a svůj dopravní prostředek si náležitě hýčkal, jsme odhalili nefunkční elektricky výškově seřiditelné sedadlo řidiče, které se zaseklo v nejvyšší možné poloze. Nefunkční byla také schránka na brýle umístěná nad čelním sklem ve stropě. Podrobnější prohlídka vozu odhalila pokročilou rez béčkového sloupku, rez na vnitřní spodní straně předních dveří (což není u těchto Mondeí nic neobvyklého) nebo na některých podvozkových skupinách. Podle opotřebení jednotlivých sedadel využívali vůz nejspíše pouze dvě osoby. Nebýt skvrny na zadním levém sedáku, tak jejich opotřebení je naprosto minimální.
Pojďme se teď podívat na druhou generaci Mondea celkově. Dvojkové Mondeo přišlo na trhy v roce 2000 ve verzi sedan a liftback. Na kombi bylo nutné téměř rok počkat. Oproti předchůdci nový model udělal obrovský vývojový skok. Mondeo se tak hned po spuštění prodejů zařadilo k nejlepším ve třídě. Dokázalo nabídnout vysoký cestovní komfort, solidní prostornost a zároveň skvělé jízdní vlastnosti. S ostře řezanými rysy karoserie dvojkové Mondeo opustilo oblé (japonské) tvary první generace, výrazně vyrostlo a dostalo zbrusu nové pohonné jednotky. Rok 2002 znamená příchod moderního turbodieselu 2.0 TDCi/96 kW se systémem common rail (do té doby Mondeo poháněl diesel 2.0 TDDi s výkonem 66 nebo 85 kW). Ve stejný rok se také začala prodávat sportovně pojatá verze ST220 poháněná benzínovým šestiválcem o výkonu 166 kW. První facelift Mondeo prodělalo v roce 2003 a nabídku rozšířila nová šestistupňová přímo řazená převodovka (u verzí 2.5 V6 a 2.0 TDCi). Rok 2004 znamená příchod motoru 1.8 SCi s přímým vstřikem paliva, objevuje se také slabší třílitr o výkonu 150 kW a vcelku povedený turbodiesel 2.2 TDCi s maximálním točivým momentem 400 Nm. O rok později bylo na brněnském autosalonu představeno již podruhé omlazené Mondeo, které vydrželo na trhu až do poloviny roku 2007, kdy se objevila třetí generace.
Po otevření dveří působí interiér Mondea stále moderně a věk není znát. Palubní deska se může pochlubit vcelku kvalitními materiály se zdařilou povrchovou úpravou. Po stránce ergonomie nelze mít závažnější připomínku. Přední i zadní sedadla jsou navíc pohodlná a celkové dílenské zpracování na vysoké úrovni. U testovaného exempláře z roku 2001 nikde nic na nerovnostech nevrzalo ani nedrnčelo. Zavazadelník sedanu i liftbacku pojme na 500 litrů zavazadel v základním uspořádání, přičemž kombi nabídne pravidelné tvary a o 40 litrů objemu více.
Podvozek na dnešní dobu potěší výborným naladěním zajišťujícím velmi dobrý cestovní komfort i na méně kvalitních komunikacích. Držení stopy v zatáčkách či při vyhýbacím manévru je výborné. Pochvalu si zaslouží i přesné řazení a řízení s vynikající zpětnou vazbou. Slabinou jsou pomalu řadicí a hlučné automatické převodovky, které nejsou zrovna spolehlivé a jejich nákupu se doporučujeme vyhnout.
Zážehové čtyřválce Zetec byly nahrazeny lehkými celohliníkovými Duratec HE, jež se zbavily choulostivých ozubených řemenů a nahradily je bezúdržbovými řetězy. Zážehové osmnáctistovky nejsou nejživější, u přímovstřikového motoru SCi se navíc zpočátku objevovaly problémy s elektronikou, které stály za dočasným poklesem výkonu. Vyvarujte se i třílitrového šestiválce, který bývá často nadměrně opotřebovaný. Dobrou volbou tak zůstává dvolitr a 2.5 V6.
Turbodiesely TDDi jsou známé větší hlučností a vyšší spotřebou paliva. Slabší diesel s výkonem 66 kW je tak trochu letargický na reakce plynového pedálu, přičemž výkonnější 85 kW pracuje ochotněji. S motory používající dobře vyzkoušený přímý vstřik radiálním čerpadlem nejsou prakticky žádné potíže. Počátek roku 2002 Mondeo dostalo nové diesely s populárním systémem přímého vystřikování Common Rail, přičemž jejich označení se změnilo na TDCi. Zpočátku výroby nové diesely trápila palivová čerpadla a problémy se vystřikováním, za což většinou mohla nízká kvalita nafty. Mikroskopické otvory vstřikovacích trysek se zalepují karbonem a jehly v nich se zadírají. Problémy se vstřikovači se občas objeví, avšak oprava už není tak nákladná jako dříve, jelikož samotné solenoidového vstřikovače lze již opravovat. U motorů TDCi o výkonu 85 a 96 kW navíc nezřídka odchází napínací kladka. Vyjímkou nejsou ani předčasně opotřebované dvouhmotností setrvačníky.
U exemplářů s vyšším počtem ujetých kilometrů mohou vznikat vůle v silentblocích ramen zadní nápravy a hlukem se budou hlásit o výměnu opotřebovaná ložiska kol. Taktéž se můžete setkat s opotřebovaným zavěšením přední nápravy. Potrápit dokáže zaseknutý nebo přidřený zámek kapoty, která jde otevřítpouze klíčkem. Vyskytují se i vůle v horním uložení tlumičů. U vozů vyrobených do června 2001 výrobce na zadní nápravě používal dvojici kapalinových silentbloků, které občas byly zdrojem klapavých zvuků. Kdo si stěžoval, Ford mu je zdarma vyměnil za klasické plné. Podvozek se spoléhá na odolnou ocel, nikoliv na lehký choulostivý hliník jako konkurence. U zážehových motorů se objevují vadné senzory hmotnosti nasávaného vzduchu.
Ford Mondeo představuje na trhu ojetin velmi dobrou volbu. Jen těžko pořídíte lepší vůz střední třídy, který tak skvěle jezdí a zároveň poskytuje dostatečné pohodlí a nabízí adekvátní prostor cestujícím i zavazadlům. Mondeo aktuálně pořídíte za velmi solidní peníze, přičemž u prvních ročníků musíte počítat většinou s drobnou korozí.
plusy
nadprůměrné jízdní vlastnosti
jízdní komfort
skvělé řízení
slušná prostornost,
příznivé ceny náhradních dílů
ceny ojetin
odolné podvozky
velký zavazadelník skladného tvaru u verze kombi
mínusy
hlučnost dieselů (TDDi)
výraznější hluk na volnoběh (TDCi)
slabá antikorozní ochrana
automatická převodovka
do roku 2003 absence některých prvků ve výbavě a jen 5°převodovka
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto Praha.
Petr Šikl (text+foto)
Vyhledat vozidla v inzerci: Ford
Fotografie k článku



























Sdílet článek
Komentáře k článku:
Další články (posledních 20 z celkem 20)
- 14.02.2019
- BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
- 11.02.2019
- Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
- 10.02.2019
- Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
- 08.02.2019
- Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
- 07.02.2019
- Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
- 06.02.2019
- Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
- 05.02.2019
- Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
- 04.02.2019
- Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
- 31.01.2019
- Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
- 30.01.2019
- Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
- 29.01.2019
- Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
- 28.01.2019
- Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
- 23.01.2019
- Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
- 20.01.2019
- Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
- 14.01.2019
- Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
- 11.01.2019
- Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
- 10.01.2019
- Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
- 08.01.2019
- Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
- 07.01.2019
- Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
- 04.01.2019
- BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná