Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu?

vloženo

Ne každý má na nový automobil. Často rodiny s dětmi musí vyjít s málem a pořízení ojetého automobilu je pro ně velkou zátěží. Stále častěji nám chodí dotazy, jaký vůz vybrat pro rodinu s omezenými finančními prostředky. Podle nás je horkým tipem Ford Mondeo druhé generace s benzínovým motorem, který jsem si půjčili k otestování z autobazaru AAA Auto Praha.

Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Ford Mondeo druhé generace můžete v současné době pořídit v částkách od 40.000-100.000 Kč. My jsme si k otestování půjčili exemplář s benzínovým dvoulitrovým motorem z roku 2001 po prvním majiteli. Podle tachometru měl vůz najeto 145.000 km, čemuž odpovídal i stav interiéru. Žádný plast nevykazoval větší známky opotřební a interiér působil stále jako nový. Automatická klimatizace chladila téměř okamžitě a všechny ovladače fungovaly správně. Přes počáteční radost, že jediný český majitel se k vozu choval s velkou úctou a svůj dopravní prostředek si náležitě hýčkal, jsme odhalili nefunkční elektricky výškově seřiditelné sedadlo řidiče, které se zaseklo v nejvyšší možné poloze. Nefunkční byla také schránka na brýle umístěná nad čelním sklem ve stropě. Podrobnější prohlídka vozu odhalila pokročilou rez béčkového sloupku, rez na vnitřní spodní straně předních dveří (což není u těchto Mondeí nic neobvyklého) nebo na některých podvozkových skupinách. Podle opotřebení jednotlivých sedadel využívali vůz nejspíše pouze dvě osoby. Nebýt skvrny na zadním levém sedáku, tak jejich opotřebení je naprosto minimální.

Při studeném startu dvoulitru bylo vždy potřeba mírně přidat plyn, jinak motor zhasl. Několikadenní zkušební jízda potvrdila výtečný stav tlumičů (ty odváděly na českých děravých silnicích skvělou práci). To však nešlo říci o brzdách, u kterých se o výměnu hlásilo brzdové obložení. Řazení pětistupňové převodovky fungovalo znamenitě, stejně tak chod spojkové pedálu byl bez připomínek. Jízda ani prohlídka podvozku neodhalila žádné závažnější vůle či nedostatky.

Pojďme se teď podívat na druhou generaci Mondea celkově. Dvojkové Mondeo přišlo na trhy v roce 2000 ve verzi sedan a liftback. Na kombi bylo nutné téměř rok počkat. Oproti předchůdci nový model udělal obrovský vývojový skok. Mondeo se tak hned po spuštění prodejů zařadilo k nejlepším ve třídě. Dokázalo nabídnout vysoký cestovní komfort, solidní prostornost a zároveň skvělé jízdní vlastnosti. S ostře řezanými rysy karoserie dvojkové Mondeo opustilo oblé (japonské) tvary první generace, výrazně vyrostlo a dostalo zbrusu nové pohonné jednotky. Rok 2002 znamená příchod moderního turbodieselu 2.0 TDCi/96 kW se systémem common rail (do té doby Mondeo poháněl diesel 2.0 TDDi s výkonem 66 nebo 85 kW). Ve stejný rok se také začala prodávat sportovně pojatá verze ST220 poháněná benzínovým šestiválcem o výkonu 166 kW. První facelift Mondeo prodělalo v roce 2003 a nabídku rozšířila nová šestistupňová přímo řazená převodovka (u verzí 2.5 V6 a 2.0 TDCi). Rok 2004  znamená příchod motoru 1.8 SCi s přímým vstřikem paliva, objevuje se také slabší třílitr o výkonu 150 kW a vcelku povedený turbodiesel 2.2 TDCi s maximálním točivým momentem 400 Nm. O rok později bylo na brněnském autosalonu představeno již podruhé omlazené Mondeo, které vydrželo na trhu až do poloviny roku 2007, kdy se objevila třetí generace.

Po otevření dveří působí interiér Mondea stále moderně a věk není znát. Palubní deska se může pochlubit vcelku kvalitními materiály se zdařilou povrchovou úpravou. Po stránce ergonomie nelze mít závažnější připomínku. Přední i zadní sedadla jsou navíc pohodlná a celkové dílenské zpracování na vysoké úrovni. U testovaného exempláře z roku 2001 nikde nic na nerovnostech nevrzalo ani nedrnčelo. Zavazadelník sedanu i liftbacku pojme na 500 litrů zavazadel v základním uspořádání, přičemž kombi nabídne pravidelné tvary a o 40 litrů objemu více.

Podvozek na dnešní dobu potěší výborným naladěním zajišťujícím velmi dobrý cestovní komfort i na méně kvalitních komunikacích. Držení stopy v zatáčkách či při vyhýbacím manévru je výborné. Pochvalu si zaslouží i přesné řazení a řízení s vynikající zpětnou vazbou. Slabinou jsou pomalu řadicí a hlučné automatické převodovky, které nejsou zrovna spolehlivé a jejich nákupu se doporučujeme vyhnout.

Zážehové čtyřválce Zetec byly nahrazeny lehkými celohliníkovými Duratec HE, jež se zbavily choulostivých ozubených řemenů a nahradily je bezúdržbovými řetězy. Zážehové osmnáctistovky nejsou nejživější, u přímovstřikového motoru SCi se navíc zpočátku objevovaly problémy s elektronikou, které stály za dočasným poklesem výkonu. Vyvarujte se i třílitrového šestiválce, který bývá často nadměrně opotřebovaný. Dobrou volbou tak zůstává dvolitr a 2.5 V6.

Turbodiesely TDDi jsou známé větší hlučností a vyšší spotřebou paliva. Slabší diesel s výkonem 66 kW je tak trochu letargický na reakce plynového pedálu, přičemž výkonnější 85 kW pracuje ochotněji. S motory používající dobře vyzkoušený přímý vstřik radiálním čerpadlem nejsou prakticky žádné potíže. Počátek roku 2002 Mondeo dostalo nové diesely s populárním systémem přímého vystřikování Common Rail, přičemž jejich označení se změnilo na TDCi. Zpočátku výroby nové diesely trápila palivová čerpadla a problémy se vystřikováním, za což většinou mohla nízká kvalita nafty. Mikroskopické otvory vstřikovacích trysek se zalepují karbonem a jehly v nich se zadírají. Problémy se vstřikovači se občas objeví, avšak oprava už není tak nákladná jako dříve, jelikož samotné solenoidového vstřikovače lze již opravovat. U motorů TDCi o výkonu 85 a 96 kW navíc nezřídka odchází napínací kladka. Vyjímkou nejsou ani předčasně opotřebované dvouhmotností setrvačníky.

U exemplářů s vyšším počtem ujetých kilometrů mohou vznikat vůle v silentblocích ramen zadní nápravy a hlukem se budou hlásit o výměnu opotřebovaná ložiska kol. Taktéž se můžete setkat s opotřebovaným zavěšením přední nápravy. Potrápit dokáže zaseknutý nebo přidřený zámek kapoty, která jde otevřítpouze klíčkem. Vyskytují se i vůle v horním uložení tlumičů. U vozů vyrobených do června 2001 výrobce na zadní nápravě používal dvojici kapalinových silentbloků, které občas byly zdrojem klapavých zvuků. Kdo si stěžoval, Ford mu je zdarma vyměnil za klasické plné. Podvozek se spoléhá na odolnou ocel, nikoliv na lehký choulostivý hliník jako konkurence. U zážehových motorů se objevují vadné senzory hmotnosti nasávaného vzduchu.

Ford Mondeo představuje na trhu ojetin velmi dobrou volbu. Jen těžko pořídíte lepší vůz střední třídy, který tak skvěle jezdí a zároveň poskytuje dostatečné pohodlí a nabízí adekvátní prostor cestujícím i zavazadlům. Mondeo aktuálně pořídíte za velmi solidní peníze, přičemž u prvních ročníků musíte počítat většinou s drobnou korozí.


plusy
nadprůměrné jízdní vlastnosti
jízdní komfort
skvělé řízení
slušná prostornost,
příznivé ceny náhradních dílů
ceny ojetin
odolné podvozky
velký zavazadelník skladného tvaru u verze kombi

mínusy
hlučnost dieselů (TDDi)
výraznější hluk na volnoběh (TDCi)
slabá antikorozní ochrana
automatická převodovka
do roku 2003 absence některých prvků ve výbavě a jen 5°převodovka

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto Praha.

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu? Fotografie k článku Ford Mondeo - jak jezdí po 12 letech provozu?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing