Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice

vloženo

Nový Ford Focus RS je vybaven systémy, jež pomáhají řidiči využít extrémní dynamický potenciál vozu bezpečným způsobem. Přepínatelné jízdní režimy Drive Mode umožňují přizpůsobit vlastnosti Focusu RS záměrům řidiče. Vedle režimů Normal, Sport a Track je k dispozici také speciální režim Drift Mode. Jednotlivé režimy se volí přepínačem umístěným u řadicí páky a ovlivňují fungování pohonu všech kol, tlumičů pérování, elektronického stabilizačního systému i řízení, stejně jako odezvu a zvuk motoru.

Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice

Režim Drift Mode modifikuje rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola tak, aby řidiči na uzavřené dráze umožnil vyvolat a ovládat kontrolovaný přetáčivý smyk. Tlumiče pérování i řízení zůstávají v tomto módu v normálním nastavení, což přispívá k čitelnějším přesunům těžiště a plynulejšímu ovládání vozu ve smyku. Focus RS je prvním automobilem na trhu, který Drift Mode nabízí.


K co nejrychlejšímu a nejefektivnějšímu rozjezdu z místa pomůže funkce Launch Control. Po její aktivaci se systémy vozu nastaví tak, aby umožnily maximální akceleraci na daném povrchu vozovky. Řidič zvolí funkci Launch Control v menu na přístrojovém štítu, zařadí první rychlostní stupeň, sešlápne plynový pedál a uvolní spojku. Vůz následně automaticky reguluje točivý moment motoru, rozdělení hnací síly mezi jednotlivá kola i nastavení protiprokluzového systému a tlumičů pérování tak, aby dosáhl nejlepší akcelerace, jaká je na aktuálním povrchu možná.

Indikátor Performance Shift Light v přístrojovém štítu upozorní řidiče na blížící se optimální okamžik pro změnu rychlostního stupně v 5 900 ot/min a zabliká, jakmile motor dosáhne omezovače v 6 800 ot/min.

Účinné zpomalení při sportovní jízdě zajistí brzdová soustava, vpředu s chlazenými kotouči o průměru 350 mm a odlehčenými čtyřpístkovými třmeny Brembo. Ty mohou být na přání lakované modrým odstínem RS a opatřené logem Brembo. Nové brzdy jsou o 4,3 kg (na každém kole) lehčí než u předchozího Focusu RS, který měl menší, 336mm kotouče.

Takzvanému „vadnutí“ brzd při jízdě na závodním okruhu zabraňuje propracované chlazení. Chladný vzduch je k brzdám přiváděn kanály od předního nárazníku, dvěma „tunely“ na spodku vozu a také spodními rameny předního zavěšení tvarovanými tak, aby nasměrovaly obtékající vzduch k brzdám. K účinnějšímu chlazení přispívají rovněž aerodynamické prvky na předních brzdových kotoučích.

Speciální motor se zvýšeným výkonem
Stejně jako mnoho jiných současných modelů značky Ford je i nový Focus RS poháněn motorem z řady EcoBoost. V tomto případě se jedná o speciálně vyvinutou verzi celohliníkového čtyřválce 2.3 EcoBoost z nového Fordu Mustang. Oproti němu prodělala rozsáhlé změny. Nejvyšší výkon narostl o 10 procent a nyní dosahuje hodnoty 257 kW (350 k).

Nové twin-scroll turbodmychadlo má větší kompresor umožňující výrazně vyšší průtok vzduchu a také mnohem větší mezichladič. Nové je i sání a sportovní výfuková soustava s elektronicky ovládaným ventilem přispívajícím k optimální rovnováze mezi zpětným tlakem a zvukem. Hlava válců je vyrobena z vylepšené hliníkové slitiny s vyšší tepelnou odolností a usazena na robustnějším těsnění. Blok válců dostal vysokopevnostní litinové vložky.

Velkou pozornost věnoval Ford chlazení motoru. Konstruktéři vytvořili v přídi prostor pro mnohem rozměrnější chladič – největší, jaký byl kdy do Focusu namontován. Účinné chlazení je totiž nezbytnou podmínkou spolehlivého fungování vozu při náročném nasazení na závodní dráze. Pečlivá kalibrace motoru se postarala o excelentní odezvu v nízkých otáčkách, silný zátah ve středním rozsahu a ochotu svižně se vytáčet až k červenému poli otáčkoměru.

Točivý moment 440 Nm neklesá pod maximální hodnotu v rozsahu 2 000 až 4 500 min-1. Díky funkci dočasného zvýšení plnicího tlaku (tzv. overboost) však motor při akceleraci na plný plyn nabízí pod dobu 15 sekund až 470 Nm. Pružné zrychlení je lepší než u předchozího Focusu RS. Akcelerace 50–100 km/h na 4. rychlostní stupeň trvá o 0,4 s kratší dobu – rovných 5,0 s.

Ohromující výkon vyžaduje ohromující soundtrack. Technici Ford Performance proto naladili Focus RS tak, aby při sportovní jízdě odměnil řidiče podmanivým zvukovým projevem. Ve sportovním režimu přichází ke slovu speciální strategie vstřikování, díky níž výfuky burácejí způsobem typickým pro vozy Ford RS.

Tento velmi speciální motor 2.3 EcoBoost nadchne řidiče nástupem turba a potěší ochotou k vytáčení, to vše se strhujícím zvukem, který člověku zaručeně vykouzlí úsměv na tváři,“ dodal Pericak.

Jednotky EcoBoost vznikají v motorárně ve španělské Valencii, kde na každý vyrobený motor čeká na konci linky přísná „poslechová zkouška“. Po dokončení automatického testovacího cyklu dostanou motor na starost speciálně vyškolení pracovníci, kteří pátrají po zvucích naznačujících možnou závadu. Stroje totiž nedokážou takovéto zvukové projevy spolehlivě identifikovat. 

Pro potřeby sportovně založeného řidiče byla optimalizována i šestistupňová manuální převodovka. Díky kratší páce nabízí rychlejší a přesnější řazení. Spojka i samotná převodovka byly zesíleny s ohledem na zvýšený točivý moment motoru. Motor EcoBoost s přímým vstřikováním paliva, proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a vyspělou přeplňovací soustavou se vyznačuje nejen vysokým výkonem, ale i příkladnou hospodárností. I díky přispění sériově montovaného systému Stop-Start má nový Focus RS emise CO2 175 g/km,* což ve srovnání s předchozím modelem představuje snížení o 22 procent.

Sportovní design s úchvatným vzhledem a optimální funkčností

Vnější design nového Focusu RS je stejně dramatický jako funkční, vyjadřuje sílu a dynamiku. Designéři spolupracovali s techniky Ford Performance na tom, aby výsledný návrh splňoval veškeré požadavky na funkčnost. Výsledkem je design zlepšující aerodynamické vlastnosti vozu a zároveň pomáhá účinně chladit namáhané skupiny jako motor nebo brzdy.

„Je to vrchol řady Focus, úžasný na pohled a s jasně patrným posláním,“ řekl Joel Piaskowski, ředitel designu ve Ford of Europe. „Modely RS byly vždy fantastické sportovní vozy, u nichž je funkčnost naprosto zásadní. Nový Focus RS zůstává tomuto odkazu věrný.“

Vzhled karoserie vychází z nového Focusu. Pod výraznou horní lichoběžníkovou maskou se nachází masivní přední nárazník s rozměrnými otvory pro přívod vzduchu. Široký postoj vozu ještě zdůrazňují rozšířené blatníky a vertikálně orientovaná mlhová světla. Otvory vedle mlhových světel přivádějí chladicí vzduch k brzdám.

Zadní části dominuje velký difuzor optimalizující proudění vzduchu pod vozem. Přímo do něj jsou integrované dvě koncovky sportovního výfuku, v případě evropské verze také zadní mlhové světlo. Výrazný střešní spojler byl pečlivě zakomponován do siluety vozu prostřednictvím bočních panelů. Ty jsou vyvedeny v barvě karoserie a je na nich vylisované logo RS.

  • Dynamický boční profil je zdůrazněn prostorově tvarovanými bočními nástavci prahů i širokými lemy blatníků, v nichž se ukrývají 19palcová kola RS z lehké slitiny. V nabídce bude několik typů včetně odlehčených kovaných, jež jsou pevnější a ušetří 950 gramů neodpružené hmotnosti na každém kole. Vedle nového čtyřvrstvého metalického laku Nitrous Blue, určeného exkluzivně pro Focus RS, se zákazníci mohou rozhodnout rovněž pro šedou Stealth, černou Shadow, šedou Magnetic nebo bílou Frozen.

Sériově dodávané bixenonové výbojkové světlomety disponují adaptivním systémem, který upravuje úhel a intenzitu osvětlení podle rychlosti jízdy, úhlu natočení volantu a vzdálenosti od překážek. Zákazníci si mohou objednat rovněž nejmodernější systém prevence nárazu Active City Stop. Ten pracuje v rychlostech až do 50 km/h.

Sportovní charakter nového Focusu RS je jasně patrný také v interiéru. Tomu vévodí výrazně anatomicky tvarovaná sportovní sedadla Recaro s částečným koženým čalouněním. Evropským zákazníkům budou na přání k dispozici odlehčená skořepinová sedadla RS Recaro potažená mikrovláknem.

Palubní deska převzala uspořádání z modernizovaného Focusu. Vyznačuje se jednodušším a přehlednějším designem. Systém SYNC 2 umožňuje ovládat audiosystém, navigaci, klimatizaci a připojený mobilní telefon prostřednictvím hlasových pokynů nebo osmipalcové dotykové obrazovky. Rozumí i víceslovným příkazům v běžné řeči, například „Find a race track“ (najdi závodní okruh). Na přání lze systém SYNC 2 doplnit o zadní kameru nebo prémiový audiosystém Sony s 10 reproduktory včetně subwooferu.

Atmosféru na palubě dotváří sportovně tvarovaný kožený volant, hliníkové pedály a přístroje se speciální grafikou. Sada přídavných přístrojů v horní části palubní desky informuje řidiče o plnicím tlaku turbodmychadla, teplotě oleje a jeho tlaku. Charakteristický modrý motiv RS je tvořen dekoračním prošíváním sedadel, volantu, koberců i vnitřních výplní, barevným schématem řazení na hlavici řadicí páky i samotnými logy RS. Ta se nacházejí na sedadlech, volantu a prahových lištách.

Na vývoji nového Focusu RS pracoval malý tým specialistů Ford Performance z Evropy i USA. Jedná se již o třetí generaci vozu s tímto označením – předchozí dvě byly uvedeny na trh v letech 2002 a 2009. Zároveň to bude již 30. model Ford RS. K jeho předchůdcům patří mimo jiné šestnáctiventilový Escort RS1600 z roku 1970, přeplňovaná Sierra RS Cosworth s radikálně řešenou aerodynamikou (1985) nebo Escort RS Cosworth s pohonem všech kol (1992).

Technické údaje Ford Focus 2.3 EcoBoost:

  • přeplňovaný řadový čtyřválec
  • zdvihový objem: 2261 ccm
  • výkon: 257kW (350k) / 6000 ot./min.
  • nejvyšší toč. moment: 440 Nm (dočasně 470) / 2000-4500 ot./min.
  • nejvyšší rychlost: 266 km/h
  • akcelerace 0-100 km/h: 4,7 s
  • kombinovaná spotřeba: 7,7 l/100 km
  • emise CO2: 175 g/km
  • provozní hmotnost: 1599 kg
  • objem palivové nádrže: 51 litrů

FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice Fotografie k článku Ford Focus RS - vše, co potřebujete vědět o technice
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.11.2017
Test: Lexus CT300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč