Ford Fiesta nové generace v Ženevě

vloženo

Společnost Ford of Europe od základu mění svoji nabídku malých a kompaktních vozů, s cílem oslovit právě dorůstající generaci zákazníků. Prvním výsledkem tohoto procesu je zcela nová Fiesta, která se představila veřejnosti na autosalonu v Ženevě – a to rovnou v třídveřovém i pětidveřovém provedení.

Ford Fiesta nové generace v Ženevě

Vůz byl navržen a vyvíjen v Evropě, prodávat se však bude také v Asii, Jižní Africe, Austrálii a Americe. Je to první důležitý produkt nové strategie globálního vývoje společnosti Ford. Tradiční přednosti vozů s modrým oválem ve znaku se zde spojily se stylovým a dynamickým vzhledem, aby otevřely novou kapitolu v úspěšné historii modelu Fiesta.

Nová Fiesta navazuje na mimořádně populární model: od svého uvedení na trh v roce 1976 nalezl tento vůz již více než 12 000 000 zákazníků. Charismatická nová generace udělala významné pokroky v oblastech dílenského zpracování, kvality materiálů a možností individualizace, aniž by však ztratila ze zřetele tradiční silné stránky Fiesty: praktičnost, vynikající poměr užitné hodnoty a ceny, jízdní vlastnosti a bezpečnost.

S novou generací také přicházejí do segmentu malých vozů technologie, jež bylo dosud možné vídat jen o několik kategorií výše.

Nová Fiesta staví na principech „kinetického designu“, který se tak přesvědčivě uplatnil na jádru modelové řady Ford v Evropě. Ženevský debut potvrzuje, že Fiesta proměnila ty nejpozoruhodnější designové prvky koncepčního tria Verve v realitu sériové výroby.

Tímto okamžikem zároveň končí spekulace ohledně jména nového malého vozu Ford pro globální trhy.

„Nový vůz se opírá o samotné základy Fiesty – radost, vitalitu a emoce,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Ford of Europe John Fleming. „Víme, že lepší jméno pro nový model bychom nenašli, a do značky Fiesta jsme investovali více než třicet let.

Jsme přesvědčeni, že tato kombinace dynamického exteriéru, moderního interiéru, prvotřídního řemeslného zpracování a nových technologií má potenciál nadchnout novou generaci zákazníků po celém světě. Vím, že budou příjemně překvapeni tím, co uvidí a ucítí,“ dodal Fleming.

Malý vůz s globálními záměry
Nový Ford Fiesta v mnohem navazuje na vzrušující koncept Verve, který získal ovace publika na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem roku 2007. Ve Frankfurtu vystavovaný automobil byl jedním z trojice konceptů Verve. Dva další, čtyřdveřové sedany, byly navrženy s přihlédnutím k estetickým měřítkům regionů, v nichž se poprvé ukázaly světu. Jeden byl vystavován v čínském Kantonu, druhý na North American International Auto Show v Detroitu. Všechny tři koncepty společně otevřely cestu novému globálnímu programu malých vozů Ford pro léta 2008 až 2010.

V sériové podobě se nejprve představuje evropská Fiesta. Globální vývoj automobilu totiž řídili designéři a konstruktéři Ford of Europe.

„Pro Ford je to v pravém smyslu světová premiéra,“ vysvětluje Joe Bakaj, viceprezident produktového vývoje Ford of Europe. „Nová Fiesta je první vůz zrozený z naší nové strategie globálního vývoje, v jejímž rámci se již nyní pracuje na vývoji dalších produktů pro zákazníky z celého světa.“

Výroba evropské Fiesty bude zahájena na podzim 2008 v německém Kolíně nad Rýnem. O další rok později se přidá ještě montážní závod společnosti Ford ve španělské Valencii.

„Fiesta zůstává srdcem v Evropě, i když má namířeno do celého světa,“ podotýká Marin Burela, Global Executive Director zodpovědný za vývoj malých vozů. „Stavíme na bohatém odkazu společnosti Ford v segmentu malých vozů, zároveň jsme však vtiskli nové Fiestě vskutku globální identitu. Od roku 2010 bude tento model vyráběn v Evropě, Asii i Severní Americe – a na všech klíčových trzích mu budeme říkat Fiesta.“

S příchodem nové generace Fiesty se řada ekologicky šetrných vozů Ford ECOnetic rozroste o nový model, Fiesta ECOnetic s emisemi CO2 nižšími než 100 g/km.

Technika a výbava
Nový model zachovává kompaktní rozměry svého předchůdce, je však lehčí a pevnější
Systém inteligentní ochrany Ford IPS včetně kolenního airbagu řidiče
Nové řízení s elektrickým posilovačem E-PAS, mnohem nižší mechanický, valivý i aerodynamický hluk
Na rozdíl od mnoha klíčových rivalů, kteří „přibrali“ na velikosti i na váze, je nová Fiesta prakticky stejně velká jako odcházející model. A váží dokonce o něco méně!

„Zachovat rozměry i hmotnost, to byl jeden z hlavních cílů vývoje,“ říká Joerg Beyer, Fiesta Chief Carline Engineer. „Zvlášť pozorně jsme se zaměřili na snižování hmotnosti, protože každý kilogram se zákonitě musí projevit na spotřebě i emisích.“

Vývojový tým zkoumal součást po součásti všechny konstrukční celky automobilu a pátral po neodůvodněné „nadváze“. Kompromisy v určitých oblastech nicméně nepřicházely v úvahu – a jednou z nich byla bezpečnost. Nová Fiesta zde dosáhla významného pokroku, pyšní se mimořádně tuhou karoserií a Systémem inteligentní ochrany Ford IPS včetně kolenního airbagu řidiče.

Při konstrukci karoserie nalezla široké uplatnění vysokopevnostní ocel, díky které bylo možné radikálně zvýšit torzní tuhost a současně snížit hmotnost. Tento ušlechtilý materiál se vyskytuje zejména v bezpečnostně kritických oblastech, jako jsou A-sloupky a B-sloupky.

K prioritám vývoje patřilo také další zlepšení tradičně vynikajících jízdních vlastností, které zcela korespondují s dynamicky stylizovaným exteriérem vozu. Renomovaní odborníci společnosti Ford přitom zapracovali rovněž na potlačení valivého, aerodynamického i mechanického hluku. Díky tomu je nová Fiesta na poměry své kategorie pozoruhodně tichý automobil.

I ve své nejnovější generaci zůstává Fiesta u osvědčeného uspořádání se vzpěrami MacPherson vpředu a vlečenými rameny vzadu. Odpružení, tlumení a řízení nicméně prošly řadou dílčích vylepšení.

Nová Fiesta je vůbec poprvé vybavena elektrickým posilovačem řízení (E-PAS), který ideálně vyhovuje protichůdným požadavkům na snadné manévrování v nízkých rychlostech a současně dobrou odezvu a zpětnou vazbu na otevřené silnici.

E-PAS má ještě jednu výhodu: přispívá k nižší spotřebě paliva. Čerpadlo elektricky posilovaného řízení pracuje pouze v okamžicích, kdy je aktuálně zapotřebí posilovací účinek. Tradiční hydraulické čerpadlo naproti tomu běží pořád, je-li spuštěný motor.

Hospodárné pohonné jednotky
Již od zahájení prodeje bude k dispozici pětice agregátů, od vznětového Duratorq TDCi (50 kW/68 k) po nový zážehový Duratec 1,6 l Ti-VCT o výkonu 84 kW/115 k.
Fiesta ECOnetic vyprodukuje méně než 100 g CO2 na kilometr jízdy.
Novinkou v paletě motorizací je populární zážehový čtyřválec Ford Duratec 1,6 l Ti-VCT. Díky proměnnému časování ventilů nabízí vysoký výkon 84 kW/115 koní při velmi příznivé spotřebě paliva.
V nabídce nadále zůstávají:
Zážehové motory Duratec o objemu 1,25 l (44 kW/60 k) a 1,4 l (59 kW/80 k).
Vznětové motory Duratorq TDCi o objemu 1,4 (50 kW/68 k) a 1,6 l (66kW/90 k, na přání také s filtrem pevných částic); oba s přepracovaným vstřikovacím systémem common-rail a řídicí elektronikou.
Kromě standardní pětistupňové přímo řazené převodovky bude pro novou Fiestu s motorem 1.4 Duratec k dispozici rovněž čtyřstupňová samočinná převodovka Durashift.
Koncept se stává realitou
Nová Fiesta zřetelně navazuje na koncept Verve.
Do sériové výroby se dostal futuristický interiér s neobvykle řešeným středovým panelem.
Funkční výbava zahrnuje „bezklíčové“ odemykání vozu, startovací tlačítko Ford Power, hrdlo nádrže Ford Easyfuel nebo USB připojení.
Radikálně navržený exteriér a interiér konceptu Verve se s příchodem nové Fiesty stává sériovou realitou. Fiesta navíc přináší do segmentu malých vozů funkční výbavu, která je známá spíše z vozů vyšších tříd, a vyvrací tak domněnku, že cenově dostupný malý automobil musí být skromně vybavený nebo nudný.

Dominantou nového interiéru je futuristicky pojatá středová konzola, jejíž vzhled i logika ovládání byly inspirovány filozofií mobilních telefonů.

Ploché, kolmé středové panely, tolik typické pro většinu malých vozů, jsou diktovány nutností umístit za ně jednotku audio systému. Nové technologie nicméně umožnily konstruktérům Fordu Fiesta oddělit klíčové prvky audio soustavy (elektronika, displej a ovládací tlačítka) od sebe. Designéři tak získali více svobody, a výsledkem je přehlídka esteticky působivých, přitom však zcela funkčních tvarů.
Nová generace zákazníků, která vyrostla s mobilními telefony v rukou, bude v interiéru nové Fiesty ihned jako doma. Srdcem ovládacího rozhraní je systém Ford Convers+ s velkým displejem a panelem tlačítek audio soustavy, telefonu a nastavení vozidla.

Ergonomické kolébkové přepínače na volantu umožňují řidiči snadnou a intuitivní obsluhu všech důležitých funkcí.

Systém Ford Convers+, známý z luxusních vozů Ford Mondeo, S-MAX a Galaxy, bude pro zákazníka v sektoru malých vozů kvalitativním skokem vpřed. Tato vyspělá technologie přitom nebude svázána s nejvyššími stupni výbavy. Ford předpokládá, že 85 % všech objednaných Fiest bude disponovat jedním ze dvou existujících provedení tohoto multifunkčního displeje.

Také soustava velkých otočných přepínačů uprostřed konzoly má původ v konceptu Verve. Trojice ovladačů, jejichž vzhled byl inspirován moderními sprchovými hlavicemi, je zasazena do panelu ve tvaru kosočtverce.

Další silnou stránkou nového Fordu Fiesta je konektivita. Odkládací přihrádka na středové konzole je jako dělaná pro přehrávače MP3 – nechybí zde konektor 3,5 mm („jack“) pro připojení vnějšího zdroje zvuku, USB port ani tradiční zásuvka na 12 voltů. Připojený přehrávač je tedy možné ovládat prostřednictvím palubního audio systému a zároveň ho dobíjet.

Jak je u modelů evropského Fordu zvykem, v nabídce výbavy na přání figuruje rovněž rozhraní Bluetooth® pro bezdrátové připojení mobilního telefonu a hlasové ovládání. Dále nový Ford Fiesta disponuje těmito funkčními prvky:

Ford Easyfuel, komfortní bezvíčkové hrdlo nádrže, které zabraňuje nechtěnému načerpání nesprávného paliva
Výškově a podélně seřiditelný volant.
Nové nepřímé osvětlení interiéru červené barvy.
Stahování okna u řidiče jedním dotykem tlačítka.
Odvážná, dynamická, sportovní
Nápadné barvy, dynamické tvary a ostře řezané linie nového Fordu Fiesta naznačují, jak silně koncept Verve ovlivnil podobu sériového vozu.

V nové paletě vzrušujících, zářivých barev lze nalézt mimo jiné lak „Hot Magenta“ – sériovou analogií k odstínu, jímž byl nalakován třídveřový koncept Verve. „Pozitivní odezva na barevné pojetí prvního konceptu Verve nás mile překvapila, proto jsme se rozhodli začlenit tento odstín do nabídky,“ vysvětluje Burela.

Atletický profil sériového vozu a jeho sebevědomý postoj neztratily nic z emocionální přitažlivosti konceptu.

„Všechny základní stavební prvky kinetického designu se tady spojují, aby vytvořily vizuálně bohatý, dynamický tvar, který má velmi blízko ke koncepčnímu automobilu,“ říká Martin Smith, výkonný ředitel evropského Fordu pro design. „Napjaté plochy, odvážné linie a dynamické křivky jsou ve vzájemné harmonii a působí dojmem energie v pohybu.“

Z výrazu nové Fiesty je cítit jistota a smysl pro individualitu. Agresivně tvarovaná kapota a blatníky dávají vozu optickou mohutnost, zatímco masivní mřížka chladiče ve tvaru lichoběžníku vizuálně podtrhuje jeho sportovní naturel.

Rozměrné světlomety se táhnou daleko dozadu, téměř k A-sloupkům – zrovna tak jako na konceptu Verve. V dolní části nárazníku se nacházejí oválné světlomety do mlhy ve chromovaných objímkách.

Díky dynamicky klenuté linii střechy a klínovitému tvaru bočních oken působí nová Fiesta z profilu velmi sportovně, téměř jako kupé, a to ve třídveřové i pětidveřové variantě.

„Designérský tým kladl na vzhled pětidveřového modelu zrovna takový důraz jako na podobu třídveřové Fiesty,“ prozradil šéfdesignér exteriérů Stefan Lamm. „Obě provedení jsou založena na jedné karoserii, což se odráží v jejich sportovním vzezření.“

Široké lemy blatníků dávají tušit dynamické schopnosti vozu, zejména v kombinaci s litými koly o průměru sedmnáct palců.

Klenutá linie na zádi opticky spojuje sdružené zadní svítilny se střešním spoilerem, nesoucím třetí brzdové světlo s technologií LED. Vzhled samotných svítilen je opět silně inspirován konceptem Verve, což bezezbytku platí také o šípovitém tvaru zadního okna.

„Nová Fiesta vyvolává okamžitou emocionální reakci, touhu ji vlastnit,“ říká Smith. „Věříme, že si svým vzhledem získá novou generaci zákazníků, kteří si potrpí na vlastní, individualistický styl.“

Podrobné technické údaje nového Fordu Fiesta budou zveřejněny na podzim 2008, před uvedením vozu na trh.

 



Zdroj: ford.cz

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem