Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon

vloženo

Šílenství jménem „Downsizing“ již běží na plné obrátky. Koncern Fiat Group představil sériovou podobu již dříve avizovaného dvouválce s objemem 900 ccm. Je mimořádně úsporný a bude k dispozici rovnou ve třech verzích s výkony 48, 63 a 77 kW!

Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Z čistě teoretického hlediska by měl být dvouválec o objemu 900 ccm lepším řešením než stejně objemný tříválec nebo dokonce čtyřválec. Méně válců znamená nejen menší tření, ale při tomto objemu je dvouválec výhodnější i z hlediska termodynamického, neboť u něj dochází k menším energetickým ztrátám „nechtěným“ přestupem tepla do stěn motoru během expanze.
Laicky řečeno, oč větší část energie uvoněné při zážehu paliva zmizí v podobě tepla pohlceného blokem motoru, o to menší energie se opře do pístů a vykoná kýženou práci. A protože dva válce o celkovém objemu 900 ccm sousedí s menší „přestupnou“ plochou než tři nebo čtyři válce o stejném souhrnném objemu, je při současné prioritě co nejefektivnějšího využití paliva (snižování spotřeby i emisí) nasazení dvouválce u téměř litrového motoru logické. Na okraj dodejme, že z termodynamického hlediska je za ideál považován objem válce přibližně 500 ccm, moc velké odchylky směrem nahoru nebo dolů jdou už vždy na úkor něčeho. Fiat slibuje, že dvouválec bude až o 30% úspornější než čtyřválcový motor s podobným výkonem...

Fiatův nový dvouválec 0,9 Twin-Air bude k dispozici v atmosférickém i přeplňovaném provedení. To první bude mít výkon 48 kW, verze s turbodmychadlem budou dokonce dvě- s výkonem 63 a 77 kW.

V Ženevě výrobce představil zatím jen tu prostřední verzi s výkonem 63 kW. Ve Fiatu 500, kam bude instalován jako první, bude dosahovat kombinované spotřeby 3,96 l/100 km, čemuž odpovídá hladina emisí CO2 95 g/km. Mezi sériovými benzínovými motory je to rekordně nízká hodnota.

Dvouválec využívá přelomového elektrohydraulického ovládání sacích ventilů MultiAir, které dokáže změnit průběh otevírání ventilu nezávisle na tvaru vačky, která tento poměrně komplikovaný mechanismus pohání. Jde momentálně o technicky nejdokonalejší a zároveň energeticky nejméně náročný systém variabilního časování a zdvihu ventilů, byť zatím jen sacích.

Zejména obě přeplňované verze se údajně budou moci chlubit velmi příznivým průběhem točivého momentu, byť jeho přesná hodnota zatím ještě není známa. Samozřejmostí je přímé vstřikování benzínu. Kromě kasických benzínových verzí se počítá i s verzí spalující zemní plyn (CNG). Vibrace dvouválce by měl z velké části odstranit vyvažovací hřídel, charakteristický zvuk pak lze brát i jako avantgardu, či nostalgickou vzpomínku na původní „pravou“ pětistovku z konce padesátých let.

Kompaktní rozměry a překvapivý výkon jej přímo předurčují k instalaci do budoucích hybridních modelů koncernu Fiat. Dvouválce Twin-Air se budou vyrábět v polském Bielsko Biala, odkud až do roku 2000 vyjížděl legendární (a taktéž dvouválcový) „Maluch“ Fiat 126p.
Kromě Fiatu 500 se Twin-Air objeví i pod kapotou budoucího Fiatu Panda a Lancie Ypsilon, jejichž start je plánován na příští rok.

Marek Oborník, foto archiv

Vyhledat vozidla v inzerci: Fiat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
07.01.2017
Nejprodávanější modely: Škoda Octavia, Fabia, Rapid a Superb
06.01.2017
Kolik stojí vlastnit BMW M3? (+video)
06.01.2017
Nová auta jdou na dračku - přehled nejprodávanějších
05.01.2017
U Fordu neujde elektrifikaci Mustang ani legendární F-150
05.01.2017
Test: Alfa Romeo Giulietta – jak jezdí v dieselu s automatem?
04.01.2017
Nová Kia Picanto úplně odhalena, máme oficiální fotografie
04.01.2017
Audi rozšiřuje nabídku modelové řady A3 o tři nové verze