Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon

vloženo

Šílenství jménem „Downsizing“ již běží na plné obrátky. Koncern Fiat Group představil sériovou podobu již dříve avizovaného dvouválce s objemem 900 ccm. Je mimořádně úsporný a bude k dispozici rovnou ve třech verzích s výkony 48, 63 a 77 kW!

Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon

Z čistě teoretického hlediska by měl být dvouválec o objemu 900 ccm lepším řešením než stejně objemný tříválec nebo dokonce čtyřválec. Méně válců znamená nejen menší tření, ale při tomto objemu je dvouválec výhodnější i z hlediska termodynamického, neboť u něj dochází k menším energetickým ztrátám „nechtěným“ přestupem tepla do stěn motoru během expanze.
Laicky řečeno, oč větší část energie uvoněné při zážehu paliva zmizí v podobě tepla pohlceného blokem motoru, o to menší energie se opře do pístů a vykoná kýženou práci. A protože dva válce o celkovém objemu 900 ccm sousedí s menší „přestupnou“ plochou než tři nebo čtyři válce o stejném souhrnném objemu, je při současné prioritě co nejefektivnějšího využití paliva (snižování spotřeby i emisí) nasazení dvouválce u téměř litrového motoru logické. Na okraj dodejme, že z termodynamického hlediska je za ideál považován objem válce přibližně 500 ccm, moc velké odchylky směrem nahoru nebo dolů jdou už vždy na úkor něčeho. Fiat slibuje, že dvouválec bude až o 30% úspornější než čtyřválcový motor s podobným výkonem...

Fiatův nový dvouválec 0,9 Twin-Air bude k dispozici v atmosférickém i přeplňovaném provedení. To první bude mít výkon 48 kW, verze s turbodmychadlem budou dokonce dvě- s výkonem 63 a 77 kW.


V Ženevě výrobce představil zatím jen tu prostřední verzi s výkonem 63 kW. Ve Fiatu 500, kam bude instalován jako první, bude dosahovat kombinované spotřeby 3,96 l/100 km, čemuž odpovídá hladina emisí CO2 95 g/km. Mezi sériovými benzínovými motory je to rekordně nízká hodnota.

Dvouválec využívá přelomového elektrohydraulického ovládání sacích ventilů MultiAir, které dokáže změnit průběh otevírání ventilu nezávisle na tvaru vačky, která tento poměrně komplikovaný mechanismus pohání. Jde momentálně o technicky nejdokonalejší a zároveň energeticky nejméně náročný systém variabilního časování a zdvihu ventilů, byť zatím jen sacích.

Zejména obě přeplňované verze se údajně budou moci chlubit velmi příznivým průběhem točivého momentu, byť jeho přesná hodnota zatím ještě není známa. Samozřejmostí je přímé vstřikování benzínu. Kromě kasických benzínových verzí se počítá i s verzí spalující zemní plyn (CNG). Vibrace dvouválce by měl z velké části odstranit vyvažovací hřídel, charakteristický zvuk pak lze brát i jako avantgardu, či nostalgickou vzpomínku na původní „pravou“ pětistovku z konce padesátých let.

Kompaktní rozměry a překvapivý výkon jej přímo předurčují k instalaci do budoucích hybridních modelů koncernu Fiat. Dvouválce Twin-Air se budou vyrábět v polském Bielsko Biala, odkud až do roku 2000 vyjížděl legendární (a taktéž dvouválcový) „Maluch“ Fiat 126p.
Kromě Fiatu 500 se Twin-Air objeví i pod kapotou budoucího Fiatu Panda a Lancie Ypsilon, jejichž start je plánován na příští rok.

Marek Oborník, foto archiv

Vyhledat vozidla v inzerci: Fiat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.04.2018
Toyota Hilux ve speciální edici 2018: Nezničitelná legenda teď s nejvyšší výbavou
18.04.2018
Nové BMW M2 Competition má výkon 410 koní
16.04.2018
Test ojetiny: Hyundai Getz – konkurent Fabie stále v kurzu
11.04.2018
Audi A6 Avant si zachovalo přes sportovní tvary velký kufr
10.04.2018
Nový design a komfortní výbava pro Hyundai H-1
09.04.2018
Citroën C1 přijíždí ve speciální oplastované edici Urban Ride
05.04.2018
Volkswagen Touareg v prodeji, připravte si nejméně 1,7 milionu korun
02.04.2018
Nové Subaru Forester přiváží více místa a větší kufr
26.03.2018
Test ojetiny: Fiat Linea – když na motoru záleží
23.03.2018
Třetí generace Volkswagenu Touareg má po premiéře
22.03.2018
Test: Volkswagen Tiguan Allspace - dává smysl s benzínem?
20.03.2018
Citroën C4 Cactus je komfortnější a můžete ho mít od 349 900 Kč
14.03.2018
Test ojetiny: Peugeot 301 – komfortní a odolný podvozek
08.03.2018
Test: Hyundai i30 Fastback - sexy zadeček za dobré peníze
06.03.2018
Kia Ceed Sportswagon má kufr velký jako Octavia
05.03.2018
Auta na Olympiádě 2018: přehlídka futuristických technologií v akci
28.02.2018
Test ojetiny: Chevrolet Lacetti – volba rozumu
27.02.2018
Ateca Cupra je první model nové značky a má parametry supersportu
21.02.2018
Opel Combo Life - Berlingo s bleskem ve znaku
20.02.2018
Sportovně založený Volkswagen Polo R-Line přijde na 407 900 Kč