Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon

vloženo

Šílenství jménem „Downsizing“ již běží na plné obrátky. Koncern Fiat Group představil sériovou podobu již dříve avizovaného dvouválce s objemem 900 ccm. Je mimořádně úsporný a bude k dispozici rovnou ve třech verzích s výkony 48, 63 a 77 kW!

Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon

Z čistě teoretického hlediska by měl být dvouválec o objemu 900 ccm lepším řešením než stejně objemný tříválec nebo dokonce čtyřválec. Méně válců znamená nejen menší tření, ale při tomto objemu je dvouválec výhodnější i z hlediska termodynamického, neboť u něj dochází k menším energetickým ztrátám „nechtěným“ přestupem tepla do stěn motoru během expanze.
Laicky řečeno, oč větší část energie uvoněné při zážehu paliva zmizí v podobě tepla pohlceného blokem motoru, o to menší energie se opře do pístů a vykoná kýženou práci. A protože dva válce o celkovém objemu 900 ccm sousedí s menší „přestupnou“ plochou než tři nebo čtyři válce o stejném souhrnném objemu, je při současné prioritě co nejefektivnějšího využití paliva (snižování spotřeby i emisí) nasazení dvouválce u téměř litrového motoru logické. Na okraj dodejme, že z termodynamického hlediska je za ideál považován objem válce přibližně 500 ccm, moc velké odchylky směrem nahoru nebo dolů jdou už vždy na úkor něčeho. Fiat slibuje, že dvouválec bude až o 30% úspornější než čtyřválcový motor s podobným výkonem...

Fiatův nový dvouválec 0,9 Twin-Air bude k dispozici v atmosférickém i přeplňovaném provedení. To první bude mít výkon 48 kW, verze s turbodmychadlem budou dokonce dvě- s výkonem 63 a 77 kW.


V Ženevě výrobce představil zatím jen tu prostřední verzi s výkonem 63 kW. Ve Fiatu 500, kam bude instalován jako první, bude dosahovat kombinované spotřeby 3,96 l/100 km, čemuž odpovídá hladina emisí CO2 95 g/km. Mezi sériovými benzínovými motory je to rekordně nízká hodnota.

Dvouválec využívá přelomového elektrohydraulického ovládání sacích ventilů MultiAir, které dokáže změnit průběh otevírání ventilu nezávisle na tvaru vačky, která tento poměrně komplikovaný mechanismus pohání. Jde momentálně o technicky nejdokonalejší a zároveň energeticky nejméně náročný systém variabilního časování a zdvihu ventilů, byť zatím jen sacích.

Zejména obě přeplňované verze se údajně budou moci chlubit velmi příznivým průběhem točivého momentu, byť jeho přesná hodnota zatím ještě není známa. Samozřejmostí je přímé vstřikování benzínu. Kromě kasických benzínových verzí se počítá i s verzí spalující zemní plyn (CNG). Vibrace dvouválce by měl z velké části odstranit vyvažovací hřídel, charakteristický zvuk pak lze brát i jako avantgardu, či nostalgickou vzpomínku na původní „pravou“ pětistovku z konce padesátých let.

Kompaktní rozměry a překvapivý výkon jej přímo předurčují k instalaci do budoucích hybridních modelů koncernu Fiat. Dvouválce Twin-Air se budou vyrábět v polském Bielsko Biala, odkud až do roku 2000 vyjížděl legendární (a taktéž dvouválcový) „Maluch“ Fiat 126p.
Kromě Fiatu 500 se Twin-Air objeví i pod kapotou budoucího Fiatu Panda a Lancie Ypsilon, jejichž start je plánován na příští rok.

Marek Oborník, foto archiv

Vyhledat vozidla v inzerci: Fiat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu
23.10.2018
Seat Terraco je třetím SUV do party
23.10.2018
Škoda Fabia Combi Scoutline představena, oplastování není levné
22.10.2018
Nissan Qashqai dostal nový motor a dvouspojkovou převodovku
18.10.2018
Jaká auta jsou nejspolehlivější? Podle britů to jsou vozy z Japonska
17.10.2018
Luxusní BMW X7 představeno! Je obrovské a bude mít minimálně šestiválec
16.10.2018
Test ojetiny: Škoda Fabia – první generace láká cenou
15.10.2018
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala
12.10.2018
Hyundai i40 místo příchodu nové generace prošel modernizací
08.10.2018
Hyundai i30 Fastback N - Nošovický rychlík se představuje