Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon

vloženo

Šílenství jménem „Downsizing“ již běží na plné obrátky. Koncern Fiat Group představil sériovou podobu již dříve avizovaného dvouválce s objemem 900 ccm. Je mimořádně úsporný a bude k dispozici rovnou ve třech verzích s výkony 48, 63 a 77 kW!

Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon

Z čistě teoretického hlediska by měl být dvouválec o objemu 900 ccm lepším řešením než stejně objemný tříválec nebo dokonce čtyřválec. Méně válců znamená nejen menší tření, ale při tomto objemu je dvouválec výhodnější i z hlediska termodynamického, neboť u něj dochází k menším energetickým ztrátám „nechtěným“ přestupem tepla do stěn motoru během expanze.
Laicky řečeno, oč větší část energie uvoněné při zážehu paliva zmizí v podobě tepla pohlceného blokem motoru, o to menší energie se opře do pístů a vykoná kýženou práci. A protože dva válce o celkovém objemu 900 ccm sousedí s menší „přestupnou“ plochou než tři nebo čtyři válce o stejném souhrnném objemu, je při současné prioritě co nejefektivnějšího využití paliva (snižování spotřeby i emisí) nasazení dvouválce u téměř litrového motoru logické. Na okraj dodejme, že z termodynamického hlediska je za ideál považován objem válce přibližně 500 ccm, moc velké odchylky směrem nahoru nebo dolů jdou už vždy na úkor něčeho. Fiat slibuje, že dvouválec bude až o 30% úspornější než čtyřválcový motor s podobným výkonem...

Fiatův nový dvouválec 0,9 Twin-Air bude k dispozici v atmosférickém i přeplňovaném provedení. To první bude mít výkon 48 kW, verze s turbodmychadlem budou dokonce dvě- s výkonem 63 a 77 kW.


V Ženevě výrobce představil zatím jen tu prostřední verzi s výkonem 63 kW. Ve Fiatu 500, kam bude instalován jako první, bude dosahovat kombinované spotřeby 3,96 l/100 km, čemuž odpovídá hladina emisí CO2 95 g/km. Mezi sériovými benzínovými motory je to rekordně nízká hodnota.

Dvouválec využívá přelomového elektrohydraulického ovládání sacích ventilů MultiAir, které dokáže změnit průběh otevírání ventilu nezávisle na tvaru vačky, která tento poměrně komplikovaný mechanismus pohání. Jde momentálně o technicky nejdokonalejší a zároveň energeticky nejméně náročný systém variabilního časování a zdvihu ventilů, byť zatím jen sacích.

Zejména obě přeplňované verze se údajně budou moci chlubit velmi příznivým průběhem točivého momentu, byť jeho přesná hodnota zatím ještě není známa. Samozřejmostí je přímé vstřikování benzínu. Kromě kasických benzínových verzí se počítá i s verzí spalující zemní plyn (CNG). Vibrace dvouválce by měl z velké části odstranit vyvažovací hřídel, charakteristický zvuk pak lze brát i jako avantgardu, či nostalgickou vzpomínku na původní „pravou“ pětistovku z konce padesátých let.

Kompaktní rozměry a překvapivý výkon jej přímo předurčují k instalaci do budoucích hybridních modelů koncernu Fiat. Dvouválce Twin-Air se budou vyrábět v polském Bielsko Biala, odkud až do roku 2000 vyjížděl legendární (a taktéž dvouválcový) „Maluch“ Fiat 126p.
Kromě Fiatu 500 se Twin-Air objeví i pod kapotou budoucího Fiatu Panda a Lancie Ypsilon, jejichž start je plánován na příští rok.

Marek Oborník, foto archiv

Vyhledat vozidla v inzerci: Fiat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon Fotografie k článku Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy