Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase

vloženo

Po čtyřech letech života se úspěšné Grande Punto podrobilo modernizaci. Ta obsahuje lehký facelift, nové benzínové motory MultiAir s revolučním ovládáním ventilů, diesely plnící Euro5, systém Start&Stop a kupodivu i nové jméno: Punto Evo. Starší Grande Punto ovšem nekončí, jeho produkce bude pokračovat dál. Nahradí totiž vysloužilé Punto Classic a bude pokračovat v jeho roli levnějšího a jednoduššího „předskokana“ nového Eva.

Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase

Po optické stránce se nové Punto Evo od svého předchůdce liší hlavně novými nárazníky a nově stylizovaným logem na chromové liště. Narozdíl od předchůdce tak zepředu nepůsobí jen jako parodie na Maserati, ale objevila se i špetka vlastního charizmatu a dle našeho mínění vůz designově vyzrál. Soudě dle prvních ohlasů z autosalonu, většina publika to také tak vnímala...

Hlavní podstatu modernizace ovšem tvoří technické novinky. Především jde o revoluční technologii ovládání ventilů MultiAir, která je použita u dvou benzínových čtrnáctistovek se stejnojmenným doplňkovým označením. Ty mají výkon 77 kW v atmosférické verzi a 99 kW v přeplňované. MultiAir odstraňuje přímou mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a ventilem. Namísto ní používá k ovládání ventilů (zatím jenom sacích) poměrně složitý elektrohydraulický systém, schopný měnit časování, zdvih i samotnou křivku průběhu otevírání ventilu nezávisle na tvaru vačky, která tento mechanismus svými pulsy pohání.


Princip funkce je tak složitý, že by jeho detailní vysvětlování zabralo celý prostor věnovaný tomuto autu, a bez názorné grafické pomoci by to stejně ani nikam nevedlo. Proto raději uveďme jen výhody tohoto řešení, které zákazníka beztak zajímají nejvíc: Fiat uvádí zvýšení výkonu o 10 %, točivého momentu o 15 %, snížení spotřeby o 10 % a snížení emisí NOx až o 60 %. To jsou velmi zajímavá čísla a jestli praxe potvrdí i slibovanou spolehlivost, bude mít před sebou MultiAir skvělou budoucnost.

Zájemcům o alternativní paliva jsou určeny upravené jednodušší čtrnáctistovky: ta s označením Natural Power je uzpůsobena pro spalování zemního plynu (nádrž na plyn ubírá 23 litrů z objemu zavazadelníku) a její řidič bude muset proti provozu na benzín musí oželit nějaký ten kW. Druhá verze s doplňkovým označením LPG je sama o sobě dostatečně výmluvná. Také standardní jednoduchá benzínová čtrnáctistovka bez technologie MultiAir je schopna splnit připravovanou emisní normu Euro5, musí však být vybavena systémem Start&Stop (je standardní pro oba motory s MultiAir) pro snížení spotřeby a emisí v městském cyklu. Také může být spojena s příplatkovou robotizovanou převodovkou Dualogic. Paradoxem je, že vůbec nejúspornějším benzínovým motorem nového punta je ten nejvýkonnější- 1,4 MultiAir Turbo s 99 kW. Dle údajů výrobce v průměru spotřebuje pouze 5,6 litru na 100 km a přitom je schopen vůz rozjet až na 205 km/h a akcelerovat z 0- 100 km/h za 8,5 s!

Naftové třináctistovky MultiJet mají ve verzích splňujících emisní limity Euro5 také systém Start&Stop, kromě něj ale ještě filtr pevných částic a modernější generaci vstřikování MultiJet II (nic z toho souběžně vyráběné verze pro méně přísné Euro4 nemají). MultiJet II. přináší vstřikovací tlak až 1600 barů a preciznější dávkování paliva díky nově řešeným vstřikovačům. Verze s 55 kW mají turbo s pevnou geometrií, silnější s 66 kW (jen Euro 4) a 70 kW používají variabilní geometrii. Právě nejsilnější z nich překvapuje hodnotou točivého momentu 200 N.m už při 1500/min, čímž se před deseti lety chlubil první Common- Rail 1,9 JTD ve Fiatu Bravo/ Brava... Nejsilnějším dieselem v nabídce se stává 1,6 MultiJet s výkonem 88 kW a s (vzhledem k objemu) nevídaným točivým momentem 320 N.m. Díky filtru DPF i on vyhověl normě Euro 5, musí si však ještě vystačit s předchozí generací vstřikování MultiJet.

Interiér Punta Evo byl přepracován ve stylu připomínajícím větší Bravo. Snahu o co nejšetrnější jízdu s minimální spotřebou se snaží v řidiči probudit nová funkce eco:Drive, která je rozšířením propracovaného palubního informačního systému Blue&Me. Data o spotřebě a převažujícím jízdním stylu se ukládají na externí USB paměť a pak je třeba lze ve volné chvíli zveřejnit na webu výrobce v sekci eco:Ville, kde je další uživatelé mohou podrobit hluboké analýze... Uvedení modernizovaného punta na český trh lze očekávat každým dnem, přesné ceny toho času ještě nebyly zveřejněny.

Nejdůležitější údaje:

1,2 8V: 1242 ccm, 48 kW při 5500/min., 102 N.m. při 3000/min., 155 km/h, 0-100 km/h za 14,5 s., spotřeba 5,7 l/100 km.
1,4 8V: 1368 ccm, 57 kW při 6000/min., 115 N.m. při 3250/min., 165 km/h, 0-100 za 13,2 s., spotřeba 5,7 (5,4 s robot. převodovkou) l/100 km.
1,4 8V Natural Power (benzín/CNG): 1368 ccm, 57 kW při 6000/min., 115 N.m. při 3000/min., 162 km/h, 0-100 za 14,9 s., spotřeba 6,3 l/100 km. Při provozu na zemní plyn: 51 kW při 6000/min., 104 N.m. při 3000/min., 156 km/h, 0-100 za 16,2 s., spotřeba 4,2 kg/100 km.
1,4 8V LPG: 1368 ccm, 57 kW při 6000/min., 115 N.m. při 3000/min., 165 km/h, 0-100 za 13,2 s., spotřeba 7,4 l/100 km.
1.4 16V MultiAir: 1368 ccm, 77 kW při 6500/min., 130 N.m. při 4000/min., 185 km/h, 0-100 km/h za 10,8 s., spotřeba 5,7 l/100 km.
1,4 16V MultiAir Turbo: 1368 ccm, 99 kW při 5000/min., 206 N.m. při 1750/min., 205 km/h, 0-100 za 8,5 s., spotřeba 5,6 l/100 km.

1,3 16V MultiJet 75 (Euro4): 1248 ccm, 55 kW při 4000/min., 190 N.m. při 1750/min., 165 km/h, 0-100 km/h za 13,6 s., spotřeba 4,5 l/100 km.
1,3 16V MultiJet II. 75 (Euro5): 1248 ccm, 55 kW při 4000/min., 190 N.m. při 1750/min., 165 km/h, 0-100 km/h za 13,6 s., spotřeba 4,1 l/100 km.
1,3 16V MultiJet 90 (Euro4): 1248 ccm, 66 kW při 4000/min., 200 N.m. při 1750/min., 175 km/h, 0-100 km/h za 11,9 s., spotřeba 4,5 (4,4 s robot. převodovkou) l/100 km.
1,3 16V MultiJet II. 90 (Euro5): 1248 ccm, 70 kW při 4000/min., 200 N.m. při 1500/min., 178 km/h, 0-100 km/h za 11,7 s., spotřeba 4,2 (4,1 s robot. převodovkou) l/100 km.
1,6 16V MultiJet: 1598 ccm, 88 kW při 3750/min., 320 N.m. při 1750/min., 193 km/h, 0-100 za 9,6 s., spotřeba 4,5 l/100 km.


Marek Oborník, Foto Fiat Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Fiat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase Fotografie k článku Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase Fotografie k článku Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase Fotografie k článku Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase Fotografie k článku Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase Fotografie k článku Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase Fotografie k článku Fiat Punto Evo: Modernizace v poločase
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč