EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost

vloženo

Znáte to, nemáte dost peněz, ale potřebujete vůz. Najdete si proto cenově dostupnou ojetinu, která je stále v dobrém technickém stavu a podle všeho bude sloužit bez větších problémů ještě několik let. Vůz dokonce splňuje emisní normu EURO 1. Běžíte ho proto na úřad přihlásit. Tam Vás však přejde radost z dobré koupě. Od roku 2009 jste totiž nuceni při registraci zaplatit ekologickou daň, tzv. emisní poplatky.

EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost

Kdysi stačilo vybírat "desátky" a královská pokladna byla zaručeně plná. To však v moderní době nestačí a zejména motoristé jsou největší dojné krávy. Nejenže platíte daně z toho, co si vyděláte, ale také z toho, co si kupujete. U pohonných hmot je situace ještě horší (tam platíte rovnou dvě daně, spotřební a DPH). No nic naplat. Tak si řeknete, nebudu jezdit novým autem, sáhnu po ojetině, která mi poskytne téměř stejnou službu. Vybírat je z čeho. Při koupi je však počítat s dalším poplatkem (přesněji emisním poplatkem neboli ekologickou daní), který stát vybírá 1.1.2009.


Poplatek na podporu sběru a likvidaci autovraků se vybírá na základě emisních norem jež plní spalovací motory. U vozidel neplnící žádnou emisní normu EURO je poplatek stanoven na 10.000 Kč. U vozidel plnící EURO 1 je nutné zaplatit 5.000 Kč, v případě EURO 2 pak 3.000 Kč. EURO 3, EURO 4  a vyšší jsou bez poplatku. Poplatek se platí pouze při prvním přihlášení vozu na nového majitele, přičemž výjimku mají držitelé průkazů ZTP, kteří jsou od poplatku osvobozeni (pokud na držitele průkazu ZTP auto přihlásíte, nic nemusíte hradit a to ani při následujícím převodu na další osobu, uhrazení poplatku lze takto zatím obejít).

Podle mě je výběr těchto "rádoby" ekologických poplatků zcela nesmyslný. Desetitisícový poplatek dělá nejstarší vozidla často neprodejnými, a tak si je majitelé raději nechávají a jezdí tak nadále hodně starými auty. Navíc panuje rozpor v porovnání s obdobnými poplatky vybíranými u elektrospotřebičů, kde platíte ekologický poplatek již při jejich pořízení. U nových automobilů však tento poplatek není. Ekologický poplatek tak platí až motoristé toužící po ojetině, kteří nedisponují dostatečnou kupní silou. Zde opět dochází k znevýhodňování zájemců o ojetý vůz a nesmyslnému ekologickému kolotoči. Je snad ekologičtější vyrobit nový vůz, než provozovat již vyrobenou deset let starou ojetinu? A to už nemluvím o samotných emisních normách EURO, které mají vypovídající hodnotu nanejvýš v laboratorních podmínkách a jsou v praxi zcela zcestné (automobilky ladí své nové modely vybavené zážehovými turbomotory jen na specifické laboratorní podmínky, kdy doopravy vypouštějí méně emisí, v praxi je však nový vůz často provozován v naprosto odlišných podmínkách a do ovzduší vypouští ještě více splodin než patnáct let stará ojetiny).

Poplatky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a žadatel o registraci vybraného vozidla do registru silničních vozidel ho platí na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností, přičemž po zaplacení tohoto poplatku je žadateli vystaven doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Poplatek se z jednoho vybraného vozidla platí pouze jednou, každý další opakovaný převod už zpoplatněn není.

Ekologická daň:

Pro určení emisní normy je nutné vždy nahlídnout do Technického průkazu motorového vozidla (druhá strana) a příslušný údaj porovnat s přiloženou tabulkou emisních předpisů EHK/OSN a směrnic EHS/ES.

Zážehové (benzin) motory
EURO 0, daň 10.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491

EURO 1, daň 5.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 91/441, 93/59, 94/12

EURO 2, daň 3.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 94/12(pouze os.voz.(M1)), 96/44, 96/69, 98/77

Vznětové (diesel) motory
EURO 0, daň 10.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491

EURO 1, daň 5.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 91/441, 93/59, 94/12

EURO 2, daň 3.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 94/12(pouze os.voz.(M1)), 96/44, 96/69, 98/77, 91/542/EHS-B, 96/1/ES-B

V praxi tak zaplatíte při první registraci například za Škodu Fabii z roku 2000 vybavenou benzínovou čtrnáctistovkou 3.000 Kč, stejně tak za Octavii 1.9 TDI 66 KW ze stejného roku, za Ford Mondeo z roku 1998 vybavené dvoulitrovým zážehovým motorem zaplatíte dokonce 5.000 Kč atd.


Petr Šikl

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.09.2018
Nissan uvádí na trh odolnější Navaru OFF-ROADER AT32
21.09.2018
Uhrančivý Peugeot 508 má české ceny
20.09.2018
Kia Sportage po modernizaci přijde minimálně na 514 980 Kč
17.09.2018
Test: Vstříc pohodě! Citroën Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDi 163
k
12.09.2018
Ušetřete při koupi nového auta, Peugeot i Toyota budou mít své dny
11.09.2018
Test ojetiny: Volvo S60 – lepší než myslíte
07.09.2018
BMW X2 M35i je tady, vrchol nabídky umí stovku za pět sekund
30.08.2018
Test ojetiny: Citroën C2 VTR a VTS – pro ty, co se nebojí
29.08.2018
Nová generace roadsteru BMW Z4 se představuje v edici M40i First Edition
28.08.2018
Fantastická Čtyřka! BMW 440i M Performance
28.08.2018
Nepostradatelné vybavení do garáže, které ušetří čas i námahu
27.08.2018
Test ojetiny: Opel Astra 1.4 Turbo (video)
24.08.2018
Třetí generace modelu Kia Ceed je tady, stojí od 379 980 Kč
23.08.2018
Test ojetiny: Renault Mégane II – špatná pověst sráží ceny
22.08.2018
Mitsubishi Space Star se dostává do Česka a nebude drahé
21.08.2018
Mladoboleslavská Škoda vyrobila milionté SUV
20.08.2018
BMW 330d M Sport Shadow Edition - Naděje žije!
17.08.2018
Mitsubishi Outlander PHEV prošel modernizací a je po všech stránkách lepší
15.08.2018
Volkswagen Grand California je revolučním kempingovým vozem s koupelnou
14.08.2018
Honda HR-V má po faceliftu a dostane nové motory