EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost

vloženo

Znáte to, nemáte dost peněz, ale potřebujete vůz. Najdete si proto cenově dostupnou ojetinu, která je stále v dobrém technickém stavu a podle všeho bude sloužit bez větších problémů ještě několik let. Vůz dokonce splňuje emisní normu EURO 1. Běžíte ho proto na úřad přihlásit. Tam Vás však přejde radost z dobré koupě. Od roku 2009 jste totiž nuceni při registraci zaplatit ekologickou daň, tzv. emisní poplatky.

EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost

Kdysi stačilo vybírat "desátky" a královská pokladna byla zaručeně plná. To však v moderní době nestačí a zejména motoristé jsou největší dojné krávy. Nejenže platíte daně z toho, co si vyděláte, ale také z toho, co si kupujete. U pohonných hmot je situace ještě horší (tam platíte rovnou dvě daně, spotřební a DPH). No nic naplat. Tak si řeknete, nebudu jezdit novým autem, sáhnu po ojetině, která mi poskytne téměř stejnou službu. Vybírat je z čeho. Při koupi je však počítat s dalším poplatkem (přesněji emisním poplatkem neboli ekologickou daní), který stát vybírá 1.1.2009.


Poplatek na podporu sběru a likvidaci autovraků se vybírá na základě emisních norem jež plní spalovací motory. U vozidel neplnící žádnou emisní normu EURO je poplatek stanoven na 10.000 Kč. U vozidel plnící EURO 1 je nutné zaplatit 5.000 Kč, v případě EURO 2 pak 3.000 Kč. EURO 3, EURO 4  a vyšší jsou bez poplatku. Poplatek se platí pouze při prvním přihlášení vozu na nového majitele, přičemž výjimku mají držitelé průkazů ZTP, kteří jsou od poplatku osvobozeni (pokud na držitele průkazu ZTP auto přihlásíte, nic nemusíte hradit a to ani při následujícím převodu na další osobu, uhrazení poplatku lze takto zatím obejít).

Podle mě je výběr těchto "rádoby" ekologických poplatků zcela nesmyslný. Desetitisícový poplatek dělá nejstarší vozidla často neprodejnými, a tak si je majitelé raději nechávají a jezdí tak nadále hodně starými auty. Navíc panuje rozpor v porovnání s obdobnými poplatky vybíranými u elektrospotřebičů, kde platíte ekologický poplatek již při jejich pořízení. U nových automobilů však tento poplatek není. Ekologický poplatek tak platí až motoristé toužící po ojetině, kteří nedisponují dostatečnou kupní silou. Zde opět dochází k znevýhodňování zájemců o ojetý vůz a nesmyslnému ekologickému kolotoči. Je snad ekologičtější vyrobit nový vůz, než provozovat již vyrobenou deset let starou ojetinu? A to už nemluvím o samotných emisních normách EURO, které mají vypovídající hodnotu nanejvýš v laboratorních podmínkách a jsou v praxi zcela zcestné (automobilky ladí své nové modely vybavené zážehovými turbomotory jen na specifické laboratorní podmínky, kdy doopravy vypouštějí méně emisí, v praxi je však nový vůz často provozován v naprosto odlišných podmínkách a do ovzduší vypouští ještě více splodin než patnáct let stará ojetiny).

Poplatky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a žadatel o registraci vybraného vozidla do registru silničních vozidel ho platí na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností, přičemž po zaplacení tohoto poplatku je žadateli vystaven doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Poplatek se z jednoho vybraného vozidla platí pouze jednou, každý další opakovaný převod už zpoplatněn není.

Ekologická daň:

Pro určení emisní normy je nutné vždy nahlídnout do Technického průkazu motorového vozidla (druhá strana) a příslušný údaj porovnat s přiloženou tabulkou emisních předpisů EHK/OSN a směrnic EHS/ES.

Zážehové (benzin) motory
EURO 0, daň 10.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491

EURO 1, daň 5.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 91/441, 93/59, 94/12

EURO 2, daň 3.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 94/12(pouze os.voz.(M1)), 96/44, 96/69, 98/77

Vznětové (diesel) motory
EURO 0, daň 10.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491

EURO 1, daň 5.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 91/441, 93/59, 94/12

EURO 2, daň 3.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 94/12(pouze os.voz.(M1)), 96/44, 96/69, 98/77, 91/542/EHS-B, 96/1/ES-B

V praxi tak zaplatíte při první registraci například za Škodu Fabii z roku 2000 vybavenou benzínovou čtrnáctistovkou 3.000 Kč, stejně tak za Octavii 1.9 TDI 66 KW ze stejného roku, za Ford Mondeo z roku 1998 vybavené dvoulitrovým zážehovým motorem zaplatíte dokonce 5.000 Kč atd.


Petr Šikl

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.01.2018
Mercedes-AMG CLS 53 je mild hybrid, stovku umí za 4,5 sekundy
19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport