EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost

vloženo

Znáte to, nemáte dost peněz, ale potřebujete vůz. Najdete si proto cenově dostupnou ojetinu, která je stále v dobrém technickém stavu a podle všeho bude sloužit bez větších problémů ještě několik let. Vůz dokonce splňuje emisní normu EURO 1. Běžíte ho proto na úřad přihlásit. Tam Vás však přejde radost z dobré koupě. Od roku 2009 jste totiž nuceni při registraci zaplatit ekologickou daň, tzv. emisní poplatky.

EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost

Kdysi stačilo vybírat "desátky" a královská pokladna byla zaručeně plná. To však v moderní době nestačí a zejména motoristé jsou největší dojné krávy. Nejenže platíte daně z toho, co si vyděláte, ale také z toho, co si kupujete. U pohonných hmot je situace ještě horší (tam platíte rovnou dvě daně, spotřební a DPH). No nic naplat. Tak si řeknete, nebudu jezdit novým autem, sáhnu po ojetině, která mi poskytne téměř stejnou službu. Vybírat je z čeho. Při koupi je však počítat s dalším poplatkem (přesněji emisním poplatkem neboli ekologickou daní), který stát vybírá 1.1.2009.

Poplatek na podporu sběru a likvidaci autovraků se vybírá na základě emisních norem jež plní spalovací motory. U vozidel neplnící žádnou emisní normu EURO je poplatek stanoven na 10.000 Kč. U vozidel plnící EURO 1 je nutné zaplatit 5.000 Kč, v případě EURO 2 pak 3.000 Kč. EURO 3, EURO 4  a vyšší jsou bez poplatku. Poplatek se platí pouze při prvním přihlášení vozu na nového majitele, přičemž výjimku mají držitelé průkazů ZTP, kteří jsou od poplatku osvobozeni (pokud na držitele průkazu ZTP auto přihlásíte, nic nemusíte hradit a to ani při následujícím převodu na další osobu, uhrazení poplatku lze takto zatím obejít).

Podle mě je výběr těchto "rádoby" ekologických poplatků zcela nesmyslný. Desetitisícový poplatek dělá nejstarší vozidla často neprodejnými, a tak si je majitelé raději nechávají a jezdí tak nadále hodně starými auty. Navíc panuje rozpor v porovnání s obdobnými poplatky vybíranými u elektrospotřebičů, kde platíte ekologický poplatek již při jejich pořízení. U nových automobilů však tento poplatek není. Ekologický poplatek tak platí až motoristé toužící po ojetině, kteří nedisponují dostatečnou kupní silou. Zde opět dochází k znevýhodňování zájemců o ojetý vůz a nesmyslnému ekologickému kolotoči. Je snad ekologičtější vyrobit nový vůz, než provozovat již vyrobenou deset let starou ojetinu? A to už nemluvím o samotných emisních normách EURO, které mají vypovídající hodnotu nanejvýš v laboratorních podmínkách a jsou v praxi zcela zcestné (automobilky ladí své nové modely vybavené zážehovými turbomotory jen na specifické laboratorní podmínky, kdy doopravy vypouštějí méně emisí, v praxi je však nový vůz často provozován v naprosto odlišných podmínkách a do ovzduší vypouští ještě více splodin než patnáct let stará ojetiny).

Poplatky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a žadatel o registraci vybraného vozidla do registru silničních vozidel ho platí na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností, přičemž po zaplacení tohoto poplatku je žadateli vystaven doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Poplatek se z jednoho vybraného vozidla platí pouze jednou, každý další opakovaný převod už zpoplatněn není.

Ekologická daň:

Pro určení emisní normy je nutné vždy nahlídnout do Technického průkazu motorového vozidla (druhá strana) a příslušný údaj porovnat s přiloženou tabulkou emisních předpisů EHK/OSN a směrnic EHS/ES.

Zážehové (benzin) motory
EURO 0, daň 10.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491

EURO 1, daň 5.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 91/441, 93/59, 94/12

EURO 2, daň 3.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 94/12(pouze os.voz.(M1)), 96/44, 96/69, 98/77

Vznětové (diesel) motory
EURO 0, daň 10.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491

EURO 1, daň 5.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 91/441, 93/59, 94/12

EURO 2, daň 3.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 94/12(pouze os.voz.(M1)), 96/44, 96/69, 98/77, 91/542/EHS-B, 96/1/ES-B

V praxi tak zaplatíte při první registraci například za Škodu Fabii z roku 2000 vybavenou benzínovou čtrnáctistovkou 3.000 Kč, stejně tak za Octavii 1.9 TDI 66 KW ze stejného roku, za Ford Mondeo z roku 1998 vybavené dvoulitrovým zážehovým motorem zaplatíte dokonce 5.000 Kč atd.


Petr Šikl

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem