EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost

vloženo

Znáte to, nemáte dost peněz, ale potřebujete vůz. Najdete si proto cenově dostupnou ojetinu, která je stále v dobrém technickém stavu a podle všeho bude sloužit bez větších problémů ještě několik let. Vůz dokonce splňuje emisní normu EURO 1. Běžíte ho proto na úřad přihlásit. Tam Vás však přejde radost z dobré koupě. Od roku 2009 jste totiž nuceni při registraci zaplatit ekologickou daň, tzv. emisní poplatky.

EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost EKO poplatek při koupi ojetiny je hloupost

Kdysi stačilo vybírat "desátky" a královská pokladna byla zaručeně plná. To však v moderní době nestačí a zejména motoristé jsou největší dojné krávy. Nejenže platíte daně z toho, co si vyděláte, ale také z toho, co si kupujete. U pohonných hmot je situace ještě horší (tam platíte rovnou dvě daně, spotřební a DPH). No nic naplat. Tak si řeknete, nebudu jezdit novým autem, sáhnu po ojetině, která mi poskytne téměř stejnou službu. Vybírat je z čeho. Při koupi je však počítat s dalším poplatkem (přesněji emisním poplatkem neboli ekologickou daní), který stát vybírá 1.1.2009.


Poplatek na podporu sběru a likvidaci autovraků se vybírá na základě emisních norem jež plní spalovací motory. U vozidel neplnící žádnou emisní normu EURO je poplatek stanoven na 10.000 Kč. U vozidel plnící EURO 1 je nutné zaplatit 5.000 Kč, v případě EURO 2 pak 3.000 Kč. EURO 3, EURO 4  a vyšší jsou bez poplatku. Poplatek se platí pouze při prvním přihlášení vozu na nového majitele, přičemž výjimku mají držitelé průkazů ZTP, kteří jsou od poplatku osvobozeni (pokud na držitele průkazu ZTP auto přihlásíte, nic nemusíte hradit a to ani při následujícím převodu na další osobu, uhrazení poplatku lze takto zatím obejít).

Podle mě je výběr těchto "rádoby" ekologických poplatků zcela nesmyslný. Desetitisícový poplatek dělá nejstarší vozidla často neprodejnými, a tak si je majitelé raději nechávají a jezdí tak nadále hodně starými auty. Navíc panuje rozpor v porovnání s obdobnými poplatky vybíranými u elektrospotřebičů, kde platíte ekologický poplatek již při jejich pořízení. U nových automobilů však tento poplatek není. Ekologický poplatek tak platí až motoristé toužící po ojetině, kteří nedisponují dostatečnou kupní silou. Zde opět dochází k znevýhodňování zájemců o ojetý vůz a nesmyslnému ekologickému kolotoči. Je snad ekologičtější vyrobit nový vůz, než provozovat již vyrobenou deset let starou ojetinu? A to už nemluvím o samotných emisních normách EURO, které mají vypovídající hodnotu nanejvýš v laboratorních podmínkách a jsou v praxi zcela zcestné (automobilky ladí své nové modely vybavené zážehovými turbomotory jen na specifické laboratorní podmínky, kdy doopravy vypouštějí méně emisí, v praxi je však nový vůz často provozován v naprosto odlišných podmínkách a do ovzduší vypouští ještě více splodin než patnáct let stará ojetiny).

Poplatky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a žadatel o registraci vybraného vozidla do registru silničních vozidel ho platí na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností, přičemž po zaplacení tohoto poplatku je žadateli vystaven doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Poplatek se z jednoho vybraného vozidla platí pouze jednou, každý další opakovaný převod už zpoplatněn není.

Ekologická daň:

Pro určení emisní normy je nutné vždy nahlídnout do Technického průkazu motorového vozidla (druhá strana) a příslušný údaj porovnat s přiloženou tabulkou emisních předpisů EHK/OSN a směrnic EHS/ES.

Zážehové (benzin) motory
EURO 0, daň 10.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491

EURO 1, daň 5.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 91/441, 93/59, 94/12

EURO 2, daň 3.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 94/12(pouze os.voz.(M1)), 96/44, 96/69, 98/77

Vznětové (diesel) motory
EURO 0, daň 10.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491

EURO 1, daň 5.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 91/441, 93/59, 94/12

EURO 2, daň 3.000 Kč
v kolonce EHS/ES (nebo EU.č) velkého TP je: 94/12(pouze os.voz.(M1)), 96/44, 96/69, 98/77, 91/542/EHS-B, 96/1/ES-B

V praxi tak zaplatíte při první registraci například za Škodu Fabii z roku 2000 vybavenou benzínovou čtrnáctistovkou 3.000 Kč, stejně tak za Octavii 1.9 TDI 66 KW ze stejného roku, za Ford Mondeo z roku 1998 vybavené dvoulitrovým zážehovým motorem zaplatíte dokonce 5.000 Kč atd.


Petr Šikl

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě
13.04.2017
Jeep Grand Cherokee Trackhawk - znáte rychlejší SUV?
12.04.2017
Test: Subaru WRX STi Sport - sedan, co má koule
12.04.2017
Modernizovaná Škoda Rapid zlevnila a má motor 1.0 TSI
11.04.2017
Suzuki Vitara v edici SE je lidové SUV s bohatou výbavou
10.04.2017
Opel Crossland X se slevou 50 tisíc přijde na 309 900 Kč
09.04.2017
Honda Civic Sedan jde do prodeje, půl milionu nestačí
08.04.2017
Mercedes-AMG GLC 63 - zadupávač konkurenčních SUV
07.04.2017
Známe ceny nové generace Seatu Ibiza