Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ

vloženo

Jaguar dnes představil nově vyvinutý třílitrový šestiválcový motor s kompresorem a pohon všech kol pro modely Jaguar XF a XJ. Od modelového roku 2013 bude stávající pětilitrový osmiválcový sací motor nahrazen právě třílitrovým šestiválcovým motorem s kompresorem.

Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ

Oba motory mají společné technologie jako přímé vstřikování benzinu, proměnlivé časování ventilů a hliníkovou konstrukci. Šestiválcový motor díky kompresoru získává specifický výkon 113,5 litru na litr. K dosažení tohoto výkonu došlo kalibrací elektronického můstku pro kompresor a škrtící klapku. Výsledkem tak je vyšší plnící tlak bez nárůstu emisí.


Existují dvě varianty šestiválcového motoru. První varianta s 250 kW (340 koní) a točivým momentem 450 Nm. Druhou variantou je motor o výkonu 279 kW (380 koní) a točivém momentu 460 Nm, který je určen především pro Jaguar F-TYPE. Jeho specifický výkon je 127 koní na litr objemu válců, což je nejvyšší hodnota specifického výkonu v nabídce motorů Jaguaru.

Třílitrový šestiválcový motor je řízen čtyřmi váčkovými hřídelemi a má stejnou celohliníkovou konstrukci jako osmiválcový motor. Tuhý a lehký hliníkový blok se zalitými ocelovými válci a křížovými ložiskovými pánvemi snižuje hluk chodu motoru a vibrace na absolutní minimum. Hlavice válců mají čtyři ventily na jeden válec a jsou zhotoveny z recyklovatelného hliníku.

Proměnlivé časování ventilů reaguje třikrát rychleji než u předchozí verze. Z předností proměnlivého časování ventilů DICVT těží i šestiválcový motor. Vačkové hřídele nejsou řízeny tlakem oleje, ale pozitivním a negativním točivým momentem, který vzniká při otvírání a zavírání sacích a výfukových ventilů. Nové jednotky DIVCT reagují rychlostí až 150 stupňů za sekundu, tedy třikrát rychleji než u dříve používaných pohonných jednotek.

Dalším klíčovým komponentem je centrální přímé vícebodové vstřikování SGDI. Do válců vstřikuje palivo tlakem až 150 barů. Poloha trysek umožňuje přesné vstřikování paliva do středu spalovací komory. Cílené vícebodové vstřikování paliva vytváří během rozehřívací fáze motoru o 50 % více spalného tepla. Chladící účinek přímého vstřikování a optimálně umístěné zážehové svíčky umožňují zároveň vyšší kompresní poměr 10,5:1, tím pádem je motor úspornější.

Ve véčku nového motoru byl umístěn kompresor Twin Vortex (TVS) nejnovější generace. Mechanický kompresor Roots je kompaktnější než jeho protějšek v osmiválcovém motoru. K tomu se připojuje chladič stlačovaného vzduchu na bázi vody, který jej ochlazuje při maximální účinnosti a využití síly. Novinkou třílitrového šestiválce je nový systém na řízení motoru od společnosti Bosch. V porovnání s minulou verzí ovládá řízení plnícího tlaku o 20 % efektněji. Díky dvěma vyrovnávacím závažím připevněným na koncích klikové hřídele a rotujícím proti sobě dosahuje Jaguar výsledků na úrovni osmiválce. Osmistupňový automat, který je do modelů dodáván, v kombinovaném jízdním cyklu snižuje spotřebu až o 7 %.

Pohon všech kol
Oba modely, Jaguar XF a XJ s pohonem všech kol, disponují stejnou jízdní dynamikou jako jejich sesterské modely s náhonem na zadní kola. Cílem při vývoji nového systému pohonu všech kol bylo zajistit stejný jízdní komfort a agilitu vozů. Systém pohonu všech kol na suché vozovce převádí celkový točivý moment směrem k zadní nápravě. To mimo jiné oproti permanentnímu pohonu všech kol zajišťuje i zvýšení účinnosti. Jen při rozjíždění do 10 km/h se točivý moment převádí také na přední kola, aby bylo zaručeno plynulé zrychlení z místa. Zároveň senzory neustále kontrolují hodnoty adheze, přenos pohybu volantu a pozici plynového pedálu. To slouží k tomu, aby se v případě, že dojde k náznakům prokluzu, se rychle přesunula síla přes lamelovou spojku umístěnou v rozvodovce na přední nápravu. Kontrolní algoritmy aktivního pohonu všech kol u Jaguaru jsou nastaveny tak, aby nezasáhly až v situaci, kdy dojde k prokluzu, ale aby rozpoznaly nižší stupně adheze v samém počátku. Proto se v potenciálně nestabilní situaci točivý moment preventivně přesune dopředu.

Díky propojení s Jaguar Drive Control je na výběr ze tří režimů jízdy: Normal, Dynamic a Winter. V zimním módu Winter je systém dopředu varován před možnými ztrátami trakce, rozvodovka tudíž vybírá v rámci tohoto režimu rozdělení sil v poměru 30:70. Pokud to vyžadují okolní podmínky, lze přidělit přední nápravě až 50 % točivého momentu. Díky propojení s dynamickou kontrolou stability (DCS) a ABS lze v případě potřeby navíc cíleně brzdit jednotlivá kola a dosáhnout různého rozdělení točivého momentu mezi koly nápravy.  V režimu Dynamic se reakce plynového pedálu zostřují. Převodovka rychleji podřazuje a vytáčí jednotlivé stupně až do červeného pole. Zároveň jsou u modelů vybavených systémem Adaptive Dynamics nastaveny tvrdší tlumiče, což snižuje boční náklony v zatáčkách a zpřesňuje ovládání.

Systém pohonu všech kol si vyžádal částečnou přestavbu přední části vozu. Bylo nutné modifikovat skříň osmistupňové převodovky, aby se dala připevnit rozvodovka včetně integrované aktivní spojky. Lamelová spojka vede podle potřeby točivý moment na přední kloubovou hřídel, přední hnací hřídele a na diferenciál přední nápravy. Přesné rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu určuje kontrolní modul rozvodovky (TCCM), který neustále dohlíží na třecí hodnoty s vozovkou a pokyny udělované řidičem (úhel natočení volantu, pozice plynového pedálu) a vyhodnocuje je.

Další změnou prošel přední pomocný rám a zadní kloubová hřídel. Nově byl zhotoven příčník, zapouzdřené úchyty, uložení motoru a výfukové potrubí. Příkladem využití prostoru jsou hnací hřídele tažené olejovou vanou motoru, díky čemuž je těžiště dole a konstrukce motoru nízká. Modely Jaguaru XF a XJ s pohonem všech kol získaly nový spodek motoru s tepelným krytem a byl odhlučněn tunel hnací hřídele. Změnu také zaznamenaly vysokotlaké hadice posilovače řízení, tlumiče a pružiny včetně příčných stabilizátorů na přední nápravě a tlumiče a pružiny na zadní nápravě.

Luxusní modely Jaguaru XF a XJ s automatickou převodovkou a třílitrovým přeplňovaným šestiválcem lze již objednat u všech dealerů společnosti Jaguar Land Rover. Objednané vozy budou zákazníkům dodány na přelomu roku 2012/2013.

Pořizovací ceny:
Jaguar XF 3,0 V6 S/C 1.358.040,- Kč
Jaguar XJ 3,0 V6 S/C SWB 2.221.200,- Kč (krátký rozvor)
Jaguar XJ 3,0 V6 S/C LWB 2.324.160,- Kč (dlouhý rozvor)

Jaguar XF AWD 3,0 V6 S/C 1.435.560,- Kč
Jaguar XJ AWD 3,0 V6 S/C SWB 2.343.120,- Kč (krátký rozvor)
Jaguar XJ AWD 3,0 V6 S/C LWB 2.447.280,- Kč (dlouhý rozvor)

Grayling/Jaguar

Vyhledat vozidla v inzerci: Jaguar

Fotografie k článku

Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.08.2017
Bude takto vypadat nové BMW Z4? Koncept je dost dobrý
17.08.2017
Honda Civic dostane konečně diesel, ale až od března
16.08.2017
Test: Nissan Micra - roste jako z vody a ohromí interiérem
14.08.2017
Honda Jazz má po faceliftu - dostal patnáctistovku a novou výbavu
10.08.2017
Test: Mazda 6 Wagon - benzínový dvoulitr s manuálem překvapil
09.08.2017
Češi se mohou radovat, do prodeje jde Kia Sportage ve výbavě Cool
08.08.2017
Nový Rolls-Royce Phantom bude nejlepším autem světa
07.08.2017
Mitsubishi Pajero Expedition - cestou necestou
01.08.2017
Toyota Yaris GRMN má českou cenu - je dražší než GT86
31.07.2017
Test ojetiny: Mitsubishi Colt - ďábelský prcek
28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob