Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ

vloženo

Jaguar dnes představil nově vyvinutý třílitrový šestiválcový motor s kompresorem a pohon všech kol pro modely Jaguar XF a XJ. Od modelového roku 2013 bude stávající pětilitrový osmiválcový sací motor nahrazen právě třílitrovým šestiválcovým motorem s kompresorem.

Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ

Oba motory mají společné technologie jako přímé vstřikování benzinu, proměnlivé časování ventilů a hliníkovou konstrukci. Šestiválcový motor díky kompresoru získává specifický výkon 113,5 litru na litr. K dosažení tohoto výkonu došlo kalibrací elektronického můstku pro kompresor a škrtící klapku. Výsledkem tak je vyšší plnící tlak bez nárůstu emisí.


Existují dvě varianty šestiválcového motoru. První varianta s 250 kW (340 koní) a točivým momentem 450 Nm. Druhou variantou je motor o výkonu 279 kW (380 koní) a točivém momentu 460 Nm, který je určen především pro Jaguar F-TYPE. Jeho specifický výkon je 127 koní na litr objemu válců, což je nejvyšší hodnota specifického výkonu v nabídce motorů Jaguaru.

Třílitrový šestiválcový motor je řízen čtyřmi váčkovými hřídelemi a má stejnou celohliníkovou konstrukci jako osmiválcový motor. Tuhý a lehký hliníkový blok se zalitými ocelovými válci a křížovými ložiskovými pánvemi snižuje hluk chodu motoru a vibrace na absolutní minimum. Hlavice válců mají čtyři ventily na jeden válec a jsou zhotoveny z recyklovatelného hliníku.

Proměnlivé časování ventilů reaguje třikrát rychleji než u předchozí verze. Z předností proměnlivého časování ventilů DICVT těží i šestiválcový motor. Vačkové hřídele nejsou řízeny tlakem oleje, ale pozitivním a negativním točivým momentem, který vzniká při otvírání a zavírání sacích a výfukových ventilů. Nové jednotky DIVCT reagují rychlostí až 150 stupňů za sekundu, tedy třikrát rychleji než u dříve používaných pohonných jednotek.

Dalším klíčovým komponentem je centrální přímé vícebodové vstřikování SGDI. Do válců vstřikuje palivo tlakem až 150 barů. Poloha trysek umožňuje přesné vstřikování paliva do středu spalovací komory. Cílené vícebodové vstřikování paliva vytváří během rozehřívací fáze motoru o 50 % více spalného tepla. Chladící účinek přímého vstřikování a optimálně umístěné zážehové svíčky umožňují zároveň vyšší kompresní poměr 10,5:1, tím pádem je motor úspornější.

Ve véčku nového motoru byl umístěn kompresor Twin Vortex (TVS) nejnovější generace. Mechanický kompresor Roots je kompaktnější než jeho protějšek v osmiválcovém motoru. K tomu se připojuje chladič stlačovaného vzduchu na bázi vody, který jej ochlazuje při maximální účinnosti a využití síly. Novinkou třílitrového šestiválce je nový systém na řízení motoru od společnosti Bosch. V porovnání s minulou verzí ovládá řízení plnícího tlaku o 20 % efektněji. Díky dvěma vyrovnávacím závažím připevněným na koncích klikové hřídele a rotujícím proti sobě dosahuje Jaguar výsledků na úrovni osmiválce. Osmistupňový automat, který je do modelů dodáván, v kombinovaném jízdním cyklu snižuje spotřebu až o 7 %.

Pohon všech kol
Oba modely, Jaguar XF a XJ s pohonem všech kol, disponují stejnou jízdní dynamikou jako jejich sesterské modely s náhonem na zadní kola. Cílem při vývoji nového systému pohonu všech kol bylo zajistit stejný jízdní komfort a agilitu vozů. Systém pohonu všech kol na suché vozovce převádí celkový točivý moment směrem k zadní nápravě. To mimo jiné oproti permanentnímu pohonu všech kol zajišťuje i zvýšení účinnosti. Jen při rozjíždění do 10 km/h se točivý moment převádí také na přední kola, aby bylo zaručeno plynulé zrychlení z místa. Zároveň senzory neustále kontrolují hodnoty adheze, přenos pohybu volantu a pozici plynového pedálu. To slouží k tomu, aby se v případě, že dojde k náznakům prokluzu, se rychle přesunula síla přes lamelovou spojku umístěnou v rozvodovce na přední nápravu. Kontrolní algoritmy aktivního pohonu všech kol u Jaguaru jsou nastaveny tak, aby nezasáhly až v situaci, kdy dojde k prokluzu, ale aby rozpoznaly nižší stupně adheze v samém počátku. Proto se v potenciálně nestabilní situaci točivý moment preventivně přesune dopředu.

Díky propojení s Jaguar Drive Control je na výběr ze tří režimů jízdy: Normal, Dynamic a Winter. V zimním módu Winter je systém dopředu varován před možnými ztrátami trakce, rozvodovka tudíž vybírá v rámci tohoto režimu rozdělení sil v poměru 30:70. Pokud to vyžadují okolní podmínky, lze přidělit přední nápravě až 50 % točivého momentu. Díky propojení s dynamickou kontrolou stability (DCS) a ABS lze v případě potřeby navíc cíleně brzdit jednotlivá kola a dosáhnout různého rozdělení točivého momentu mezi koly nápravy.  V režimu Dynamic se reakce plynového pedálu zostřují. Převodovka rychleji podřazuje a vytáčí jednotlivé stupně až do červeného pole. Zároveň jsou u modelů vybavených systémem Adaptive Dynamics nastaveny tvrdší tlumiče, což snižuje boční náklony v zatáčkách a zpřesňuje ovládání.

Systém pohonu všech kol si vyžádal částečnou přestavbu přední části vozu. Bylo nutné modifikovat skříň osmistupňové převodovky, aby se dala připevnit rozvodovka včetně integrované aktivní spojky. Lamelová spojka vede podle potřeby točivý moment na přední kloubovou hřídel, přední hnací hřídele a na diferenciál přední nápravy. Přesné rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu určuje kontrolní modul rozvodovky (TCCM), který neustále dohlíží na třecí hodnoty s vozovkou a pokyny udělované řidičem (úhel natočení volantu, pozice plynového pedálu) a vyhodnocuje je.

Další změnou prošel přední pomocný rám a zadní kloubová hřídel. Nově byl zhotoven příčník, zapouzdřené úchyty, uložení motoru a výfukové potrubí. Příkladem využití prostoru jsou hnací hřídele tažené olejovou vanou motoru, díky čemuž je těžiště dole a konstrukce motoru nízká. Modely Jaguaru XF a XJ s pohonem všech kol získaly nový spodek motoru s tepelným krytem a byl odhlučněn tunel hnací hřídele. Změnu také zaznamenaly vysokotlaké hadice posilovače řízení, tlumiče a pružiny včetně příčných stabilizátorů na přední nápravě a tlumiče a pružiny na zadní nápravě.

Luxusní modely Jaguaru XF a XJ s automatickou převodovkou a třílitrovým přeplňovaným šestiválcem lze již objednat u všech dealerů společnosti Jaguar Land Rover. Objednané vozy budou zákazníkům dodány na přelomu roku 2012/2013.

Pořizovací ceny:
Jaguar XF 3,0 V6 S/C 1.358.040,- Kč
Jaguar XJ 3,0 V6 S/C SWB 2.221.200,- Kč (krátký rozvor)
Jaguar XJ 3,0 V6 S/C LWB 2.324.160,- Kč (dlouhý rozvor)

Jaguar XF AWD 3,0 V6 S/C 1.435.560,- Kč
Jaguar XJ AWD 3,0 V6 S/C SWB 2.343.120,- Kč (krátký rozvor)
Jaguar XJ AWD 3,0 V6 S/C LWB 2.447.280,- Kč (dlouhý rozvor)

Grayling/Jaguar

Vyhledat vozidla v inzerci: Jaguar

Fotografie k článku

Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu
23.10.2018
Seat Terraco je třetím SUV do party
23.10.2018
Škoda Fabia Combi Scoutline představena, oplastování není levné
22.10.2018
Nissan Qashqai dostal nový motor a dvouspojkovou převodovku
18.10.2018
Jaká auta jsou nejspolehlivější? Podle britů to jsou vozy z Japonska
17.10.2018
Luxusní BMW X7 představeno! Je obrovské a bude mít minimálně šestiválec
16.10.2018
Test ojetiny: Škoda Fabia – první generace láká cenou
15.10.2018
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala