Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ

vloženo

Jaguar dnes představil nově vyvinutý třílitrový šestiválcový motor s kompresorem a pohon všech kol pro modely Jaguar XF a XJ. Od modelového roku 2013 bude stávající pětilitrový osmiválcový sací motor nahrazen právě třílitrovým šestiválcovým motorem s kompresorem.

Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Oba motory mají společné technologie jako přímé vstřikování benzinu, proměnlivé časování ventilů a hliníkovou konstrukci. Šestiválcový motor díky kompresoru získává specifický výkon 113,5 litru na litr. K dosažení tohoto výkonu došlo kalibrací elektronického můstku pro kompresor a škrtící klapku. Výsledkem tak je vyšší plnící tlak bez nárůstu emisí.

Existují dvě varianty šestiválcového motoru. První varianta s 250 kW (340 koní) a točivým momentem 450 Nm. Druhou variantou je motor o výkonu 279 kW (380 koní) a točivém momentu 460 Nm, který je určen především pro Jaguar F-TYPE. Jeho specifický výkon je 127 koní na litr objemu válců, což je nejvyšší hodnota specifického výkonu v nabídce motorů Jaguaru.

Třílitrový šestiválcový motor je řízen čtyřmi váčkovými hřídelemi a má stejnou celohliníkovou konstrukci jako osmiválcový motor. Tuhý a lehký hliníkový blok se zalitými ocelovými válci a křížovými ložiskovými pánvemi snižuje hluk chodu motoru a vibrace na absolutní minimum. Hlavice válců mají čtyři ventily na jeden válec a jsou zhotoveny z recyklovatelného hliníku.

Proměnlivé časování ventilů reaguje třikrát rychleji než u předchozí verze. Z předností proměnlivého časování ventilů DICVT těží i šestiválcový motor. Vačkové hřídele nejsou řízeny tlakem oleje, ale pozitivním a negativním točivým momentem, který vzniká při otvírání a zavírání sacích a výfukových ventilů. Nové jednotky DIVCT reagují rychlostí až 150 stupňů za sekundu, tedy třikrát rychleji než u dříve používaných pohonných jednotek.

Dalším klíčovým komponentem je centrální přímé vícebodové vstřikování SGDI. Do válců vstřikuje palivo tlakem až 150 barů. Poloha trysek umožňuje přesné vstřikování paliva do středu spalovací komory. Cílené vícebodové vstřikování paliva vytváří během rozehřívací fáze motoru o 50 % více spalného tepla. Chladící účinek přímého vstřikování a optimálně umístěné zážehové svíčky umožňují zároveň vyšší kompresní poměr 10,5:1, tím pádem je motor úspornější.

Ve véčku nového motoru byl umístěn kompresor Twin Vortex (TVS) nejnovější generace. Mechanický kompresor Roots je kompaktnější než jeho protějšek v osmiválcovém motoru. K tomu se připojuje chladič stlačovaného vzduchu na bázi vody, který jej ochlazuje při maximální účinnosti a využití síly. Novinkou třílitrového šestiválce je nový systém na řízení motoru od společnosti Bosch. V porovnání s minulou verzí ovládá řízení plnícího tlaku o 20 % efektněji. Díky dvěma vyrovnávacím závažím připevněným na koncích klikové hřídele a rotujícím proti sobě dosahuje Jaguar výsledků na úrovni osmiválce. Osmistupňový automat, který je do modelů dodáván, v kombinovaném jízdním cyklu snižuje spotřebu až o 7 %.

Pohon všech kol
Oba modely, Jaguar XF a XJ s pohonem všech kol, disponují stejnou jízdní dynamikou jako jejich sesterské modely s náhonem na zadní kola. Cílem při vývoji nového systému pohonu všech kol bylo zajistit stejný jízdní komfort a agilitu vozů. Systém pohonu všech kol na suché vozovce převádí celkový točivý moment směrem k zadní nápravě. To mimo jiné oproti permanentnímu pohonu všech kol zajišťuje i zvýšení účinnosti. Jen při rozjíždění do 10 km/h se točivý moment převádí také na přední kola, aby bylo zaručeno plynulé zrychlení z místa. Zároveň senzory neustále kontrolují hodnoty adheze, přenos pohybu volantu a pozici plynového pedálu. To slouží k tomu, aby se v případě, že dojde k náznakům prokluzu, se rychle přesunula síla přes lamelovou spojku umístěnou v rozvodovce na přední nápravu. Kontrolní algoritmy aktivního pohonu všech kol u Jaguaru jsou nastaveny tak, aby nezasáhly až v situaci, kdy dojde k prokluzu, ale aby rozpoznaly nižší stupně adheze v samém počátku. Proto se v potenciálně nestabilní situaci točivý moment preventivně přesune dopředu.

Díky propojení s Jaguar Drive Control je na výběr ze tří režimů jízdy: Normal, Dynamic a Winter. V zimním módu Winter je systém dopředu varován před možnými ztrátami trakce, rozvodovka tudíž vybírá v rámci tohoto režimu rozdělení sil v poměru 30:70. Pokud to vyžadují okolní podmínky, lze přidělit přední nápravě až 50 % točivého momentu. Díky propojení s dynamickou kontrolou stability (DCS) a ABS lze v případě potřeby navíc cíleně brzdit jednotlivá kola a dosáhnout různého rozdělení točivého momentu mezi koly nápravy.  V režimu Dynamic se reakce plynového pedálu zostřují. Převodovka rychleji podřazuje a vytáčí jednotlivé stupně až do červeného pole. Zároveň jsou u modelů vybavených systémem Adaptive Dynamics nastaveny tvrdší tlumiče, což snižuje boční náklony v zatáčkách a zpřesňuje ovládání.

Systém pohonu všech kol si vyžádal částečnou přestavbu přední části vozu. Bylo nutné modifikovat skříň osmistupňové převodovky, aby se dala připevnit rozvodovka včetně integrované aktivní spojky. Lamelová spojka vede podle potřeby točivý moment na přední kloubovou hřídel, přední hnací hřídele a na diferenciál přední nápravy. Přesné rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu určuje kontrolní modul rozvodovky (TCCM), který neustále dohlíží na třecí hodnoty s vozovkou a pokyny udělované řidičem (úhel natočení volantu, pozice plynového pedálu) a vyhodnocuje je.

Další změnou prošel přední pomocný rám a zadní kloubová hřídel. Nově byl zhotoven příčník, zapouzdřené úchyty, uložení motoru a výfukové potrubí. Příkladem využití prostoru jsou hnací hřídele tažené olejovou vanou motoru, díky čemuž je těžiště dole a konstrukce motoru nízká. Modely Jaguaru XF a XJ s pohonem všech kol získaly nový spodek motoru s tepelným krytem a byl odhlučněn tunel hnací hřídele. Změnu také zaznamenaly vysokotlaké hadice posilovače řízení, tlumiče a pružiny včetně příčných stabilizátorů na přední nápravě a tlumiče a pružiny na zadní nápravě.

Luxusní modely Jaguaru XF a XJ s automatickou převodovkou a třílitrovým přeplňovaným šestiválcem lze již objednat u všech dealerů společnosti Jaguar Land Rover. Objednané vozy budou zákazníkům dodány na přelomu roku 2012/2013.

Pořizovací ceny:
Jaguar XF 3,0 V6 S/C 1.358.040,- Kč
Jaguar XJ 3,0 V6 S/C SWB 2.221.200,- Kč (krátký rozvor)
Jaguar XJ 3,0 V6 S/C LWB 2.324.160,- Kč (dlouhý rozvor)

Jaguar XF AWD 3,0 V6 S/C 1.435.560,- Kč
Jaguar XJ AWD 3,0 V6 S/C SWB 2.343.120,- Kč (krátký rozvor)
Jaguar XJ AWD 3,0 V6 S/C LWB 2.447.280,- Kč (dlouhý rozvor)

Grayling/Jaguar

Vyhledat vozidla v inzerci: Jaguar

Fotografie k článku

Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ Fotografie k článku Downsizing a pohon všech kol pro Jaguar XF a XJ
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem