Dokonalý sportovní stroj

vloženo

Audi se vrací k pětiválcovému motoru, který je po všech stránkách jedinečný. Audi TT RS se objeví u prodejců koncem léta a pod kapotou bude mít turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním benzinu, který dosahuje největšího výkonu 250 kW (340 k) a maximálního točivého momentu 450 N.m

Dokonalý sportovní stroj Dokonalý sportovní stroj

Kombinace tohoto motoru s pohonem všech kol quattro a pečlivě vyladěným podvozkem promění kompaktní kupé a roadstery Audi TT RS ve špičkové sportovní vozy.


Výkonné pětiválcové zážehové motory mají u Audi dlouhou tradici.Nejslavnějším je bezesporu přeplňovaný motor 2,1 litru z Audi quattro. Jeho první verze, představená v roce 1980, nabízela působivý výkon 147 kW (200 k).

A vozy Sport quattro z roku 1984, odvozené přímo ze soutěžních speciálů, dosahovaly monstrózních 225 kW (306 k). Po celých 25 let zněl dynamický recept na úspěch jednoduše: turbodmychadlo a quattro.

Audi sází na tento recept i nadále. Zcela nově zkonstruovaný pětiválec kombinuje turbodmychadlo s přímým vstřikováním benzinu FSI.

Výsledkem je největší výkon 250 kW (340 k) ze zdvihového objemu 2480 cm3, což odpovídá specifickému výkonu 100,8 kW (137,1 k) na litr. Rovněž výkonová hmotnost je díky extrémně lehké karoserii, vyrobené převážně z hliníku podle konceptu Audi Space Frame, vynikající. V případě Coupé, které váží pouhých 1450 kg, činí jen 4,3 kg/k. Roadster s hmotností 1510 kg a výkonovou hmotností 4,4 kg/k zaostává za Coupé jen nepatrně.

Audi TT RS Coupé vystřelí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, Roadster potřebuje jen o 0,1 s navíc. Oficiálně je největší rychlost omezena na 250 km/h, ale na přání může Audi zvýšit limit omezovače na 280 km/h. Ještě působivější je agresivní způsob, kterým motor reaguje na sešlápnutí pedálu plynu. Maximální točivý moment 450 N.m je totiž k dispozici od 1600 do 5300 min-1, takže TT RS dokáže předjíždět bez jakéhokoli projevu námahy. Při vytáčení motoru je ručička otáčkoměru přitahována takřka magickou silou k vysoko posazenému červenému poli a během tohoto procesu vydává motor klasický zvuk pětiválce zkomponovaný talentovanými motoráři značky Audi!

Pětiválcová jednotka TFSI je nekompromisním sportovním motorem, který vyniká kompaktní stavbou (délka motoru je jen 49 cm) a váží pouhých 183 kg.

Blok motoru je vyroben z odolné a lehké litiny s vermikulárním grafitem a také další komponenty jako hlava válců, písty a ojnice se vyznačují lehkou konstrukcí a velkou pevností. Navzdory extrémnímu výkonu si tento pětiválec řekne v průměru o 9,2 l/100 km ve verzi Coupé, resp. 9,5 l/100 km v Roadsteru.

Této působivé úrovně účinnosti bylo dosaženo mimo jiné variabilními klapkami v sacím potrubí, přímým vstřikováním common rail s maximálním tlakem 120 barů, relativně vysokým kompresním poměrem 10,0:1 a variabilním časováním sacích a výfukových ventilů.

Mohutná hnací síla se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím nové šestistupňové mechanické převodovky s obzvlášť krátkými dráhami řazení.

Hlavním stavebním kamenem pohonu všech kol quattro je před zadním diferenciálem uložená elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka, která dokáže během milisekund měnit rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Audi TT RS má díky pohonu quattro vynikající trakci, fascinující dynamiku a znamenitou stabilitu.

Podvozek nového Audi TT RS vychází ze skvělého základu méně výkonných modelů TT. U sportovního podvozku sníženého o 10 mm hraje klíčovou roli čtyřprvkové zavěšení zadních kol. Na přání se dodává adaptivní tlumení Audi magnetic ride, které dává řidiči možnost volit mezi režimy Comfort a Dynamic.

Činnost elektromechanického posilovače řízení je závislá na rychlosti jízdy.

Nejsportovnější verze modelové řady TT jezdí na osmnáctipalcových kolech obutých do pneumatik 245/45. Za nimi se ukrývají mohutné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 370 mm vpředu a 310 mm vzadu. Pro ještě rychlejší odvod tepla jsou přední brzdové kotouče děrované.

Nové Audi TT RS je možné objednávat u prodejců od května tohoto roku. S dodávkami prvních vozů zákazníkům se počítá na začátku září 2009.


Zdroj: audi.cz

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet