Dokonalý sportovní stroj

vloženo

Audi se vrací k pětiválcovému motoru, který je po všech stránkách jedinečný. Audi TT RS se objeví u prodejců koncem léta a pod kapotou bude mít turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním benzinu, který dosahuje největšího výkonu 250 kW (340 k) a maximálního točivého momentu 450 N.m

Dokonalý sportovní stroj Kombinace tohoto motoru s pohonem všech kol quattro a pečlivě vyladěným podvozkem promění kompaktní kupé a roadstery Audi TT RS ve špičkové sportovní vozy.

Výkonné pětiválcové zážehové motory mají u Audi dlouhou tradici.Nejslavnějším je bezesporu přeplňovaný motor 2,1 litru z Audi quattro. Jeho první verze, představená v roce 1980, nabízela působivý výkon 147 kW (200 k).

A vozy Sport quattro z roku 1984, odvozené přímo ze soutěžních speciálů, dosahovaly monstrózních 225 kW (306 k). Po celých 25 let zněl dynamický recept na úspěch jednoduše: turbodmychadlo a quattro.

Audi sází na tento recept i nadále. Zcela nově zkonstruovaný pětiválec kombinuje turbodmychadlo s přímým vstřikováním benzinu FSI.

Výsledkem je největší výkon 250 kW (340 k) ze zdvihového objemu 2480 cm3, což odpovídá specifickému výkonu 100,8 kW (137,1 k) na litr. Rovněž výkonová hmotnost je díky extrémně lehké karoserii, vyrobené převážně z hliníku podle konceptu Audi Space Frame, vynikající. V případě Coupé, které váží pouhých 1450 kg, činí jen 4,3 kg/k. Roadster s hmotností 1510 kg a výkonovou hmotností 4,4 kg/k zaostává za Coupé jen nepatrně.

Audi TT RS Coupé vystřelí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, Roadster potřebuje jen o 0,1 s navíc. Oficiálně je největší rychlost omezena na 250 km/h, ale na přání může Audi zvýšit limit omezovače na 280 km/h. Ještě působivější je agresivní způsob, kterým motor reaguje na sešlápnutí pedálu plynu. Maximální točivý moment 450 N.m je totiž k dispozici od 1600 do 5300 min-1, takže TT RS dokáže předjíždět bez jakéhokoli projevu námahy. Při vytáčení motoru je ručička otáčkoměru přitahována takřka magickou silou k vysoko posazenému červenému poli a během tohoto procesu vydává motor klasický zvuk pětiválce zkomponovaný talentovanými motoráři značky Audi!

Pětiválcová jednotka TFSI je nekompromisním sportovním motorem, který vyniká kompaktní stavbou (délka motoru je jen 49 cm) a váží pouhých 183 kg.

Blok motoru je vyroben z odolné a lehké litiny s vermikulárním grafitem a také další komponenty jako hlava válců, písty a ojnice se vyznačují lehkou konstrukcí a velkou pevností. Navzdory extrémnímu výkonu si tento pětiválec řekne v průměru o 9,2 l/100 km ve verzi Coupé, resp. 9,5 l/100 km v Roadsteru.

Této působivé úrovně účinnosti bylo dosaženo mimo jiné variabilními klapkami v sacím potrubí, přímým vstřikováním common rail s maximálním tlakem 120 barů, relativně vysokým kompresním poměrem 10,0:1 a variabilním časováním sacích a výfukových ventilů.

Mohutná hnací síla se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím nové šestistupňové mechanické převodovky s obzvlášť krátkými dráhami řazení.

Hlavním stavebním kamenem pohonu všech kol quattro je před zadním diferenciálem uložená elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka, která dokáže během milisekund měnit rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Audi TT RS má díky pohonu quattro vynikající trakci, fascinující dynamiku a znamenitou stabilitu.

Podvozek nového Audi TT RS vychází ze skvělého základu méně výkonných modelů TT. U sportovního podvozku sníženého o 10 mm hraje klíčovou roli čtyřprvkové zavěšení zadních kol. Na přání se dodává adaptivní tlumení Audi magnetic ride, které dává řidiči možnost volit mezi režimy Comfort a Dynamic.

Činnost elektromechanického posilovače řízení je závislá na rychlosti jízdy.

Nejsportovnější verze modelové řady TT jezdí na osmnáctipalcových kolech obutých do pneumatik 245/45. Za nimi se ukrývají mohutné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 370 mm vpředu a 310 mm vzadu. Pro ještě rychlejší odvod tepla jsou přední brzdové kotouče děrované.

Nové Audi TT RS je možné objednávat u prodejců od května tohoto roku. S dodávkami prvních vozů zákazníkům se počítá na začátku září 2009.


Zdroj: audi.cz

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má
11.03.2017
BMW řady 5 Touring - víme, kolik za něj musíte zaplatit