Diesely TDI slaví čtvrt století

vloženo

Před 25 lety představilo Audi poprvé motor TDI, který se od té doby vypracoval na nejúspěšnější hospodárnou technologii pro běžný silniční provoz i závodní dráhu. Dodnes bylo prodáno na celém světě 7,5 milionu automobilů Audi s motorem TDI a v závodě 24 h Le Mans projely závodní vozy se čtyřmi kruhy a agregátem TDI již osmkrát vítězně cílem.

Diesely TDI slaví čtvrt století Diesely TDI slaví čtvrt století

TDI je průkopnickým činem, díky němuž přinášíme hospodárnost na silnice v milionových počtech,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „Vyšší výkon při nižší spotřebě a emisích, to je původní myšlenka TDI, kterou nepřetržitě zdokonalujeme, a úspěšné heslo, jež nalézá odezvu u zákazníků.


Až po současný TDI clean diesel dosáhla značka Audi v průběhu uplynulých 25 let snížení emisí o 98 procent. Ve stejném období se výkon a točivý moment, v poměru ke zdvihovému objemu, zdvojnásobil. Průměrná spotřeba paliva modelů Audi s motorem TDI se od roku 2000 snížila o třetinu.

„25 let TDI znamená čtvrt století pozoruhodného technického pokroku,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj. „Za těmito uplynulými lety se ohlížíme s hrdostí, protože TDI rozhodujícím způsobem přispělo k vzestupu naší značky v prémiovém segmentu. Dnes děláme další velký krok a zahajujeme elektrifikaci TDI.

S elektrickou verzí Biturbo představuje značka se čtyřmi kruhy ještě emocionálnější a sportovnější podobu vznětového motoru. V aktuální studii Audi RS 5 TDI concept je vysokovýkonný model RS poprvé poháněn vznětovým agregátem. Díky kombinaci motoru V6 TDI Biturbo s přídavným elektricky poháněným turbodmychadlem dosahuje RS 5 TDI concept výkonu 283 kW (385 k) a točivého momentu až 750 N.m. Elektricky poháněné turbodmychadlo zajišťuje mimořádně rychlý, téměř okamžitý nárůst hnací síly i v nízkých otáčkách. K tomu potřebná energie je z velké částí získávána rekuperací kinetické energie bez negativního vlivu na spotřebu paliva.

Další milník v oblasti hospodárnosti stanovuje Audi s novou generací jednotky 3.0 TDI, bestselleru ve velkých modelových řadách. Tento motor oslaví debut v modernizovaném modelu A7 Sportback, který se objeví na prvních trzích na podzim. Nový šestiválec 3.0 TDI je při výkonu zvýšeném na 200 kW (272 k) ještě čistější a spotřebuje v modelu A7 Sportback o 13 procent méně paliva než předchůdce. Také v modelech Audi ultra, které mají vždy nejúspornější motor v dané modelové řadě, hraje TDI clean diesel rozhodující roli. Proto i aktuálně nejúspornější model Audi, poháněný pouze spalovacím motorem, sází na techniku TDI: Audi A3 ultra spotřebuje pouhých 3,2 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 85 gramů na kilometr.

Zároveň s technikou motorů urychluje Audi také vývoj alternativních paliv. Prémiová značka spolupracuje na naftě budoucnosti s americkou společností Joule. Tato biotechnologická společnost se zabývá získáváním syntetických paliv, jako je Audi e-diesel, pomocí speciálních mikroorganismů. Audi e-diesel je z hlediska vlivu na klima přibližně neutrální, protože při spalování tohoto paliva je uvolňováno jen tolik CO2, kolik ho bylo předtím využito k výrobě.

S našimi modely ultra a velmi sportovními automobily, jako je SQ5 TDI, prvním modelem S se vznětovým motorem, přinášíme zákazníkům novou definici hospodárnosti a výkonu,“ říká Luca de Meo, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za prodej. „TDI clean diesel je pro Audi skutečným magnetem, který přitahuje zákazníky a který budeme ve stále větší míře uvádět i na další světové trhy mimo Evropu.“

AUDI AG rozšiřuje prodej vozů s motory TDI především v Asii a v Severní Americe. V Číně uvedla značka Audi tuto hospodárnou techniku na trh již v roce 2008 jako první prémiový výrobce. Vznětová ofenziva, zahájená v USA v roce 2009, přispěla v uplynulých letech rozhodujícím způsobem ke změně image tohoto druhu pohonu ve Spojených státech amerických a prodej výrazně překonává všechna očekávání. Jen v roce 2013 vzrostl prodej modelů Audi TDI clean diesel americkým zákazníkům o cca 40 procent. Audi of America nabízí v současnosti nejširší portfolio vznětových modelů v americkém prémiovém segmentu a nabídka vozů s motory TDI bude brzy rozšířena o vznětovou verzi modelu A3 Limuzína (od podzimu) a o model A3 Sportback* TDI, jehož uvedení na trh je ohlášeno na rok 2015.

Díky nízké spotřebě, suverénnímu točivému momentu a výhodné bilanci nákladů pro řidiče s velkým počtem ujetých kilometrů ročně je TDI oblíbenou volbou soukromých i firemních zákazníků. Zákazníci Audi ze západní Evropy volí mimořádně často právě techniku vznětového motoru. Nejvíce vozů Audi s motorem TDI se v globálním měřítku prodává v Německu, Velké Británii a Itálii. Na německém trhu připadaly v roce 2013 více než dvě třetiny zákaznických objednávek na vznětové verze. Celosvětově bylo téměř 40 procent vozů Audi vyrobených v uplynulém roce poháněno vznětovým motorem, což znamená 593 000 vozů s TDI.

Startovní výstřel pro vítězné tažení vznětového motoru v sériové výrobě osobních vozů padl na IAA 1989. Po více než třináctiletém vývoji představila značka Audi na Frankfurtském autosalonu v modelu Audi 100 TDI první turbodiesel s přímým vstřikováním a plně elektronickým řízením motoru. V současnosti nabízí Audi zákazníkům rozsáhlou nabídku vznětových verzí s více než 150 variantami motorů a převodovek.

Audi podrobuje inovace TDI náročným zkouškám v motoristickém sportu. V roce 2006 se Audi postavilo na start 24hodinovky v Le Mans jako první výrobce s motorem TDI ve vytrvalostním závodě. Od té doby, v následujících devíti letech, dosáhla značka se čtyřmi kruhy osmi vítězství v Le Mans – pěti s pohonem TDI a tří v uplynulých třech závodech se vznětovým hybridním systémem e-tron quattro. Vítězný vůz z roku 2014, R18 e-tron quattro, spotřeboval o 22 procent méně paliva než jeho předchůdce z roku 2013 – to je rozhodující přednost v souboji s tvrdou konkurencí.

AC&C Public Relations, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up
22.06.2017
Test ojetiny: Volvo XC60 D5 - odvěký hrdina
22.06.2017
Toyota Yaris nemusí být nudná - je tu nová edice Selection Gold
21.06.2017
Nový crossover Kia Stonic bude možné koupit již v říjnu
20.06.2017
Audi R8 Spyder V10 Plus - stíhačka na léto
19.06.2017
Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
18.06.2017
Místo nové generace prošel Lexus CT 200h lehkou modernizací
17.06.2017
Volkswagen představil nové Polo, bude i GTI
16.06.2017
Malé SUV Hyundai Kona kompletně odhaleno, máme nové fotografie a informace
15.06.2017
BMW 330i - potomek atmosferických šestiválců
14.06.2017
Nástupce BMW 5 GT je tady, je to model 6 Gran Turismo
13.06.2017
Test ojetiny: Škoda Octavia Kombi RS 2.0 TSI - praktická ďáblice
12.06.2017
Volkswagen Arteon a jeho čtyři moderní vychytávky
10.06.2017
Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?
09.06.2017
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series - jen 500 ks, cena 7 mil. Kč
09.06.2017
Škoda Kodiaq 1.4 TSI 4x4 6MT - cestou do školky
08.06.2017
Omlazený Fiat 500L je pořád stejný, má ale 40 % nových dílů
07.06.2017
Malý crossover Kia Stonic bude v prodeji ještě letos