Desatero pitného režimu pro řidiče

vloženo

Stoupající teploty, dlouhé kolony, zvýšená psychická zátěž, vysoká míra zodpovědnosti a v neposlední řadě také klimatizace – všechny tyto faktory dělají z řidičů osoby, u kterých je hrozba dehydratace opravdu vysoká a podcenění pitného režimu může mít v jejich případě až katastrofální následky. Jak se tedy nejlépe vyvarovat dehydrataci a následné ztrátě koncentrace?

Desatero pitného režimu pro řidiče

Ztráta pozornosti, prodloužení reakční doby, změny v psychice až šokový stav. To jsou následky, kterým musí řidič čelit v případě, že dostatečně nedoplňuje tekutiny a je dehydratovaný. Přitom právě včasná reakce koncentrovaného řidiče může leckdy zabránit nehodě. „Nedostatek tekutin se projevuje také bolestmi hlavy, nesoustředěností a podrážděností, díky nimž schopnost kvalitně řídit výrazně klesá,“ upozorňuje RNDr. Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. Jak tomuto stavu předejít?

1) Pitný režim už před cestou. Již při samotném plánování trasy myslete na zajištění dostatečného pitného režimu, a to podle očekávané délky. Při dlouhé cestě je vhodné předem rozumně naplánovat zastávky. Benzinové stanice dnes již disponují širokým sortimentem vhodných nápojů. Ne vždy je ale zastavení z různých důvodů možné. Kromě zahnání aktuální žízně si proto raději obstarejte i nápoje do zásoby. Předejdete tak riziku, že Vás při řízení přepadne žízeň a Vy nebudete mít co pít.

2) Pití za volant patří! Mnozí řidiči se bojí, že budou-li hodně pít, budou pak také muset hodně stavět. Taková zastávka je ale ve skutečnosti přínosná a žádoucí. Protáhnete se, provětráte, můžete i něco zakousnout a znovu nabrat síly do dalších kilometrů.

3) Základem je pramenitá voda. Základním nápojem by měla být pramenitá voda. Vhodné jsou také rozředěné džusy či ovocné šťávy, případně neslazené ovocné a bylinné čaje. Pokud Vás čeká náročnější cesta, povolená je i občasná sklenička slazené limonády. „Výraznou většinu tekutin by však měla tvořit kvalitní lehce mineralizovaná voda,“ zdůrazňuje Pavel Suchánek.

4) Kofeinové nápoje nejsou součástí pitného režimu! Nápoje obsahující kofein, jako je např. káva, Vám sice pomohou při akutním pocitu únavy, ovšem jejich účinek je krátkodobý a nelze je v žádném případě započítávat do pitného režimu. Jak je známo, kofein je složka, která lidský organismus odvodňuje a tím Vaší případné dehydrataci vlastně napomáhá.

5) Za volantem pijte každou půlhodinu. Důležité je pít pravidelně a po celou dobu jízdy autem. Pijete-li až v okamžiku, kdy se přihlásí žízeň, často bývá už pozdě – tělo je již dehydratované. Riziku dehydratace můžete zabránit, budete-li pít po troškách každých 30 minut. Včas tak předejdete projevům nedostatečného pití a podpoříte lepší soustředěnost.

6) 2 litry tekutin je minimum! Horní hranice vypitého množství tekutin stanovená není, jinak to je s hranicí spodní. „V teplém počasí by měl dospělý člověk vypít minimálně 2 litry tekutin denně,“ říká odborník z Fóra zdravé výživy.Ve velkých vedrech a při zvýšené fyzické či psychické zátěži, kterou řízení vozidla bezesporu je, by se množství vypitých tekutin za den mělo výrazně zvýšit, v některých případech až na 5 litrů.

7) Důležité pravidlo: s klimatizací pijte více! Klimatizace sice sníží teplotu uvnitř automobilu a pobyt v něm tak bude pro Vás snesitelnější, zároveň ale vysušuje vzduch a tím i sliznici cestujících. Díky tomu můžete mít pocit, že se méně potíte a tím nabýváte falešného klidu a pohodlí. Ve skutečnosti Vám ale opět hrozí dehydratace organismu. Používáte-li v autě klimatizaci, množství přijatých tekutin je tedy nutné zvýšit.

8) Pozor na ledově vychlazené nápoje. Ledově chladné nápoje Vás rychle osvěží, jejich pití ale také vyčerpá Váš organismus, který musí vynaložit velké množství energie, aby tekutiny v těle ohřál. Budete tak unavenější a ve větší míře hrozí ztráta pozornosti. Ideální je tedy pít vlažné tekutiny, které mají stejnou nebo alespoň podobnou teplotu jako Vaše tělo. Mimo to, řidiči často při cestě méně jí a ledové nápoje na lačný žaludek mohou způsobit nevolnost a zabránit tak pokračování v jízdě.

9) Bezpečnost vždy na prvním místě. Vybírejte nápoje v takových lahvích, které neohrozí Vaši bezpečnost. Nejlepší volbou je praktická lahev se sportovním uzávěrem. Lehce ji otevřete jednou rukou a nemůže se vám stát, že byste její obsah nechtěně vylili. Lahve jsou navíc v praktickém formátu 0,75l, který padne jako ulitý do držáku v autě a snadno se s ním manipuluje.

10) Pozornost i spolucestujícím. Podobná pravidla by měla kromě řidiče automobilu dodržovat celá posádka spolucestujících. Zejména pokud máte v autě děti, je potřeba kontrolovat, zda pitný režim správně dodržují. Děti velmi často na tekutiny zapomínají, a když na ně rodiče dostatečně nedohlédnou, jsou schopny nepít i celý den. V jejich případě pak dehydratace přichází mnohem dříve než u dospělých a jejich malá tělíčka tento nápor jen těžce zvládají.


INTENSITY

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě