Desatero pitného režimu pro řidiče

vloženo

Stoupající teploty, dlouhé kolony, zvýšená psychická zátěž, vysoká míra zodpovědnosti a v neposlední řadě také klimatizace – všechny tyto faktory dělají z řidičů osoby, u kterých je hrozba dehydratace opravdu vysoká a podcenění pitného režimu může mít v jejich případě až katastrofální následky. Jak se tedy nejlépe vyvarovat dehydrataci a následné ztrátě koncentrace?

Desatero pitného režimu pro řidiče Desatero pitného režimu pro řidiče

Ztráta pozornosti, prodloužení reakční doby, změny v psychice až šokový stav. To jsou následky, kterým musí řidič čelit v případě, že dostatečně nedoplňuje tekutiny a je dehydratovaný. Přitom právě včasná reakce koncentrovaného řidiče může leckdy zabránit nehodě. „Nedostatek tekutin se projevuje také bolestmi hlavy, nesoustředěností a podrážděností, díky nimž schopnost kvalitně řídit výrazně klesá,“ upozorňuje RNDr. Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. Jak tomuto stavu předejít?


1) Pitný režim už před cestou. Již při samotném plánování trasy myslete na zajištění dostatečného pitného režimu, a to podle očekávané délky. Při dlouhé cestě je vhodné předem rozumně naplánovat zastávky. Benzinové stanice dnes již disponují širokým sortimentem vhodných nápojů. Ne vždy je ale zastavení z různých důvodů možné. Kromě zahnání aktuální žízně si proto raději obstarejte i nápoje do zásoby. Předejdete tak riziku, že Vás při řízení přepadne žízeň a Vy nebudete mít co pít.

2) Pití za volant patří! Mnozí řidiči se bojí, že budou-li hodně pít, budou pak také muset hodně stavět. Taková zastávka je ale ve skutečnosti přínosná a žádoucí. Protáhnete se, provětráte, můžete i něco zakousnout a znovu nabrat síly do dalších kilometrů.

3) Základem je pramenitá voda. Základním nápojem by měla být pramenitá voda. Vhodné jsou také rozředěné džusy či ovocné šťávy, případně neslazené ovocné a bylinné čaje. Pokud Vás čeká náročnější cesta, povolená je i občasná sklenička slazené limonády. „Výraznou většinu tekutin by však měla tvořit kvalitní lehce mineralizovaná voda,“ zdůrazňuje Pavel Suchánek.

4) Kofeinové nápoje nejsou součástí pitného režimu! Nápoje obsahující kofein, jako je např. káva, Vám sice pomohou při akutním pocitu únavy, ovšem jejich účinek je krátkodobý a nelze je v žádném případě započítávat do pitného režimu. Jak je známo, kofein je složka, která lidský organismus odvodňuje a tím Vaší případné dehydrataci vlastně napomáhá.

5) Za volantem pijte každou půlhodinu. Důležité je pít pravidelně a po celou dobu jízdy autem. Pijete-li až v okamžiku, kdy se přihlásí žízeň, často bývá už pozdě – tělo je již dehydratované. Riziku dehydratace můžete zabránit, budete-li pít po troškách každých 30 minut. Včas tak předejdete projevům nedostatečného pití a podpoříte lepší soustředěnost.

6) 2 litry tekutin je minimum! Horní hranice vypitého množství tekutin stanovená není, jinak to je s hranicí spodní. „V teplém počasí by měl dospělý člověk vypít minimálně 2 litry tekutin denně,“ říká odborník z Fóra zdravé výživy.Ve velkých vedrech a při zvýšené fyzické či psychické zátěži, kterou řízení vozidla bezesporu je, by se množství vypitých tekutin za den mělo výrazně zvýšit, v některých případech až na 5 litrů.

7) Důležité pravidlo: s klimatizací pijte více! Klimatizace sice sníží teplotu uvnitř automobilu a pobyt v něm tak bude pro Vás snesitelnější, zároveň ale vysušuje vzduch a tím i sliznici cestujících. Díky tomu můžete mít pocit, že se méně potíte a tím nabýváte falešného klidu a pohodlí. Ve skutečnosti Vám ale opět hrozí dehydratace organismu. Používáte-li v autě klimatizaci, množství přijatých tekutin je tedy nutné zvýšit.

8) Pozor na ledově vychlazené nápoje. Ledově chladné nápoje Vás rychle osvěží, jejich pití ale také vyčerpá Váš organismus, který musí vynaložit velké množství energie, aby tekutiny v těle ohřál. Budete tak unavenější a ve větší míře hrozí ztráta pozornosti. Ideální je tedy pít vlažné tekutiny, které mají stejnou nebo alespoň podobnou teplotu jako Vaše tělo. Mimo to, řidiči často při cestě méně jí a ledové nápoje na lačný žaludek mohou způsobit nevolnost a zabránit tak pokračování v jízdě.

9) Bezpečnost vždy na prvním místě. Vybírejte nápoje v takových lahvích, které neohrozí Vaši bezpečnost. Nejlepší volbou je praktická lahev se sportovním uzávěrem. Lehce ji otevřete jednou rukou a nemůže se vám stát, že byste její obsah nechtěně vylili. Lahve jsou navíc v praktickém formátu 0,75l, který padne jako ulitý do držáku v autě a snadno se s ním manipuluje.

10) Pozornost i spolucestujícím. Podobná pravidla by měla kromě řidiče automobilu dodržovat celá posádka spolucestujících. Zejména pokud máte v autě děti, je potřeba kontrolovat, zda pitný režim správně dodržují. Děti velmi často na tekutiny zapomínají, a když na ně rodiče dostatečně nedohlédnou, jsou schopny nepít i celý den. V jejich případě pak dehydratace přichází mnohem dříve než u dospělých a jejich malá tělíčka tento nápor jen těžce zvládají.


INTENSITY

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.04.2017
Zapomeňte na Škodu Yeti, je tu Škoda Karoq
28.04.2017
Za Peugeot 5008 zaplatíte minimálně půl milionu
27.04.2017
Test: Citroën C3 1.2 PureTech - prcek rád Cactusy
26.04.2017
Nová Škoda Octavia RS - čtyřoká zábava
25.04.2017
Mercedes Benz třídy S - omlazení a mraky nové techniky
24.04.2017
Opel Grandland X - převlečený Peugeot 3008 oficiálně
21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě
13.04.2017
Jeep Grand Cherokee Trackhawk - znáte rychlejší SUV?
12.04.2017
Test: Subaru WRX STi Sport - sedan, co má koule