Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob

vloženo

Jednoduché, robustní a cenově dostupné SUV od Dacie se začne prodávat už na jaře 2010. Jméno Duster sice bylo použito u zajímavého konceptu z letošního Ženevského autosalonu, ale kromě jména se od něj sériový vůz liší snad úplně vším...

Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Svou délkou 4310 a šířkou 1820 mm bude Duster patřit někam do třídy „Yeti“, kam kromě Škodovky patří třeba Nissan Qashqai , Suzuki SX4, nebo třeba nový Hyundai ix35 (nástupce Tucsonu). Proti nim však bude výrazně levnější, jeho cena by přibližně měla odpovídat malému městskému vozu typu Opel Fiesta, Opel Corsa atd.

Pokud se tento předpoklad splní, pak má Dacia velmi reálnou šanci ukrojit nebezpečně velký díl trhu s „malými“ SUV. A to nejen v Evropě, ale třeba i Turecku, Alžírsku či Maroku, kam se od jara bude taktéž vyvážet. Výrobce chce Dusterem postupně „obšancovat“ dobrou polovinu zeměkoule, v roce 2011 má dokonce začít výroba tohoto modelu ve filiálkách v Rusku a Brazílii...

Technických podrobností výrobce sice mnoho neuvolnil, ale některá základní fakta už známe:
Duster bude postaven na podvozkové platformě společné s Loganem a hatchbackem Sandero. Šetří to náklady a navíc tato platforma se ctí obstála snad v nejtěžší životnostní zkoušce světa, totiž na komunikacích rumunského venkova...

V závislosti na požadavku zákazníka (a jeho financích) bude Duster k dispozici jak s pohonem předních, tak i všech kol. Motory známe už ze stávajících modelů této značky, budou to benzínový 1,6 16V (77 kW) a turbodiesel 1,5 dCi (63 a 80 kW). Při osazení dieselem má činit kombinovaná spotřeba 5,3 litru na 100 km (v případě čisté předokolky), u modelu 4x4, který bude zhruba o 100 kg těžší a bude mít vyšší jízdní odpory stoupne kombinovaná spotřeba na hodnotu 5,7 litru. V prvním případě si tak v emisích oxidu uhličitého sáhne až na metu 140g CO2/km.

Systém pohonu všech kol 4x4 pochází od Nissanu a řidič zde bude moci zvolit některý ze třech jasně srozumitelných režimů: Auto (přerozděluje výkon mezi obě nápravy v závislosti na aktuální jízdní situaci), Lock (zablokování mezinápravového diferenciálu na poměru 50:50) a 4x2 (odpojený pohon zadní nápravy).

Dacia Duster má velmi dobrou světlou výšku 200 mm, přední nájezdový úhel činí 30° a zadní 35°. Pohotovostní hmotnost základního typu (benzín 1,6 s pohonem přední nápravy) má činit velmi příznivých 1180 kg.
Základní objem zavazadelníku je 475 litrů, po sklopení zadních sedadel lze získat až 1 600 litrů.

Co se týká pasivní a aktivní bezpečnosti, tak Dacia Duster bude těžit ze zkušeností mateřského koncernu Renault. Standardem na evropských „civilizovaných“ trzích bude ABS, rozdělovač brzdného účinku EBV, brzdový asistent a v závislosti na verzi 2 nebo 4 airbagy.

Zřejmě po zkušenosti s Loganem se výrobce rozhodl posílit protikorozní ochranu, takže kromě většího množství vosku v dutinách bude použito například kaučukového utěsnění rizikových spár, dojde i na lepší ochranu prahů a blatníků před odletujícími kamínky.
Na Duster se má vztahovat tovární záruka 3 roky nebo 100.000 km.

Aktualizace: České ceny a technické údaje zde

 

Marek Oborník, foto výrobce

Vyhledat vozidla v inzerci: Dacia

Fotografie k článku

Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě