Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob

vloženo

Jednoduché, robustní a cenově dostupné SUV od Dacie se začne prodávat už na jaře 2010. Jméno Duster sice bylo použito u zajímavého konceptu z letošního Ženevského autosalonu, ale kromě jména se od něj sériový vůz liší snad úplně vším...

Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Svou délkou 4310 a šířkou 1820 mm bude Duster patřit někam do třídy „Yeti“, kam kromě Škodovky patří třeba Nissan Qashqai , Suzuki SX4, nebo třeba nový Hyundai ix35 (nástupce Tucsonu). Proti nim však bude výrazně levnější, jeho cena by přibližně měla odpovídat malému městskému vozu typu Opel Fiesta, Opel Corsa atd.

Pokud se tento předpoklad splní, pak má Dacia velmi reálnou šanci ukrojit nebezpečně velký díl trhu s „malými“ SUV. A to nejen v Evropě, ale třeba i Turecku, Alžírsku či Maroku, kam se od jara bude taktéž vyvážet. Výrobce chce Dusterem postupně „obšancovat“ dobrou polovinu zeměkoule, v roce 2011 má dokonce začít výroba tohoto modelu ve filiálkách v Rusku a Brazílii...

Technických podrobností výrobce sice mnoho neuvolnil, ale některá základní fakta už známe:
Duster bude postaven na podvozkové platformě společné s Loganem a hatchbackem Sandero. Šetří to náklady a navíc tato platforma se ctí obstála snad v nejtěžší životnostní zkoušce světa, totiž na komunikacích rumunského venkova...

V závislosti na požadavku zákazníka (a jeho financích) bude Duster k dispozici jak s pohonem předních, tak i všech kol. Motory známe už ze stávajících modelů této značky, budou to benzínový 1,6 16V (77 kW) a turbodiesel 1,5 dCi (63 a 80 kW). Při osazení dieselem má činit kombinovaná spotřeba 5,3 litru na 100 km (v případě čisté předokolky), u modelu 4x4, který bude zhruba o 100 kg těžší a bude mít vyšší jízdní odpory stoupne kombinovaná spotřeba na hodnotu 5,7 litru. V prvním případě si tak v emisích oxidu uhličitého sáhne až na metu 140g CO2/km.

Systém pohonu všech kol 4x4 pochází od Nissanu a řidič zde bude moci zvolit některý ze třech jasně srozumitelných režimů: Auto (přerozděluje výkon mezi obě nápravy v závislosti na aktuální jízdní situaci), Lock (zablokování mezinápravového diferenciálu na poměru 50:50) a 4x2 (odpojený pohon zadní nápravy).

Dacia Duster má velmi dobrou světlou výšku 200 mm, přední nájezdový úhel činí 30° a zadní 35°. Pohotovostní hmotnost základního typu (benzín 1,6 s pohonem přední nápravy) má činit velmi příznivých 1180 kg.
Základní objem zavazadelníku je 475 litrů, po sklopení zadních sedadel lze získat až 1 600 litrů.

Co se týká pasivní a aktivní bezpečnosti, tak Dacia Duster bude těžit ze zkušeností mateřského koncernu Renault. Standardem na evropských „civilizovaných“ trzích bude ABS, rozdělovač brzdného účinku EBV, brzdový asistent a v závislosti na verzi 2 nebo 4 airbagy.

Zřejmě po zkušenosti s Loganem se výrobce rozhodl posílit protikorozní ochranu, takže kromě většího množství vosku v dutinách bude použito například kaučukového utěsnění rizikových spár, dojde i na lepší ochranu prahů a blatníků před odletujícími kamínky.
Na Duster se má vztahovat tovární záruka 3 roky nebo 100.000 km.

Aktualizace: České ceny a technické údaje zde

 

Marek Oborník, foto výrobce

Vyhledat vozidla v inzerci: Dacia

Fotografie k článku

Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
07.01.2017
Nejprodávanější modely: Škoda Octavia, Fabia, Rapid a Superb
06.01.2017
Kolik stojí vlastnit BMW M3? (+video)
06.01.2017
Nová auta jdou na dračku - přehled nejprodávanějších
05.01.2017
U Fordu neujde elektrifikaci Mustang ani legendární F-150
05.01.2017
Test: Alfa Romeo Giulietta – jak jezdí v dieselu s automatem?
04.01.2017
Nová Kia Picanto úplně odhalena, máme oficiální fotografie
04.01.2017
Audi rozšiřuje nabídku modelové řady A3 o tři nové verze