Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob

vloženo

Jednoduché, robustní a cenově dostupné SUV od Dacie se začne prodávat už na jaře 2010. Jméno Duster sice bylo použito u zajímavého konceptu z letošního Ženevského autosalonu, ale kromě jména se od něj sériový vůz liší snad úplně vším...

Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob

Svou délkou 4310 a šířkou 1820 mm bude Duster patřit někam do třídy „Yeti“, kam kromě Škodovky patří třeba Nissan Qashqai , Suzuki SX4, nebo třeba nový Hyundai ix35 (nástupce Tucsonu). Proti nim však bude výrazně levnější, jeho cena by přibližně měla odpovídat malému městskému vozu typu Opel Fiesta, Opel Corsa atd.


Pokud se tento předpoklad splní, pak má Dacia velmi reálnou šanci ukrojit nebezpečně velký díl trhu s „malými“ SUV. A to nejen v Evropě, ale třeba i Turecku, Alžírsku či Maroku, kam se od jara bude taktéž vyvážet. Výrobce chce Dusterem postupně „obšancovat“ dobrou polovinu zeměkoule, v roce 2011 má dokonce začít výroba tohoto modelu ve filiálkách v Rusku a Brazílii...

Technických podrobností výrobce sice mnoho neuvolnil, ale některá základní fakta už známe:
Duster bude postaven na podvozkové platformě společné s Loganem a hatchbackem Sandero. Šetří to náklady a navíc tato platforma se ctí obstála snad v nejtěžší životnostní zkoušce světa, totiž na komunikacích rumunského venkova...

V závislosti na požadavku zákazníka (a jeho financích) bude Duster k dispozici jak s pohonem předních, tak i všech kol. Motory známe už ze stávajících modelů této značky, budou to benzínový 1,6 16V (77 kW) a turbodiesel 1,5 dCi (63 a 80 kW). Při osazení dieselem má činit kombinovaná spotřeba 5,3 litru na 100 km (v případě čisté předokolky), u modelu 4x4, který bude zhruba o 100 kg těžší a bude mít vyšší jízdní odpory stoupne kombinovaná spotřeba na hodnotu 5,7 litru. V prvním případě si tak v emisích oxidu uhličitého sáhne až na metu 140g CO2/km.

Systém pohonu všech kol 4x4 pochází od Nissanu a řidič zde bude moci zvolit některý ze třech jasně srozumitelných režimů: Auto (přerozděluje výkon mezi obě nápravy v závislosti na aktuální jízdní situaci), Lock (zablokování mezinápravového diferenciálu na poměru 50:50) a 4x2 (odpojený pohon zadní nápravy).

Dacia Duster má velmi dobrou světlou výšku 200 mm, přední nájezdový úhel činí 30° a zadní 35°. Pohotovostní hmotnost základního typu (benzín 1,6 s pohonem přední nápravy) má činit velmi příznivých 1180 kg.
Základní objem zavazadelníku je 475 litrů, po sklopení zadních sedadel lze získat až 1 600 litrů.

Co se týká pasivní a aktivní bezpečnosti, tak Dacia Duster bude těžit ze zkušeností mateřského koncernu Renault. Standardem na evropských „civilizovaných“ trzích bude ABS, rozdělovač brzdného účinku EBV, brzdový asistent a v závislosti na verzi 2 nebo 4 airbagy.

Zřejmě po zkušenosti s Loganem se výrobce rozhodl posílit protikorozní ochranu, takže kromě většího množství vosku v dutinách bude použito například kaučukového utěsnění rizikových spár, dojde i na lepší ochranu prahů a blatníků před odletujícími kamínky.
Na Duster se má vztahovat tovární záruka 3 roky nebo 100.000 km.

Aktualizace: České ceny a technické údaje zde

 

Marek Oborník, foto výrobce

Vyhledat vozidla v inzerci: Dacia

Fotografie k článku

Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč
24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná