Čtyřválec 1,2 TSI pod kapotou Škody Fabie nahrazuje tříválec 1,0 TSI

vloženo

U modelové řady Fabie nahrazuje tříválcový motor 1,0 TSI se čtyřmi ventily na válec dosud používaný agregát o objemu 1,2 litru. Nový agregát nabízí vyšší výkon i točivý moment. Výkon základní varianty vzrostl z 66 kW (90 k) na 70 kW (95 k), silnější verze má i nadále výkon 81 kW (110 k), nabízí ale vyšší točivý moment 200 Nm (dosud 175 Nm). Downsizing přináší podle automobilky o šest procent nižší spotřebu paliva. To je mimo jiné dáno tříválcovým uspořádáním s malými volnými setrvačnými silami a účinným olejovým čerpadlem.

Čtyřválec 1,2 TSI pod kapotou Škody Fabie nahrazuje tříválec 1,0 TSI Čtyřválec 1,2 TSI pod kapotou Škody Fabie nahrazuje tříválec 1,0 TSI

Downsizing, odlehčená konstrukce, vysoký točivý moment – pod kapotu vozů Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi se dostávají nejnovější zážehové motory. Díky zvýšení vstřikovacího tlaku až na 250 barů nabízí nový motor o objemu 1,0 litru v obou výkonnostních verzích lepší dynamické parametry než dosud používaný agregát o objemu 1,2 litru a zároveň až o 6 procent nižší spotřebou.


Tříválcový motor 1,0 TSI je díky své kompaktní konstrukci a lehké klikové skříni z hliníkové slitiny o deset kilogramů lehčí než dosud používaný motor o objemu 1,2 litru. Nový agregát s nízkou úrovní vnitřního tření běží tiše a kultivovaně, mj. také díky vyváženým komponentům klikového mechanismu, pístům z hliníkové slitiny a kovaným ojnicím. S ohledem na inovativní řešení vyvážení pohyblivých komponent motoru nebylo nutné použití vyvažovací hřídele. Toto řešení šetří hmotnost i vnitřní tření a pomáhá snížit spotřebu paliva i související emise CO2.

Nízké spotřebě pomáhá i olejové čerpadlo s plynule regulovatelným výkonem, které dodávaný tlak neustále přizpůsobuje aktuálnímu zatížení motoru. Plnicí tlak turbodmychadla, který dosahuje hodnoty až 1,6 baru (relativní), narůstá velice spontánně, protože je mezichladič stlačeného vzduchu integrován do sacího potrubí. Motor se ochotně vytáčí a vyniká dynamickým jízdním projevem, protože frekvence výfukových pulzů roste u tříválce mnohem rychleji než například u čtyřválce. Tato výhoda se projevuje již v nízkých otáčkách, což je výhodné zejména v městském provozu.

Motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) je dodáván s manuální pětistupňovou převodovkou. Ve srovnání s předchozím provedením vozu Škoda Fabia 1,2 TSI (66 kW) zůstal nejvyšší točivý moment beze změny na hodnotě 160 Nm, ale dynamické vlastnosti se i přesto zlepšily. Maximální rychlost vzrostla o 3 km/h na 185 km/h (Combi: ze 185 na 187 km/h) a hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšila o 0,3 s na 10,6 s (Combi: z 11,0 na 10,8 s). Hodnoty pružného zrychlení z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h jsou identické s hodnotami předchozího modelu. Spotřeba a emise škodlivin hatchbacku i kombi naproti tomu výražně klesly, ze 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100km (99 g CO2/km).

Motor 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k): nezměněný výkon, podstatně vyšší točivý moment. Silnější litrový motor dodávaný se šestistupňovou manuální převodovkou má – stejně jako předchůdce o objemu 1,2 litru – výkon 81 kW (110 k), jeho točivý moment ale vzrostl ze 175 na 200 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychluje Fabia s tímto motorem za 9,5 s (Combi: 9,6 s), maximální rychlost činí 196 km/h (Combi: 199 km/h). Zvýšení točivého momentu se projevuje zejména při akceleraci na dálnicích a v mimoměstském provozu. Nejvýrazněji se lepší pružnost projevuje ve spojení s volitelně dodávanou sedmistupňovou převodovkou DSG. Pružné zrychlení ze 60 na 100 km/h na nejvyšší převodový stupeň zvládá tato motorizace o 2,6 s rychleji (Škoda Fabia: o 2,4 s), zrychlení z 80 na 120 km/h dokonce o 4,1 s (Škoda Fabia: o 3,9 s) svižněji. Spotřeba a emise škodlivin tříválcového motoru o výkonu 81 kW/110 k  klesly u obou verzí s manuální převodovkou o 0,3 litru na 4,4 l/100km (101 g CO2/km). U verzí s převodovkou DSG se spotřeba snížila o 0,1 litru na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).

Asistenční systémy jako ve vozech vyšších tříd
Škoda Fabia nabízí bezpečnostní systémy, které výrazně převyšují nabídku, běžnou ve třídě malých vozů. Vedle šesti airbagů, elektronické kontroly stability a elektronické uzávěrky diferenciálu XDS+ je od výbavy Ambition standardně k dispozici také Front Assist (asistent, pracující na bázi radaru, snižující riziko kolizí) s integrovanou funkcí nouzové brzdy (která vůz v případě hrozící kolize zastaví). Pro nové tříválcové verze je k dispozici také adaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC). Ten udržuje až do rychlosti 160 km/h nejen zvolenou rychlost jízdy, ale také bezpečný odstup od vozů před sebou. Multikolizní brzda vůz Škoda Fabia po nehodě automaticky zabrzdí, aby nedošlo k následným kolizím. Identifikace únavy řidiče Driver Alert rozpozná polevující pozornost řidiče a varuje jej. Omezovač rychlosti zamezí překročení nastavené rychlosti. Při rozjezdu do stoupání pomáhá asistent pro rozjezd do kopce. Vůz se na domácím trhu sériově dodává s elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách.

Škoda Fabia je v segmentu malých vozů jedinečná i díky dostupnosti řady komfortních prvků. Mezi ně patří například bezklíčový systém pro odemykání a startování KESSY (Keyless-Entry-Start-and-exit-System) nebo přední a zadní parkovací senzory. Optimální výhled z vozu zajistí dešťový senzor se světelným asistentem. První automaticky reguluje frekvenci stěračů, druhý v závislosti na světelných podmínkách zapíná nebo vypíná potkávací světla.

ŠKODA Connect na palubě, pomoc stisknutím tlačítka
Cestující ve vozech Škoda Fabia mohou být díky novým službám Škoda Connect na přání stále online. Nové služby se dělí do kategorií Infotainment Online a Care Connect. Jednou z nejzajímavějších služeb z portfolia služeb Infotainment Online, které lze objednat v kombinaci s navigačním infotainmentovým systémem Amundsen (mimo výbavového stupně Active), je služba Dopravní informace online, která přenáší informace o provozu na zvolené trase v reálném čase a v případě kolon navrhne objízdnou trasu. Z dalších služeb je možno uvést například informace o cenách paliv na čerpacích stanicích, dostupnosti parkovacích míst, zobrazit lze také aktuální zprávy a informace o počasí. Do navigace ve voze je možno importovat předem připravené trasy z počítače nebo smart zařízení.

Novinkou pro modelovou řadu Fabia jsou služby Care Connect. Přenos dat probíhá přes dedikovanou SIM kartu, která je pevně zabudována ve voze. Nabídka zahrnuje automatické tísňové volání (Emergency Call, eCall), které po aktivaci zádržného systému zajistí samočinné spojení s ústřednou tísňového volání.

Ke službám Care Connect kromě toho patří možnost stiskem jediného tlačítka kontaktovat linku pomoci při poruše, která také případně zajistí zodpovězení technických dotazů k vozu a proaktivní servis. Ten umožňuje včasné zaslání relevantních servisních dat vozidla před termínem prohlídky do vybraného servisu Škoda. Pomocí aplikace Škoda Connect si může řidič na chytrém telefonu kdykoliv na dálku prohlížet informace o vozidle, zkontrolovat zavření oken a dveří, nebo zbývající zásobu pohonných hmot vozu Škoda Fabia. Na chytrém telefonu lze zobrazit aktuální parkovací polohu vozidla a pomocí funkce „houkání a blikání“ bude možno najít vůz na parkovišti.

Rozhraní Smart-Link+ přenáší vybrané aplikace chytrého telefonu včetně navigace na displej systému infotainmentu. Integrovaná funkce SmartGate umožňuje zobrazovat, ukládat a na chytrém telefonu dále zpracovávat provozní data vozu.

‚Simply Clever’ – Škoda Fabia na plná promyšlených detailů
Škoda je stejně jako všechny modely značky Škoda plná nápadů. Z celé řady ‚Simply Clever’ detailů lze mimo jiné jmenovat deštník pod sedadlem spolujezdce, škrabku na led ve víčku palivové nádrže, držák multimédiálních zařízení ve středovém panelu (do něhož se vejde smartphone nebo iPod), mobilní nádobu na odpadky, schránku na reflexní vestu a držáky lahví ve výplních dveří, síťové kapsy na vnitřní straně předních sedadel a místo pro litrovou lahev ve schránce před sedadlem spolujezdce.

Škoda Fabia s motory 1,0 TSI vstoupí na domácí trh ve výbavových stupních Active, Ambition, Style a také jako akční model Trumf. K dispozici bude také sportovně laděná varianta Monte Carlo.


Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Čtyřválec 1,2 TSI pod kapotou Škody Fabie nahrazuje tříválec 1,0 TSI
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy