Citroën má v reklamě náskok!

vloženo

Ilustrační foto k článku Citroën má v reklamě  náskok! Citroën a reklama jsou neoddělitelné pojmy. Již od svého vzniku značka Citroën dokázala plně využívat všechny formy reklamy. Od uveřejnění jejího prvního inzerátu v tisku do natočení reklamního filmového snímku o voze Citroën C4 « The Dancer » v roce 2005 uplynulo již osmdesát šest let. Tento šot, který na Festivalu reklamních filmů v Cannes v roce 2005 získal bronzového lva, dosáhl nedávno také nejlepší výsledek v hodnocení agentury IPSOS v oblasti reklamy za rok 2005. 

V průběhu let se formy používané reklamy samozřejmě vyvíjely. Přes mnohotvárnost těchto forem však snaha propagovat značku a její hodnoty (design, komfort, inovace) a dosáhnout jejího uznání doma i v zahraničí zůstává stejná.

André Citroën, otec automobilové reklamy
Tato velká sága začíná v roce 1919. André Citroën nečeká, až novináři uveřejní oznámení o zrodu slavného automobilu 10 HP typ A v tisku. Tuto novinku rozšiřuje sám s několikaměsíčním předstihem. Noviny otiskují na celé straně oznámení o blížícím se uvedení « prvního francouzského vozidla vyráběného ve velkých sériích » do prodeje. André Citroën se nespokojil pouze s titulem průkopníka průmyslové výroby automobilů, a vymyslel tak jednu z navazujících aktivit - reklamu v hromadných sdělovacích prostředcích.

Citroën se objevuje na plakátech
Ilustrace a plakáty, podepsané proslulými umělci, jsou prvními reklamními nosiči, které Citroën použil. V roce 1919 je vytvořen velmi vtipný plakát, na kterém se automobily 10 HP líhnou z vajíček snesených kohoutem, který kouří fajfku v podobě továrního komínu symbolizujícího továrnu na nábřeží Javel. Jestliže byl záměr reklamy stejný jako dnes, to znamená informovat o svých výrobcích a přitáhnout pozornost zákazníků, je nutno si uvědomit, že v té době automobil jako nový dopravní prostředek musel ještě stále dokazovat své opodstatnění a že André Citroën, aby mohl vyrábět a prodávat své automobily ve velkých počtech, potřeboval rychle získat přízeň veřejnosti. Nelze hovořit o této průkopnické době a nezmínit se o prostoru, který Citroën ponechal tvořivosti svých spolupracovníků, jako byl například Pierre Loüys, automobilový návrhář, který měl od roku 1920 na starosti uměleckou stránku fotografií a reklamy Citroën. Podepsal velký počet plakátů, které propagovaly jednotlivé modely vyráběných automobilů a nové služby nabízené zákazníkům.

Citroën je všude
André Citroën, muž komunikace stejně jako průmyslník, se při propagaci svého podniku a svých výrobků nespokojil pouze s plakátem. Dokázal rozvinout nová média. Založil své vlastní pracoviště pro tvorbu reklamy a svou vlastní tiskárnu - André Citroën Editeur. Od roku 1921 používá « mailing » a zasílá brožury a prospekty desítkám tisíc potenciálních zákazníků, kteří jsou zapsáni v seznamech. Tento zájem o udržování úzkých vazeb se svými zákazníky patří i dnes mezi základní hodnoty značky.

Vysoce kvalitní grafická tvorba
Reklama, která byla v poválečných letech utlumena, se znova objevuje na scéně s příchodem typu DS, u něhož vyzdvihuje design a inovační prvky. Opírá se o brožury, které jsou skutečnými uměleckými díly. Jsou dokonalou syntézou technických informací o vozidle a jeho vnějšího obrazu. Až do konce šedesátých let agentura Delpire využívala nejlepší umělce, kreslíře a fotografy pro grafickou tvorbu, kteří se stejným talentem prezentovali typ 2 CV, Ami nebo DS. Tyto práce slouží za vzor ještě dnes.

Obraz trvá krátce, ale silně působí
V osmdesátých letech dochází v reklamě Citroënu ke změně pohledu na výrobek. Globálnější umělecký přístup dělá z vozu hvězdu, do které se rádi promítáme.  Projev je více citový, kvality výrobku jsou prezentovány vznešeněji. Je to doslova odpoutání se od dosavadních zvyklostí. Tak například v úžasném reklamním šotu natočeném v roce 1985 je Visa GTi katapultována vedle letounu Super Etendard z paluby letadlové lodi Clémenceau. Po pozoruhodném skoku do vody provedeném kaskadérem Rémy Juliennem se vozidlo vynořilo na hřbetu ponorky!

Reklama Citroënu dává přednost televizi, jako typickému hromadnému sdělovacímu prostředku a obklopuje se největšími talenty té doby. Každé ztvárnění reklamy vyzdvihuje nějaký výkon. Nejlépe to ilustruje institucionální film « Divoké šípy », natočený v roce 1985. Padesát koní, kteří vyběhli z podzemního parkoviště, běží přes liduprázdné město - šlo o jednu čtvrť ve městě Miami - a potom vyráží do vyprahlé krajiny, kde vytváří obraz dvou šípů. Film získal nejvyšší ocenění ve všech soutěžích.

Hodnoty značky jsou vyzdviženy velkým tvůrcem plakátů Savignacem, jehož dílo skvěle vrací na scénu tovární šípy. Savignac velmi správně řekl: « Pevný obraz uvádí do pohybu mysl ». Realizoval tak sérii památných plakátů, přičemž všechny obsahovaly poezii a byly ztvárněné na téma a se sloganem: « Citroën vpřed! ». Každý nový výrobek je také příležitostí pro novou reklamní ságu. Když v roce 1987 typ AX projel po Velké čínské zdi, řekl starý Číňan pan Xu: « to je revoluce! ». Tato slova znějí ve všech myslích a posouvají tak značku k novým a velkým cílům.

Citroën jako průkopník reklamy
Cílem netradiční a dobyvatelské reklamní strategie André Citroëna vždy bylo šířit vynikající jméno značky a jejích výrobků neustále opakovaným vyzvedáváním silných stránek, schopných vyvolat zájem veřejnosti.

Tato strategie je více než kdy jindy aktuální v roce 2000. Tehdy zaplavil obrazovky památný šot - neuvěřitelný balet robotů točících se kolem Xsary Picasso na melodii skupiny Pink Martini « Nechci pracovat ». Toto období je pro značku Citroën zlomem. Je zaveden nový styl, modelová řada se rozšiřuje. Brzy na to kompaktní modely C2, C3 a C3 Pluriel omladí nabídku vozidel Citroën a zaznamenají velký obchodní úspěch.

V roce 2005 reklamní dynamika, přijatá Citroënem stále více uplatňuje tohoto ducha inovace a uvádí filmový snímek « C4 Dancer ». Tento šot je špičkovým dílem digitální technologie. Stejně jako v dobách, kdy ve službách značky pracovala velká jména, se reklama Citroënu obrací na ty nejlepší talenty a používá ty nejlepší postupy ve službách reklamního sloganu zvoleného pro typ C4: « technologie plná života ». Film sklidil úspěch a model je rovněž obchodně úspěšný.

Citroën dělá svou reklamu skutečně dobře.


Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má
11.03.2017
BMW řady 5 Touring - víme, kolik za něj musíte zaplatit
11.03.2017
Facelift Nissanu Qashqai se povedl, přijde již v červenci
10.03.2017
Fiat Tipo Kombi – Čechům na míru