Citroën má v reklamě náskok!

vloženo

V průběhu let se formy používané reklamy samozřejmě vyvíjely. Přes mnohotvárnost těchto forem však snaha propagovat značku a její hodnoty (design, komfort, inovace) a dosáhnout jejího uznání doma i v zahraničí zůstává stejná.


André Citroën, otec automobilové reklamy
Tato velká sága začíná v roce 1919. André Citroën nečeká, až novináři uveřejní oznámení o zrodu slavného automobilu 10 HP typ A v tisku. Tuto novinku rozšiřuje sám s několikaměsíčním předstihem. Noviny otiskují na celé straně oznámení o blížícím se uvedení « prvního francouzského vozidla vyráběného ve velkých sériích » do prodeje. André Citroën se nespokojil pouze s titulem průkopníka průmyslové výroby automobilů, a vymyslel tak jednu z navazujících aktivit - reklamu v hromadných sdělovacích prostředcích.

Citroën se objevuje na plakátech
Ilustrace a plakáty, podepsané proslulými umělci, jsou prvními reklamními nosiči, které Citroën použil. V roce 1919 je vytvořen velmi vtipný plakát, na kterém se automobily 10 HP líhnou z vajíček snesených kohoutem, který kouří fajfku v podobě továrního komínu symbolizujícího továrnu na nábřeží Javel. Jestliže byl záměr reklamy stejný jako dnes, to znamená informovat o svých výrobcích a přitáhnout pozornost zákazníků, je nutno si uvědomit, že v té době automobil jako nový dopravní prostředek musel ještě stále dokazovat své opodstatnění a že André Citroën, aby mohl vyrábět a prodávat své automobily ve velkých počtech, potřeboval rychle získat přízeň veřejnosti. Nelze hovořit o této průkopnické době a nezmínit se o prostoru, který Citroën ponechal tvořivosti svých spolupracovníků, jako byl například Pierre Loüys, automobilový návrhář, který měl od roku 1920 na starosti uměleckou stránku fotografií a reklamy Citroën. Podepsal velký počet plakátů, které propagovaly jednotlivé modely vyráběných automobilů a nové služby nabízené zákazníkům.

Citroën je všude
André Citroën, muž komunikace stejně jako průmyslník, se při propagaci svého podniku a svých výrobků nespokojil pouze s plakátem. Dokázal rozvinout nová média. Založil své vlastní pracoviště pro tvorbu reklamy a svou vlastní tiskárnu - André Citroën Editeur. Od roku 1921 používá « mailing » a zasílá brožury a prospekty desítkám tisíc potenciálních zákazníků, kteří jsou zapsáni v seznamech. Tento zájem o udržování úzkých vazeb se svými zákazníky patří i dnes mezi základní hodnoty značky.

Vysoce kvalitní grafická tvorba
Reklama, která byla v poválečných letech utlumena, se znova objevuje na scéně s příchodem typu DS, u něhož vyzdvihuje design a inovační prvky. Opírá se o brožury, které jsou skutečnými uměleckými díly. Jsou dokonalou syntézou technických informací o vozidle a jeho vnějšího obrazu. Až do konce šedesátých let agentura Delpire využívala nejlepší umělce, kreslíře a fotografy pro grafickou tvorbu, kteří se stejným talentem prezentovali typ 2 CV, Ami nebo DS. Tyto práce slouží za vzor ještě dnes.

Obraz trvá krátce, ale silně působí
V osmdesátých letech dochází v reklamě Citroënu ke změně pohledu na výrobek. Globálnější umělecký přístup dělá z vozu hvězdu, do které se rádi promítáme.  Projev je více citový, kvality výrobku jsou prezentovány vznešeněji. Je to doslova odpoutání se od dosavadních zvyklostí. Tak například v úžasném reklamním šotu natočeném v roce 1985 je Visa GTi katapultována vedle letounu Super Etendard z paluby letadlové lodi Clémenceau. Po pozoruhodném skoku do vody provedeném kaskadérem Rémy Juliennem se vozidlo vynořilo na hřbetu ponorky!

Reklama Citroënu dává přednost televizi, jako typickému hromadnému sdělovacímu prostředku a obklopuje se největšími talenty té doby. Každé ztvárnění reklamy vyzdvihuje nějaký výkon. Nejlépe to ilustruje institucionální film « Divoké šípy », natočený v roce 1985. Padesát koní, kteří vyběhli z podzemního parkoviště, běží přes liduprázdné město - šlo o jednu čtvrť ve městě Miami - a potom vyráží do vyprahlé krajiny, kde vytváří obraz dvou šípů. Film získal nejvyšší ocenění ve všech soutěžích.

Hodnoty značky jsou vyzdviženy velkým tvůrcem plakátů Savignacem, jehož dílo skvěle vrací na scénu tovární šípy. Savignac velmi správně řekl: « Pevný obraz uvádí do pohybu mysl ». Realizoval tak sérii památných plakátů, přičemž všechny obsahovaly poezii a byly ztvárněné na téma a se sloganem: « Citroën vpřed! ». Každý nový výrobek je také příležitostí pro novou reklamní ságu. Když v roce 1987 typ AX projel po Velké čínské zdi, řekl starý Číňan pan Xu: « to je revoluce! ». Tato slova znějí ve všech myslích a posouvají tak značku k novým a velkým cílům.

Citroën jako průkopník reklamy
Cílem netradiční a dobyvatelské reklamní strategie André Citroëna vždy bylo šířit vynikající jméno značky a jejích výrobků neustále opakovaným vyzvedáváním silných stránek, schopných vyvolat zájem veřejnosti.

Tato strategie je více než kdy jindy aktuální v roce 2000. Tehdy zaplavil obrazovky památný šot - neuvěřitelný balet robotů točících se kolem Xsary Picasso na melodii skupiny Pink Martini « Nechci pracovat ». Toto období je pro značku Citroën zlomem. Je zaveden nový styl, modelová řada se rozšiřuje. Brzy na to kompaktní modely C2, C3 a C3 Pluriel omladí nabídku vozidel Citroën a zaznamenají velký obchodní úspěch.

V roce 2005 reklamní dynamika, přijatá Citroënem stále více uplatňuje tohoto ducha inovace a uvádí filmový snímek « C4 Dancer ». Tento šot je špičkovým dílem digitální technologie. Stejně jako v dobách, kdy ve službách značky pracovala velká jména, se reklama Citroënu obrací na ty nejlepší talenty a používá ty nejlepší postupy ve službách reklamního sloganu zvoleného pro typ C4: « technologie plná života ». Film sklidil úspěch a model je rovněž obchodně úspěšný.

Citroën dělá svou reklamu skutečně dobře.



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Hyundai Sonata je krásné čtyřdvéřové kupé

Hyundai Sonata je krásné čtyřdvéřové kupé

Korejská automobilka ukázala zcela první fotografie nového modelu Sonata. Osmá generace Sonaty vystřídá po pěti letech za velkou louží dosavadní generaci v druhé polovině letošního roku. Zda se dostane i do Evropy, není..

GPS navigace do auta, vyplatí se dnes ještě?

GPS navigace do auta, vyplatí se dnes ještě?

Byly doby, kdy navigace v autě byly mnohem oblíbenější než dnes. S příchodem chytrých telefonů s velkými displeji, a..

Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma – Pod dvěma značkami jedno MPV

Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma – Pod dvěma značkami jedno MPV

Korejský model Tacuma nejprve vyjel pod značkou Daewoo, když však korejskou fabriku koupil Chevrolet, dostal vůz na..

Škoda Kamiq oficiálně představena, bude to hvězda Ženevy

Škoda Kamiq oficiálně představena, bude to hvězda Ženevy

Do konce roku 2022 Škoda představí více než 30 nových modelů. Novinka v podobě modelu Kamiq chce oslovit mladší..

Test ojetiny: Hyundai Accent - korejská lidovka

Test ojetiny: Hyundai Accent - korejská lidovka

Druhá generace Hyundaie Accent zaujme nízkou pořizovací cenou a většinou i slušnou výbavou. Navíc potěší příznivou..