Citroën má v reklamě náskok!

vloženo

V průběhu let se formy používané reklamy samozřejmě vyvíjely. Přes mnohotvárnost těchto forem však snaha propagovat značku a její hodnoty (design, komfort, inovace) a dosáhnout jejího uznání doma i v zahraničí zůstává stejná.


André Citroën, otec automobilové reklamy
Tato velká sága začíná v roce 1919. André Citroën nečeká, až novináři uveřejní oznámení o zrodu slavného automobilu 10 HP typ A v tisku. Tuto novinku rozšiřuje sám s několikaměsíčním předstihem. Noviny otiskují na celé straně oznámení o blížícím se uvedení « prvního francouzského vozidla vyráběného ve velkých sériích » do prodeje. André Citroën se nespokojil pouze s titulem průkopníka průmyslové výroby automobilů, a vymyslel tak jednu z navazujících aktivit - reklamu v hromadných sdělovacích prostředcích.

Citroën se objevuje na plakátech
Ilustrace a plakáty, podepsané proslulými umělci, jsou prvními reklamními nosiči, které Citroën použil. V roce 1919 je vytvořen velmi vtipný plakát, na kterém se automobily 10 HP líhnou z vajíček snesených kohoutem, který kouří fajfku v podobě továrního komínu symbolizujícího továrnu na nábřeží Javel. Jestliže byl záměr reklamy stejný jako dnes, to znamená informovat o svých výrobcích a přitáhnout pozornost zákazníků, je nutno si uvědomit, že v té době automobil jako nový dopravní prostředek musel ještě stále dokazovat své opodstatnění a že André Citroën, aby mohl vyrábět a prodávat své automobily ve velkých počtech, potřeboval rychle získat přízeň veřejnosti. Nelze hovořit o této průkopnické době a nezmínit se o prostoru, který Citroën ponechal tvořivosti svých spolupracovníků, jako byl například Pierre Loüys, automobilový návrhář, který měl od roku 1920 na starosti uměleckou stránku fotografií a reklamy Citroën. Podepsal velký počet plakátů, které propagovaly jednotlivé modely vyráběných automobilů a nové služby nabízené zákazníkům.

Citroën je všude
André Citroën, muž komunikace stejně jako průmyslník, se při propagaci svého podniku a svých výrobků nespokojil pouze s plakátem. Dokázal rozvinout nová média. Založil své vlastní pracoviště pro tvorbu reklamy a svou vlastní tiskárnu - André Citroën Editeur. Od roku 1921 používá « mailing » a zasílá brožury a prospekty desítkám tisíc potenciálních zákazníků, kteří jsou zapsáni v seznamech. Tento zájem o udržování úzkých vazeb se svými zákazníky patří i dnes mezi základní hodnoty značky.

Vysoce kvalitní grafická tvorba
Reklama, která byla v poválečných letech utlumena, se znova objevuje na scéně s příchodem typu DS, u něhož vyzdvihuje design a inovační prvky. Opírá se o brožury, které jsou skutečnými uměleckými díly. Jsou dokonalou syntézou technických informací o vozidle a jeho vnějšího obrazu. Až do konce šedesátých let agentura Delpire využívala nejlepší umělce, kreslíře a fotografy pro grafickou tvorbu, kteří se stejným talentem prezentovali typ 2 CV, Ami nebo DS. Tyto práce slouží za vzor ještě dnes.

Obraz trvá krátce, ale silně působí
V osmdesátých letech dochází v reklamě Citroënu ke změně pohledu na výrobek. Globálnější umělecký přístup dělá z vozu hvězdu, do které se rádi promítáme.  Projev je více citový, kvality výrobku jsou prezentovány vznešeněji. Je to doslova odpoutání se od dosavadních zvyklostí. Tak například v úžasném reklamním šotu natočeném v roce 1985 je Visa GTi katapultována vedle letounu Super Etendard z paluby letadlové lodi Clémenceau. Po pozoruhodném skoku do vody provedeném kaskadérem Rémy Juliennem se vozidlo vynořilo na hřbetu ponorky!

Reklama Citroënu dává přednost televizi, jako typickému hromadnému sdělovacímu prostředku a obklopuje se největšími talenty té doby. Každé ztvárnění reklamy vyzdvihuje nějaký výkon. Nejlépe to ilustruje institucionální film « Divoké šípy », natočený v roce 1985. Padesát koní, kteří vyběhli z podzemního parkoviště, běží přes liduprázdné město - šlo o jednu čtvrť ve městě Miami - a potom vyráží do vyprahlé krajiny, kde vytváří obraz dvou šípů. Film získal nejvyšší ocenění ve všech soutěžích.

Hodnoty značky jsou vyzdviženy velkým tvůrcem plakátů Savignacem, jehož dílo skvěle vrací na scénu tovární šípy. Savignac velmi správně řekl: « Pevný obraz uvádí do pohybu mysl ». Realizoval tak sérii památných plakátů, přičemž všechny obsahovaly poezii a byly ztvárněné na téma a se sloganem: « Citroën vpřed! ». Každý nový výrobek je také příležitostí pro novou reklamní ságu. Když v roce 1987 typ AX projel po Velké čínské zdi, řekl starý Číňan pan Xu: « to je revoluce! ». Tato slova znějí ve všech myslích a posouvají tak značku k novým a velkým cílům.

Citroën jako průkopník reklamy
Cílem netradiční a dobyvatelské reklamní strategie André Citroëna vždy bylo šířit vynikající jméno značky a jejích výrobků neustále opakovaným vyzvedáváním silných stránek, schopných vyvolat zájem veřejnosti.

Tato strategie je více než kdy jindy aktuální v roce 2000. Tehdy zaplavil obrazovky památný šot - neuvěřitelný balet robotů točících se kolem Xsary Picasso na melodii skupiny Pink Martini « Nechci pracovat ». Toto období je pro značku Citroën zlomem. Je zaveden nový styl, modelová řada se rozšiřuje. Brzy na to kompaktní modely C2, C3 a C3 Pluriel omladí nabídku vozidel Citroën a zaznamenají velký obchodní úspěch.

V roce 2005 reklamní dynamika, přijatá Citroënem stále více uplatňuje tohoto ducha inovace a uvádí filmový snímek « C4 Dancer ». Tento šot je špičkovým dílem digitální technologie. Stejně jako v dobách, kdy ve službách značky pracovala velká jména, se reklama Citroënu obrací na ty nejlepší talenty a používá ty nejlepší postupy ve službách reklamního sloganu zvoleného pro typ C4: « technologie plná života ». Film sklidil úspěch a model je rovněž obchodně úspěšný.

Citroën dělá svou reklamu skutečně dobře.



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

BMW 3 Touring je tady, ovládá se hlasem a vycouve z místa

BMW 3 Touring je tady, ovládá se hlasem a vycouve z místa

Již příští týden si nové BMW řady 3 odbyde svou premiéru v dlouhé verzi Touring, přičemž první vozy se k zákazníkům dostanou na podzim.

Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

U roztočené modrobílé vrtule už nějakou dobu nedostanete to, co bývalo zvykem. Příkladem může být verze 530i, která..

DS 3 Crossback je hooodně avantgardní crossover

DS 3 Crossback je hooodně avantgardní crossover

Toužíte po crossoveru se kterým budete středem pozornosti? Co takhle zvolit nový model DS 3 Crossback? Novinka od..

Peugeot 508 SW vstupuje na český trh, kolik stojí?

Peugeot 508 SW vstupuje na český trh, kolik stojí?

Značka Peugeot, která před devíti měsíci úspěšně uvedla na trh v ČR nový fastback Peugeot 508, uvádí dnes i verzi 508..

Škoda Kamiq má českou cenu, stojí od 379 900 Kč

Škoda Kamiq má českou cenu, stojí od 379 900 Kč

Příjem objednávek nového modelu KAMIQ na českém trhu zahájen, doporučené ceny pro zákazníky začínají na částce 379 900..