Citroën C5 HDi 173 FAP

vloženo

Modelová řada C5 dostala nový HDi turbodiesel produkující 173 koní DIN (125 kW nebo 170 koní podle normy EEC)*, který je vybaven filtrem pevných částic (FAP) a spojený se šestistupňovou manuální převodovkou.

Nový motor přináší vysokou úroveň výkonu a zátahu zejména v nízkých otáčkách díky celé škále inovací, jakými jsou například paralelní sekvenční dvojité přeplňování a nový vstřikovací i spalovací systém. Motor také vyniká šetrností k životnímu prostředí (EURO IV a FAP) a nízkou spotřebou.


HDi 173 FAP rozšiřuje řadu vznětových motorů, které jsou k dispozici pro C5 hatchback i break.Citroën se tímto motorem staví na špičku svého segmentu.

Turbodiesel je dílem společného vývoje PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company a vyrábí se ve francouzském Trémery. 

Nový motor zvyšuje výkon, zmenšuje spotřebu paliva a snižuje emise

Tento agregát se vyznačuje několika inovacemi:

-         paralelní sekvenční dvojité přeplňování – světové prvenství v případě čtyřválcového vznětového ústrojí, aby minimalizoval dobu reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Největší točivý moment 370 N.m je k dispozici od 1500 ot./min.

-         nově tvarovaný spalovací prostor, ECCS (Extreme Conventional Combustion System), který optimalizuje poměr vzduchu a paliva, vstřikování common-rail třetí generace s tlakem zvýšeným na 1800 barů za účelem lepšího rozptylu paliva. Tato kombinace snižuje emise a spotřebu paliva při současném navýšení výkonu.

Přítomnost dvou vyvažovacích hřídelí přispívá k jízdní pohodě snížením vibrací motoru.  

HDI 173 FAP je výjimečný také pro své kompaktní rozměry. Zabírá méně místa pod kapotou a přispívá tak lepší ochraně chodců v případě nárazu.

Tento nový turbodiesel, jako všechny ostatní vznětové motory v řadě C5, je automaticky vybaven filtrem pevných částic (FAP).
 

Automobil kombinující moderní technologie, komfort a osobitý styl

S příchodem HDi 173 FAP řada C5 nyní pokrývá celou škálu požadavků trhu. Splňuje náročné požadavky na výkon, nízkou spotřebu, spolehlivost a ochranu životního prostředí.

Citroën C5 se od konkurence liší osobitým stylem v obou karosářských verzích a vynikající úrovní jízdního komfortu, požadovaného v luxusních automobilech. Vyznačuje se také značným množství inovačních technologií, jako je odpružení Hydractive, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL), kolenní airbag a další.

Inovační motor s vyšším výkonem, nižší spotřebou paliva a nižšími emisemi

Paralelní sekvenční dvojité přeplňování přináší výjimečnou radost z jízdy 

Model C5 se dostává na vrchol své kategorie díky technickému prvenství, které spočívá ve dvojitém turbodmychadlu poprvé použitému ve čtyřválcovém vznětovém motoru.

Dynamika vozu je vynikající: pevný kilometr zvládá pětidveřová verze za 29,8 s, break potřebuje jen 30 s.

Paralelní sekvenční dvojité turbodmychadlo vytváří mohutný točivý moment při nízkých otáčkách a význačně omezuje turboefekt tím, že okamžitě aktivuje přeplňovaní. Největší točivý moment 370 N.m je dostupný od 1500 ot./min. Motor se vyznačuje výbornou pružností, na třetí rychlostní stupeň pětidveřová C5 zrychlí ze 30 km/h na 60 km/h během 3,6 s, break za 3,7 s. Proti turbodieselu 2.2 HDi 136 FAP novinka přináší zlepšení zrychlení o 20 procent.

Systém přeplňování je založen na dvou stejně velkých turbodmychadlech s neměnnou geometrií lopatek. Každé z nich při vysokých otáčkách motoru dodává přibližně polovinu stlačeného vzduchu.

Toto řešení rozšiřuje pracovní možnosti turbodmychadla a zvyšuje účinnost motoru jak ve vysokých, tak i nízkých otáčkách, zvláště při jejich změně.

Při nízkých otáčkách motoru, tj. do 2700 ot., je funkční pouze jedno turbodmychadlo. To se vyznačuje malými setrvačnými silami. Motor proto rychle reaguje na pohyb plynového pedálu a zároveň podává až o 40 procent vyšší točivý moment ve srovnání s 2.2 HDi 136 FAP.

Po překonání hranice 2700 ot./min. do hry vstupuje druhé turbodmychadlo, aby zajistilo dostatek stlačeného vzduchu k naplnění válců.

Přechodná fáze, ve které se druhé turbodmychadlo začíná roztáčet, ale ještě nedodává vzduch do válců pod potřebným tlakem, zajišťuje jemný nástup druhého přeplňování. Systém dvojího turbodmychadla je pochopitelně plně v režii řídicí jednotky.
 

Snížená spotřeba a nižší úroveň emisí je zajištěna:  

-        novým spalovacím prostorem ECCS (Extreme Conventional Combustion System)

K jednomu z význačných rysů motoru HDi 173 FAP patří nově modifikovaný spalovací prostor nazvaný ECCS. Vyznačuje se optimalizovaným tvarem, omezením víření vzduchu a nízkým kompresním poměrem: 16,6:1 ve srovnání s 18:1 u 2.2 HDI 136 FAP. Tím dochází ke zlepšení rozptylu paliva ve vzduchu a také ke snížení spotřeby paliva. Ve stejných podmínkách provozu turbodiesel HDi 173 FAP s tímto novým spalovacím prostorem dodává až o 40 % vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva o 2 %.

Nové prostorové řešení spalovacího prostoru snižuje množství paliva, které přichází do kontaktu se stěnami válce a tím omezuje celkovou spotřebu paliva. Tento přínos byl dosažen přizpůsobením tvaru dna pístu vzhledem k novému spalovacímu prostoru. Klíčem k tomuto výsledku bylo použití vysokopevnostní slitiny hliníku odolné proti tepelné zátěži.

Nový spalovací prostor význačně omezuje víření vzduchu, snižuje tepelné ztráty válců a zvyšuje celkovou účinnost motoru.

Hlava válců se samostatným chladicím okruhem snižující tepelné ztráty, je vyrobena z hliníkové slitiny obohacené mědí. Tento materiál se vyznačuje zvýšenou tepelně-mechanickou odolností. Jednoduchý systém chlazení umožňuje malý obsah chladicí kapaliny.  

-         vstřikováním common-rail třetí generace s plnicím tlakem až 1800 barů

Nový spalovací prostor je kombinovaný s třetí generací Bosch systému common-rail, jehož tlak byl zvýšen na 1800 barů. To znamená nárůst o 33 % proti první generaci s 1350 bary. Tato kombinace snižuje škodliviny přibližně o 33 %, a přitom zvyšuje výkon a kultivovanost chodu.

Vysokotlaké přeplňování s piezoelektrickými vstřikovači se sedmi tryskami o průměru 135 mikrometrů – v porovnání s pěti tryskami první generace – zdokonaluje rozptyl paliva ve spalovacím prostoru a tak snižuje škodliviny.

Nové trysky dovolují použití menšího množství paliva, rozděleného do šesti samostatných vstřiků během jednoho pracovního cyklu:

-         dva předvstřiky se uplatňují až do 3000 ot.min., aby snížily vibrace motoru

-         dva hlavní vstřiky omezují emise oxidu dusičnatého

-         dva následné vstřiky zajišťují regeneraci filtru pevných částic

Tento nový vstřikovací systém ovládá a přizpůsobuje vstřiky tak, aby souvisle a automaticky zajistil optimální mísení paliva se vzduchem a následné spalování.

-         filtrem pevných částic FAP

Filtr pevných částic je pórovitý pomocník, který zachycuje karbonové částice výfukových plynů. Je automaticky obnovovaný v pravidelných intervalech.

FAP technologie je dostupná v modelech od C3 až po C8. HDi turbodieselu dává zřetelnou ekologickou výhodu tím, že kombinuje kvality motoru se schopností omezit emise pevných částic a dalších škodlivin.

Citroën prodal do současnosti již více než 260 000 automobilů vybavených filtrem pevných částic.
 

Více výhod pro zákazníky 

Tento motor nepodává jen zlepšený výkon, sníženou spotřebu paliva a nízké emise, ale také přináší další zákaznické výhody. Těmi jsou nízká hlučnost i vibrace, snížené náklady na údržbu a zlepšená ochrana chodců v případě nárazu.

-         nízká hlučnost i vibrace

-         dva vyvažovací hřídele umístěné v olejové vaně výrazně omezují vibrace motoru tím, že při horní úvrati pístu se nacházejí nejníže

-         blok motoru s dvojitými stěnami byl speciálně vyvinut za účelem snížení hlučnosti motoru

-         škrtící klapka rychle reaguje na sundání nohy z plynového pedálu a tím snižuje vibrace motoru

-         snížené náklady na údržbu

Větší olejová náplň dovoluje prodloužení servisního intervalu až na 30 000 km, což omezuje časovou náročnost na pobyt vozu v servisu. K dosažení stejného cíle byl také upraven rozvodový i hnací řemen.

-         zdokonalená ochrana chodců

Turbodiesel HDi 173 FAP se vyznačuje kompaktním tvarem. Zmenšené rozměry motoru se na jeho výšce projevují snížením o 40 mm, a tím zvětšením prostoru mezi motorem a kapotou. To přispívá k lepší ochraně chodců v případě nárazu.



Zdroj: Citroën Česká republika, s. r. o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč
24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI