Citroën C5 HDi 173 FAP

vloženo

Modelová řada C5 dostala nový HDi turbodiesel produkující 173 koní DIN (125 kW nebo 170 koní podle normy EEC)*, který je vybaven filtrem pevných částic (FAP) a spojený se šestistupňovou manuální převodovkou.

Nový motor přináší vysokou úroveň výkonu a zátahu zejména v nízkých otáčkách díky celé škále inovací, jakými jsou například paralelní sekvenční dvojité přeplňování a nový vstřikovací i spalovací systém. Motor také vyniká šetrností k životnímu prostředí (EURO IV a FAP) a nízkou spotřebou.


HDi 173 FAP rozšiřuje řadu vznětových motorů, které jsou k dispozici pro C5 hatchback i break.Citroën se tímto motorem staví na špičku svého segmentu.

Turbodiesel je dílem společného vývoje PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company a vyrábí se ve francouzském Trémery. 

Nový motor zvyšuje výkon, zmenšuje spotřebu paliva a snižuje emise

Tento agregát se vyznačuje několika inovacemi:

-         paralelní sekvenční dvojité přeplňování – světové prvenství v případě čtyřválcového vznětového ústrojí, aby minimalizoval dobu reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Největší točivý moment 370 N.m je k dispozici od 1500 ot./min.

-         nově tvarovaný spalovací prostor, ECCS (Extreme Conventional Combustion System), který optimalizuje poměr vzduchu a paliva, vstřikování common-rail třetí generace s tlakem zvýšeným na 1800 barů za účelem lepšího rozptylu paliva. Tato kombinace snižuje emise a spotřebu paliva při současném navýšení výkonu.

Přítomnost dvou vyvažovacích hřídelí přispívá k jízdní pohodě snížením vibrací motoru.  

HDI 173 FAP je výjimečný také pro své kompaktní rozměry. Zabírá méně místa pod kapotou a přispívá tak lepší ochraně chodců v případě nárazu.

Tento nový turbodiesel, jako všechny ostatní vznětové motory v řadě C5, je automaticky vybaven filtrem pevných částic (FAP).
 

Automobil kombinující moderní technologie, komfort a osobitý styl

S příchodem HDi 173 FAP řada C5 nyní pokrývá celou škálu požadavků trhu. Splňuje náročné požadavky na výkon, nízkou spotřebu, spolehlivost a ochranu životního prostředí.

Citroën C5 se od konkurence liší osobitým stylem v obou karosářských verzích a vynikající úrovní jízdního komfortu, požadovaného v luxusních automobilech. Vyznačuje se také značným množství inovačních technologií, jako je odpružení Hydractive, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL), kolenní airbag a další.

Inovační motor s vyšším výkonem, nižší spotřebou paliva a nižšími emisemi

Paralelní sekvenční dvojité přeplňování přináší výjimečnou radost z jízdy 

Model C5 se dostává na vrchol své kategorie díky technickému prvenství, které spočívá ve dvojitém turbodmychadlu poprvé použitému ve čtyřválcovém vznětovém motoru.

Dynamika vozu je vynikající: pevný kilometr zvládá pětidveřová verze za 29,8 s, break potřebuje jen 30 s.

Paralelní sekvenční dvojité turbodmychadlo vytváří mohutný točivý moment při nízkých otáčkách a význačně omezuje turboefekt tím, že okamžitě aktivuje přeplňovaní. Největší točivý moment 370 N.m je dostupný od 1500 ot./min. Motor se vyznačuje výbornou pružností, na třetí rychlostní stupeň pětidveřová C5 zrychlí ze 30 km/h na 60 km/h během 3,6 s, break za 3,7 s. Proti turbodieselu 2.2 HDi 136 FAP novinka přináší zlepšení zrychlení o 20 procent.

Systém přeplňování je založen na dvou stejně velkých turbodmychadlech s neměnnou geometrií lopatek. Každé z nich při vysokých otáčkách motoru dodává přibližně polovinu stlačeného vzduchu.

Toto řešení rozšiřuje pracovní možnosti turbodmychadla a zvyšuje účinnost motoru jak ve vysokých, tak i nízkých otáčkách, zvláště při jejich změně.

Při nízkých otáčkách motoru, tj. do 2700 ot., je funkční pouze jedno turbodmychadlo. To se vyznačuje malými setrvačnými silami. Motor proto rychle reaguje na pohyb plynového pedálu a zároveň podává až o 40 procent vyšší točivý moment ve srovnání s 2.2 HDi 136 FAP.

Po překonání hranice 2700 ot./min. do hry vstupuje druhé turbodmychadlo, aby zajistilo dostatek stlačeného vzduchu k naplnění válců.

Přechodná fáze, ve které se druhé turbodmychadlo začíná roztáčet, ale ještě nedodává vzduch do válců pod potřebným tlakem, zajišťuje jemný nástup druhého přeplňování. Systém dvojího turbodmychadla je pochopitelně plně v režii řídicí jednotky.
 

Snížená spotřeba a nižší úroveň emisí je zajištěna:  

-        novým spalovacím prostorem ECCS (Extreme Conventional Combustion System)

K jednomu z význačných rysů motoru HDi 173 FAP patří nově modifikovaný spalovací prostor nazvaný ECCS. Vyznačuje se optimalizovaným tvarem, omezením víření vzduchu a nízkým kompresním poměrem: 16,6:1 ve srovnání s 18:1 u 2.2 HDI 136 FAP. Tím dochází ke zlepšení rozptylu paliva ve vzduchu a také ke snížení spotřeby paliva. Ve stejných podmínkách provozu turbodiesel HDi 173 FAP s tímto novým spalovacím prostorem dodává až o 40 % vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva o 2 %.

Nové prostorové řešení spalovacího prostoru snižuje množství paliva, které přichází do kontaktu se stěnami válce a tím omezuje celkovou spotřebu paliva. Tento přínos byl dosažen přizpůsobením tvaru dna pístu vzhledem k novému spalovacímu prostoru. Klíčem k tomuto výsledku bylo použití vysokopevnostní slitiny hliníku odolné proti tepelné zátěži.

Nový spalovací prostor význačně omezuje víření vzduchu, snižuje tepelné ztráty válců a zvyšuje celkovou účinnost motoru.

Hlava válců se samostatným chladicím okruhem snižující tepelné ztráty, je vyrobena z hliníkové slitiny obohacené mědí. Tento materiál se vyznačuje zvýšenou tepelně-mechanickou odolností. Jednoduchý systém chlazení umožňuje malý obsah chladicí kapaliny.  

-         vstřikováním common-rail třetí generace s plnicím tlakem až 1800 barů

Nový spalovací prostor je kombinovaný s třetí generací Bosch systému common-rail, jehož tlak byl zvýšen na 1800 barů. To znamená nárůst o 33 % proti první generaci s 1350 bary. Tato kombinace snižuje škodliviny přibližně o 33 %, a přitom zvyšuje výkon a kultivovanost chodu.

Vysokotlaké přeplňování s piezoelektrickými vstřikovači se sedmi tryskami o průměru 135 mikrometrů – v porovnání s pěti tryskami první generace – zdokonaluje rozptyl paliva ve spalovacím prostoru a tak snižuje škodliviny.

Nové trysky dovolují použití menšího množství paliva, rozděleného do šesti samostatných vstřiků během jednoho pracovního cyklu:

-         dva předvstřiky se uplatňují až do 3000 ot.min., aby snížily vibrace motoru

-         dva hlavní vstřiky omezují emise oxidu dusičnatého

-         dva následné vstřiky zajišťují regeneraci filtru pevných částic

Tento nový vstřikovací systém ovládá a přizpůsobuje vstřiky tak, aby souvisle a automaticky zajistil optimální mísení paliva se vzduchem a následné spalování.

-         filtrem pevných částic FAP

Filtr pevných částic je pórovitý pomocník, který zachycuje karbonové částice výfukových plynů. Je automaticky obnovovaný v pravidelných intervalech.

FAP technologie je dostupná v modelech od C3 až po C8. HDi turbodieselu dává zřetelnou ekologickou výhodu tím, že kombinuje kvality motoru se schopností omezit emise pevných částic a dalších škodlivin.

Citroën prodal do současnosti již více než 260 000 automobilů vybavených filtrem pevných částic.
 

Více výhod pro zákazníky 

Tento motor nepodává jen zlepšený výkon, sníženou spotřebu paliva a nízké emise, ale také přináší další zákaznické výhody. Těmi jsou nízká hlučnost i vibrace, snížené náklady na údržbu a zlepšená ochrana chodců v případě nárazu.

-         nízká hlučnost i vibrace

-         dva vyvažovací hřídele umístěné v olejové vaně výrazně omezují vibrace motoru tím, že při horní úvrati pístu se nacházejí nejníže

-         blok motoru s dvojitými stěnami byl speciálně vyvinut za účelem snížení hlučnosti motoru

-         škrtící klapka rychle reaguje na sundání nohy z plynového pedálu a tím snižuje vibrace motoru

-         snížené náklady na údržbu

Větší olejová náplň dovoluje prodloužení servisního intervalu až na 30 000 km, což omezuje časovou náročnost na pobyt vozu v servisu. K dosažení stejného cíle byl také upraven rozvodový i hnací řemen.

-         zdokonalená ochrana chodců

Turbodiesel HDi 173 FAP se vyznačuje kompaktním tvarem. Zmenšené rozměry motoru se na jeho výšce projevují snížením o 40 mm, a tím zvětšením prostoru mezi motorem a kapotou. To přispívá k lepší ochraně chodců v případě nárazu.



Zdroj: Citroën Česká republika, s. r. o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu
23.10.2018
Seat Terraco je třetím SUV do party
23.10.2018
Škoda Fabia Combi Scoutline představena, oplastování není levné
22.10.2018
Nissan Qashqai dostal nový motor a dvouspojkovou převodovku
18.10.2018
Jaká auta jsou nejspolehlivější? Podle britů to jsou vozy z Japonska
17.10.2018
Luxusní BMW X7 představeno! Je obrovské a bude mít minimálně šestiválec
16.10.2018
Test ojetiny: Škoda Fabia – první generace láká cenou
15.10.2018
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala
12.10.2018
Hyundai i40 místo příchodu nové generace prošel modernizací
08.10.2018
Hyundai i30 Fastback N - Nošovický rychlík se představuje