Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe

vloženo

Samočinné řazení je stále populárnější a na chuť mu přicházejí i konzervativní řidiči. Nabídka na trhu ojetin s automatem je veliká, není tedy problém vybrat s automatem vozidlo jakékoliv kategorie. Jak ale správně nakoupit a na co si dát pozor?

Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe

„Samočinné řazení se dostává postupně do všech tříd vozů a dnes není výjimkou ani u běžných spotřebních modelů a malých aut,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle Foltýna se především menší vozy s automatem stávají terčem výběru jako druhé auto do rodiny pro manželku nebo začínající řidiče. „Před koupí by se ale zákazník měl seznámit s různými typy automatických převodovek a dozvědět se, které jsou dobré, které horší a kterým se raději vyhnout,“ doporučuje Foltýn.


Pro moderní automatické převodovky neplatí stará klišé o tom, že výrazně snižují dynamiku vozu a kazí spotřebu. Moderní automaty jsou velmi efektivní a ve výsledku dokáží méně zkušeným řidičům se spotřebou paliva a reálnou dynamikou spíše pomoci.  Moderní automat ale ocení i řidič, který nemá s řazením problém. Dnešní převodovky jsou totiž komfortní, pohotové a navíc často nabízejí možnost manuálního řazení například tlačítky na volantu. Některé sportovní nebo luxusní vozy dnes dokonce už ani bez automatu nekoupíte.

Pokud kupujete ojeté auto s automatem, dobře si rozmyslete, jak velké auto chcete a kde budete nejčastěji jezdit. Pro městský provoz je z hlediska své konstrukce nejvhodnější klasický automat s hydrodynamickým měničem. Je komfortní, řadí plynule a nevadí mu popojíždění v kolonách. Řidič vlastně v koloně popojíždí jen povolením pedálu brzdy, ani nemusí šlapat na plyn. Podobně fungují i převodovky CVT, ale z dlouhodobého hlediska bývá klasický automat spolehlivější. „Zimní měsíce jsou pro nákup vozu s automatem velmi vhodné,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle něj se právě v zimě ukáže, jak plynule a rychle převodovka řadí. „Při testovací jízdě sledujte chování automatu. Musí reagovat na prudké sešlápnutí plynu okamžitým podřazením na nižší rychlosti a při akceleraci mu nesmí příliš kolísat otáčky,“ doporučuje Foltýn. Moderní automaty řadí plynule a prakticky neznatelně, výrazné cukání není u moderních automatů obvyklé. 

Moderní automatická převodovka, ať už je jakékoli konstrukce, nevyžaduje od řidiče nějaké zvláštní ústupky ani údržbu. Stačí si jen zvyknout na její chování, kdy se brzy naučíte odhadovat, kdy převodovka řadí a jak reaguje na různé situace. Snad je jen potřeba pohlídat si předepsané servisní úkony. Právě zanedbaná výměna olejové náplně v převodovkách bývá nejčastějším problémem automatů a majitelé si tak zbytečně zkracují jejich životnost. Také je dobré si vyzkoušet několik různých typů převodovek, ať víte, která vám vyhovuje nejvíc.


Fotografie k článku

Fotografie k článku Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

19.02.2019
Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře
18.02.2019
Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV
14.02.2019
BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
11.02.2019
Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
10.02.2019
Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
08.02.2019
Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
07.02.2019
Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
06.02.2019
Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
05.02.2019
Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
04.02.2019
Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
31.01.2019
Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
30.01.2019
Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
29.01.2019
Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
28.01.2019
Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu