Cebia varuje před technickými problémy stočených aut

vloženo

Společnost Cebia, která ročně provede kontrolu milionu vozidel, varuje před možnými závažnými následky dezinformace zákazníka přetočením tachometru. Budoucí majitel ojetého vozidla, který vychází ze záměrně sníženého stavu tachometru díky stočení, může mít s vozem technické problémy. Těm by se jinak vyhnul díky včasnému servisnímu zásahu. Některé podstatné komponenty vozidla totiž stárnou úměrně počtu najetých kilometrů a v určitém čase je výrobcem předepsána jejich výměna. Nákup stočeného auta se pak může novému majiteli výrazně prodražit.

Cebia varuje před technickými problémy stočených aut Cebia varuje před technickými problémy stočených aut

„Nákupem stočeného auta člověk především ztrácí peníze, protože jeho tržní cena při skutečně najetých kilometrech by byla nižší. Cena každého ojetého vozu je stanovena nejen podle jeho výbavy a opotřebení, ale také podle najetých kilometrů, roku výroby, původu vozidla a dalších parametrů. Ztráty způsobené záměrným pozměněním těchto parametrů například u průměrné ojetiny za 150 tisíc mohou jít do desetitisíců. Navíc se však takto dezinformovanému majiteli vozu prodraží i následný servis. Často slýchám názor, že dobře udržované auto s více ujetými kilometry je lepší než neudržované s méně kilometry. Je to do jisté míry pravda, ale kvalitní údržba se především odrazí na interiéru vozidla. A pokud auto prodejce důkladně připraví k prodeji, může vypadat jako nové. Podstatné části motoru a podvozku však stárnou s najetými kilometry, a pokud je včas nevyměníte, oprava je pak často opravdu drahá,“ říká Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. „Pokud si například koupíte auto, které má deklarovaný nájezd 120 tisíc kilometrů a přitom ve skutečnosti má už najeto 220 tisíc kilometrů, předpokládáte, že již byl ve 160 tisících kilometrech měněn rozvodový řemen. Pokud však měněn nebyl a praskne vám, oprava stojí až 200 tisíc korun,“ dodává Pajer.


Mělo by být samozřejmostí dát ojeté auto po nákupu do servisu a nechat ho zkontrolovat. Pokud servisní pracovník ale nemá údaj o skutečném stavu najetých kilometrů, většinu hrozících závad nepozná a není určitě finančně únosné nechat preventivně vyměnit většinu rizikových dílů. Riziko technických problémů je ještě daleko důležitější u dieselových motorů, které jsou citlivější a náročnější na údržbu.

„Pokud se některé komponenty zejména u motoru během života vozidla včas nevymění nebo neprojdou plánovanou údržbou, může jejich defekt i ohrozit posádku na životě. Jedná se zejména o zmiňované rozvody motoru, kdy jejich destrukce při provozu znamená okamžitou ztrátu výkonu motoru. Pokud k ní dojde například při předjížděcím manévru, může to znamenat přímé ohrožení bezpečnosti posádky takového vozidla i jejího okolí. Některé automobilky, jako např. BMW, předepisují v určitých kilometrech kontrolu vstřikovačů naftových motorů. Pokud k ní nedojde, může se stát, že vstřikovače přestanou nárazově fungovat a motor přejde skokově do nouzového režimu. Známe jeden konkrétní případ, kdy k tomuto došlo právě při předjíždění s potřebou prudké akcelerace a k vážné havárii nedošlo jen o vlásek. Neprovedená údržba vozidla v důsledku neznalosti skutečného kilometrového nájezdu je tedy velmi zásadní záležitost,“ říká Ing. Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

„V tabulce uvádím několik typických komponentů, které mají limitovanou životnost a je třeba je při určitém kilometrovém nájezdu vozidla vyměnit, vč. přibližné ceny opravy, pokud nejsou včas vyměněny,“ doplňuje Zich.

Název dílu Životnost Cena opravy  
Rozvodový mechanismus motoru 120 - 240 tis. km 30 - 250 tis. Kč Tzv. rozvody
Vstřikovače motoru 150 - 250 tis. km (obvykle) 40 - 80 tis. Kč Dojde-li k poruše, preventivní kontrola, čištění a seřízení obvykle cca 8-15 tis. Kč
Spojková sada 150 - 250 tis. km   Nepoškodí jiné díly, ale může znehybnit vozidlo


Cebia / Auto AZ Consulting

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.07.2018
Audi Q8 má českou cenu, dva miliony stačí
16.07.2018
Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů
13.07.2018
Test ojetiny: Ford Fiesta – levný a líbivý
12.07.2018
Toyota C-HR a RAV4 nově v edici Prime, ušetříte až 157 tisíc korun
11.07.2018
Test: Suzuki S-Cross 1.0 Booster je nejracionálnější volbou
03.07.2018
Nissan GT-R50 od Italdesignu má 720 koní
02.07.2018
Na nové Audi A6 zatím 1,5 milionu korun nestačí
28.06.2018
Nový Ford KA+ přijíždí na český trh za cenu od 272 990 Kč
28.06.2018
Tipy pro instalaci tažného zařízení
27.06.2018
Test ojetiny: Fiat Panda – pohledná krabička může být i 4x4
25.06.2018
Honda Civic Type R - Nabroušená katana!
20.06.2018
Audi A1 - luxusnější sourozenec Pola je tady
19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu
05.06.2018
Deset věcí, které nevíte o hybridech