Bouráme stále častěji?

vloženo

Z televizních obrazovek, zpravodajských serverů a z různých prohlášení Policie ČR každý den slyšíme o tom, jak jsou české silnice plné dopravních nehod a různých pirátů. Jezdíme doopravdy tak zle? Statistiky totiž dokazují pravý opak.

Bouráme stále častěji?

Pokud si pustíte večerní televizní noviny nebo si jen otevřete internetové zpravodajství, ze všech koutů na Vás s velkou pravděpodobností vyskočí informace o nějaké aktuální dopravní nehodě. To se opakuje den co den. Pokud bych se stal pravidelným divákem nebo čtenářem uvedených zpravodajských médií, zajisté bych po pár dnech nabyl dojmu, že situace na silnicích je doslova kritická, že v Česku panuje chaos a řidiči jezdí rok od roku hůře. Po pár týdnech sledování černého zpravodajství bych nevytáhl (z obavy o svůj život) z domu paty. Proč nás masová média stále děsí obrázky hrůzostrašných nehod, lidského utrpení a Policie neustále straší? Jezdíme doopravdy tak špatně a bouráme na každém rohu? Proč se média honí za piráty silnic?

Nejprve si odpovíme na otázku: "Proč jsme každý den zásobováni reportážemi zobrazující dopravní nehody?"
Protože to chceme. Respektive většina diváků či čtenářů zpravodajství po tom doslova touží. A rovnou říkám, nemohou za to. Touha vidět lidské utrpení v podobě dopravních nehod či jiných neštěstích je doslova chorobná a určité televizní publikum ji vyžaduje. Pokud by sledovanost během těchto reportáží rapidně klesala, např. televizní stanice by je přestaly vysílat. Průzkumy však ukazují, že právě "krimi zprávy" a záběry dopravních nehod naopak sledovanost zvyšují. Televize a zpravodajské servery se doslova předhánějí v přinášení nejčerstvějších informací o dopravních nehodách.

Jaká je skutečnost? Jezdíme doopravdy tak špatně, jak ukazují každý den v televizi?
Ne. Jezdíme stále bezpečněji. Možná si teď klepete na čelo, ale doopravdy tomu tak je. Za posledních dvacet let enormně narostla intenzita dopravy, přičemž o výstavbě dostatečné infrastruktury si můžeme nechat jenom zdát. Obyvatele Česka vlastní stále více automobilů (aktuálně mírně přes 4,5 mil. vozidel) a musíme se také vyrovnávat s rostoucí tranzitní dopravou. Obrovské množství dopravních prostředků se musí vejít stále na stejné dopravní komunikace (těch nových přibývá doopravdy málo). Také neustále roste průměrný roční kilometrový proběh.  Rostoucí dopravní zátěž přináší rostoucí riziko lidského selhání či výskytu obyčejné chyby. Přestože se vyrábějí stále bezpečnější automobily, na silnicích se potkávají stále různí účastníci dopravního provozu (chodci počínaje přes řidiče osobních automobilů a motocyklů až po řidiče tiráků či koňským povozů). Všechny uvedené skupiny se přepravují z místa A do místa B a jejich vzájemný pohyb musí být v symbióze. Pokud jedinec (účastník dopravního provozu) chybuje, je nepozorný nebo dokonce přecení své schopnosti, může to mít fatální následky. Vzájemnou souhru může ovlivnit také celá řada jiných faktorů (neutěšený stav komunikace, dopravní značení, zvěř, počasí atd.).

Ale pojďme k věci. Pod článkem naleznete graf  "Vývoj počtu nehod a jejich následků". Ten mapuje vývoj dopravních nehod a jejich následků (vždy za prvních sedm měsíců v daném roce) za posledních 22 roků. Ten jasně dokazuje, že v současné době je na silnicích bezpečněji než v roce 1989, kdy dopravní zátěž komunikací byla sotva poloviční. Z hlediska počtu dopravních nehod byl kritický rok 1999 a z hlediska počtu usmrcených rok 2003. Nejvíce osob bylo těžce zraněno v roce 1997, lehce naopak v roce 2003.

Mým cílem není moralizovat, penalizovat a stresovat řidiče, resp. všechny účastníky dopravního provozu. Myslím si, že žádný účastník dopravního provozu se nechce stát samovolně účastníkem dopravní nehody. A podle toho řada z nás také jezdí a snaží se předvídat a odvracet kolizní situace. Proto se zaměřím pomocí série článků na nebezpečná místa na českých komunikacích (nebezpečné křižovatky, nepřehledné úseky, nelogická a matoucí značení a další). Je totiž známo, že třetina dopravních nehod se koncentruje na pouhé 3% délky komunikační sítě. Tento fakt dokazuje, že na českých silnicích není vše v pořádku, stejně tak jako v celém Česku (Policie ČR měří jen tam, kde to vynáší atd.). Postupně se tak budu věnovat všem absurditám spojených s řízením motorového vozidla.

A jaký je Váš názor?


(PeŠi/PČR/Požáry.cz/SDA-CIA/MVČR)

Fotografie k článku

Fotografie k článku Bouráme stále častěji?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
29.11.2016
Modernizovaná Kia Carens od 454 980 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem
20.11.2016
Hyundai IONIQ Hybrid a IONIQ Eletric přichází na český trh
19.11.2016
Citroën C-Elysée dostal nový nos a zadní světla s 3D efektem
18.11.2016
Test ojetiny: BMW 330i xDrive e92 – emotivní loučení
17.11.2016
Sedm dostupných ojetin, které poslouží početnějším rodinám
16.11.2016
Kia Niro - na hybridný crossover si připravte minimálně 599 980 Kč
15.11.2016
Test: Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi 150 S&S – Multivane, hlásím problém!
14.11.2016
Škoda Fabia Trumf - nová akční výbava je tady, ušetříte třicet tisíc korun