BMW Z4 sDrive 35is (E89) - To nejlepší ze staré školy

Hádali byste, že je aktuální generace BMW Z4 (E89) na trhu již od roku 2009? K neuvěření, že?!. Extrémně dlouhá kapota, výrazné prolisy a žraločí výraz propůjčují „Z4-ce“ téměř nestárnoucí design, který je dnes pro mnohé kolemjdoucí stále natolik oslnivý, že zapomenou i na lampu před sebou a ze setkání je probere až silný náraz do hlavy (tohle se opravdu stalo).

Nejsilnější testovaná verze s označením 35is nabízí už v základu jinak příplatkový M paket, díky kterému vypadá celá „Z4-ka“ skutečně perfektně. Efektnímu vzhledu v našem případě napomáhal i bílý perleťový lak a krásná, devatenáctipalcová kola (v designu M) s nízkoprofilovými pneumatikami. Výsledek je tak nesmírně vydařený a vůz působí skvěle (naživo je to ještě lepší!). Zároveň se mu daří i účinně tajit svůj věk, takže působí mnohem mladším dojmem než stejně staré a aktuálně dosluhující BMW X1 (E84), jež jsme nedávno testovali.


Exteriér – Nestárnoucí fešák.
„Z4-ce“ tak z hlediska vnějšího designu opravdu nelze skoro nic vytknout. Je dravá, krásná a bez střechy velmi sexy. Sluší jí to ale i se střechou. Ta je pevná a při jejím natažení jde o zdařilé kupé. Tohle se většině kabrioletů nikdy nepovedlo. Díky extrémně dlouhé kapotě z profilu zároveň vzdáleně připomíná i legendární Jaguar E-type. Klobouk dolů!



Nadčasovost vnějšího designu je skutečně příkladná a je trochu škoda, že jsem v úvodu tohoto odstavce musel napsat „skoro nic“. Na mysli mám anténu nad levým zadním kolem, která svým umístěním připomíná devadesátá léta.

Interiér – Luxus se vším všudy.
Stejně jako u nedávného BMW X1 má i „Z4-ka“ k základní výbavě opravdu daleko a interiér je tak navzdory svému věku nebývale příjemný. Palubní deska obšitá kůží, navigace Professional, vyhřívaný volant, sedačky s dofukem bočnic. To jsou jen některé prvky luxusní výbavy, jimiž prémiový roadster rozmazluje svou posádku, a nutno dodat, že mu to jde skutečně dobře. Uvnitř se tak už po chvilce cítíte jako doma. Ergonomie je víc než dobrá a výborný je rovněž malý volant, který se opravdu příjemně drží. Jedinou pihou na kráse jsou tak sedačky. Ne, nebojte se, jsou výborné a nebudete-li řezat okresky nesmyslným tempem, budete naprosto spokojeni. Problém je jinde a to právě při rychlejším svezení. Při něm zjistíte, že v horní polovině má opěradlo jen velmi skromné boční vedení a v ostřejších průjezdech zatáčkami je potřeba se držet. Je to škoda, protože jinak je interiér perfektní a reprezentuje to nejlepší, co ze staré „bavorácké“ školy vzešlo.



Motor – Fenomén!
Kapitola sama pro sebe je pohonná jednotka testovaného vozu s označením 35is. Označení samozřejmě mate (nějak jsme si už zvykli) a nejedná se tak o klasický „tříapůllitr“. Jde o třílitrový řadový šestiválec dopovaný dvěma turbodmychadly a jeho parametry berou za své. Nejenže byl výkon verze „is“ (zejména díky výraznému vyladění výfukové soustavy) posunut až na hranici 250 kW, ale ke královským číslům byla posunuta i hranice maximálního točivého momentu. Ten má hodnotu 450 Nm (při overboostu dokonce 500 Nm!) a to už jsou velmi slušná čísla.

35is sice nemá tak ostrou výkonovou špičku ani vycvičené hlasivky jako jeho atmosférický předchůdce, zato ho hravě dožene přívaly točivého momentu prakticky v jakýchkoliv otáčkách a hlasitým praskáním do výfuků. Její rychlost je tak ve skutečném světě ohromující. A světe, div se! Bez problému dokáže potrápit i leckterý (pár let starý) supersport.



Skvělou symbiózu pak s motorem tvoří dvouspojková převodovka DKG, kterou používají i modely divize M. Právě ta má u 35is hlavní podíl na skvělém výkonovém projevu a dodává vozu pořádnou šťávu.
Škoda jen, že „Z4-ka“ není žádné pírko. Množství vzpěr a výztuh se na finální hmotnosti nutně podepsalo a ze 1600 kilogramů by jistě neškodilo nějaké to kilo ubrat. Díky nim je však velmi tuhá a to i bez střechy.

Ještě se mrkneme na spotřebu a jdeme jezdit…
Při běžné jízdě se dá spotřeba stlačit pod 9 litrů (musíte mít opravdu silnou vůli). Se spotřebou 12-14l/100km se váš řidičák ocitá v permanentním ohrožení a budete-li jezdit za 20 a více litrů (není to velký problém), při nejbližším zastavení policií, nejen že přijdete na delší dobu o „papíry“, ale rovnou vás odvezou na vyšetření k nejbližšímu psychiatrovi (tak nesmyslně rychlé dokáže BMW Z4 35is v reálném světě být).



Jízda – Velmi rychlý roadster.
Při prvním usednutí vás ohromí velikost přední kapoty. Dlouhý předek působí exkluzivně, ale na řidiče klade hlavně zpočátku vyšší nároky. Zvlášť na rozbitých cestách je potřeba dát hodně dobrý pozor, protože pár metrů před vůz není vůbec vidět a případný výtluk tak snadno přehlédnete. Po chvilce vás to ale přestane trápit a začnete se bavit!

Příkladná pozice za volantem i sezení skoro až na zemi dává tušit, že se „Z4-kou“ nuda nebude. Řízení je velmi přesné a vždy poskytuje dostatek informací o tom, co se právě děje. Jen jde velmi ztuha a to může být při delších dálničních přesunech mírně obtěžující. Řízení je také extrémně náchylné ke změnám směru na vyjetých kolejích, na kterých musíte vůz opravdu hlídat.



Zato převodovka je opravdu výtečná a „nachytat ji na švestkách“ není snadné. Dokáže být sametově jemná a řadit naprosto ukázkově. Na druhé straně se neztratí ani ve sportovním módu, ve kterém při řazení citelně kope a za doprovodu hřmotného „prdění“ výfukové soustavy dodává jízdě patřičný náboj a emoce. Výfuk je slyšet, ať jedete jakkoliv, ale jeho akustický projev se dá popsat jen jedním slovem… Výborný!



Při klidné jízdě je BMW Z4 35is příjemný (a krásný) společník, který z vás nevytluče duši ani na největších příplatkových „devatenáctkách“. Svou posádku však díky občasnému poskočení na příčné nerovnosti nenechá zapomenout, že nesedí v obyčejném autě, a to je dobře. Poklidná jízda je doprovázena příjemným duněním výfuků i relativně dobrou akustickou pohodou (v rychlostech do 130 km/h a s nataženou střechou), takže posádka není ani po celodenním putování výrazněji unavena. Jízda se staženou střechou je příjemná do zhruba 80 km/h, kdy do interiéru skoro nefouká, nicméně i 110 km/h se s protivětrnou clonou mezi sedadly a lehkým svetrem vydržet dá.

Kdo by si ale aktuálně nejsilnější mnichovský roadster kupoval pro klidnou jízdu?
Už jsem se zmínil, že BMW Z4 35is je mnohdy až nesmyslně rychlé, ale že na českých silnicích často nepotkáte nic rychlejšího? Skutečně. Tento fakt začne postupem času zásobovat vaše ego blaženými pocity a za volantem si troufnete vždy o něco víc. Vše má ale své limity a ani BMW Z4 není výjimkou! V jeho případě za nimi stojí podvozek a uložení motoru přímo nad přední nápravou.



Jinak dost tvrdý a dobrý adaptivní podvozek motor na limitu prostě nestíhá a běda, jak přijdou rozbitější cesty. V zatáčkách je celé auto hodně náchylné k výraznému odskakování a to není nic, co by bavilo jak řidiče, tak samotnou „Z4-ku“. Pokud si přece jen troufnete jezdit velmi rychle, věřte, že je potřeba si opravdu hlídat kvalitu vozovky před sebou (a to nechci moralizovat). Druhým limitujícím faktorem je podélné uložení šestiválce nad přední nápravou. Navzdory takřka ideálnímu rozložení hmotnosti je „Z4-ka“ hodně háklivá na nájezdovou rychlost do táhlejších zatáček, ve kterých se začne dost vrtět. Je tak potřeba ji do nich směřovat opravdu jemně.

BMW Z4 35is se nejlépe cítí při velmi svižných přesunech na rovnějších silnicích, na kterých bude svým pružným zrychlením bavit nejen posádku, ale i okolní řidiče. Výkonová rezerva při předjíždění je totiž fenomenální. Jakmile ale přijdou okresky, potřebuje hladkou silnici a miluje čistou stopu. Ani drobným powerslidům se vůbec nebrání, ale nástroj na driftování to rozhodně není. Přesto jsem se nezbavil pocitu, že i na hladkých asfaltkách chce trochu zvolnit a dává najevo, že byste měli spíše stáhnout střechu a kochat se krajinou.



Závěr – Chcete ho? Neváhejte!
Jízda na limitu tak není nic, čím by „Z4-ka“ 35is zaujala. Přesto má své nezapomenutelné kouzlo. Řidičskou nirvánu za jejím volantem nehledejte, ale pohodlí, často nesmyslné rychlosti a všechny výhody opravdu luxusního roadsteru ano! Její kouzlo spočívá v jednoduchosti, s jakou je každodenně použitelná, v nenáročnosti po uživatelské stránce, ale především v obrovském charisma, které vyzařuje z každého promyšleného detailu.

BMW Z4 35is (E89) není racionální volbou (asi jako žádný z přímých konkurentů). Pokud ale hledáte luxusní roadster s obrovským výkonem a nestárnoucím designem, který nutně nemusí být pouze „víkendovkou“, právě jste jej našli!



Plusy
+ Image a design
+ Klasická koncepce (motor vpředu + pohon zadních kol)
+ Výkon motoru
+ Zvukový projev výfuků
+ Přítomnost pevné skládací střechy
+ Výborná pozice za volantem
+ Kvalita zpracování
+ Každodenní použitelnost

Mínusy
- Výhled vpřed
- Nervozita při velmi rychlé jízdě
- Tužší odpružení na rozbitých cestách

Technické údaje BMW Z4 35i (E89), rok 2015
Motor: dvojitě přeplňovaný zážehový šestiválec
Objem motoru: 2 979 ccm
Výkon: 250kW(340k)/5900 ot./min.
Točivý moment max.: 450 (500 overboost) Nm/1500 ot./min.
Max. rychlost:   250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 4,8 s
Spotřeba - kombin.: 9,0 l/100 km
Spotřeba - město: 12,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 9,1 l/100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4244/1790/1284 mm
Rozvor: 2496 mm
Zavazadelník: 190 l
Provozní hmotnost: 1600 kg
Spotřeba během testu:
13,2 l/100 km
Cena testovaného modelu: 1 539 200 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč