BMW X5 (1999 - 2007)

vloženo

První generace BMW X5 láká na dostupné ceny mnoho zájemců o ojetinu. Jen někteří ale tuší, jaké jsou jeho provozní náklady a co od něj očekávat.

BMW X5 (1999 - 2007) BMW X5 (1999 - 2007)

RADOSTI
Kvalitní dílenské zpracování, dobré jízdní vlastnosti, skvělý turbodisel 3.0d, jízdní komfort, bezpečnost.


STAROSTI
V rámci třídy menší zavazadelník, vysoká spotřeba zážehových motorů, spodní díl pátých dveří omezuje přístup k zavazadelníku.

Do světa vyjelo SUV mnichovské automobilky v roce 1999. To se první generace BMW X5 začala prodávat na americkém trhu. Vzhledem k místním zvykům byly v nabídce pouze výkonné zážehové motory.

V Evropě si první řidiči mohli koupit nového bavoráka následující rok. Avšak kdo chtěl výrazně úspornější turbodiesel, musel si počkat do roku 2001. To se do „ix-pětky“ nastěhoval agregát 3.0d/135 kW.

Rok 2003 přinesl drobný facelift, navýšení výkonu u turbodieselu na 160 kW a především novou automatickou převodovku ZF. Ta pracuje lépe a je spolehlivější než doposud používaný automat GM. Určité změny proběhly i v nabídce zážehových pohonných jednotek.

Důležitější je, že byl přepracován pohon všech kol – zpočátku šlo o trvalý pohon 4x4, nově se připojují přední kola až při prokluzu zadních. Toto řešení má příznivý vliv na spotřebu automobilu. Elektronická spojka přitom pracuje rychle a tak si vůz vede stále velmi dobře i za snížené adheze.

Nástupce se vůz dočkal v roce 2007. Druhá generace BMW X5 byla již dlouho očekávána, protože v dynamicky se rozvíjejícím segmentu SUV první řada za konkurencí hodně zaostávala v nabídce prostoru pro posádku a zavazadla.

Bariérový test Euro NCAP vůz absolvoval v roce 2003, a to rovnou dvakrát. Poprvé si odnesl za ochranu posádky při nárazu vysvědčení se čtyřmi hvězdičkami z pěti možných (31 bodů). V opakované zkoušce dostal o dva body více za nový prvek bezpečnostní výbavy, jímž je akustická signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů. Získaných 33 bodů modelu X5 vyneslo maximální počet hvězd, tedy pět.

Dovoz aut z Německa do 24 hodin

Pozice na trhu
Na půdě bazarů se BMW X5 vyskytuje poměrně často. Někteří prodejci ojetin ale vykupují pouze dieselová provedení, protože benzinová si hledají kupce daleko obtížněji. Platí zde jednoduché pravidlo: čím větší zážehový motor auto má, tím hůř bude hledat nového majitele.

A tak najdeme nejlevnější „ix-pětky“ už za cenu přibližně od 220 000 korun. Pod kapotou mají ale rozežraný osmiválec o objemu 4,4 litru (vyráběly se i větší motory, ale na našem trhu jsou raritou). O něco dražší budou benzinové třílitry. Úsporné turbodiesely začínají na částkách přesahujících 280 000 korun.

Zpracování
Celkově můžeme dílenské zpracování automobilu hodnotit velmi vysoko. BMW X5 potěší přesným slícováním dílů, kvalitními materiály i jejich solidní povrchovou úpravou. Sedadla jsou pohodlná vpředu i vzadu, cestující se rozhodně tísnit nebudou.

Na druhou stranu v rámci třídy, nabídne model X5 první generace méně místa než někteří konkurenti. Zavazadelník o objemu 465 litrů není vyloženě špatný, do ideálu má ale na míle daleko.

Nechválíme ani jeho dvoudílné dveře. Spodní vyklápěcí díl totiž omezuje přístup k přepravovanému nákladu. Navíc se o vyklopenou část dveří snadno ušpiníte.

Jízda
BMW X5 patří do rodiny automobilů označovaných jako SUV, nejde tedy o off-road. Má samonosnou karoserii a nejlépe se cítí na silnici, i když s lehčím terénem si poradí snadno. Podle toho je k němu třeba přistupovat. Rozhodně by nebyla na místě kritika jízdy v terénu, kam auto nepatří. S polní či lesní cestou si ale i „es-ú-véčko“ musí poradit.

Zvládne to i X5, a bez nejmenších potíží. Jeho podvozek je velice odolný, což se ukazuje jako podstatná výhoda také při jízdě po českých silnicích připomínajících ementál. Automobil navíc vyniká dobrými jízdními vlastnostmi a to i přes vyšší těžiště.

Velice dobrý dojem na nás udělalo přesné řízení a ovladatelnost vozu. Opravdu výborné jsou brzdy. V rámci vozů SUV o něco tužší odpružení dává řidiči příjemný pocit jistoty (auto se nadměrně nehoupe a tolit nenaklání v zatáčkách), přitom stále zajistí nutné pohodlí.

Starší automatické převodovky GM ale nejsou tak dobré jako později montované převodovky ZF. Rozdíl je nejen v přesnosti řazení, ale i ve spolehlivosti. Kdo automat vyloženě nevyžaduje, raději by měl sáhnout po vozidlu s manuálním řazením, které hodnotíme jako ideální. Auta s automatem mají ale převahu, proto je třeba déle hledat.

Motorizace
Do BMW X5 se montovaly pohonné jednotky o objemu tři litry a více. Hmotnost vozu se přitom podepisuje na spotřebě, což dělá zážehové agregáty při dnešních cenách paliva pro většinu českých řidičů nedostupné.

Nejmenší benzinový motor je řadový šestiválec o objemu 3,0 litru a výkonu 170 kW, dále byly nabízeny už jen jednotky V8. Třílitr má ze zážehových agregátů nejnižší spotřebu, přesto se připravte na více než 14 litrů na 100 kilometrů jízdy. Osmiválce si řeknou ještě víc. Běžně se setkáte jen s nejmenším z nich o objemu 4,4 litru.

Jednoznačně nejlépe uděláte, pokud zvolíte turbodiesel. Montoval se pouze jediný, avšak velice povedený řadový šestiválec o objemu tři litry a výkonu 135 či později 160 kW. I slabší motor přitom pracuje naprosto suverénně.

Zážehové motory: 3.0i/170 kW, 4.4 V8/210 a 235 kW, 4.6is V8/255 kW, 4.8is V8/265 kW.
Vznětové motory: 3.0d/135 a 160 kW.

Zobrazit celý článek

Autoweb.cz / foto: Cars Trade M&M, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007) Fotografie k článku BMW X5 (1999 - 2007)
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

30.04.2017
Video k testu: Honda Civic 5D 1.5 VTEC Turbo - Předzvěst rekordmana?
29.04.2017
Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla
28.04.2017
Zapomeňte na Škodu Yeti, je tu Škoda Karoq
28.04.2017
Za Peugeot 5008 zaplatíte minimálně půl milionu
27.04.2017
Test: Citroën C3 1.2 PureTech - prcek rád Cactusy
26.04.2017
Nová Škoda Octavia RS - čtyřoká zábava
25.04.2017
Mercedes Benz třídy S - omlazení a mraky nové techniky
24.04.2017
Opel Grandland X - převlečený Peugeot 3008 oficiálně
21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě