BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport

vloženo

Mnichovská automobilka se s poslední generací řady 5 trefila do černého. Pětka vypadá velmi uhlazeně, jezdí brilantně a je dokonce pohodlnější než odvěký rival se stříbrnou hvězdou ve znaku. Jaké je nejsilnější dieselové provedení s označením M, které vedle 400 koní pod kapotou roztáčí hned 4 turba?


BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport

Pojďme si to zkraje uvést do správných kolejí. Můžeme se bavit o dieselové M5 s karoserií Touring? Tak to ani náhodou. Tohle auto je zkrátka jiné. Rozhodně úplně jiné, než jaké byste pod označením BMW Motorsport čekali. Jeho rychlost nepramení z vášnivého motoru, ale z enormní porce vícestupňového přeplňování dohromady čtyř turbodmychadel. Výsledný charakter jízdy je tedy zcela odlišný.


Nedočkáte se tu navíc žádných reproduktorů ve výfukové soustavě a stejně tak v interiéru se kromě jemného podbarvení audiosoustavou ve sportovním režimu žádné zvukové ántré nekoná. Zkrátka jen tlumený naftový baryton, který se s novou generací posunul opět blíže k sametovému ideálu.



Nakonec ale právě tohle považuji za jednu z hlavních předností testovaného auta. BMW M550d vás totiž nesvádí šlapat neustále na plyn, abyste mohli poslouchat líbezné tóny motoru. Což se třeba o zážehovém osmiválci v M550i říci nedalo. Ten ale s karoserií Touring stejně nekoupíte (nehledě na novou emisní normu, díky které ho teď na nějaký čas nekoupíte vůbec). Takže zpět k dieselovému kombíčku.

Především nejlepší kombi
Můžete v něm tiše splynout s davem (i přes oslnivost laku Champange Quartz z programu BMW Individual to jde překvapivě snadno), zapomenout na brutální výkon a užívat si každodenní použitelnost nejlepšího manažerského kombi současnosti. Z daného pohledu auto vlastně nemá žádnou chybu, anebo jsem neměl dostatečně silný mikroskop, abych ji odhalil. Už jsem to psal několikrát - při každém setkání s novou Pětkou (nehledě na výbavu nebo motor) mě to auto znovu překvapí tím, jak celé skvěle funguje a jak moc jeho konstruktéři při vývoji přemýšleli.



Podvozek M550d je i přes 10milimetrové snížení kvůli specifikaci M Performance a 20 palcová kola s nízkoprofilovými runflaty neuvěřitelně schopný a pohltí většinu nástrah českých cest. Pětka tak umí být ukázkově plavná a uvolněná, nehledě na všechen ten potenciál pohonné soustavy. A právě takový režim jí sluší ze všeho nejvíc. Armáda asistenčních systému se současně postará o vše ostatní, a vám tak zbývá jediný úkol - užívat si. Ať už příjemně hrající audiosoustavu Harman/Kardon (+ 29 536 Kč), perfektně fungující palubní menu s ovládáním pomocí gest, anebo pohodlí na příplatkových kožených sedadlech s odvětráváním (+ 21 944 Kč) a výhřevem zároveň.

Úžasná dvojí tvář
A teď to nejlepší. Vzpomínáte si na BMW M5 E39? Bylo to vůbec poprvé, kdy měl sériově vyráběný stroj z Mnichova výkon 400 koní - na chlup stejně jako dnešní dieselové superkombi. Samozřejmě, srovnávat 20 let starý pětilitr s 500 Nm točivého momentu s nejmodernější technikou, která nabízí až 760 Nm (skoro v celém otáčkovém spektru!!!), je krajně nevhodné, ale když si představíte, že z 0 - 100 km/h vyrazí nové BMW M550d xDrive o téměř vteřinu rychleji než jedno z nejikoničtějších eMkových BMW historie, ihned víte, proč ta tři čísla 550 zdobí i písmeno M. To ale není celá pointa.



BMW M5 E39 se totiž za zhruba 13 litrů benzínu na 100 kilometrů ani pořádně nerozjede, a kdykoliv se s ním chcete maličko svézt, jste nad 20 litry. V porovnání s ním je M550D xDrive Touring absurdně úsporné. Jezdí s naprostým klidem za 8 - 10 litrů (podle toho, jaké tempo si právě zvolíte) a dá se v něm cestovat i se spotřebou do 6 litrů na 100 kilometrů. To jsou mimochodem velmi podobná čísla těm, kterých se dočkáte u základu šestiválcové nabídky 530d. Otřepané rčení, že pořádnou porci koní si člověk vychutná hned dvakrát - podruhé u čerpací stanice, tady vážně neplatí. Je k neuvěření, kam se motory za posledních 20 let dostaly.

Po sešlápnutí plynu…
Probrali jsme stránku, při které M550d působí jako hodný naftový beránek. Ta z mého pohledu bude převažovat tak z 90 %, zbylých 10 ale vážně stojí za to. Auto se po přepnutí do sportovního módu citelně promění. Vše se zostří, podvozek výrazně ztuhe, i když stále zůstává komfortní a náklony karoserie se zmírní na přijatelné minimum. Do hry se navíc dostane také řiditelná zadní náprava, která Pětce za běžných okolností propůjčuje ukázkovou agilitu, ale při ostré jízdě z ní dělá respektu hodný nástroj, kterému ani v zatáčkách téměř nic neujede.



Pokud se s vozem chcete vydovádět ve vší opatrnosti, zůstává příkladně neutrální. Jakmile si však alespoň omezíte kontrolu trakce, pocítíte, jak pohon xDrive sympaticky upřednostňuje zadní nápravu a více než 2 tuny živé váhy vystřeluje přes zadní kola ze zatáček vpřed. A když píšu vystřeluje, myslím ten výraz zcela vážně.

Z auta na limitu je sice cítit vysoká hmotnost, ale umí jezdit tak absurdně rychle, že i přes všechna ta „eMka“ a obrovské čtyřpístkové třmeny vpředu člověk jeho rychlosti nevěří. (Alespoň dokud mu zdrcující zrychlení neprověří stav krční páteře.) Za vším je ten nenápadný baryton vznětového šestiválce, s nímž má člověk automaticky spojené nějaké očekávání. A pak přijde něco úplně jiného!



Naftový jednorožec
Rychlost M550d xDrive se bere jakoby odnikud. Je úplně jedno, jaký kvalt máte zařazený. Dvě malá turba zrychlily odezvu motoru na absolutní minimum a ta velká dodávají vozu enormní chuť zrychlovat. Nástup síly je zároveň ukázkově lineární a motor pocitově nejlépe jede …no vlastně kdykoliv se vám zachce. Dostupné akcelerace pod pravou nohou máte za všech okolností víc, než potřebujete. Až mě při jízdě v M550d xDrive Touring vlastně napadá otázka, proč bych měl takhle silné naftové kombi chtít?



A to je dost možná jediný otazník, který nad dnešním testem zůstane. Koupě BMW M550d xDrive Touring totiž pozbývá jakoukoliv racionalitu. Majitel s ním v 9 z 10 případů pojede úplně stejně, jako kdyby měl verzi 530d xDrive. Ale možná že právě v tom se skrývá celé to kouzlo. V tom dokonale ukrytém potenciálu, o němž se ostatní pasažéři ani nemusí dovědět. Osobně bych si při konfiguraci zatrhl políčko „bez označení motoru na zádi“ a nechal většinu blízkého okolí při tom, že mám „jen krásné naftové BMW v kombíku“. Nikoliv vůz, který dokáže v krajním případě stát na krku několik let starým supersportům.

A pak je tu ještě jeden argument. Nic podobného si totiž dokonce ani v dnešním světe nekoupíte. BMW M550d xDrive Touring v kategorii vyšší střední třídy nezná byť jen jediného konkurenta a to je vzácnost, kvůli které si obhájí i tak vysokou cenu. Jde zkrátka o dieselového jednorožce současnosti.

Plusy
+ výkon motoru
+ spotřeba paliva
+ okouzlující jízdní projev
+ ohromující vyspělost vozu
+ oproti předchůdci více místa v interiéru
+ překvapivé pohodlí i na 20palcových kolech


Mínusy
- pořizovací cena
- menší objem palivové nádrže
- dotykové ovládání ventilátoru odtrhuje řidičovu pozornost

Technické údaje BMW M550d xDrive Touring
Motor: Vznětový 4x přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2 993 ccm
Výkon: 294 kW (400 k) / 4 400 ot./min.
Točivý moment max.: 760 Nm / 2 000 - 3 000 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 4,6 s
Spotřeba - město: 8,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,9 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,7 l /100 km
Objem pal. nádrže: 66 l
Délka/šířka/výška: 4 962 / 1 868 / 1 488 mm
Rozvor: 2 975 mm
Zavazadelník: 570 / 1 700 l
Pohotovostní hmotnost: 2 030 kg
Spotřeba během testu: 8,1 l/100 km
Základní cena s test. motorem: 2 414 000 Kč

text: Martin Müller foto: Jan Hrbek

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport Fotografie k článku BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.02.2019
BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
11.02.2019
Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
10.02.2019
Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
08.02.2019
Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
07.02.2019
Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
06.02.2019
Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
05.02.2019
Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
04.02.2019
Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
31.01.2019
Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
30.01.2019
Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
29.01.2019
Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
28.01.2019
Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
07.01.2019
Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
04.01.2019
BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná