BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí

vloženo

Mnichovská automobilka oslavuje výročí modelu M3 limitovanou edicí „30 Years M3“, která dostala legendární barvu Macao Blue. O pohon se stará posílený dvojitě přeplňovaný šestiválec. S ním M3 dosáhne stovky za rovné čtyři vteřiny. Ozdobou jsou pak dvaceti palcová kovaná kola.

BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí

Když BMW M GmbH, tehdy ještě pod názvem BMW Motorsport GmbH, v roce 1986 předvedlo světu první generaci BMW M3, kompletně tím změnilo vnímání sportovních sedanů střední třídy. Žádný jiný výrobce nedokázal do té doby tak citlivě a komplexně zakomponovat technologie z motorsportu do velkosériového vozu, a tím ho proměnit v nekompromisní sportovní automobil, který si ale zachoval svoji každodenní civilizovanost. BMW M3 určilo měřítka, podle kterých byly a jsou posuzovány produkty ostatních výrobců.


BMW M svůj kultovní model postupně rozvíjelo v rámci pěti generací, aniž by mu v průběhu vývoje vzalo jeho jedinečný charakter. Na světě zřejmě neexistuje žádný další podobný automobil, který by v sobě dokázal tak elegantně zkombinovat závodní geny s neomezenou každodenní použitelností a přitom v lidech vyvolával tak silné emoce. BMW M si tento fakt uvědomuje, a aby důstojně připomnělo 30. výročí vzniku modelu M3, představí v létě exkluzivní edici BMW M3 „30 Years M3“, která vznikne v limitovaném počtu 500 kusů.

BMW M3

Edice „ 30 Years M3 “ s legendární metalickou barvou Macao Blue.
Nová výroční edice „30 Years M3“ je lakována výhradně exkluzivní metalickou barvou Macao Blue. Tím vzdává hold první generaci BMW M3, u které byla tato barva nabízena v rámci volitelné výbavy.

Edice „30 Years M3“ je vybavena paketem Competition, který je nyní k dispozici i pro sériové modely BMW M3. Zahrnuje upravený motor s výkonem zvýšeným o 14 kW/19 k na celkových 331 kW/450 k, posílaným k zadním kolům (BMW M3 „30 Years M3“: kombinovaná spotřeba paliva 8,8–8,3 l/100 km, kombinované emise CO2: 204–194 g/km). Součástí paketu Competition je i M adaptivní podvozek, který dále zlepšuje ochotu k zatáčení a přesnost ovládání. Mezi optimalizovanými prvky nechybějí nové pružiny, tlumiče a stabilizátory, upravené režimy COMFORT, SPORT a SPORT+ či odpovídajícím způsobem naladěný standardně dodávaný M aktivní diferenciál a stabilizační systém Dynamic Stability Control (DSC).

Paket Competition pro limitovanou edici obsahuje i kovaná 20palcová M kola z lehkých slitin se specifickým designem 666 M, odkazujícím na design použitý u první generace. Nyní ovšem s pneumatikami 265/30 R20 vpředu a 285/30 R20 vzadu.

Tyto funkční úpravy zajišťují citelné zlepšení dynamiky, které se projevilo i na hodnotách zrychlení. BMW M3 „30 Years M3“ s volitelně dodávanou 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou M DCT zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhé 4 s, což je o 0,1 s rychleji než v případě standardního modelu. Dokonce i se standardně dodávanou 6stupňovou manuální převodovkou zvládne stejný sprint o 0,1 sekundy rychleji než standardní verze.

Součástí paketu Competition jsou speciální prvky v podobě lesklých černých lišt Shadow Line kolem bočních oken, tmavě chromovaných koncovek M sportovního výfuku, jehož hutný zvuk výrazně přispívá k intenzivní radosti z jízdy. Výroční model lze rozeznat také podle jedinečných M ozdobných prvků za předními koly, v nichž je umístěno logo „30 Years M3“.

Sportovní, ale funkční interiér s výjimečnou atmosférou.
Interiér verze „30 let M3“ byl díky paketu Competition zdokonalen M skořepinovými sportovními sedadly, která nabízejí bezchybnou oporu těla při ostré jízdě, ale současně i vysokou míru pohodlí při cestování na dlouhé vzdálenosti. Atmosféru interiéru ještě dokreslují bezpečnostní pásy s vetkanou trikolórou BMW M.

Na předních prahových lištách je umístěno logo „30 Years M3“, které řidiči a spolujezdci připomíná unikátní historii modelu BMW M3. Jedinečnost výroční verze, která vznikne pouze v 500 exemplářích, dále podtrhuje nápis „30 Years M3 1/500“ na karbonové dekorační liště přístrojové desky. Logo „30 Years M3“ je vytlačené do předních hlavových opěrek.

Interiér BMW M3 „30 Years M3“ je čalouněn exkluzivní kůží Merino ve dvoubarevném provedení černá/modrá nebo na přání černá/Silverstone s odpovídajícím kontrastním prošíváním, které elegantně podtrhuje sportovní a výjimečný charakter výročního modelu.

V porovnání s běžným BMW M3 vybaveným paketem Competition je výroční verze o 10 000 eur dražší. Na trhu se objeví v létě 2016, tedy přesně 30 let poté, co byla podepsána první objednávka na BMW M3.

1986 – řada 3 s rozšířenými blatníky a působivým výkonem.
Přibližně půl roku po premiéře BMW M3 na autosalonu ve Frankfurtu na podzim roku 1985 přišel konečně čas, kdy vybraní novináři dostali možnost otestovat nový supervůz na okruhu v Mugellu. Ostře řezaný dvoudveřový automobil s rozšířenými blatníky oslnil zejména čtyřválcem o objemu 2,3 litru vybaveným čtyřventilovou technikou, který nabídl výkon 147 kW/200 k. K výborným dynamickým vlastnostem (zrychlení 0 až 100 km/h za 6,7 s, maximální rychlost 235 km/h), které jsou působivé i v dnešním kontextu, výrazně přispěla lehká konstrukce (nárazníky, prahy a víko zavazadlového prostoru byly vyrobeny z plastu) s pohotovostní hmotností do 1200 kilogramů.

V roce 1988 přišla verze Evo, která díky výkonu zvýšenému na 162 kW/220 k pokořila nejvyšší rychlost 243 km/h. A konečně v roce 1990 vyjela nejvýkonnější edice, limitovaná na 600 vyrobených automobilů – BMW M3 Sport Evolution s motorem 2,5 litru o výkonu 175 kW (238 k).

1992 – z nekompromisního závodního vozu k elegantnímu Coupé.
Druhá generace BMW M3 nebyla vyvíjena přímo pro motorsport, jako tomu bylo u té první. Kupé bylo diskrétnější a elegantnější, ale o pohon se staral řadový třílitrový 6válec s výkonem 210 kW/286 k a maximálním točivým momentem 320 Nm, vybavený inovativním proměnným časováním VANOS. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabralo pouze 6 sekund a maximální rychlost dosáhla 250 km/h.

Zajímavostí této generace bylo použití specificky aerodynamických zpětných zrcátek, která jsou i dnes poznávacím prvkem většiny M modelů. V roce 1994 BMW M nabídlo další dvě karosářské verze – kromě Coupé ještě Sedan a Cabrio, přičemž výkony Sedanu byly shodné s Coupé.

V roce 1995 prošlo BMW M3 modernizací, která se projevila i zvýšením objemu 6válce z 2990 cm3 na 3201 cm3 a implementací dvojitého proměnného časování double-VANOS. Výkon vzrostl na 236 kW/321 k, zrychlení na 100 km/h zabralo pouze 5,5 s. I přes mimořádnou dynamiku vynikalo M3 i v oblasti hospodárnosti. O rok později se BMW M3 stalo prvním sportovním velkosériovým vozem s automatizovanou manuální převodovkou SMG, která tehdy slavila úspěch – rozhodla se pro ni téměř polovina zákazníků.

2000 – dechberoucí atlet se sebevědomým výrazem.
Třetí generace BMW M3 přišla se sebejistým designem. O schopnostech Coupé už nebylo možné pochybovat, protože vizuální stránku M3 určovala hliníková kapota s vyboulením, široká kola vyplňující rozšířené podběhy, aerodynamické víko zavazadlového prostoru se spoilerem a čtyři koncovky výfuku.

Pohon zajišťoval opět atmosférický řadový 6šestiválec, tentokrát o objemu 3246 cm3, výkonu 252 kW/343 k a točivém momentu 365 Nm. Zrychlení z klidu na 100 km/h zabralo pouze 5,2 s, přičemž na čtvrtý rychlostní stupeň zvládlo M3 akceleraci z 80 na 120 km/h za pouhých 5,4 s. Na jaře 2001 kromě Coupé vyjelo i Cabrio.

Vrcholem evoluce se stal model BMW M3 CSL z roku 2003, vyznačující se velmi lehkou konstrukcí. Výkon motoru činil 265 kW/360 k při hmotnosti pouze 1385 kg, což znamenalo výkonovou hmotnost 3,85 kg/k. Úsporu hmotnosti přinesla nejen absence komfortních prvků, ale i unikátní technická řešení – střecha vyrobená z uhlíkových kompozitů či zadní okno z tenkého skla. Systematický přístup se vyplatil, výsledkem všech opatření bylo zrychlení 0–100 km/h za 4,9 s a na rychlost 200 km/h za pouhých 16,8 sekundy.

2007 – čtvrtá generace s motorem V8 a střechou z uhlíkových kompozitů.
Hlavní změnou u nového BMW M3 bylo použití atmosférického motoru V8 o objemu 4 litry, který dosahoval výkonu 309 kW/420 k. Zajímavostí je, že vysokootáčkový motor vážil pouze 202 kg, takže byl o 15 kg lehčí než dříve používaný 6válec. Vývoj byl opět soustředěn na co nejlehčí konstrukci automobilu – BMW M3 Coupé dostalo sériově střechu vyrobenou z uhlíkových kompozitů, přední náprava byla téměř celá z hliníku.

Na podzim 2007 se představila čtyřdveřová verze BMW M3, která zrychlila z 0 na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy, což byl jen o 0,1 s delší čas ve srovnání s Coupé. Modelovou řadu na jaře 2008 doplnilo Cabrio.

2014 – inovativní technologie motoru a komplexní lehká konstrukce.
Na jaře roku 2014 BMW M GmbH představilo ve stejnou dobu Sedan i Coupé a změnilo označení modelů. Sedan si zachoval jméno BMW M3, Coupé bylo přejmenováno na BMW M4. Tak se označuje i Cabrio, které doplnilo nabídku na podzim stejného roku.

Pod kapotu se dostal nově vyvinutý řadový 6válec s technologií M TwinPower Turbo dosahující maximálního výkonu 317 kW/431 k a točivého momentu 550 Nm. Nový motor nabízí o 40 procent větší točivý moment než jeho předchůdce, a přitom vyniká o 25 procent nižší spotřebou paliva. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere oběma modelům (M3 Sedan a BMW M4 Cabrio) pouze 4,1 s (s volitelnou 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou).

Pro co možná nejlepší dynamické vlastnosti při nízké spotřebě paliva se podařilo mezigeneračně snížit hmotnost vozu až o 80 kg, a to díky komplexní implementaci technologií inteligentní lehké konstrukce, pro niž je například typické použití uhlíkových kompozitů, plastů či hliníku na zásadních místech.

Přátelé a kamarádi gratulují BMW M30 k 30. narozeninám:

S BMW M3 mám speciální spojení. Můj otec řídil černé BMW M3 a já sám jsem se stal šampionem seriálu DTM v roce 2012 s matně černým BMW Bank M3. Všechny sériové modely BMW M3 mají výjimečný závodní charakter – stejně tak i nové BMW M4. BMW M GmbH dokázalo přenést pocit ze závodní trati na silnice, což je dle mého názoru zásadní. Není totiž snadné vytvořit tak výkonný vůz, který bude zároveň kompaktní a použitelný pro běžné ježdění. BMW se to s modelem M3 podařilo, a proto pro mě reprezentuje sportovní vůz ve své nejčistší formě. V mých vzpomínkách má své pevné místo.“ Bruno Spengler, profesionální závodník, tým BMW Team MTEK v DTM 2016, šampion DTM 2012 v BMW M3 DTM

BMW M3 je fascinují vůz – dnes i před 30 lety. Osobně jsem původní M3 řídil na závodním okruhu a musím uznat, že v porovnání se současnými závodními vozy to bylo mnohem náročnější. Ve své první sezoně DTM v roce 2013 jsem slavil vítězství s moderním BMW M3 DTM, a byl to pro mě velmi speciální moment. Mám z toho pocit, že BMW M3 je přímo vytvořené k prožívání podobných momentů.“ Timo Glock, profesionální závodník, tým BMW Team RMG v DTM 2016, v letech 2004 až 2012 absolvoval 91 závodů formule 1

Pro mnoho lidí včetně mě je BMW M3 synonymem úspěchů na závodních tratích. Geny z motorsportu v něm byly jasně patrné v roce 1986 a jsou patrné i v současnosti. Pro mě jako závodního jezdce je vždy potěšení řídit tak skvělé sportovní auto na trati i mimo ni. BMW M3 je legendou z mnoha důvodů.“ Martin Tomczyk, profesionální závodník, tým BMW Team Schnitzer v DTM

BMW M3 je bezpochyby nejdůležitější vůz, který jsem během své dlouhé kariéry závodního jezdce poznal. S tímto automobilem jsem vyhrál šampionát WTCC, získal titul v DTM, vyhrál italský šampionát ITCC a zažil mnoho různých vítězství po celé Evropě. Už od prvního dne bylo BMW M3 autem vítězů a tuto pozici si drží do současnosti. Fanoušci BMW M3 milují – a já také!“ Roberto Ravaglia, bývalý profesionální závodník, první šampion cestovních závodů (1987), zakladatel týmu Roal Motorsport

„BMW M3 je skutečnou ikonou. Už když se poprvé předvedlo při závodech v roce 1987, jasně vynikalo nad ostatními a postupně se stalo nejúspěšnějším závodním náčiním všech dob. Řídit ho je vždy zábava. Osobně jsem s BMW M3 zažil řadu silných momentů a oslavoval tolik vítězství, že jsme si vytvořili velmi silný a blízký vztah.“ Johnny Cecotto, bývalý profesionální závodník, v letech 1989 – 1992 vyhrál s BMW M3 10 závodů DTM, v roce 1990 v BMW M3 zvítězil v závodu „ 24 hodin Spa “ , v roce 1992 ve „ 24 hodin Nürburgringu “ , taktéž s BMW M3, v roce 1993 vyhrál pohár ADAC GT Cup s BMW M3 GTR; dvojnásobný šampion MS motocyklů (1975 a 1978)

„Pro mě je BMW M3 prostě nejlepší. BMW M3 si každý ihned spojí s BMW M GmbH, a to mnohem výrazněji než v případě modelů M1 či M5. Jeho kult byl z velké části tvořen výsledky, kterých dosahovalo v motorsportu. Ostatně, až do současnosti je nejúspěšnějším závodním vozem třídy cestovních automobilů. Osobně vlastním čtyři BMW M3 z různých let, ale mým nejoblíbenějším je stále to první a původní – a to nejen kvůli tomu, že klasická BMW jsou mojí vášní, ale hlavě proto, že jejich design považuji za dokonalý.“ Felipe Garcia, nadšenec a sběratel vozů BMW, zakladatel společnosti Mint Classics v Münsteru a prodejce „ Bavarian Sports Cars “

 


BMW Group

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
04.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Test ojetiny: Peugeot 208 - návrat ke slávě
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách