BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí

vloženo

Mnichovská automobilka oslavuje výročí modelu M3 limitovanou edicí „30 Years M3“, která dostala legendární barvu Macao Blue. O pohon se stará posílený dvojitě přeplňovaný šestiválec. S ním M3 dosáhne stovky za rovné čtyři vteřiny. Ozdobou jsou pak dvaceti palcová kovaná kola.

BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí

Když BMW M GmbH, tehdy ještě pod názvem BMW Motorsport GmbH, v roce 1986 předvedlo světu první generaci BMW M3, kompletně tím změnilo vnímání sportovních sedanů střední třídy. Žádný jiný výrobce nedokázal do té doby tak citlivě a komplexně zakomponovat technologie z motorsportu do velkosériového vozu, a tím ho proměnit v nekompromisní sportovní automobil, který si ale zachoval svoji každodenní civilizovanost. BMW M3 určilo měřítka, podle kterých byly a jsou posuzovány produkty ostatních výrobců.

BMW M svůj kultovní model postupně rozvíjelo v rámci pěti generací, aniž by mu v průběhu vývoje vzalo jeho jedinečný charakter. Na světě zřejmě neexistuje žádný další podobný automobil, který by v sobě dokázal tak elegantně zkombinovat závodní geny s neomezenou každodenní použitelností a přitom v lidech vyvolával tak silné emoce. BMW M si tento fakt uvědomuje, a aby důstojně připomnělo 30. výročí vzniku modelu M3, představí v létě exkluzivní edici BMW M3 „30 Years M3“, která vznikne v limitovaném počtu 500 kusů.

BMW M3

Edice „ 30 Years M3 “ s legendární metalickou barvou Macao Blue.
Nová výroční edice „30 Years M3“ je lakována výhradně exkluzivní metalickou barvou Macao Blue. Tím vzdává hold první generaci BMW M3, u které byla tato barva nabízena v rámci volitelné výbavy.

Edice „30 Years M3“ je vybavena paketem Competition, který je nyní k dispozici i pro sériové modely BMW M3. Zahrnuje upravený motor s výkonem zvýšeným o 14 kW/19 k na celkových 331 kW/450 k, posílaným k zadním kolům (BMW M3 „30 Years M3“: kombinovaná spotřeba paliva 8,8–8,3 l/100 km, kombinované emise CO2: 204–194 g/km). Součástí paketu Competition je i M adaptivní podvozek, který dále zlepšuje ochotu k zatáčení a přesnost ovládání. Mezi optimalizovanými prvky nechybějí nové pružiny, tlumiče a stabilizátory, upravené režimy COMFORT, SPORT a SPORT+ či odpovídajícím způsobem naladěný standardně dodávaný M aktivní diferenciál a stabilizační systém Dynamic Stability Control (DSC).

Paket Competition pro limitovanou edici obsahuje i kovaná 20palcová M kola z lehkých slitin se specifickým designem 666 M, odkazujícím na design použitý u první generace. Nyní ovšem s pneumatikami 265/30 R20 vpředu a 285/30 R20 vzadu.

Tyto funkční úpravy zajišťují citelné zlepšení dynamiky, které se projevilo i na hodnotách zrychlení. BMW M3 „30 Years M3“ s volitelně dodávanou 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou M DCT zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhé 4 s, což je o 0,1 s rychleji než v případě standardního modelu. Dokonce i se standardně dodávanou 6stupňovou manuální převodovkou zvládne stejný sprint o 0,1 sekundy rychleji než standardní verze.

Součástí paketu Competition jsou speciální prvky v podobě lesklých černých lišt Shadow Line kolem bočních oken, tmavě chromovaných koncovek M sportovního výfuku, jehož hutný zvuk výrazně přispívá k intenzivní radosti z jízdy. Výroční model lze rozeznat také podle jedinečných M ozdobných prvků za předními koly, v nichž je umístěno logo „30 Years M3“.

Sportovní, ale funkční interiér s výjimečnou atmosférou.
Interiér verze „30 let M3“ byl díky paketu Competition zdokonalen M skořepinovými sportovními sedadly, která nabízejí bezchybnou oporu těla při ostré jízdě, ale současně i vysokou míru pohodlí při cestování na dlouhé vzdálenosti. Atmosféru interiéru ještě dokreslují bezpečnostní pásy s vetkanou trikolórou BMW M.

Na předních prahových lištách je umístěno logo „30 Years M3“, které řidiči a spolujezdci připomíná unikátní historii modelu BMW M3. Jedinečnost výroční verze, která vznikne pouze v 500 exemplářích, dále podtrhuje nápis „30 Years M3 1/500“ na karbonové dekorační liště přístrojové desky. Logo „30 Years M3“ je vytlačené do předních hlavových opěrek.

Interiér BMW M3 „30 Years M3“ je čalouněn exkluzivní kůží Merino ve dvoubarevném provedení černá/modrá nebo na přání černá/Silverstone s odpovídajícím kontrastním prošíváním, které elegantně podtrhuje sportovní a výjimečný charakter výročního modelu.

V porovnání s běžným BMW M3 vybaveným paketem Competition je výroční verze o 10 000 eur dražší. Na trhu se objeví v létě 2016, tedy přesně 30 let poté, co byla podepsána první objednávka na BMW M3.

1986 – řada 3 s rozšířenými blatníky a působivým výkonem.
Přibližně půl roku po premiéře BMW M3 na autosalonu ve Frankfurtu na podzim roku 1985 přišel konečně čas, kdy vybraní novináři dostali možnost otestovat nový supervůz na okruhu v Mugellu. Ostře řezaný dvoudveřový automobil s rozšířenými blatníky oslnil zejména čtyřválcem o objemu 2,3 litru vybaveným čtyřventilovou technikou, který nabídl výkon 147 kW/200 k. K výborným dynamickým vlastnostem (zrychlení 0 až 100 km/h za 6,7 s, maximální rychlost 235 km/h), které jsou působivé i v dnešním kontextu, výrazně přispěla lehká konstrukce (nárazníky, prahy a víko zavazadlového prostoru byly vyrobeny z plastu) s pohotovostní hmotností do 1200 kilogramů.

V roce 1988 přišla verze Evo, která díky výkonu zvýšenému na 162 kW/220 k pokořila nejvyšší rychlost 243 km/h. A konečně v roce 1990 vyjela nejvýkonnější edice, limitovaná na 600 vyrobených automobilů – BMW M3 Sport Evolution s motorem 2,5 litru o výkonu 175 kW (238 k).

1992 – z nekompromisního závodního vozu k elegantnímu Coupé.
Druhá generace BMW M3 nebyla vyvíjena přímo pro motorsport, jako tomu bylo u té první. Kupé bylo diskrétnější a elegantnější, ale o pohon se staral řadový třílitrový 6válec s výkonem 210 kW/286 k a maximálním točivým momentem 320 Nm, vybavený inovativním proměnným časováním VANOS. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabralo pouze 6 sekund a maximální rychlost dosáhla 250 km/h.

Zajímavostí této generace bylo použití specificky aerodynamických zpětných zrcátek, která jsou i dnes poznávacím prvkem většiny M modelů. V roce 1994 BMW M nabídlo další dvě karosářské verze – kromě Coupé ještě Sedan a Cabrio, přičemž výkony Sedanu byly shodné s Coupé.

V roce 1995 prošlo BMW M3 modernizací, která se projevila i zvýšením objemu 6válce z 2990 cm3 na 3201 cm3 a implementací dvojitého proměnného časování double-VANOS. Výkon vzrostl na 236 kW/321 k, zrychlení na 100 km/h zabralo pouze 5,5 s. I přes mimořádnou dynamiku vynikalo M3 i v oblasti hospodárnosti. O rok později se BMW M3 stalo prvním sportovním velkosériovým vozem s automatizovanou manuální převodovkou SMG, která tehdy slavila úspěch – rozhodla se pro ni téměř polovina zákazníků.

2000 – dechberoucí atlet se sebevědomým výrazem.
Třetí generace BMW M3 přišla se sebejistým designem. O schopnostech Coupé už nebylo možné pochybovat, protože vizuální stránku M3 určovala hliníková kapota s vyboulením, široká kola vyplňující rozšířené podběhy, aerodynamické víko zavazadlového prostoru se spoilerem a čtyři koncovky výfuku.

Pohon zajišťoval opět atmosférický řadový 6šestiválec, tentokrát o objemu 3246 cm3, výkonu 252 kW/343 k a točivém momentu 365 Nm. Zrychlení z klidu na 100 km/h zabralo pouze 5,2 s, přičemž na čtvrtý rychlostní stupeň zvládlo M3 akceleraci z 80 na 120 km/h za pouhých 5,4 s. Na jaře 2001 kromě Coupé vyjelo i Cabrio.

Vrcholem evoluce se stal model BMW M3 CSL z roku 2003, vyznačující se velmi lehkou konstrukcí. Výkon motoru činil 265 kW/360 k při hmotnosti pouze 1385 kg, což znamenalo výkonovou hmotnost 3,85 kg/k. Úsporu hmotnosti přinesla nejen absence komfortních prvků, ale i unikátní technická řešení – střecha vyrobená z uhlíkových kompozitů či zadní okno z tenkého skla. Systematický přístup se vyplatil, výsledkem všech opatření bylo zrychlení 0–100 km/h za 4,9 s a na rychlost 200 km/h za pouhých 16,8 sekundy.

2007 – čtvrtá generace s motorem V8 a střechou z uhlíkových kompozitů.
Hlavní změnou u nového BMW M3 bylo použití atmosférického motoru V8 o objemu 4 litry, který dosahoval výkonu 309 kW/420 k. Zajímavostí je, že vysokootáčkový motor vážil pouze 202 kg, takže byl o 15 kg lehčí než dříve používaný 6válec. Vývoj byl opět soustředěn na co nejlehčí konstrukci automobilu – BMW M3 Coupé dostalo sériově střechu vyrobenou z uhlíkových kompozitů, přední náprava byla téměř celá z hliníku.

Na podzim 2007 se představila čtyřdveřová verze BMW M3, která zrychlila z 0 na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy, což byl jen o 0,1 s delší čas ve srovnání s Coupé. Modelovou řadu na jaře 2008 doplnilo Cabrio.

2014 – inovativní technologie motoru a komplexní lehká konstrukce.
Na jaře roku 2014 BMW M GmbH představilo ve stejnou dobu Sedan i Coupé a změnilo označení modelů. Sedan si zachoval jméno BMW M3, Coupé bylo přejmenováno na BMW M4. Tak se označuje i Cabrio, které doplnilo nabídku na podzim stejného roku.

Pod kapotu se dostal nově vyvinutý řadový 6válec s technologií M TwinPower Turbo dosahující maximálního výkonu 317 kW/431 k a točivého momentu 550 Nm. Nový motor nabízí o 40 procent větší točivý moment než jeho předchůdce, a přitom vyniká o 25 procent nižší spotřebou paliva. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere oběma modelům (M3 Sedan a BMW M4 Cabrio) pouze 4,1 s (s volitelnou 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou).

Pro co možná nejlepší dynamické vlastnosti při nízké spotřebě paliva se podařilo mezigeneračně snížit hmotnost vozu až o 80 kg, a to díky komplexní implementaci technologií inteligentní lehké konstrukce, pro niž je například typické použití uhlíkových kompozitů, plastů či hliníku na zásadních místech.

Přátelé a kamarádi gratulují BMW M30 k 30. narozeninám:

S BMW M3 mám speciální spojení. Můj otec řídil černé BMW M3 a já sám jsem se stal šampionem seriálu DTM v roce 2012 s matně černým BMW Bank M3. Všechny sériové modely BMW M3 mají výjimečný závodní charakter – stejně tak i nové BMW M4. BMW M GmbH dokázalo přenést pocit ze závodní trati na silnice, což je dle mého názoru zásadní. Není totiž snadné vytvořit tak výkonný vůz, který bude zároveň kompaktní a použitelný pro běžné ježdění. BMW se to s modelem M3 podařilo, a proto pro mě reprezentuje sportovní vůz ve své nejčistší formě. V mých vzpomínkách má své pevné místo.“ Bruno Spengler, profesionální závodník, tým BMW Team MTEK v DTM 2016, šampion DTM 2012 v BMW M3 DTM

BMW M3 je fascinují vůz – dnes i před 30 lety. Osobně jsem původní M3 řídil na závodním okruhu a musím uznat, že v porovnání se současnými závodními vozy to bylo mnohem náročnější. Ve své první sezoně DTM v roce 2013 jsem slavil vítězství s moderním BMW M3 DTM, a byl to pro mě velmi speciální moment. Mám z toho pocit, že BMW M3 je přímo vytvořené k prožívání podobných momentů.“ Timo Glock, profesionální závodník, tým BMW Team RMG v DTM 2016, v letech 2004 až 2012 absolvoval 91 závodů formule 1

Pro mnoho lidí včetně mě je BMW M3 synonymem úspěchů na závodních tratích. Geny z motorsportu v něm byly jasně patrné v roce 1986 a jsou patrné i v současnosti. Pro mě jako závodního jezdce je vždy potěšení řídit tak skvělé sportovní auto na trati i mimo ni. BMW M3 je legendou z mnoha důvodů.“ Martin Tomczyk, profesionální závodník, tým BMW Team Schnitzer v DTM

BMW M3 je bezpochyby nejdůležitější vůz, který jsem během své dlouhé kariéry závodního jezdce poznal. S tímto automobilem jsem vyhrál šampionát WTCC, získal titul v DTM, vyhrál italský šampionát ITCC a zažil mnoho různých vítězství po celé Evropě. Už od prvního dne bylo BMW M3 autem vítězů a tuto pozici si drží do současnosti. Fanoušci BMW M3 milují – a já také!“ Roberto Ravaglia, bývalý profesionální závodník, první šampion cestovních závodů (1987), zakladatel týmu Roal Motorsport

„BMW M3 je skutečnou ikonou. Už když se poprvé předvedlo při závodech v roce 1987, jasně vynikalo nad ostatními a postupně se stalo nejúspěšnějším závodním náčiním všech dob. Řídit ho je vždy zábava. Osobně jsem s BMW M3 zažil řadu silných momentů a oslavoval tolik vítězství, že jsme si vytvořili velmi silný a blízký vztah.“ Johnny Cecotto, bývalý profesionální závodník, v letech 1989 – 1992 vyhrál s BMW M3 10 závodů DTM, v roce 1990 v BMW M3 zvítězil v závodu „ 24 hodin Spa “ , v roce 1992 ve „ 24 hodin Nürburgringu “ , taktéž s BMW M3, v roce 1993 vyhrál pohár ADAC GT Cup s BMW M3 GTR; dvojnásobný šampion MS motocyklů (1975 a 1978)

„Pro mě je BMW M3 prostě nejlepší. BMW M3 si každý ihned spojí s BMW M GmbH, a to mnohem výrazněji než v případě modelů M1 či M5. Jeho kult byl z velké části tvořen výsledky, kterých dosahovalo v motorsportu. Ostatně, až do současnosti je nejúspěšnějším závodním vozem třídy cestovních automobilů. Osobně vlastním čtyři BMW M3 z různých let, ale mým nejoblíbenějším je stále to první a původní – a to nejen kvůli tomu, že klasická BMW jsou mojí vášní, ale hlavě proto, že jejich design považuji za dokonalý.“ Felipe Garcia, nadšenec a sběratel vozů BMW, zakladatel společnosti Mint Classics v Münsteru a prodejce „ Bavarian Sports Cars “

 


BMW Group

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí Fotografie k článku BMW M3 slaví třicáté narozeniny speciální edicí
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer