BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let

vloženo

Za pár dní se na mezinárodním autosalonu NAIAS 2010 v Detroitu představí studie BMW Concept ActiveE. Tímto vozem, postaveným na bázi dvoudveřového kupé jedničkové řady (E82), chce mnichovská automobilka dokázat svůj vážný záměr vyrábět plnohodnotný elektromobil. Podle zástupců značky má sériový vůz přijít do pěti let. Jeho podoba sice bude od této studie odlišná a pravděpodobně zpočátku ponese i logo zcela nové značky v rámci koncernu, ale použitá technologie naznačuje, že pozdější implantace elektropohonu do kterékoliv z vyráběných řad nebude složitá a ani výrazně nezmění její užitné vlastnosti

BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Nové vývojové oddělení Project i, založené automobilkou BMW na jaře minulého roku, se opravdu činí a po loňském elektrickém MINI E už cpe elektromotor i do malého jedničkového bavoráku.
BMW Concept ActiveE si však v duchu tradic automobilky zachovává pohon zadních kol a jeho dynamickými vlastnostmi bude směle konkurovat základním verzím, se spalovacími motory, a to bez jediného gramu CO2. Těmi dynamickými vlastnostmi je míněna hlavně akcelerace, neboť díky přirozené vlastnosti použitých stejnosměrných elektromotorů – nástupu maximálního točivého momentu již od nulových otáček, bude elektromobil při startu z křižovatky dávat lekce mnohým dvoulitrům... Z nuly na 60 km/h se ActiveE dostane za 4,5 sekundy a stovku pokoří za rovných 9 s., což jsou hodnoty na poměry dosavadních městských přibližovadel přímo luxusní.

Vzhledem k pohonu zadních kol je synchronní elektromotor integrován v zadní nápravě (či jejím modulu, jak chcete) a jeho maximální špičkový výkon činí 125 kW. Přitom má minimální nároky na prostor, zabere asi tolik místa co klasický diferenciál! Maximální točivý moment 250 N.m sice není na poměry elektromobilů nijak závratný, ale kromě vzpomínaného nástupu od nulových otáček je následně roztažen do širšího pásma než je běžnějších asynchronních motorů obvyklé, takže dynamika by se s rostoucími otáčkami neměla tak výrazně vytrácet.

Maximální rychlost činí 145 km/h, je ovšem na této hodnotě záměrně elektronicky omezená, aby byl zachován „rozumný“ akční dojezd a vůz zbytečně neplýtval energií v souboji s rychlostí rostoucím odporem vzduchu. Dnes se na tuto hodnotu maximální rychlosti díváme s despektem, ale čas, stále hustější provoz a hlavně stále šílenější ekologické restrikce nakonec tento údaj odsunou na pozadí zájmu a konstrukčních priorit.

Energii budou elektromotoru dodávat nový vysokonapěťový akumulátor Li-Ion s velkou kapacitou, životností a absencí nežádoucího paměťového efektu, který byl údajně jako vůbec první vytvořen přímo pro elektromobil. Tento akumulátor má kromě inteligentní řídicí jednotky také vlastní chladící okruh, což zaručuje jeho správnou funkci při všech (reálných) teplotách. Na jedno nabití ujede ActiveE přibližně 160 -170 km, přičemž nabíjení na plnou kapacitu nezabere nikdy víc než 4,5 hodiny. Pro městský a příměstský provoz naprosto ideální vůz...

Většinu brzdění vůz zvládne jen s pomocí známé rekuperace brzdné energie, během níž postupně obnoví až pětinu kapacity akumulátoru, ostřejší brzdění a kritické situace obecně pak pokryjí klasické provozní brzdy s ABS i stabilizační systém DSC. Odvrácenou stranou mince elektromobilů byla vždy vysoká provozní hmotnost a evidentně ani u BMW s ní příliš nezatočili, neboť elektrická „jednička“ má téměř stejnou hmotnost jako BMW M5 s desetiválcem o výkonu 507 koní: cca 1800 kg...

Rozložení hmotnosti na nápravy 50:50 však zůstalo zachováno, také díky rozložení největší části akumulátorů pod zadní sedadla a ve středovém tunelu, což mělo za následek i dále snížené těžiště v porovnáním s klasickým spalovacím motorem. Zavazadelník jedničkového kupé sice také trochu utrpěl (nyní 200 litrů objemu), ale je třeba vzít v úvahu, že tento druh karosérie obecně není pro praktický městský elektromobil výhodný. O maximální bezpečnost je také postaráno, v případě nouze se akumulátor dokáže sám vypnout nebo dokonce případně i vybít.

Reálná využitelnost vozu samozřejmě závisí na počtu dobíjecích stojanů v přilehlém okolí, ale i tato infrastruktura se postupně vytvoří, ostatně některá vyspělá města na západ od nás jsou toho už příkladem. Samozřejmě nebude chybět ani adaptér pro domácí nabíjení. Výkonný akumulátor umožňuje použít různé praktické a komfortní funkce, například dálkově ovládnou klimatizaci či topení (ovládat půjde i mobilním telefonem!) atd. Elektrifikace městských vozů je zkrátka na spadnutí. O tom svědčí nejen tento koncept od BMW, ale i vývojové aktivity všech významných automobilek resp. koncernů.

Marek Oborník, foto BMW

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě