BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let

vloženo

Za pár dní se na mezinárodním autosalonu NAIAS 2010 v Detroitu představí studie BMW Concept ActiveE. Tímto vozem, postaveným na bázi dvoudveřového kupé jedničkové řady (E82), chce mnichovská automobilka dokázat svůj vážný záměr vyrábět plnohodnotný elektromobil. Podle zástupců značky má sériový vůz přijít do pěti let. Jeho podoba sice bude od této studie odlišná a pravděpodobně zpočátku ponese i logo zcela nové značky v rámci koncernu, ale použitá technologie naznačuje, že pozdější implantace elektropohonu do kterékoliv z vyráběných řad nebude složitá a ani výrazně nezmění její užitné vlastnosti

BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Nové vývojové oddělení Project i, založené automobilkou BMW na jaře minulého roku, se opravdu činí a po loňském elektrickém MINI E už cpe elektromotor i do malého jedničkového bavoráku.
BMW Concept ActiveE si však v duchu tradic automobilky zachovává pohon zadních kol a jeho dynamickými vlastnostmi bude směle konkurovat základním verzím, se spalovacími motory, a to bez jediného gramu CO2. Těmi dynamickými vlastnostmi je míněna hlavně akcelerace, neboť díky přirozené vlastnosti použitých stejnosměrných elektromotorů – nástupu maximálního točivého momentu již od nulových otáček, bude elektromobil při startu z křižovatky dávat lekce mnohým dvoulitrům... Z nuly na 60 km/h se ActiveE dostane za 4,5 sekundy a stovku pokoří za rovných 9 s., což jsou hodnoty na poměry dosavadních městských přibližovadel přímo luxusní.

Vzhledem k pohonu zadních kol je synchronní elektromotor integrován v zadní nápravě (či jejím modulu, jak chcete) a jeho maximální špičkový výkon činí 125 kW. Přitom má minimální nároky na prostor, zabere asi tolik místa co klasický diferenciál! Maximální točivý moment 250 N.m sice není na poměry elektromobilů nijak závratný, ale kromě vzpomínaného nástupu od nulových otáček je následně roztažen do širšího pásma než je běžnějších asynchronních motorů obvyklé, takže dynamika by se s rostoucími otáčkami neměla tak výrazně vytrácet.

Maximální rychlost činí 145 km/h, je ovšem na této hodnotě záměrně elektronicky omezená, aby byl zachován „rozumný“ akční dojezd a vůz zbytečně neplýtval energií v souboji s rychlostí rostoucím odporem vzduchu. Dnes se na tuto hodnotu maximální rychlosti díváme s despektem, ale čas, stále hustější provoz a hlavně stále šílenější ekologické restrikce nakonec tento údaj odsunou na pozadí zájmu a konstrukčních priorit.

Energii budou elektromotoru dodávat nový vysokonapěťový akumulátor Li-Ion s velkou kapacitou, životností a absencí nežádoucího paměťového efektu, který byl údajně jako vůbec první vytvořen přímo pro elektromobil. Tento akumulátor má kromě inteligentní řídicí jednotky také vlastní chladící okruh, což zaručuje jeho správnou funkci při všech (reálných) teplotách. Na jedno nabití ujede ActiveE přibližně 160 -170 km, přičemž nabíjení na plnou kapacitu nezabere nikdy víc než 4,5 hodiny. Pro městský a příměstský provoz naprosto ideální vůz...

Většinu brzdění vůz zvládne jen s pomocí známé rekuperace brzdné energie, během níž postupně obnoví až pětinu kapacity akumulátoru, ostřejší brzdění a kritické situace obecně pak pokryjí klasické provozní brzdy s ABS i stabilizační systém DSC. Odvrácenou stranou mince elektromobilů byla vždy vysoká provozní hmotnost a evidentně ani u BMW s ní příliš nezatočili, neboť elektrická „jednička“ má téměř stejnou hmotnost jako BMW M5 s desetiválcem o výkonu 507 koní: cca 1800 kg...

Rozložení hmotnosti na nápravy 50:50 však zůstalo zachováno, také díky rozložení největší části akumulátorů pod zadní sedadla a ve středovém tunelu, což mělo za následek i dále snížené těžiště v porovnáním s klasickým spalovacím motorem. Zavazadelník jedničkového kupé sice také trochu utrpěl (nyní 200 litrů objemu), ale je třeba vzít v úvahu, že tento druh karosérie obecně není pro praktický městský elektromobil výhodný. O maximální bezpečnost je také postaráno, v případě nouze se akumulátor dokáže sám vypnout nebo dokonce případně i vybít.

Reálná využitelnost vozu samozřejmě závisí na počtu dobíjecích stojanů v přilehlém okolí, ale i tato infrastruktura se postupně vytvoří, ostatně některá vyspělá města na západ od nás jsou toho už příkladem. Samozřejmě nebude chybět ani adaptér pro domácí nabíjení. Výkonný akumulátor umožňuje použít různé praktické a komfortní funkce, například dálkově ovládnou klimatizaci či topení (ovládat půjde i mobilním telefonem!) atd. Elektrifikace městských vozů je zkrátka na spadnutí. O tom svědčí nejen tento koncept od BMW, ale i vývojové aktivity všech významných automobilek resp. koncernů.

Marek Oborník, foto BMW

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má