BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let

vloženo

Za pár dní se na mezinárodním autosalonu NAIAS 2010 v Detroitu představí studie BMW Concept ActiveE. Tímto vozem, postaveným na bázi dvoudveřového kupé jedničkové řady (E82), chce mnichovská automobilka dokázat svůj vážný záměr vyrábět plnohodnotný elektromobil. Podle zástupců značky má sériový vůz přijít do pěti let. Jeho podoba sice bude od této studie odlišná a pravděpodobně zpočátku ponese i logo zcela nové značky v rámci koncernu, ale použitá technologie naznačuje, že pozdější implantace elektropohonu do kterékoliv z vyráběných řad nebude složitá a ani výrazně nezmění její užitné vlastnosti

BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let

Nové vývojové oddělení Project i, založené automobilkou BMW na jaře minulého roku, se opravdu činí a po loňském elektrickém MINI E už cpe elektromotor i do malého jedničkového bavoráku.
BMW Concept ActiveE si však v duchu tradic automobilky zachovává pohon zadních kol a jeho dynamickými vlastnostmi bude směle konkurovat základním verzím, se spalovacími motory, a to bez jediného gramu CO2. Těmi dynamickými vlastnostmi je míněna hlavně akcelerace, neboť díky přirozené vlastnosti použitých stejnosměrných elektromotorů – nástupu maximálního točivého momentu již od nulových otáček, bude elektromobil při startu z křižovatky dávat lekce mnohým dvoulitrům... Z nuly na 60 km/h se ActiveE dostane za 4,5 sekundy a stovku pokoří za rovných 9 s., což jsou hodnoty na poměry dosavadních městských přibližovadel přímo luxusní.


Vzhledem k pohonu zadních kol je synchronní elektromotor integrován v zadní nápravě (či jejím modulu, jak chcete) a jeho maximální špičkový výkon činí 125 kW. Přitom má minimální nároky na prostor, zabere asi tolik místa co klasický diferenciál! Maximální točivý moment 250 N.m sice není na poměry elektromobilů nijak závratný, ale kromě vzpomínaného nástupu od nulových otáček je následně roztažen do širšího pásma než je běžnějších asynchronních motorů obvyklé, takže dynamika by se s rostoucími otáčkami neměla tak výrazně vytrácet.

Maximální rychlost činí 145 km/h, je ovšem na této hodnotě záměrně elektronicky omezená, aby byl zachován „rozumný“ akční dojezd a vůz zbytečně neplýtval energií v souboji s rychlostí rostoucím odporem vzduchu. Dnes se na tuto hodnotu maximální rychlosti díváme s despektem, ale čas, stále hustější provoz a hlavně stále šílenější ekologické restrikce nakonec tento údaj odsunou na pozadí zájmu a konstrukčních priorit.

Energii budou elektromotoru dodávat nový vysokonapěťový akumulátor Li-Ion s velkou kapacitou, životností a absencí nežádoucího paměťového efektu, který byl údajně jako vůbec první vytvořen přímo pro elektromobil. Tento akumulátor má kromě inteligentní řídicí jednotky také vlastní chladící okruh, což zaručuje jeho správnou funkci při všech (reálných) teplotách. Na jedno nabití ujede ActiveE přibližně 160 -170 km, přičemž nabíjení na plnou kapacitu nezabere nikdy víc než 4,5 hodiny. Pro městský a příměstský provoz naprosto ideální vůz...

Většinu brzdění vůz zvládne jen s pomocí známé rekuperace brzdné energie, během níž postupně obnoví až pětinu kapacity akumulátoru, ostřejší brzdění a kritické situace obecně pak pokryjí klasické provozní brzdy s ABS i stabilizační systém DSC. Odvrácenou stranou mince elektromobilů byla vždy vysoká provozní hmotnost a evidentně ani u BMW s ní příliš nezatočili, neboť elektrická „jednička“ má téměř stejnou hmotnost jako BMW M5 s desetiválcem o výkonu 507 koní: cca 1800 kg...

Rozložení hmotnosti na nápravy 50:50 však zůstalo zachováno, také díky rozložení největší části akumulátorů pod zadní sedadla a ve středovém tunelu, což mělo za následek i dále snížené těžiště v porovnáním s klasickým spalovacím motorem. Zavazadelník jedničkového kupé sice také trochu utrpěl (nyní 200 litrů objemu), ale je třeba vzít v úvahu, že tento druh karosérie obecně není pro praktický městský elektromobil výhodný. O maximální bezpečnost je také postaráno, v případě nouze se akumulátor dokáže sám vypnout nebo dokonce případně i vybít.

Reálná využitelnost vozu samozřejmě závisí na počtu dobíjecích stojanů v přilehlém okolí, ale i tato infrastruktura se postupně vytvoří, ostatně některá vyspělá města na západ od nás jsou toho už příkladem. Samozřejmě nebude chybět ani adaptér pro domácí nabíjení. Výkonný akumulátor umožňuje použít různé praktické a komfortní funkce, například dálkově ovládnou klimatizaci či topení (ovládat půjde i mobilním telefonem!) atd. Elektrifikace městských vozů je zkrátka na spadnutí. O tom svědčí nejen tento koncept od BMW, ale i vývojové aktivity všech významných automobilek resp. koncernů.

Marek Oborník, foto BMW

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let Fotografie k článku BMW dráty nepodceňuje: Sériový elektromobil do pěti let
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč
24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek