BMW 5 ActiveHybrid: Po sedmičce pětka

01. 03. 2010
Sdílet článek

Hybridní verze nové pětky (F10) je na spadnutí. V Ženevě se sice představí jen jako koncept, nicméně použitá technika dává tušit, že od studie k sérii to už nebude daleká cesta. Vlastně by stačilo odlepit ty fólie s nápisy na bocích a přidělit cenovku...

Velké sedmičkové BMW 7 ActiveHybrid už cenovku má, konkrétně 2,69 milionu korun za „krátkou“ verzi a 2,91 milionu za prodlouženou Long. Jak cenou tak i kombinovaným výkonem 342 kW se zařadí mezi osmiválcový typ 750i/Li (s nímž sdílí stejný spalovací motor- V8 4,4 litru; 2x Turbo, pouze s výkonem zvětšeným z 300 na 330 kW) a vrcholný šestilitrový dvanáctiválec 760i/Li (400 kW). Za připomenutí stojí fakt, že BMW 7 ActiveHybrid je se zrychlením 0-100 km/h za 4,9 s. nejdynamičtější hybridní limuzínou světa, přestože jej třeba v maximálním výkonu těsně překonává BMW X6 ActiveHybrid. Jeho 357 kW však bojuje s podstatně vyšší hmotností a aerodynamikou velkého SUV, takže ve výsledku dynamika hybridní X6 (0-100 km/h za 5,6 s) za nepatrně slabší „sedmičkou“ zaostává.


Ale zpět ke konceptu hybridu v pětkové řadě. Nejpodstatnější technickou změnou proti velké hybridní sedmičce je použití slabšího spalovacího motoru. Díky přeplňovanému třílitrovému šestiválci z typu 535i se hybridní model svým výkonem, dynamikou a určitě i cenou zařadí právě mezi 535i (225 kW) a vrcholný osmiválec 550i (300 kW). Spolu s elektromotorem o výkonu 40 kW bude 5 ActiveHybrid schopen poskytnout kombinovaný výkon kolem 260 kW. Stejně jako u větší 7 ActiveHybrid je elektromotor poměrně úzký, což dovolilo umístnit jej mezi spalovací motor a osmistupňovou automatickou převodovku. Důvod proč je tento elektromotor u pětky mnohem výkonnější než u sedmičky (40 kW proti 14 kW) je ten, že pětka bude moci na něj i jezdit, sice pouze v nízkých rychlostech a na krátkou vzdálenost, ale přece.

Tím se z 5 ActiveHybrid stane regulérní „Full-hybrid“, svou podstatou blížící se například hybridním Lexusům, zatímco velké BMW 7 ActiveHybrid pouze takzvaným „Mild-hybridem“- neschopným samostatné jízdy na elektromotor. Výrobce udává, že hybridní model by měl přinést úsporu paliva vůči konvenčnímu typu (je myšleno zřejmě výchozí 535i) ve výši 10 %.

Zajímavostí systému je i jeho inteligence, neboť je schopen například dle dat z navigace (četné zatáčky, stoupání, klesání atd) přizpůsobit „výpomoc“ elektromotoru tak, aby byla efektivita celého systému co nejvyšší, a to jak výkonová tak i dojezdová (při deceleraci se z elektromotoru stává generátor dobíjející akumulátory).

Možná se může zdát použití této nesmírně komplikovaná techniky neadekvátní pouze 10% úspoře paliva, nicméně BMW se nikdy netajilo tím, že jeho hybridy budou upřednostňovat spíše výkon a jízdní dynamiku nad suchou úsporou paliva. Ekologický efekt hybridní pětky bude tak jako tak mizivý, ba v celkové energetické bilanci (výroba, spotřeba energie, materiály) spíše záporný, ale každému je jasné, že o ekologii jde v tomto hybridním „ekologickém“ boji až v poslední řadě. A konkrétně v případě BMW je to asi i dobře...

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto BMW

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč