BMW 330d M Sport Shadow Edition - Naděje žije!

Aktuální BMW řady 3 se pomalu loučí a brzo se dočká generační obměny. Jak je tedy možné, že v testované kombinaci pohonu zadních kol a naftového šestiválce jde o stále nejlepší sedan střední třídy?

Nechci tu brečet nad rozlitým čajem, ale když se svezete v 10, nebo ještě lépe 20 let starém autě, dojde vám, že dnešní produkce neodvratileně spěje do stále masovějšího konzumu, ve kterém budou automobily fungovat nanejvýš první dekádu. Méně válců, více výkonu, horší materiály a tak dál, a tak dál… Nic proti, chraň Bůh, ať to každý z výrobců dělá, jak chce, ale fyzikální zákony a principy mechaniky neobelžou ani nejvyspělejší elektronická udělátka. A to je holý fakt.


Auto, ve kterém byste postupem času zestárli, si už téměř nekoupíte, protože vám jednoduše tak dlouho nevydrží. A to je podle mě škoda, protože zarytý motorista si ke svému stroji časem vytvoří jisté citové pouto. A nikdo se nechce, pořád jen dokola loučit.



Lidé v BMW si to naštěstí myslí také, takže pořád nabízejí model 330d. Alternativu v podobě sportovně střiženého sedanu střední třídy s pohonem jen zadních kol a vyzkoušeného vznětového šestiválce. Šestiválce, který je opředen pověstí dobré kvality a schopností odjezdit mnoho set tisíc kilometrů. Ale pozor - nic netrvá věčně. Trojka současné generace F30 je už opravdu na odchodu, a naší redakcí prošla za svůj životní cyklus mnohokrát. Třeba s fenomenálním šestiválcem v označení 340i. Máme ji po všech těch letech rádi, a proto jsme ji rychle vytáhli do testu, který pojímáme i za takové malé loučení (loučení - to slovo nemám rád).

Mládne se před očima
BMW řady 3 se velmi jemně a tak trochu nenápadně stále mění do podoby moderních požadavků. Mnozí třeba určitě neví, že už i v Trojce je dnes digitální přístrojový štít, dotykový středový displej a ovladač iDrive s dotykovou ploškou, na kterém můžete psát číslice i písmena. To všechno zde přibylo v tichosti, aniž by o tom BMW příliš hlasitě básnilo, čož považuju za velmi sympatické. Testované auto tak člověka ani na moment nenechává na pochybách, že jde o aktuální stroj.



Například v exteriéru zase přibyla možnost vybrat si paket Shadow Line který do předních i zadních světel přidává tmavý kouřový nádech a jako bonus jsou v paketu i černé ledvinky a černé okenní lišty. Trojka tak vypadá náramně dobře, a když na ni ještě hodíte lak Sakhir Orange II, který se donedávna vyskytoval pouze na eMkách a 19 palcová kola a brzdy z programu M Performance, máte před očima stroj, který snad obelhal i samotný zub času. 

Ale abych jen nechválil... Digitální přístrojový štít bych si u svého auta odpustil, na přímém slunci je jeho čitelnost daleko horší než u běžných budíků s konzervativní grafikou. Při konstrukci palubní desky totiž očividně nikdo nepočítal, že zde za zhruba 6 let bude místo ručiček jen velký displej a jde sem tak o poznání více světla než například v nové Pětce.

Jasně, teď to může znít trochu zaujatě, ale i přes všechny mouchy se mně osobně žádný z přímých konkurentů ve střední třídě pořád nelíbí víc. Perfektně vyvážené linie, dynamicky tvarovaná kapota a nestárnoucí linky na bocích dodávají autu stejnou šťávu, jakou kdysi měla generace E46 (ovšem jen s tím rozdílem, že tohle BMW je velké, jako Pětka (E39) před dvaceti lety). Už teď je proto nad Slunce jisté, že F30ka bude i po mnoha letech stále krásná.



Našlapuje jemně, ale s jistotou
Třílitrový šestiválec pod kapotou některého z civilních sedanů střední třídy znamenal ještě před lety jistou těžkopádnost v projevu. A je jedno, jestli se bavíme o BMW, nebo o jiné z prémiovek. Auto vám zatíženější přední nápravu zkrátka dalo znát a chovalo i díky velkému turbodmychadlu o něco letargičtěji a ospaleji. Jak na motoru, tak na podvozku. Nová Trojka je ale úplně jiné kafe.

Podvozek dokáže být i přes největší kola z nabídky (20 palcová kola měl jen model M3) poměrně poddajný. Auto je ale zároveň dost tuhé, a tak je lepší se většině nástrah na cestě vyhnout. Když ovšem jedete po hladké silnici, vyzařuje z auta měkkost, plavnost a oslňující dávka sportovně komfortního šarmu. (Upřímně - tuhle větu jsem vymýšlel asi 10 minut, ale kombinace těch slov BMW 330d perfektně vystihuje.) Pojďme k pohonné jednotce.

Stačí malá pobídka plynovým pedálem, a motor okamžitě posílá skrz převodovku dostatek točivého momentu na zadní kola. Auto řadí bleskurychle, ale rozhodně ne splašeně. Příslušné řídicí jednotky dobře vědí, že k dispozici je hned 560 Nm točivého momentu v širokém rozmezí od 1500 do 3000 otáček. Trojka tak skvěle využívá všechen potřebný krouťák a působivě zrychluje v kteroukoliv chvíli, ji o to požádáte. Třeba i bez přeřazení! V nové Pětce možná ne, ale tady působí motor s označením 30d jako brutální železolam, s oslnivou silou a nekončícím tahem. Rozhodně bych sem nechtěl silnější naftu. Tohle je úžasně použitelná kombinace.



Spolupráce s osmistupňovou převodovkou ZF je ukázková. Motor pracuje často v pásmu jen lehce nad 1000 otáček, což mu paradoxně díky preciznímu vyvážení vůbec nevadí. Největším překvapením je ale spotřeba. I přes potenciál zrychlovat z 0 - 100 km/h za 5,6 sekundy a kdykoliv uhánět 250 km/h si tohle auto v kombinovaném režimu nevezme více jak 7 litrů nafty na 100 kilometrů. Inu, 8 kvaltů, je 8 kvaltů, a když ve 130 km/h netočíte ani 2000 otáček, ale jen něco kolem 1800, hned jedete za míň peněz.

Překvapilo mě rovněž, jak dobře funguje Trojka s tímhle motorem ve sportovním režimu. Zostřené reakce jsou díky dvoukomorovému turbodmychadlu na diesel opravdu obdivuhodné a vůz se tak dá skvěle řídit plynem. Stačí si jen vypnout kontrolu trakce, nebo přepnout až na režim Sport Plus, kde se kontrola trakce vypne sama (celé DSC není potřeba díky preciznímu nastavení vypínat). Pak už si jen najdete správnou zatáčku, seberete trochu odvahy vjet sem rychleji, než je běžné, a najednou se vám Trojka rozbalí v celé své kráse.



Zadokolová učebnice
To auto totiž umí být i přes nemalé rozměry překvapivě mrštné. Má nádherně ohraničené dorazy v silentblocích, ve kterých se při ostřejší jízdě téměř nehne. To přispívá nejen celkovému bezpečí při rychlejší jízdě, ale zejména tomu, že jako řidič přesně víte, co si můžete k autu dovolit a co se bude dít. Zároveň je tu dobře postavená přední náprava, za kterou auto jede po celý čas, a když se nehlídáte, dostanete Trojku i do přetáčivých nájezdů, připomínající velmi sportovní náčiní. (Jako by pojem nedotáčivost bylo na palubě 330d sprosté slovo - skvělé…)

Když k tomu všemu ještě přičtete výjezdy přes zadní kola, a neopakovatelnou jízdní atmosféru díky lehčímu podvozku oproti čtyřkolce, zjistíte, že máte před očima sedan, jehož provoz vás přes týden takřka nic nestojí a o víkendu s ním můžete vyrazit na zábavný výlet po horských okreskách. A pověry o tom, že v zimě nikam nevyjedete? Jasně, xDrive vás v hlubším sněhu určitě zaveze dál, ale je to jen o dobrém zimním obutí. A to mluvím z vlastní zkušenosti.



Sám voják v poli
A proč je tedy testovaný sedan podle naší redakce stále nejlepším naftovým sedanem střední třídy? Nic z nejmodernější výbavy mu (snad až na autonomní držení v pruzích) nechybí. Je to nenápadné, ukázkově použitelné, ale přitom velmi rychlé a zábavné auto, které díky nízké spotřebě uživí opravdu každý motorista. Zároveň se ale blíží doba, kdy budou dealeři vyprodávat skladové zásoby, a to by bylo, aby tam pár šestiválců nebylo. Konkrétně tento šestiválec s výkonem 190 kW navíc v Trojkách generace F3x jezdí už déle jak pět let, a kdekoliv v servisu BMW vám řeknou, že jde o zdaleka nejméně složitý a nejméně náročný motor na údržbu, kterému nevadí vysoké nájezdy. A konečně poslední důvod - žádný z moderních konkurentů kombinaci pohonu zadních kol a silného naftového šestiválce už jednoduše nenabízí.

Plusy
+ nestárnoucí vzhled
+ stále moderní prvky výbavy
+ jízdní vlastnosti
+ kombinace motoru a převodovky
+ výkonný a hospodárný motor


Mínusy
- odhlučnění kabiny
- výkon Bi-LED čelních světlometů

Technické údaje BMW 330d M Sport Shadow Edition
Motor: Vznětový přeplňovaný R6
Pohon: 4x2 zadní
Objem motoru: 2 993 ccm
Převodovka: 8. stupňová automatická (ZF)
Výkon: 190 kW (258 k) / 4 000 ot./min.
Točivý moment max.: 560 Nm / 1 500 - 3 000 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,6 s
Spotřeba - město: 5,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,5 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 5,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 57 l
Délka/šířka/výška: 4 633 / 1 811 / 1 429 mm
Rozvor: 2 810 mm
Zavazadelník: 480 / - l
Pohotovostní hmotnost: 1 615 kg
Spotřeba během testu: 6,8 l/100 km
Základní cena s test. motorem: 1 294 800 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text + Foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč