Bezpečnostní pásy nejsou pro legraci

vloženo

Nejsem zastáncem různého zastrašování ze strany policie a stále přibývajících omezení v podobě nesmyslných rychlostních limitů a dalších neřestí na českých komunikacích zpomalující již pomalou dopravu. Přesto všem řidičům a cestujícím, nejen v osobních vozech, doporučuji nepodceňovat bezpečností pásy. Ty narozdíl od rychlostních limitů dokáží zachraňovat životy. Bezpečnostní pásy totiž nejsou pro legraci.

Bezpečnostní pásy nejsou pro legraci Bezpečnostní pásy nejsou pro legraci

Základní funkcí bezpečnostních pásů je pohlcení kinetické energie při nárazu vozidla (jak zepředu, tak zezadu). Hlavní funkcí pásů je tak udržet tělo řidiče v sedadle (proto v případě silného nárazu a nepřipoutání bezmocně vylétne tělo z vozu ven, často klidně zadním pravým okénkem). Podobné nehody končí ve většině případů tragicky, stejně jako nehoda v roce 2004 ve Zdibech u Prahy: "K dopravní nehodě došlo 18.4.2004 v 7.30 ráno na silnici II/608 ve směru od Klíčan na Zdiby. Devětadvacetiletý muž za volantem osobního vozu Ford Scorpio před kruhovým objezdem nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem, přejel pres obrubník před objezdem a ten ho vymrštil na kruhový objezd. Vozidlo se několikrát přetočilo a skončilo na druhé straně objezdu. Během letu byl řidič z vozu vymrštěn. Vyletěl oknem pravých dveří, dopadl vedle vozidla na zem a na místě zemřel. Příčinou smrti bylo poranění mozku. Zavinění cizí osoby bylo vyloučeno. Byl zaměstnán jako řidič z povolání.", tolik se uvádí v policejních spisech. Jedno je však jasné. Při použití bezpečnostního pásu by nedošlo k vylétnutí těla řidiče z automobilu a s velkou pravděpodobností by nehoda nekončila tragicky. Asi se teď ptáte, proč jsem vybral tuto dopravní nehodu, která má na první pohled jasného viníka - řidiče. Odpověď je jednoduchá. V tomto případě nelze celou vinu házet na usmrceného řidiče. Kruhový objezd v době nehody byl ve výstavbě a provizorní značení bylo doslova mizivé. Ten kdo nevěděl, že se zde staví a jel od Klíčan, většinou při snížené maximálce 70 km/h skončil v lepším případě pouze v obrubníku (zejména v noci). Kruhový objezd byl totiž postaven mimo osu komunikace. U této naprosto zbytečné dopravní nehody si rozsudek smrti podepsal sám řidič - nepřipoutal se.

Další nehoda se udála krátce po sedmé hodině ráno 11. září 2010 na silnici z Mohelnice nad Jizerou směrem na Chocnějovice. "Osmatřicetiletý řidič najel z dosud nezjištěných příčin v levotočivé zatáčce až na pravý kraj silnice. Následně strhl řízení vlevo, přejel do protisměru a čelně narazil do stromu," popsal průběh nehody mluvčí mladoboleslavské policie Ladislav Mareš. "Řidič nebyl připoutaný, svým zraněním na místě podlehl. Použití bezpečnostního pásu by následky tragédie výrazně snížilo." dodal Mareš.

Často řidiči, kteří nepoužívají bezpečnostní pásy, argumentují přítomností řady airbagů. Bohužel právě airbagy se jim mohou stát osudnými. Vzduchový vak dokáže zabíjet, jelikož jeho nafouknutí v případě srážky probíhá rychlostní až 300 km/h. Airbag je tak v případě nepoužití bezpečnostních pásů horší, než v případě jeho absence.
 


Průběh a následky nárazu do pevné překážky v rychlosti 80 km/h při nepoužití bezpečnostního pásu
0,026 sekundy po nárazu se začíná deformovat nárazník automobilu. Na vůz působí síla rovnající se třicetinásobku hmotnosti automobilu (u běžného vozu s hmotností 1.400 kg se tedy jedná o sílu 42.000 kg). Cestující v kabině se pohybují rychlostí právě 80km/h.
0,039 sekundy po nárazu se řidič i se sedadlem posune o 150 mm dopředu
0,044 sekundy po nárazu dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu
0,050 sekundy po nárazu rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující 80x jejich hmotnost (u 75 kg člověka se tedy jedná o působící sílu 6.000 kilogramů)
0,068 sekundy po nárazu řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz lze srovnat s dopadem břemena o hmotnosti 9 tun
0,092 sekundy po nárazu řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a dochází ke smrtelným zraněním hlavy
0,100 sekundy po nárazu je již mrtvé tělo řidiče opřené o volant a vrženo zpět


V tabulce popsané události se staly během jedné desetiny sekundy! To je pro člověka neuvěřitelně krátký zlomek času. Myslet si, že při nárazu v 80 km/h rychlosti se zapřu o volant a náraz tak pomocí rukou ztlumím je zcela nesmyslná představa (těžko člověk běžného vzrůstu odolá síle působící šesti tun). Ani v nižších rychlostech není situace pro posádku automobilu nijak růžová. Náraz v 50km/h  rychlosti se rovná volnému pádu ze 3. poschodí (přibližně 10 metrů), přičemž náraz v 70 km/h rychlosti představuje pád ze 6. poschodí. Důležité je se poutat i na zadních sedadlech. Nepřipoutaní pasažéři v druhé řadě sedadel se mohou v případě nárazu stát zabijáky - svým nepřipoutaným tělem mohou totiž připoutaným spolujezdcům zapříčinit smrtelná zranění.

Zvyšte svou šanci na přežití
Člověk připoutaný bezpečnostním pásem vpředu má až 14x větší šanci na přežití, než člověk nepřipoutaný. Nejlépe to dokazují statistiky. Na plných devadesát procent řidičů v Česku využívá bezpečností pás, přičemž 42% usmrcených řidičů při dopravních nehodách v roce 2009 nepoužilo právě bezpečností pás (tzn. že na desetinu nepřipoutaných řidičů připadá téměř polovina usmrcených). U spolujezdců je situace ještě horší. Bezpečnostní pás na zadních sedadlech totiž využívá jen každý druhý (v roce 2009 bylo 71% usmrcených osob na zadních sedadlech nepřipoutáno).

Musí se poutat i těhotné ženy
Budoucí maminky musí používat bezpečnostní pásy i v pokročilém stádiu těhotenství. Praxe jasně ukazuje, že většina zemřelých matek při autonehodě nebyla připoutána. Těhotná žena by tak měla užívat tříbodový bezpečností pás, přičemž spodní popruh bezpečnostní pásu musí probíhat co nejhlouběji pod břichem. Těhotným ženám je určen pomocník v podobě bezpečnostního pásu (například od firmy BeSafe), který fixuje běžný tříbodový pás v bezpečné poloze pod bříškem.

Možná nevíte? Povinnost používat bezpečnostní pásy byla v tehdejším Československu zavedena až 1. ledna 1967. Povinnost se týkala použití bezpečnostních pásů na předních sedadlech při jízdách mimo obec. Až od 1. ledna 1976 byla tato povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy a od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Bez pásů? NIKDY a NIKDE
Dnešní moderní upínací bezpečnostní pásy využívají při své činnosti místo pružiny i pyrotechnické nálože. Asi za 15 ms po nárazu auta do překážky je pomocí pyrotechnické nálože nebo běžné pružiny uvedena do činnosti napínací funkce bezpečnostního pásu, který se tak přitáhne těsně k tělu připoutané osoby, aby při působení setrvačních sil neměla volný pohyb. Do 20 ms po nárazu začíná působit zádržný systém bezpečnostního pásu, který je na výstupu z krytu navíjecího zařízení zablokován a nedovolí tak jeho vysunutí utažením na zablokované cívce. Asi kolem 70 ms dochází k aktivaci funkce omezovače napětí v pásu snižující zatížení těla připoutané osoby, které může vyvolat poranění hlavy, krku a hrudního koše. Největší část úrazů způsobených dopravní nehodou se smrtelnými následky jsou mozkolebeční poranění, která vznikají většinou právě při nezapnutých bezpečnostních pásech. Náraz hrudníkem na volant znamená zlomeniny žeber, poškození životně důležitých orgánů, vnitřní krvácení, zlomeniny stehenních kostí nebo pánve. Bezpečnostní pás není všemocný. Jeho použitím však zvyšujeme rapidně šance na přežití či menší rozsah zranění. Nepoužití této standardní ochrany je hazardem se životem, ale především se životem ostatních zúčastněných v případě kolize.


Petr Šikl

Fotografie k článku

Fotografie k článku Bezpečnostní pásy nejsou pro legraci
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.05.2017
Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort
21.05.2017
Pro Evropu je určeno jen 1500 ks limitované edice Nissanu Navara Trek-1°
20.05.2017
Renault Trafic SpaceClass - luxus pro 9 pasažérů
18.05.2017
Škoda Karoq kompletně odhalena, je to zmenšený Kodiaq
18.05.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat
18.05.2017
Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel
17.05.2017
KIA Soul EV nově s dojezdem až 250 km stojí 870 tisíc korun
16.05.2017
Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem
14.05.2017
Připravte se na léto - BMW 2 Coupé a Cabrio jsou tady
13.05.2017
Nástupce Škody Yeti se odhaluje - Karoq na nových fotografiích
12.05.2017
BMW řady 1 prošlo faceliftem a má stále pohon zadních kol
11.05.2017
Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!
11.05.2017
Audi RS 5 Coupé v prodeji, za 450 koní zaplatíte 2,3 milionu
11.05.2017
O víkendu slibuje Toyota své modely se slevou až 120 000 Kč
10.05.2017
Citroën C-Elysée je i po zdražení stále levnější než Škoda Rapid
09.05.2017
Omlazená Škoda Rapid Spaceback je levnější, ceny začínají na 299 900 Kč
08.05.2017
Omlazený Peugeot 308 dostal osmistupňový automat a nový diesel
06.05.2017
Test: Renault Mégane GrandCoupe Energy dCi 130 - šarmantní kompakt
06.05.2017
Kempovat s MINI? Ano, s modelem Countryman je to možné
05.05.2017
Renault Kadjar dostal motor 1,6 TCe s výkonem 165 koní