Benzínový kombík na delší trasy

12. 01. 2010
Sdílet článek

Před pár dny k nám do redakce přišel dotaz v tomto znění:

Dobry den, chtel by jsem se poradit ohledne vyberu ojeteho auta. Potreboval by jsem nejake benzinove kombi rv. 2001 - 2004 motor 1.5 - 1.8 se spotrebou do 8 l., lepe 7,5. Chci jej spise na dalky, proto by nemelo na dalnici mit vysoke otacky pri 130 - 140 km/h. Dale slusny kufr – alespon 400 l, lepe 450 a vice. Samozrejme spolehlivy vuz. Ce svem patrani mi nejprve padl do oka Focus I 1.6, ale nesedl mi, je to na rizeni pro mne nudne auto bez emoci, dale se mi libil civic aerodeck 1,5, ale tech je velmi malo a navic jsou vetsinou rv. 1998 - 99, tj. prilis stare, toyota corolla zas prilis toci na dalnici a 6g se v combi nedelala. Dale jsou tu citroen, peugeot, renault, avsak franc. autum neverim. Octavii combi nelze mit u nas na ulici a garaz nemam, tj. take nelze. Je jeste nejake auto, ktere jsem nevyjmenoval a presto si myslite ze by vyhovelo mym pozadavkum? Cenova relace by mela byt do 200 tis. Diky za odpoved, s pozdravem Tomas Mraz.


Dobrý den,
nebudu se tady sáhodlouze podivovat nad tím, proč se vám Focus zdá nudný a nezajímavý, když drtivá většina novinářů jej považuje za jízdně nejschopnější auto segmentu, ani nad určitými předsudky vůči francouzským vozům, prostě každý člověk je originál i co se názorů a vnímání týče. Dlouho jsem přemýšlel které auto by splňovalo nejlépe požadavky z dotazu (pokud možno všechny) a vyšla mi z toho následující dvojice vozů. Ještě pro pořádek dodám, že vozy koncernu VW jsem předem vyřadil z důvodu většího rizika krádeže, jak v dotazu uvádíte na příkladu octávie, a francouzské vám také podsouvat nebudu když jim z nějakého důvodu nedůvěřujete. Takže tady je ta „nekonfliktní“ dvojice, která se alespoň lehce vymyká obvyklému šedému průměru našich silnic a přesto splňuje zadání v dotazu. Osobně bych doporučil preferovat ten první:

1. Nissan Primera kombi 1,8 16v (generace P12, rok 2002 a novější).
Poslední generace primery bývá občas kritizována za to, že vyměnila sportovní obratnost svých předchůdců za komfortnější charakter. Podle mě je to naopak výrazný klad, který vynikne zvláště s ohledem na předpokládanou jízdu na delší vzdálenosti i s ohledem na osazení slabším benzínovým motorem. Ostatně nějakého vyloženého dravce pod kapotou, narozdíl třeba od starých dvoulitrů s výkonem 110 kW v generacích P10 a P11, už v této poslední futuristicky tvarované generaci primer stejně nenajdeme.

Důvod proč bych ve vaší situaci volil právě ji shrnu do těchto nejdůležitějších bodů:


 

  • Zajímavý a stále aktuální design exteriéru i interiéru;
  • tichý a velmi spolehlivý motor 1,8 16V (85 kW);
  • pohon rozvodů řetězem;
  • celkově velmi vysoký jízdní komfort
  • překvapivě příznivé ceny ojetin (do limitu 200 tisíc Kč se obvykle s rezervou vejdete);
  • dlouhé převody na dálnici redukují otáčky (a spotřebu);
  • objem zavazadelníku 465 litrů (po sklopení zadních sedadel až 1670 litrů);
  • takřka nulový zájem zlodějů;
  • velmi bohatá komfortní i bezpečnostní výbava;
  • některé vozy mají i praktickou zadní parkovací kameru;
  • narozdíl od mnoha starších japonských vozů dobrá protikorozní ochrana (12 let záruka).

Jako nevýhodu bych viděl omezené dynamické vlastnosti (především pružnost na vyšší stupně), ale s tím budete muset počítat u kteréhokoliv jiného kombi s atmosférickým benzínovým motorem 1,5 až 1,8. Pokud možno hledejte vozy po roku 2003, to už byly odstraněny některé „dětské nemoci“ modelu.

Z možných závad je možné upozornit hlavně na palubní elektroniku (centrální displej N-Form, nepřesné palivoměry), z mechanických pak tradičně na vytlučené tyčky stabilizátoru. Opravdu si dejte tu práci a v této primeře se někde na zkoušku projeďte, myslím že pro váš případ to je jasná trefa do černého...

Stručné údaje: rozměry 4675x1760x1482, zavazadelník min 465 litrů, objem válců 1769 ccm, výkon 85 kW při 5600/min, točivý moment 163 N.m při 4000/min, převodovka 5 st. man., max. rychlost 188 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 12,3 s., kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km.


2. Mazda 6 kombi 1,8 16v (rok 2002-2007).
Minulá generace šestky je vzývána jako vzor spolehlivosti, což potvrdil nejen dlouhodobý test Auto-Bildu na 100 000 km (shodou okolností modelu 1,8 16v), ale také samotní majitelé. Důvod proč ji navzdory nenapadnutelné spolehlivosti nestavím na první místo je ten, že na mě proti robustnímu a komfortnímu nissanu působí dojmem takové „plechařinky“ (snad příznivci a majitelé prominou..).

Proti primeře je uvnitř opravdu znatelně hlučnější (aerodynamicky i motoricky), protikorozní ochrana evidentně nic moc, ani odpružení není tak příjemné jako u poslední primery, osobně bych lehce zapochyboval i nad dílenským zpracováním a některých materiálech interiéru prvních ročníků, ale to může být věc názoru.

Na druhou stranu jízdní vlastnosti jsou pro řidiče asi záživnější, auto snadno mění směr, má přesné řízení, poměrně robustní ocelový podvozek (myšleno zavěšení kol) a prostorné je také dost. Zavazadelník má v případě kombi hodnotu 505 litrů, což je o 40 víc než u nissanu. Konkrétně s 1,8 benzínem jsem v tomto voze nejel, pouze s dva-trojkou a oběma diesely, takže nevím jak dlouhé zpřevodování základní motorizace má. Měl by to být ale nenápadný motor v nejlepším slova smyslu, spolehlivý, s rozvodovým řetězem. Neslyšel jsem na něj ještě jediného křivého slova, takže záruka dosažení cíle bude při této motorizaci určitě vysoká. Je zajímavé, že u obdobných motorů v minulé generaci Fordu Mondeo (M6 a Mondeo II mají mít shodné motory 1,8 a 2,0 benzín) jsou pozorovány problémy s uložením vířivých klapek v sacím potrubí, kdežto u mazdy jsem se k takové informaci ani náznakem nedopídil, v servisech se to tam údajně ještě neřešilo.

Dle údajů výrobce by měla být mazda proti nissanu o něco dynamičtější ve sprintu a měla by mít téměř o litr vyšší kombinovanou spotřebu, takže odhadoval bych spíše „veselejší“ lehčí zpřevodování, pobízející motor do otáček. Je to ale pouze spekulace. Každopádně dle zkušeností uživatelů této motorizace lze jezdit i výrazně pod osmilitrovou hranicí. Opět je velkým kladem nezájem zlodějů, do cenové hranice 200 tisíc se už aktuálně také vlezete. O protikorozní ochraně již byla řeč, spolehlivost jako taková je na vysoké úrovni. Když už, pak jsou závady spíše sporadické typu vadné nastavování sklonu světel, spálené žárovky předních světel, chrastící výfuk atd.

Stručné údaje: rozměry 4700x1780x1480, zavazadelník min 505 litrů, objem válců 1798 ccm, výkon 88 kW při 5500/min, točivý moment 165 N.m při 4300/min, převodovka 5 st. man., max. rychlost 192 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 11,2 s., kombinovaná spotřeba 8,3 l/100 km.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

M. Oborník, AutaNet

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč